Emerald Azzura priključena na hidrant
StoryEditor
KRUZERI I VODA

Dok kruzeri uzimaju vodu iz gradskog vodovodnog sustava, građanima i ugostiteljima voda curi na kapi

Na hidrantima koji se koriste za punjenje kruzera postavljeni su vodomjeri koje je instalirala Lučka uprava Zadar, a koji su tu upravo kako bi se moglo kontrolirati punjenje tijekom pristajanja brodova. Postoje posebni hidranti na Liburnskoj obali koji su primarno namijenjeni za protupožarnu zaštitu. Na tim lokacijama, brodovi se pune preko posebnih pipaca, a ne direktno iz hidranta, kako ne bi došlo do većih oscilacija u pritisku vode za lokalne stanovnike i ugostitelje. Vodovod Zadar je već uputio pisma Lučkoj upravi tražeći pojašnjenje i dodatnu regulaciju ove prakse

Poduzetnici i stanovnici zadarskog Poluotoka, točnije oni u blizini poznatog instalacijskog remek-djela "Pozdrav Suncu", suočavaju se s ozbiljnim problemima zbog smanjenog pritiska vode u cijevima svaki put kada jahte i kruzeri privezani uz obalu započnu punjenje svojih spremnika vode. Ovaj problem, koji traje već duže vrijeme, najviše pogađa ugostitelje, ali i lokalne stanovnike koji ostaju gotovo bez vode u svojim domovima i poslovnim prostorima.

Kruzer se spoji, mi ostanemo bez vode

- Kad god neka jahta ili kruzer spoji na hidrante, mi ostanemo bez vode. Nemamo vode u zahodu, ledomat se kvari, perilica ne radi. Cijeli restoran pun gostiju, a mi ne možemo normalno funkcionirati, istaknula je vlasnica poznatog zadarskog restorana Sandra Petričić.

Problem se javlja kada se jahte i kruzeri, često privezani kod Pozdrava Suncu, priključe na gradske hidrante kako bi napunili svoje spremnike vodom. Prema Petričić, taj proces punjenja traje oko sat do dva, no za to vrijeme ugostitelji, ali i stanovnici okolnih zgrada, ostaju gotovo bez ikakvog pritiska u vodi.

- Nemamo problem s tim što jahte trebaju vodu. Razumijemo njihovu potrebu, ali je problem što nitko ne kontrolira koliko vode uzimaju niti koliko brzo to rade. Nekad su djelatnici vodovoda nosili satove i mjerili protok, no otkad je čovjek koji je to radio otišao u mirovinu, nitko to više ne prati, kaže Petričić.

image

Emerald Azzura priključena na hidrant

Zadarski Tjednik

Vodovod traži pojašnjenje od Lučke uprave

Direktor zadarskoga Vodovoda Tomislav Matek upoznat je s ovim problemom koji muči građane i ugostitelje i kaže kako već dulje vrijeme radi na njegovom rješavanju.

- Na hidrantima koji se koriste za punjenje kruzera postavljeni su vodomjeri koje je instalirala Lučka uprava Zadar, a koji su tu upravo kako bi se moglo kontrolirati punjenje tijekom pristajanja brodova. Postoje posebni hidranti na Liburnskoj obali koji su primarno namijenjeni za protupožarnu zaštitu. Na tim lokacijama, brodovi se pune preko posebnih pipaca, a ne direktno iz hidranta, kako ne bi došlo do većih oscilacija u pritisku vode za lokalne stanovnike i ugostitelje. Vodovod Zadar je već uputio pisma Lučkoj upravi tražeći pojašnjenje i dodatnu regulaciju ove prakse, objasnio je Matek.

Govoreći o kapacitetu i potrošnji, Matek je istaknuo da veliki kruzeri troše do 100 kubnih metara vode i takvo punjenje traje čitav dan.

- Kada ih se više nakupi, moguće je da to utječe na pritisak vode u cijevima, pogotovo ako se uzme u obzir da su cijevi na poluotoku stare i u lošem stanju, dodao je direktor Vodovoda.

Direktor Vodovoda je također istaknuo kako je infrastruktura pod velikim pritiskom ne samo zbog dotrajalosti, već i zbog složenosti terena na kojem se nalazi.

- Cijevi na poluotoku su stare i često ih moramo sanirati, ističe Matek.

Osim tehničkih izazova, Matek je naglasio i kulturno-povijesni aspekt zadarskog Poluotoka koji dodatno komplicira radove na infrastrukturi.

- Svaki put kada nešto otkopavamo na Poluotoku, tu je posao ne samo za nas, nego i za konzervatore i arheologe, što dodatno usporava napredak, kazao je.

Unatoč složenosti situacije, direktor Vodovoda izražava optimizam u pogledu budućih rješenja.

- Radimo na tome da poboljšamo infrastrukturu i reguliramo upotrebu vode kako bismo osigurali da svi stanovnici i poduzetnici na poluotoku imaju pristup potrebnim resursima bez većih prepreka, zaključio je.

image

Maksimalni protok vode u restoranu Kornat dok su jahte priključene na hidrant.

Zadarski Tjednik

Na kruzeru kažu da rade prema uputama Lučke uprave Zadar

Kod "Pozdrava Suncu", naišli smo na luksuzni kruzer Emerald Azzura koji je upravo bio priključen na jedan od hidranata te tamo punio svoje vodospremnike. Iskoristili smo priliku da razgovaramo s članovima posade o načinu i brzini kojom pune svoje spremnike. Tehnički šef broda pojasnio nam je kako za uzimanje 100 kubika vode potrebno oko šest sati.

- Nastojimo sve raditi po propisima i uputama koje smo dobili od Lučke uprave Zadar. Čitav proces punjenja vode je dogovoren s njima, a mi se strogo držimo dogovorenog protokola, rekao je tehnički šef.

Na dodatni upit o problemu odlaganja otpada koji je izražen od strane lokalnih ugostitelja i stanovnika, tehnički šef je izjavio kako se kruzer otpada rješava na drugim lokacijama.

- Svoj otpad iskrcavamo i propisno zbrinjavamo u gradovima poput Splita ili Venecije, gdje imamo dogovorene protokole za odlaganje. Nikako ne ostavljamo otpad u Zadru, naglasio je.

Lučka uprava šuti

Nakon razgovora s članovima posade kruzera Emerald Azzura, pokušali smo dobiti i dodatne komentare od Lučke uprave Zadar kako bismo dobili potpuniju sliku situacije i odgovore na neka od otvorenih pitanja. Primjerice, tko im daje dopusnice za tankiranje kruzera vodom, kako i pod kojim uvjetima se naplaćuje ta usluga. Unatoč pokušajima, do trenutka zatvaranja ovog izdanja, komentar iz Lučke uprave Zadar nismo uspjeli dobiti.

Ostaje nejasno koje konkretne mjere Lučka uprava Zadar poduzima kako bi se osiguralo da brodovi ne narušavaju lokalni vodni sustav i kako regulira ponašanje brodova u pogledu odlaganja otpada, isto tako postoji li stvarna poveznica između gubitka pritiska u cijevima te jahtama koje se služe hidrantima za svoje individuane potrebe.

Dok se čeka službeni komentar, stanovnici i poduzetnici na Poluotoku ostaju u iščekivanju rješenja koja će ublažiti probleme s kojima se suočavaju. U međuvremenu, nadležne institucije bi trebale preuzeti odgovornost i aktivno raditi na poboljšanju situacije koja utječe na svakodnevni život građana i poslovanje u staroj gradskoj jezgri.

07.10.2024., 10:03h
Zrinka Burazer
23. studeni 2024 04:34