Kraj obnove dionice Zadar- Benkovac na pruzi Zadar- Knin, planiran je do konca ove godineHžinfra.hr
StoryEditor
OPET ŽELJEZNICA

Obnova željezničkog prometa povezat će Zadar s Paneuropskim koridorom X

Trenutno stanje zadarske željeznice miljama je daleko od razvijenih europskih željeznica. Uz to što je razina elektrifikacije na vrlo niskim granama, zadarska željeznička mreža ima poteškoća i sa sporim vlakovima, zastarjelim tračnicama i kolosijecima kao i pitanjem sigurnosti tunela kroz koje pruga prolazi. Promet se zbog vrlo male putničke potražnje zadnjih godina sveo na vrlo rijetki povremeni putnički prijevoz, dok je teretni prijevoz i dalje donekle aktivan

Kroz Zadarsku županiju obnavlja se kilometar po kilometar željezničke pruge. Na taj način trebalo bi se prometno oživjeti zastarjelu i uglavnom neaktivnu željezničku mrežu te snažnije povezati Zadar i županiju s ostatkom Hrvatske i Europe.

Povezivanje s Paneuropskim koridorom

Obnova zadarske željezničke mreže dio je šireg plana razvoja željezničkog prometa u Hrvatskoj koji zadnjih godina doživljava veliki uzlet. Zadarska željeznica (u prvom redu pruga Zadar-Knin) trebala bi se u budućnosti povezati na Paneuropski koridor X koji uključuje buduću brzu prugu od Rijeke preko Zadra i Knina do Splita.

Nedavno je potpisan sporazum između Zadarske županije, ministarstva mora, prometa i infrastrukture te HŽ Infrastrukture koji je donio niz najavljenih projekata za obnovu i razvoj željeznice. Sporazum je potpisan s ciljem bržeg rješavanja potrebne dokumentacije za planirane projekte kako bi se sve dodatno ubrzalo.

Knin, Bibinje, Zračna luka

- Sporazum je potpisan u cilju unaprjeđenja i bržeg razvoja željezničke infrastrukture na području Zadarske županije. Time se stvaraju preduvjeti za bolju prometnu povezanost i jačanje gospodarskog potencijala županije i cijele Dalmacije. Ključni su projekti na željezničkoj mreži u Zadarskoj županiji obnova dionice Knin – Zadar, izgradnja željezničke zaobilaznice Bibinja, željezničko povezivanje Zračne luke Zadar s lukom Zadar – lučkim bazenom Gaženica i središtem grada Zadra te povezivanje gospodarske zone Crno i gospodarskih zona na području općina Poličnik i Škabrnja te centra za gospodarenje otpadom Biljane Donje, istaknuli su iz HŽ Infrastrukture.

- Ovaj sporazum definira kako ćemo razvijati željezničku mrežu na području Zadarske županije. Županija će ishoditi svu potrebnu studijsku dokumentaciju, uključujući studiju utjecaja na okoliš, dok će HŽ Infrastruktura po završetku te faze raspisati natječaj po modelu Design and Build. Dakle na nama je da diktiramo razvoj željeznica u našoj županiji te da olakšamo realizaciju time što ćemo već pripremljenu dokumentaciju dati HŽ Infrastrukturi koji će nastaviti samu provedbu, rekao je župan Bilaver prilikom potpisivanja ugovora.

Završava obnova dionice Zadar - Knin

Iz HŽ Infrastrukture također nam navode kako je dio ovih projekata već u tijeku te kako se realizacije dijela njih bliži svome kraju.

- U tijeku je spomenuta obnova dionice Knin – Zadar kojom unaprjeđujemo postojeće stanje infrastrukture. Obnavlja se 75 kilometara pruge, a radovi su vrijedni 70 milijuna eura i financiraju se iz zajma Europske investicijske banke. Radovi uključuju kompletnu sanaciju gornjeg pružnog ustroja (tračnice i pragovi), skretnica u kolodvorima te sanacija i ugradnju sintetičkih popođenja na 45 željezničko-cestovnih prijelaza i pješačkih prijelaza preko pruge. Projekt se izvodi u dvije faze: za prvu, obnovu dionice Zadar – Benkovac, planiran je završetak do kraja godine, dok će druga faza započeti sljedeće godine. Završetak projekta očekuje se do kraja 2028. godine. Tehnička rješenja za ostale projekte bit će definirana u sklopu dokumentacije koja će se izrađivati temeljem potpisanog sporazuma, kažu iz HŽ Infrastrukture.

Od elektrifikacije zasad ništa

S druge strane, pitanje elektrifikacije željeznice to jest uvođenje električne mreže u prometovanju za sada u većoj mjeri nije opcija na području Zadarske županije iako je to prema nekima, ključ modernizacije željezničke mreže.

- Elektrifikacija za sada nije predviđena, no gabariti planiranog tunela na obilaznici Bibinja omogućuju naknadnu elektrifikaciju, na naš upit navode iz HŽ Infrastrukture.

Oko pitanja elektrifikacije dodatno je objašnjenje nedavno dao Ivan Kršić, čelni čovjek HŽ Infrastrukture koji je sudjelovao na konferenciji “Budućnost transporta i logistike” u Zagrebu.

