Već godinama centar grada obilježen je pizza cutovima, trgovinama slatkiša među kojima se ističu gumeni bomboni, brojnim zlatarnama i suvenirnicima u kojima glavnu ulogu imaju proizvodi iz Kine... Tijekom ljeta grad je prepun turista kojima nudimo proizvode koji nipošto ne predstavljaju našu destinaciju i naš stil življenja. Dok zimi - grad spava, ulice su otužno prazne kao i tijekom pandemije, a brojni poslovni objekti zatvoreni, nagrđeni tzv. bijelim izlozima.
Prošetali smo gradskom jezgrom i zabilježili tek dio zatvorenih prostora, čiji su izlozi oblijepljenih svim i svačim, izgledaju neuredno, a valja spomenuti da se neki korisnici nisu potrudili ni oko toga pa kroz prljavo staklo vidimo nered u unutrašnjosti, kao da time šalju poruku: “Doći ćemo na ljeto, zaraditi koji euro, a za neugledni izgled i negovodavanje lokalnog stanovništa nije nas briga”.
Potrebne djelatnosti
Razumije se da je poduzetnicima zarada prioritet i da vjerojatno ne bi imali ekonomsku računicu kada bi radili tijekom čitave godine, no nejasno je kako odgovorni ne vode brigu da grad izgleda uredno i da ne procjenjuju koje su djelatnosti potrebne stanovnicima Poluotoka i što bi moglo biti i na korist lokalne zajednice i na korist obrtnika i na koncu, na korist Gradske uprave.
Frane Brajković, predsjednik Mjesnog odbora Poluotok, kaže da na ovu problematiku upozoravaju Grad već godinama.
- Pričam godinama o tome, ali jednostavno nema sluha. Ponavljam uporno da je rješenje ovoga problema prilično jednostavno, a to je promjena kriterija pri iznajmljivanju poslovnih prostora u vlasništvu Grada Zadra. Kod nas je jedini uvjet - onome tko više novca ponudi i zato dolazi do ovakvih situacija, započinje Brajković.
Brajković smatra da bi trebala postojati lista bodovanja i kriterija kojom bi se vidjelo koliko najmoprimac planira raditi (cijelu godinu ili sezonski), zatim kojim se djelatnostima planira baviti, proizvodi li ili preprodaje te koliko je ta djelatnost potrebna lokalnom stanovništvu.
- Svugdje se u svijetu zna koje su djelatnosti potrebne. Ovako dolaze stranci koji imaju novca za ulaganje u posao, ali oni uglavnom tu ne planiraju živjeti i raditi, tu su dok im je isplativo. S druge strane, ljudi iz grada jako teško dolaze do poslovnih prostora, osim ako nisu iznimno financijski potkovani što je rijetkost. To je činjenica, jako je malo domaćih ljudi, govori Brajković i napominje da bi bilo izvrsno kad bi prostore mogli dobiti lokalni OPG-ovci, udruge, umjetnička društva.
Primjeri dobre prakse
- Rješenje ovog problema nije znanstvena fantastika, treba se okupiti par ljudi, svatko zastupajući svoj sektor i napraviti pravni akt koji će nas pokušati maknuti s mrtve točke. Dakle, samo treba izmijeniti uvjete za iznajmljivanje poslovnih prostora, staviti u bolji položaj one koji proizvode, koji tu žive i koji imaju što korisno ponuditi i ljudima koji tu žive i onima koji nam dolaze kao gosti, to je sve, ističe Brajković i dodaje da sve to povlači i pitanje iznajmljivanja stanova.
Naime, tijekom velikog dijela godine sustanovi prazni, dok tijekom turističke sezone mlade obitelji koje su u podstanarstvu jednostavno nemaju kamo.
- Sve se to može urediti, postoje razni poticaji, mogućnosti dogovora, nadoknade, samo se treba krenuti, dodaje Brajković.
Kao primjer dobre prakse Brajković navodi Grad Novalju koji prednost daje ljudima koji žive na tom prostoru deset godina i koji navodi uvjet rada tijekom cijele godine.
