Dino Svorcina/movem
StoryEditor
TURISTIČKA SNAGA

Avionskim gostima treba ponuditi zanimljive cjelogodišnje sadržaje u destinaciji

Istina je da je udio Ryanaira u ukupnom prometu značajan i naravno da bi dodatna diverzifikacija aviokompanija dobrodošla. No, da ponovimo još jednom. Zračna luka Zadar je vrlo bitan čimbenik u lancu turističkog gospodarstva naše regije, ali možemo reći i na nacionalnoj razini. No, i dalje je samo jedna karika u tom lancu. Mi smo servis destinacije i strukturu gostiju i avioprijevoznika ustvari uvjetuje sama destinacija

Zračna luka Zadar posljednjih se godina pretvorila u jednu od najvećih turističkih snaga Zadarske županije, a prošle je godine oborila vlastiti rekord kad je kroz nju, po prvi put, prošlo više od 1,5 milijuna putnika. Ipak, ovogodišnji predsezonski rezultati su nešto slabiji od lanjskih, pa je tako kroz Zračnu luku Zadar u travnju prošlo 86 tisuća putnika, odnosno 20 posto manje nego prethodne godine, dok je u svibnju imala 166 tisuća putnika,10 posto manje nego u svibnju 2024. Takvi rezultati posljedica su manjeg broja Ryanairovih letova, ali niskotarifna kompanija najavljuje povećanje broja letova u srcu turističke sezone. Vrhunac turističke sezone je sve bliži, a o tome jesu li predsezonski rezultati zabrinjavajući, očekivanjima od sezone i planovima za budućnost, razgovarali smo s direktorom Zračne luke Zadar Josipom Klišmanićem.

image
Dino Svorcina/movem

Koliko putnika očekujete ove sezone i hoće li to nadmašiti brojke iz prethodnih godina?

Planovi Zračne luke Zadar bazirani na redu letenja aviokompanija pokazuju rast za 2025. godinu u odnosu na prošlu godinu za nekih 3-4% i možemo reći kako smo zadovoljni s planiranim ostvarenjem za ovu godinu, pogotovo uzimajući u obzir građevinske radove na proširenju putničkog terminala s kojima smo započeli krajem prošle godine.

Red letenja predviđa rast u odnosu na lani

Zračna luka Zadar ostvarila je nešto manji putnički promet nego prethodnih godina u ovoj predsezoni. Koji su razlozi takvog pada prometa?

Najavljeni red letenja, ponajviše našeg glavnog partnera Ryanaira, predviđao je određeno smanjenje u travnju i svibnju u odnosu na prethodnu godinu, no isto tako red letenja za ostale mjesece predviđa rast u odnosu na prethodnu godinu.

Veliki dio letova iz Zadra vezan je za Ryanair, a predsezona je pokazala kako promet zračne luke izrazito ovisi o tom avioprijevozniku. Je li Zračna luka Zadar previše vezana za Ryanair i ako je što se može napraviti da se manje ovisi o jednom avioprijevozniku?

Istina je da je udio Ryanaira u ukupnom prometu značajan i naravno da bi dodatna diverzifikacija aviokompanija dobrodošla. No, da ponovimo još jednom. Zračna luka Zadar je vrlo bitan čimbenik u lancu turističkog gospodarstva naše regije, ali možemo reći i na nacionalnoj razini. No, i dalje je samo jedna karika u tom lancu. Mi smo servis destinacije i strukturu gostiju i avioprijevoznika ustvari uvjetuje sama destinacija. Ovisno o sadržaju ponude destinacije, ciljanim skupinama turističkih subjekata, strukturi smještajnih kapaciteta, udjelu luksuznih sadržaja i još mnogočemu, prema tome će se ravnati i tržište u vidu interesa aviokompanija i samih gostiju.

Nove destinacije i nova aviokompanija

Je li Zračna luka Zadar uvela neke nove aviolinije ove godine ili ostvarila nove suradnje s avioprijevoznicima?

Naravno. I ove godine imamo nove destinacije i to Rim, Bari i Bratislavu od Ryanaira, Zürich s kojim nam dolazi i nova aviokompanija, Edelweiss, te tu su još i Lyon od Easyjeta i Tel Aviv koji opslužuje Arkia.

Postoje li planovi za uvođenje direktnih letova izvan turističke sezone kako bi se Zadar bolje povezao tijekom cijele godine?

Na cjelogodišnjem redu letenja radi se kontinuirano. Već imamo pomake u vidu zimske linije Zadar-München gdje je postignuta suradnja turističkih zajednica grada i županije s Croatia Airlinesom. Ali, opet ću, u Zadar se ne leti zbog naše zračne luke nego radi destinacije. Za dolazak je potrebno probuditi interes gostiju i ponuditi im sadržaj. Interes turističkog sektora postoji i vjerujem da će uz snažnu podršku turističkih zajednica grada i županije doći konačno i do pozicioniranja Zadra kao cjelogodišnje destinacije.

Uspješne investicije iz NPPO programa

Planira li se proširenje ili modernizacija infrastrukture zračne luke u skoroj budućnosti?

Upravo je u tijeku prva faza proširenja putničkog terminala koja bi trebala biti gotova do početka sljedeće turističke sezone. Na taj način će se vidjeti u kom smjeru ide i kako će izgledati novi putnički terminal.

Proširenje i modernizacija infrastrukture Zračne luke Zadar je konstanta posljednjih godina i na rezultate smo iznimno ponosni svi u Zračnoj luci. Od proširenja stajanke, dodjele sredstava iz Nacionalnog programa oporavka i otpornosti, početka izgradnje novog, modernog putničkog terminala, a postoje i daljnji planovi proširenja stajanke, rekonstrukcije i produljenja uzletno-sletne staze, uspostave HEMS službe, izgradnje hangara za održavanje zrakoplova i još drugih projekata koji će od Zračne luke Zadar učiniti značajno središte za zračni promet, ne samo po pitanju putničkog prometa.

