Početak 2025., u kojoj bi turizam, a i zadaće turističkih zajednica trebale doživjeti neke od drastičnih promjena vezanih uz Zakon o održivom turizmu, kada je u pitanju Zadarska županija, svakako najdirektnije i najsloženije se tiču Zadra i njegove turističke zajednice. Kad je u pitanju taj novi izazov, pred njima su definiranja i kontrole kapaciteta i kvalitete života lokalnih stanovnika, a znamo da je opterećenost Zadra, posebno njegove povijesne jezgre usporediva s najopterećenijima u Europi, pa i po pitanju gubitka stanovništva u takvim jezgrama. To je bio povod za razgovor s Ivom Bencun, direktoricom TZ Grada Zadra.
Što nakon premašivanja dva milijuna noćenja?
Prema vidljivim podacima, u 2024. Zadar se uspio održati u vrhu hrvatskog turizma premašujući dva milijuna noćenja. Jeste li zadovoljni postignutim, što vas najviše raduje, a gdje vidite najveće probleme?
Unatoč izazovnoj godini, Zadar je premašio dva milijuna noćenja, što je izniman rezultat. Do listopada, ostvareno je preko 2,1 milijuna noćenja, što je 5% više nego prošle godine. Veseli nas rast u pred i posezoni; brojke su naročito dobre u travnju, svibnju i lipnju gdje smo imali porast od 26%, najviše u cijeloj Hrvatskoj. Svejedno, problem ostaje sezonalnost, jer samo cjelogodišnji posao može dati prinose kakvi omogućuju kvalitetnu i motivirajuću nagradu djelatnicima. Dodatni izazovi vezani su uz promet i smještaj, ali pozitivni trendovi motiviraju nas za daljnji rad.
Rast predsezone i nade u nove hotelske kapacitete
Čini se posebno vrijedno to što je špica sezone većinom nosila stagnaciju ili pad, ali su zato pred i posezona izvukle pozitivu. Znači li to da već postoji trend da se sezona ipak produljava ka cijeloj godini?
Pred i posezona doista postaju sve značajniji. Kontinuiranim promocijama aktivnog, kulturnog i gastronomskog turizma nastojimo dodatno produljiti sezonu. Naše aktivnosti, poput Adventa u Zadru i manifestacija u proljeće, pridonose privlačenju gostiju izvan glavne sezone.
Takve rezultate ostvarujemo u Zadru s lošom strukturom smještaja, odnosno s malim udjelom hotela u odnosu na sredine s kojima se, recimo, natječemo. Kad smo kod toga, znači li najava otvaranja Hyatta pomak? Imate li kakvih drugih saznanja o iskoracima u hotelskom smještaju?
Zadar ima oko 80% smještajnih kapaciteta u privatnom sektoru, dok hoteli čine manje od 10%. Ukupno imamo 3723 kreveta u hotelskom kapacitetu, 1147 u kampovima, dok u privatnom smještaju raspolažemo sa 20813 kreveta. Otvaranje hotela Hyatt i aktivnosti vezane uz hotel Beograd donose pomake, ali očekujemo i brže razvojne iskorake, uključujući realizaciju najavljenih investicija, poput onih vezanih za bivše objekte Mirovinskog i Zdravstvenog osiguranja.
Nakon ne baš pohvalnih odnosa između TZ Zadra i TZ županije, vidim da se stvari mijenjaju. Uručena vam je i nagrada za suradnju, jeste li zadovoljni međuodnosima?
Suradnja s TZ Zadarske županije je jako dobra na obostrano zadovoljstvo. S kolegom Anićem gradimo sinergiju na projektima poput promocije eno-gastro ponude i održivog turizma. Nagrada za suradnju potvrda je da idemo u dobrom smjeru, a zajednički rad omogućuje postizanje značajnijih rezultata.
Definiranje održivosti turizma do konca 2025.
Država se definirala okretanjem ka održivom turizmu a masu zadaća na tom projektu bacila na pleća turističkih zajednica. TZ bi trebale biti te koje će turizam učiniti održivim izračunom prihvatnog kapaciteta, plan upravljanja destinacijom i pokazatelje za praćenje razvoja i održivosti. Moja je spoznaja da turističke zajednice nisu u stanju to odraditi sa svojim kadrom. Pretpostavljam da morate skupiti podatke s desetaka adresa te da dobar dio ovih poslova morate povjeriti nekim vanjskim institucijama, ustanovama i agencijama. Jeste li krenuli u taj posao s obzirom da imate rokove, odnosno kako Zadar spada u 1. rang turističke razvijenosti to valja odraditi do kraja 2025. godine?
S obzirom na obveze do kraja 2025. godine, TZ grada Zadra već je pokrenula prikupljanje podataka i suradnju s vanjskim stručnjacima. Plan upravljanja destinacijom zahtijeva detaljne analize i koordinaciju s relevantnim institucijama. Fokus je na balansu između rasta turizma i očuvanja kvalitete života lokalnog stanovništva.