- Navedeni poslovni prostor daje se u zakup putem javnog natječaja u viđenom stanju, isključivo za obavljanje navedenih djelatnosti. Zakupnik je dužan obavljati djelatnost u poslovnom prostoru tijekom cijele godine, dio je javnog natječaja objavljenog na mrežnim stranicama Grada Novalje.
A mi, nastavlja Brajković, nismo u gradu mogli naći prostora i ponuditi dobre uvjete za jednu željezariju, koja je žiteljima Poluotoka, posebno onim starijima, prijeko potrebna.
Takvih primjera ima još, a pojedini gradovi i njihove uprave planiraju i vode brigu o korištenju gradskih prostora u kojima će se ponuditi ono što je gradu i njegovim stanovnicima potrebno da budu zadovoljni.
Podizanje kvalitete ponude i imidža
Takav je primjer i Grad Pula koji je donio Odluku o utvrđivanju zakupnine, zona i djelatnosti u poslovnom prostoru Grada koja se temelji na potrebama građana, ali i djelatnostima koje obavljaju gospodarski subjekti u neposrednoj brzini.
- Sukladno Zakonu o zakupu i kupoprodaji poslovnoga prostora, svi poslovni prostori Grada Pule daju se u zakup isključivo na temelju javnog natječaja. Isto je propisano i trenutno važećim odlukama Grada Pule, Odlukom o zakupu i kupoprodaji poslovnih prostora Grada Pule te Odlukom o utvrđivanju zakupnine, zona i djelatnosti u poslovnom prostoru Grada Pule. Što se tiče djelatnosti koja će se u poslovnom prostoru obavljati, ona se određuje upravo natječajima koje Grad Pula redovito i kontinuirano objavljuje, a sukladno citiranim propisima, odgovaraju iz Grada Pule.
Natječajem se, dakle, određuje koja će djelatnost obavljati u određenom gradskom poslovnom prostoru, i to sukladno procjeni nadležnog upravnog tijela Grada u čijoj su nadležnosti poslovi upravljanja gradskim poslovnim prostorima koja se donosi na temelju diskrecijske ocjene cjelokupne gospodarske situacije, vodeći računa o uvjetima propisanim prostorno-planskom dokumentacijom, posebnim uvjetima koje prostor mora ispunjavati za obavljanje određenih djelatnosti, iskazanom interesu potencijalnih zakupnika, potrebama građana za određenim djelatnostima na određenom području, kao i djelatnostima koje obavljaju gospodarski subjekti u neposrednoj blizini, a sve u svrhu podizanja kvalitete ponude i imidža Grada Pule.
U iščekivanju revitalizacije stare gradske jezgre godinama
Podsjetimo, o ovoj smo tematici razgovarali i s Tomislavom Koronom, pročelnikom Upravnog odjela za gospodarenje gradskom imovinom Grada Zadra, te je kazao kako su spremni na razne načine izaći u susret potencijalnim zakupcima, no također je napomenuo kako je zakup poslovnih prostora proračunski prihod, stoga pri određivanju cijena zakupa, Grad Zadar kao jedinica lokalne samouprave mora voditi brigu o ekonomskoj dobiti za proračun od raspolaganja gradskom imovinom, a posebice kada se radi o poslovnim prostorima na atraktivnim lokacijama.
Kada su u pitanju poslovni prostori u privatnom vlasništvu, dodao je Korona, Grad u tim slučajevima ne može utjecati na djelatnost koja će se obavljati niti na asortiman.
- Upravo iz tog razloga Grad Zadar nema namjeru prodaje poslovnih prostora u svom vlasništvu, a radi mogućnosti utjecaja na djelatnosti koje će se odvijati u tim prostorima, drugim riječima mora zadržati svoje poslovne prostore kao jedan od instrumenata kojima može pozitivno utjecati na revitalizaciju stare gradske jezgre i očuvanje njene vrijednosti kao centra društvenog života grada, naglasio je Korona.
Građani Zadra godinama, pa možda i desetljećima, iščekuju revitalizaciju stare gradske jezge i povratak njene vrijednosti kao centra društvenog života grada. A čekat će vjerojatno i dalje, dok se u prvi plan ne stave potrebe građana i ne stvori vizija kojom bi se vratila živahnost u samom centru grada.