Moram naglasiti podršku koju smo imali u razumijevanju vizije razvoja Zračne luke Zadar od strane Vlade Republike Hrvatske kao našeg većinskog vlasnika, te aktivnu podršku Ministarstva mora, prometa i infrastrukture i donedavnog državnog tajnika Josipa Bilavera pri realizaciji investicije iz programa NPOO.

Vjerujem da će se ta podrška nastaviti, jer postavljeni razvojni planovi doista Zračnu luku Zadar čine snažnim gospodarskim zamašnjakom zadarske regije, puno većim od puke zračne luke preko koje turisti dolaze do svog odredišta ljeti.

Koliko je Zračna luka Zadar važna za gospodarski razvoj regije i kakva je vaša suradnja s lokalnom zajednicom i turističkim sektorom?

Imamo izvrsnu suradnju s turističkim sektorom, a tome svjedoči i naš višegodišnji angažman s turističkom zajednicom i predstavnicima turističkog i gospodarskog sektora na raznim turističkim sajmovima gdje se promovira destinacija. Moram pohvaliti razumijevanje lokalne turističke zajednice za važnost zračnog prijevoza u turizmu. Tome smo svjedoci već godinama kada već prvog dana ljetnog reda letenja počinje šušur i ožive Kalelarga i okolna mjesta.

image
Dino Svorcina/movem
image
Dino Svorcina/movem
image
Dino Svorcina/movem

Transparentni u očuvanju prirode

Kako se nosite s izazovima održivosti i zaštite okoliša, posebno s obzirom na sve veću pozornost prema zelenim praksama u zračnom prometu?

Projektom Elektrifikacije i ekologizacije sustav prihvata i otpreme putnika u Zračnoj luci Zadar vrlo smo se transparentno uključili u najnovije trendove očuvanja prirode i smanjenju utjecaja zračnog prometa na okoliš. Utjecaj čovjeka na prirodu se niti može niti treba u potpunosti ukloniti, no pametnim zelenim politikama onaj štetni dio se može i mora smanjiti i svesti na najmanju moguću mjeru. Već sada smo investicijama i prilagodbama u poslovanju smanjili emisije štetnih plinova za skoro 50%, a daljnjim ulaganjima ćemo s vremenom doseći i energetsku neutralnost u pogledu korištenja obnovljivih izvora energije. Usmjereni smo očuvanju prirode, jer smo svjesni da se neki prirodni resursi nepovratno uništavaju što može vrlo negativno utjecati na cijeli eko-sustav, a često zaboravljamo da smo i mi dio prirode.

Ključ za uspjeh

Zračna luka Zadar bilježi rast već nekoliko godina – što je po vašem mišljenju ključno za taj uspjeh?

Integriranost Hrvatske u Europsku uniju je nešto što smatramo kao zadano, no od presudne važnosti je, pogotovo u ovakvim vremenima u kakvima se nalazimo, biti percipiran kao domaći teren. Osjećaj sigurnosti i pripadnosti koji imaju naši gosti dolazeći u Hrvatsku je nemjerljiv. Sloboda kretanja u Schengenskom području i uvođenje eura kao valute također pridonosi tom osjećaju. Ne zaboravimo, turizam je industrija doživljaja i taj doživljaj treba biti pozitivan na svakom polju. Što se tiče zračnog prometa, dostupnost putovanja zračnim putem proteklih petnaestak godina iz temelja je promijenila turističku branšu i sad smo na dva sata, najviše tri, iz svakog dijela Europe. Razina kvalitete naših smještajnih jedinica je vrlo visoka, a o prirodnim ljepotama i gastronomskoj ponudi ne treba puno govoriti. No, ne smijemo se zavarati da i drugdje po Europi nema lijepe prirode i gastronomije. Tu nastupa tržišna utakmica i razinom usluge i cjenovnom politikom se moramo boriti za što bolji, ne što veći, nego što bolji dio kolača toga tržišta.

Kako komentirate konkurenciju s drugim jadranskim zračnim lukama i u čemu se Zadar razlikuje od, primjerice, Splita ili Dubrovnika?

Ne vidim neku ljutu konkurenciju između jadranskih zračnih luka, jer svaka pokriva svoje tržište, svaka ima svoje specifičnosti i svoje razvojne planove. Iz godine u godinu vidimo rast ukupnog zračnog prometa u Hrvatskoj i to je dobro. Prema trendovima u avioindustriji možemo očekivati samo daljnji rast i to uistinu veseli.

Kakva je vaša vizija razvoja Zračne luke Zadar u narednih pet do deset godina?

U narednom razdoblju Zračna luka Zadar treba dovršiti investiciju novog putničkog terminala, rekonstrukcije i produljenja uzletno-sletne staze, osposobiti servisni centar za linijske zrakoplove. Na taj način ćemo diverzificirati naše poslovanje, jer je od presudne važnosti da razvoj i poslovanje Zračne luke Zadar ovise samo i isključivo o putničkom prometu. Utjecaj na gospodarstvo će se značajno povećati na taj način i bit će moguće privući visokokvalificiran kadar u Zadar što nam je svima u interesu. Očekujemo i izgradnju novog središta kontrole zračne plovidbe što će dodatno dati na važnosti Zadru kao svojevrsnom središtu zračnog prometa.

23.06.2025., 08:51h
Karlo Ivković
23. lipanj 2025 08:51