Zračna luka Zadar provodi projekt naziva “Elektrifikacija i ekologizacija sustava prihvata i otpreme zrakoplova u Zračnoj luci Zadar” koji je vrijedan više od 16 milijuna eura i koji predstavlja značajan korak prema održivosti u zračnom prometu o čemu smo razgovarali s direktorom Zračne luke Zadar, Josipom Klišmanićem.
Osim toga, istražili smo i napredak projekta proširenja terminala, provjerili broj putnika na početku godine, kao i očekivanja za predsezonu te planove oko uvođenja novih i zadržavanja dosadašnjih linija.
“Zelena” zračna luka
Zračna luka prijavila je u okviru NPOO-a projekt Elektrifikacija i ozelenjivanje sustava prihvata i otpreme zrakoplova te električno napajanje zrakoplova u Zračnoj luci Zadar. Kolika je vrijednost projekta, što je sve obuhvaćeno, koliko će trajati planirana realizacija i što je konačni cilj?
- Zračna luka Zadar prepoznala je mogućnosti financiranja aktivnosti iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026. i prijavila projekt pod nazivom Elektrifikacija i ozelenjivanje sustava prihvata i otpreme zrakoplova te električno napajanje zrakoplova u Zračnoj luci Zadar, kodnog broja NPOO.C1.4.R5-I1.01.0001.
Projekt je pozitivno ocijenjen, odobren je i započeo je s provedbom. Ukupna vrijednost projekta je 16.330.740,41 €, a ukupno je prihvatljivih troškova 12.830.602,02 €, od čega je 9.279.967,08 € bespovratnih sredstava.
Razdoblje provedbe projekta je od 1. listopada 2021. do 31. listopada 2024. godine.
Cilj projekta je obnova i širenje stajanke te zamjena dijela postojećeg sustava prihvata i otpreme zrakoplova koji se napaja fosilnim gorivima s opremom na električni pogon te osigurati ekološki prihvatljiv sustav napajanja zrakoplova i opreme iz obnovljivih izvora energije s krajnjim ciljem smanjenja emisije štetnih plinova u okoliš. Provedba projekta trebala bi rezultirati s očekivanim smanjenjem emisija CO2 od 47,52 posto.
Treba istaknuti kako je ovo trenutačno jedini projekt na razini Europske unije u kojem se nepovratno financiranje odnosi na zračni promet. Trenutačno je u tijeku obnova postojeće stajanke, nakon koje slijedi i širenje.
Nove linije
Kako napreduje projekt proširenja terminala?
- Pripreme za proširenje terminala idu prema planu. Projekt je gotov i rade se manje prilagodbe koje smo tražili uslijed povećanja broja putnika u posljednje dvije godine i obzirom na očekivani trend u godinama koje slijede.
Tijekom ožujka raspisat će se javni natječaj za izvođača radova na prvoj fazi proširenja, a očekujemo da se radovima pristupi nakon ovogodišnjeg ljetnog reda letenja.
Bilježite li porast broja putnika početkom godine, kakva su očekivanja za predsezonu?
- Što se tiče zimskog reda letenja poznato je da Zračna luka Zadar ima iznimno velike oscilacije u prometu putnika zimi i tijekom sezone. Doduše, u siječnju je zabilježen porast od 27 posto, s obzirom da je Croatia Airlines uvela liniju za München, no i dalje je riječ i skromnom prometu u odnosu na zimski promet kakvog bismo željeli.
Što se tiče predsezone i ljetnog reda letenja, tu je pak druga priča. Ove godine očekujemo dodatno povećanje prometa od 10-ak posto i skok prema 1.4 milijuna putnika. Naš najveći klijent Ryanair imat će ukupno 49 linija, od kojih je pet novih linija za Barcelonu, Copenhagen, Cork, Košice i Kaunas. Također, značajno se povećava broj rotacija na predsezonskim linijama tako da možemo očekivati dobru predsezonu. Ovog ljeta dolazi nam i nekoliko novih kompanija, primjerice Sky Alps za Veronu i Discover Airlines za Frankfurt, a uz povratak Norwegiana s linijama iz Osla i Copenhagena i easyJet uvodi novu liniju za Tolouse.