Turizam u Hrvatskoj doživljava pozitivne promjene s porastom dolazaka stranih gostiju i povećanjem broja Hrvata koji putuju u inozemstvo. Turističke agencije bilježe značajan napredak u predsezoni, što se pripisuje poboljšanju ekonomske situacije i rastućoj svijesti o važnosti putovanja.
Unatoč pozitivnim trendovima, i dalje postoje izazovi s neprijavljivanjem gostiju i iznajmljivanjem smještaja “na crno”. Tomislav Fain, predsjednik Udruženja hrvatskih putničkih agencija i član Turističkog vijeća Zadarske županije, već godinama ukazuje na te probleme. No, srećom, s vremenom se, kako kaže, podiže svijest o tome da treba prijavljivati goste, a osim toga Državni inspektorat sve više kontrolira situaciju na terenu što itekako utječe na cjelokupnu situaciju.
- Još uvijek postoji siva zona u iznajmljivanju privatnog smještaja, ne prijavljuju se ni gosti ni apartmani, što smatramo puno većim problemom. Jako je važno i za planiranje turističkog sektora i za planiranje infrastrukture imati točne brojke gostiju, zbog brojke neprijavljenih gostiju prevelika je razlika između podataka i stvarnog stanja. Zatim, velik je broj ljudi koji uopće nemaju prijavljene apartmane, rade “na crno” i nelojalna su konkurencija svima onima koji rade uredno i plaćaju sve što treba, objašnjava Fain i dodaje da je rješenje povećavanje kazni.
Također, ista je situacija i s turističkim agencijama koje ne plaćaju poreze, nude povoljnije opcije jer ne izvršavaju obveze te time ugrožavaju poslovanje drugih agencija.
Iako se turističke agencije suočavaju s problemima vezanim za radnu snagu, posao u agencijama i dalje je atraktivan, posebno za studente koji traže praktično iskustvo. No, kvaliteta usluge ovisi o iskustvu radnika, a turističke agencije igraju ključnu ulogu u koordinaciji svih djelatnosti i osiguravanju zadovoljstva gostiju.
- U sezonskom dijelu velik dio posla mogu odraditi studenti, njima je to odlična praksa. Naravno, ako se ljudi mijenjaju svake godine, to se ne može mjeriti s nekim tko ima višegodišnje iskustvo. Tijekom pandemije izgubili smo dosta kvalitetnih ljudi koji znaju puno stvari, što naš posao i zahtijeva. Problem turističke agencije nisu radnici agencije, ali mogu biti npr. vozači, kuhari, konobari naših partnera. Gosti neće zvati ni prijevoznika, ni restoran, nego nas, agencije, govori Fain.