Jadrolinija je u posljednje vrijeme često kritizirana zbog upitnih poslovnih odluka, a zbog tragedije s rampom traži se i ostavka predsjednika Uprave Davida Sopte. Forbes Hrvatska otkriva još jedan dvojbeni slučaj – prošlogodišnju kupnju katamarana u kojoj je Jadrolinija izvukla deblji kraj. Tankerska plovidba je, naime, uspjela Jadroliniji prodati korištene katamarane po većoj cijeni od nabavne, a nakon toga su sebi za manje novca kupili identične i gotovo nove. - piše Forbes Hrvatska.
Jadrolinija je 2023. godine raspisala natječaj za kupnju dva katamarana stara četiri i pet godina, procijenjene vrijednosti 14 milijuna eura bez PDV-a. Petina bodova na natječaju dobivala se ako se oba katamarana mogu isporučiti u roku od samo 10 dana. Na natječaj se javila samo Tankerska plovidba i ponudila svoje katamarane Puntamika i Kolovare po cijeni od 13,42 milijuna eura bez PDV-a. Jadrolinija ih je kupila i preimenovala u Danica i Kata.
Ta dva katamarana proizvedena su 2019. godine u indonezijskom brodogradilištu Cahaya Samudra Shipyard. Tri godine ih je koristila singapurska tvrtka Majestic Fast Ferry, a onda ih je 2022. godine Tankerska plovidba nabavila za svoju tvrtku TP Line. Za njih i još jedan slični katamaran izgrađen 2017. godine platili su 14,15 milijuna eura. Nije poznato koliko je koji koštao, ali se iz omjera cijena može naslutiti da ih je Tankerska prodala po većoj cijeni od nabavne. Tri su kupili za 14,15 milijuna, a nakon godine dana dva prodali za 13,42 milijuna.
Prodali stare, a onda kupili nove za manje novca
Ono što je još zanimljivije je da je Tankerska plovidba 2023. godine od singapurskog Majestic Fast Ferryja kupila dva istovjetna katamarana stara tek godinu dana. Nazvali su ih Kalelarga i Proversa.
Prema revizorskom izvješću Tankerske plovidbe, njihova cijena iznosila je 11,66 milijuna eura. To je 1,76 milijuna eura manje od cijene po kojoj su tri godine istovjetne starije katamarane prodali Jadroliniji. Drugim riječima, Tankerska plovidba dva pute je zaradila na Jadroliniji.
Odluke Uprave Jadrolinije i ranije su bile kritizirane, no bilo je teško dokazati da su alternative bile puno isplativije. Jedan od primjera je Trajekt Oliver koji je kupljen kad je bio star čak 27 godina, a onda je još dugo proveo na remontu što je uzrokovalo dodatne troškove. Unatoč svemu nikad nije dobio generator za opskrbu strujom u kriznim situacijama, a ubrzo nakon toga se i pokvario nasred kanala.
Nezadovoljan načinom na koji tvrtka posluje, predsjednik Nadzornog odbora Jadrolinije Damir Zec zatražio je razrješenje u srpnju, no cijelo ovo vrijeme nije bio brisan iz sudskog registra. Forbes Hrvatska je uputio početkom kolovoza upit Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture hoće li ta ostavka biti prihvaćena, no ministarstvo nikad nije odgovorilo na upit.
Iz zatvorenog dijela sjednice Vlade održane u u petak 13.9., jasno je da će Zeca u Nadzornom odboru zamijeniti drugi profesor s Pomorskog fakulteta u Rijeci – Bojan Hlača. Hlača dolazi iz redova HDZ-a. Svojevremeno je bio predsjednik riječkog HDZ-a i saborski zastupnik te stranke.
Baš kao i dosadašnji članovi Nadzornog odbora Mile Perić i Zoran Turuk, on je imenovan na najviše šest mjeseci dok se ne provede postupak izbora članova novog Nadzornog odbora. U Nadzornom odboru je i dalje i predstavnik radnika Nediljko Bulić.
Jadrolinija se poziva na godišnji plan
Forbes Hrvatska je Jadroliniju upitao za obrazloženje iracionalnih poslovnih odluka koje su donijele korist Tankerskoj plovidbi. U svom odgovoru naveli su kako je 3. ožujka 2023. godine za dva brza broda raspisana javna nabava u otvorenom postupku. Za procjenu vrijednost od 14 milijuna eura pojasnili su kako se provela na temelju istraživanja tržišta, stanja na tržištu i dosadašnjeg iskustva, ali i godišnjeg plana poslovanja.
Doduše iz navedenog odgovora koji se poziva na godišnji plan poslovanja nije jasno zbog čega je velika prednost na natječaju bila isporuka u roku od deset dana. Iako je Jadrolinija navela kako nisu mogli znati kolika će ponuda biti niti tko će biti ponuditelji, jasno je da su tako kratkim rokom eliminirali mogućnost da se javi neki strani ponuditelj s povoljnijom cijenom.
Budući da je ponuda Tankerske plovidbe vrijedna 13,42 milijuna eura bila uredna, iz Jadrolinije kažu kako kao javni naručitelj u otvorenom postupku javne nabave nisu niti imali osnove za odbijanje zaprimljene ponude, niti za poništenje postupka. Sukladno tome, ističu kako je jedina zakonom dopuštena odluka bila – prihvat ponude.
Dodaju i kako Jadrolinija kao javni naručitelj nije imala niti je smjela imati bilo kakav utjecaj na formiranje ponude bilo kojeg ponuditelja. Jednako tako, nisu imali nikakav utjecaj na cijenu po kojoj je Tankerska plovidba nabavil ta plovila od treće osobe. Imajući sve navedeno u vidu, iz Jadrolinije zaključuju kako se javna nabava provela na potpuno zakonit način te je ugovor sklopljen u skladu s dokumentacijom o nabavi i ponudom Tankerske plovidbe.
Dva katamarana koji će Jadroliniji biti isporučeni u studenom ove godine, ovaj put su direktno kupili u Singapuru.- piše Forbes Hrvatska.