- Elektrifikacija je pogodnija i jeftinija, moramo poraditi na tome, treba ocijeniti, ako će stvarno danas-sutra putovati baterijski ili vlakovi na vodik, je li nam elektrifikacija stvarno potrebna? Trebamo malo pričekati da vidimo u kojem će se smjeru razvijati tehnologija, komentirao je Kršić, predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture.

Dakle, to što će elektrifikacija, unatoč svim ovim projektima, zaobići željeznice Zadarske županije prema HŽ Infrastrukturi je stvar praćenja pojave mogućih novih tehnologija koje bi trebale bitno promijeniti trendove razvoja željezničkog prometa. Time iz HŽI-a ostavljaju prostor za uvođenje baterijskih vlakova poput nedavno prvog proizvedenog elektrobaterijskog vlaka tvrtke Končar.

image

Šime Sekula, načelnik Općine Bibinje

Velimir Brkić
image

Europska investicijska banka daje zajmove za realizaciju projekta obnove željezničke mreže

Freepik
image

Izgradnja pruge Zadar- Knin u 19.stoljeću

Hžinfra.hr
image

Ivan Kršić iz HŽ Infrastrukture kaže kako s elektrifikacijom željeznica treba pričekati zbog novih trendova u željezničkom prometu

Hžinfra.hr
image

Novi zamah razvoja ulijeva nadu u oživljavanje zadarske željeznice

Željko Mršić/Pixsell

Trenutno stanje zadarske željeznice je loše

Trenutno stanje zadarske željeznice miljama je daleko od razvijenih europskih željeznica. Uz to što je razina elektrifikacije na vrlo niskim granama, zadarska željeznička mreža ima poteškoća i sa sporim vlakovima, zastarjelim tračnicama i kolosijecima kao i pitanjem sigurnosti tunela kroz koje pruga prolazi. Promet se zbog vrlo male putničke potražnje zadnjih godina sveo na vrlo rijetki povremeni putnički prijevoz, dok je teretni prijevoz i dalje donekle aktivan.

Broj i vrsta vlakova ovisit će o interesu

Iz HŽ Infrastrukture kažu kako stanje ipak nije baš toliko loše te kako će novi projekti na željezničkoj infrastrukturi donijeti značajnije promjene.

- Broj i vrsta vlakova koji će prometovati obnovljenom prugom ovisit će o interesu putničkih i teretnih prijevoznika. Svi tuneli kojima teče željeznički promet su sigurni. Iako se na pruzi Knin – Zadar radi o objektima starijeg datuma, njihovo se stanje redovito prati, a po potrebi se provode sanacijski zahvati u sklopu redovitog održavanja. Pregledima tunela uočena su tek manja oštećenja, no nije uočen nijedan inženjerskogeološki faktor koji bi mogao negativno utjecati na njihovu stabilnost. Provođenjem navedenih projekata povećat će se brzina i kapacitet pruge. Primjerice, na obilaznici Bibinja predviđena je brzina od 100 km/h uz osovinsko opterećenje od 22,5 tona po osovini, zaključili su iz HŽ Infrastrukture.

Pitanje pruge kroz Bibinje

Jedno od ključnih pitanja razvoja željeznica u Zadarskoj županiji je i pitanje pruge kroz Bibinje. Novi projekt donosi prijeko potrebno izmještanje željezničke pruge iz samog mjesta to jest izgradnju željezničke obilaznice i tunela koji je za Bibinjce jedan od ključnih preduvjeta razvoja njihovog mjesta.

- Nakon niza godinara i niza raznih obećanja sad se ipak nazire ozbiljnije rješavanje ovog problema za naše mjesto. Nedavno je završena studija utjecaja na okoliš koja je pokazala kako neće biti većih poteškoća u realizaciji izmještanja pruge i izgradnje tunela. Sad slijedi ishodovanje potrebnih lokacijskih dozvola, a investicija tunela je vrijedna više od 90 milijuna eura. Željeznička pruga kroz Bibinje otegotna je okolnost koja nas je ograničavala u punom razvoju i koja je neprirodno podijelila naše mjesto na pola. Kad pruga bude izmještena iz mjesta, moći ćemo bolje organizirati prometni i prostorni plan te snažnije krenuti u razvoj našeg mjesta, kaže Šime Sekula, načelnik Općine Bibinje.

Prema procjenama, izgradnja željezničke poveznice između Zračne luke Zadar i Gaženice trebala bi započeti u sljedeće tri do tri i pol godine, a vrijednost projekta procjenjuje se na oko 30 milijuna eura. Završetkom ovog projekta, zadarska Zračna luka bi postala prva zračna luka u Hrvatskoj koja je željeznicom povezana s morskom lukom.

Renesansa željezničkog prometa

Ukupno gledano, niz navedenih projekata obnove i izgradnje pruge po Zadarskoj županiji donosi snažni prometno-željeznički zamah koji će sigurno povezati, dugo željeznički izolirani, Zadar s ostatkom Hrvatske i Europe. Projekti, dokumentacije, studije, idejna rješenja, politička volja i potrebne financije već su u dobrom dijelu spremni za renesansu zadarske željeznice. Jedino pitanje koje ostaje visjeti u zraku je jesu li građani i budući putnici spremni na prijevoz vlakovima to jest hoće li Zadrani i njihovi posjetitelji prepoznati željeznički promet kao dobru alternativu cestovnom prijevozu?

20.11.2025., 08:19h
Šime Kužić
20. studeni 2025 08:19