Pravilnik o metodologiji izračuna prihvatnog kapaciteta traži “definiranje broja turista koji mogu posjetiti turističku destinaciju u isto vrijeme, ne uzrokujući pritom neprihvatljive poremećaje fizičke, gospodarske i sociokulturne okoline te smanjenje zadovoljstva lokalnog stanovništva i turista”. I sad imamo Zadar sa svojim kapacitetima smještaja, što komercijalnog što nekomercijalnog, a dozvole im izdaje netko drugi. Zadar je postao nezaobilazna stanica za svaki autobus na kružnom putovanju i prije proglašenja UNESCO destinacijom. Na to ne možete utjecati. Imamo i kruzersku luku koja nekad primi i tri kruzera. Konačno iz svih mjesta u županiji, pa i nekih susjednih gosti gotovo redovito dolaze u povijesnu jezgru Zadra. Kako se s tim nositi?
Zadar kao UNESCO destinacija i luka za kruzere suočava se s izazovima visoke posjećenosti u ljetnim mjesecima. Radimo na distribuciji posjetitelja kroz edukaciju, bolje upravljanje turističkim tokovima i promociju aktivnosti izvan povijesne jezgre. No, potrebna je i suradnja na nacionalnoj razini za regulaciju broja kruzera i autobusa.
Da opet citiram Pravilnik o metodologiji izrade plana upravljanja destinacijom - “svrha izrade plana upravljanja je odrediti smjer razvoja destinacije u skladu s aktima strateškog planiranja, prostornim planovima, planom upravljanja kulturnim dobrima i drugim važećim planovima i propisima s ciljem postizanja konkurentnosti, otpornosti i održivosti destinacije”. Nažalost, u Zadru se Gradsko vijeće raspada u svakoj raspravi o usvajanju proračuna i prostornog plana. Govorimo i o sredini koja ima najveći udio novogradnje stanova, mahom namijenjenim kratkoročnom najmu, u državi?
Plan upravljanja destinacijom ključan je dokument za održivi razvoj, ali izazovi poput kratkoročnog najma i novogradnje zahtijevaju širu koordinaciju. Grad mora osigurati podršku i materijale, a mi smo spremni surađivati kako bismo zajednički usmjerili razvoj destinacije. Učinkovito upravljanje destinacijom zahtijeva transparentnost i suradnju na svim razinama. Očekujemo podršku gradske uprave, a naš zadatak je ponuditi konkretne smjernice i uključiti sve dionike u proces donošenja odluka.
Kako povećati održivost?
Pravilnikom o pokazateljima za praćenje razvoja i održivosti turizma propisuju se pokazatelji za izračun indeksa turističke razvijenosti i popis obveznih i specifičnih pokazatelja za praćenje održivosti. Ako ste ušli u taj postupak, koji su to pokazatelji?
TZ Zadra sudjeluje u izradi indeksa turističke razvijenosti koji uključuje pokazatelje poput kapaciteta smještaja, zadovoljstva lokalnog stanovništva i sezonalnosti. Fokus je na usklađivanju s pravilnicima i implementaciji konkretnih mjera.
Cijeli složeni prethodni niz pitanja možemo svesti na jednu rečenicu - od 1. listopada, možda čak i rujna, do 1. lipnja, a možda čak srpnja, mi smo “održivi”. Dakle sve što trebamo je vidjeti kako skratiti gužve u srpnju i kolovozu kada ostvarujemo 60% ukupnog prometa?
Cilj je skratiti gužve u glavnoj sezoni poticanjem dolazaka u manje opterećene mjesece. Jedna od mogućnosti je promocija aktivnog i kulturnog turizma, usmjeravanje gostiju na okolne otoke i suradnja s iznajmljivačima na kreiranju ponude izvan sezone. Ne možemo ljude odvratiti od dolaska kroz godinu, ali možemo ih usmjeravati u ona područja koja nisu toliko posjećena.
Smanjivanje kapaciteta
Kako projektirati “kresanje” kapaciteta smještaja, broja posjeta centru grada u određenim mjesecima, broj kruzera, autobusa i sl. a da tisuće iznajmljivača, ali i niz drugih djelatnosti, ne budu protiv toga što predlažete?
Smanjenje kapaciteta mora biti pažljivo balansirano. Suradnja s iznajmljivačima i ugostiteljima ključna je za održivi razvoj. Kroz edukacije i zajedničke projekte radimo na njihovom uključivanju u ove promjene.
Dakle, sve se svodi na to kako smanjiti gužve u srpnju i kolovozu. Ima li ideja kako to učiniti ili tek valja vidjeti?
Razvijamo projekte usmjerene na ravnomjernu distribuciju posjetitelja kroz cijelu godinu. Osim promocije, radimo i na digitalnim alatima koji pomažu u upravljanju turističkim tokovima.
Na kraju, jedno pitanje vezano uz eno gastro ponudu. Vidimo trud i vaš i TZ županije i niza drugih subjekata da se ta ponuda unaprijedi dobrim projekatima, predstavljanjima, sugestijama, skupovima, na kojima je najmanje sudionika iz redova ugostitelja. Koliko ste zadovoljni općim stanjem, kada je to u pitanju, u našem gradu?
Iako je vidljiv napredak, još uvijek ima prostora za poboljšanje suradnje s ugostiteljima. TZ Zadra kontinuirano ulaže u promociju lokalnih specijaliteta i organizira događanja poput Adventa i festivala hrane, no potrebna je veća uključenost svih dionika za stvaranje konkurentnije ponude. Trenutno mjerenje zadovoljstva gostiju na ljestvici od 10 ipak pozicionira gastronomiju iznad 8.