Pod motom “Iznad oblaka!” proteklog vikenda održan je najveći europski aeromiting Airpower 22.
Po deseti put na vojnom aerodromu Hinterstoisser u Zeltwegu održan je veliki zrakoplovni show u organizaciji Austrijskih oružanih snaga i njihovih partnera Red Bulla i pokrajine Štajerske. Veliku paradu zrakoplova među 275.000 posjetitelja popratila je i mala skupina Zadrana među kojima je bio i jedan od najboljih zadarskih fotografa Boris Kačan. Kačan je i poznati “air spotter” tj. snimatelj zrakoplova te član nemale hrvatske, moglo bi se reći subkulture zrakoplovnih entuzijasta.
Posrećilo se vrijeme
- Zeltweg je nama Zadranima zanimljiv, a i drugim hrvatskim spotterima kojih je bilo sigurno preko stotinu, prije svega zbog blizine. Uza sve to aerodrom u Zeltwegu okružuju brda koja fotografijama daju zanimljivu teksturu pozadine, umjesto jednolične plave boje neba. Uz sve to, nebo iznad austrijske vojne baze bilo je puno oblačića koji su se dobro ukomponirali u lijepo vrijeme koje nas je ove godine počastilo, rekao je u uvodu Kačan.
Uz Kačana i njegove spottere aeromiting su pratili i članovi Aero kluba Zadar. Svi oni bili su zadovoljni činjenicom što je preglednost, za razliku od nekih drugih lokacija, u Zeltwegu zaista impresivna. Tako nitko od 250.000 posjetitelja nije bio zakinut za odličan pogled. Štoviše, kilometarski duga vrsta spottera iz cijele Europe imala je izvrstan kadar.
- Aeromitinzi privlače fotografe zbog brzine i dinamike leta zrakoplova. Za razliku od auto-utrka, aeromitinzi su rijetke manifestacije pa je draž posjete tim veća. Nama je najatraktivnie fotografirati mlazne avione tipa F-16, JAS 39 Gripen, Eurofighter i sl. Svi oni mogu letjeti nadzvučnim brzinama ali im je radi sigurnosti brzina ograničena na “samo” do 1.000 km/h. Da bi ih fotografirao, moraš imati jako velike objektive. Najmanje 70-200, jer ti zrakoplovi lete udaljeni od tebe od 500 do 1.000 m. Gotovo svi spotteri imaju objektive 300 ili 400 mm, a širokokutni “rade” samo na statičnom displayu zrakoplova. Ekspozicije za letački program se tu broje od 1/5000 do 1/6000, dodao je Boris Kačan.
Ovacije za Krila Oluje
Piloti Krila Oluje dobili su najveći pljesak iako su potpuno novi program imali veliki majstori pilotiranja Talijani i njihovi Frecce Tricolori čiji nastup prati arija Nessun dorma iz Puccinijevog Turandota i interpretaciji glasovitog Luciana Pavarottija. Krila Oluje je hrvatska akrobatska reprezentacija. Riječ je o timu od šest nastavnika letenja iz 93. ZB Zemunik koji upravljaju na šest školskih letjelica Pilatus PC-9M Turboprop. Krila Oluje izvela su vrlo izazovnu 23-minutnu rutinu prikaza s impresivnim manevrima. Tijekom njihova prikaza zrakoplovi lete na udaljenosti manjoj od 2 m, brzinom do 550 km/h, a gravitacijske tzv. g-sile koje podnose piloti kreću se od -2,5 g do +6,5 g. Uz Krila Oluje nastupio je i hrvatski dvosjed MiG 21 UMD reg. oznake 166. Ovo je bio prvi nastup MiG-a, zrakoplova koji pomalo postaje dio povijesti. Boris Kačan je istaknuo da su hrvatski “supersoničari” izveli do sad najbolji program s ovim zrakoplovom jer u Hrvatskoj MiG-ovi na zrakoplovnim manifestacijama većinom naprave samo prelet. Uz sve to na aeromitingu je posebno naglašavano NATO zajedništvo iako Austrija nije član NATO-a.
No na aeromiting su svoj Xian Y-20 Kunpeng, poslali Kinezi koji su sudjelovali u static displayu. U statičnom djelu izvedbe zapaženo je puno zrakoplova iz Drugog svjetskog rata. Za to su se pobrinuli iz Red Bulla koji u svom hangaru imaju i zrakoplov Douglas DC 6 koji je nekad bio zrakoplov Josipa Broza Tita. Od zrakoplova iz toga doba u Austriju je doletio i poznati G2 Galeb bojan kao izložbeni primjerak s oznakama bivše države. Nažalost, na aeromitingu se nije pojavio inače čest gost ovakvih manifestacija, francuski Rafale.
Nisu došli Rafalei
Zeltweg je u svijetu poznatiji po svojem automotodromu na kojima se nekad održavala Velika nagrada Austrije u Formuli 1. Međutim, Airpower ozbiljno prijeti toj popularnosti. Zadarski spotteri drugi dan su planinarili po okolnim brdima kako bi fotografirali zrakoplove “u dubini”.
- Jedino mi je žao što uz Rafalea nisu stigli i najbolji svjetski zrakoplovi F-22 i F-35. Međutim, upriličen je prelet strateškog američkog bombardera B-52 čije inačice lete skoro 70 godina u američkom zrakoplovstvu. Važno je naglasiti da je pristup aeromitingu besplatan, ali se plaća parking 20 eura za dva dana. Parkinga ima i u okolici aerodroma 5-6 km. No problem je smještaj pa se treba rezervirati i nekoliko mjeseci ranije. Iduće put osigurana nam je spotterska ulaznica i posebno atraktivno mjesto za fotografiranje, rekao je na kraju svoje spotterske avanture Boris Kačan.
OD SUTRA NA KIOSCIMA Izdvajamo vrhunske priče iz novog broja Zadarskog tjednika