Prema udruženju njemačkih turoperatora posljedice krize u Njemačkoj uopće ne utječu na turističku industriju i booking je bolji nego lani ne tek za nas nego uopće, prvi je dojam koji je s nama podijelio Tomislav Fain direktor naše najveće turističke agencije Terra travel, ujedno i predsjednik Udruženja hrvatskih putničkih agencija (UHPA) koji je u tom svojstvu u Berlinu bio u sastavu hrvatske delegacije predvođena ministricom turizma i sporta Nikolinom Brnjac i direktorom HTZ-a Kristijanom Staničićem na prezentaciji s turističkim agentima DRV-a odnosno Njemačke udruge turizma, već dan prije otvaranje sajma ITB Berlina.
Poruke sastanka s krovnom njemačkom udrugom u turizma
- U tome da prodaja ide jako dobro jer kako i sam ponavljam a znamo to svi koji smo duže u ovoj industriji ljudi koji su navikli na odmore neće ih se odreći, odreći će se mijenjanja namještaja ili promjene kola baš ove godine, ali odmora ne. Možda će ići dan kraće, ili u lošiji smještaj, a neće možda svaki dan jesti vani ali se odmora neće odreći, i tako će odgovoriti na krizu odnosno pad standarda.
Na pitanje što je s povikama na naše cijene kaže:
- Povika na cijene ne odnosi se tek na nas već su cijene podignute svugdje. Čak smo morali slušati pritužbe dijela kolega kako im ne dostaje kapaciteta ne tek kod nas već i u Portugalu i slično. Naravno ovdje govorim o turoperatorima i agencijama, dakle o hotelskim kapacitetima u određenim lokacijama, i naravno u “špici” dakle srpnju i kolovozu, ali i to je indikator da im prodaja ide više nego dobro, zaključio je Fain dojmove prvog razgovora profesionalaca koji su bili uvod u ITB. Sutradan, prvi poslovni dan sajma prošao je manje više razočaravajuće, naime Lufthansa je otkazala gotovo sve letove zbog štrajka pa se masa dogovorenih susreta nije održala, a gotovo svi razgovori bili oko toga,
- No potom smo imali iznimno plodne dane, susrete sa starim partnerima kao i niz novih i dojmovi su ohrabrujući i najavljuju dobru sezonu.
Marijana Prtenjača direktorica prodaje Ilirije iz Biograda dijeli sline dojmove:
- Svima nam je njemačko tržište najvažnije a njihovi profesionalci u konaktu s nama zračili su optimizmom i dobrim najavama sezone, konstatirajući da je kriza i pad kupovine moći zahvatio zemlju ali se ljudi odriču nekih drugih stvari rađe nego odmora, posebno ljetnog odmora. Tako da su dojmovi i poruke berlinskog sajma za nas povoljne, no naravno da nas očekuje puno posla jer sva je konkurencija osnažena.
Kažimo kako je sastanak koji spominjemo, hrvatske turističke delegacije i predstavnika DRV-a (Deutsche Reiseverband), krovne njemačke udruge turizma, održan u prostorijama Veleposlanstva Republike Hrvatske u Berlinu kao odličan uvod u predstavljanje hrvatskog turizma na jednom od najvažnijih svjetskih turističkih sajmova.
Zadarsko zajedništvo na najvažnijem tržištu i sajmu
Zadrani se već niz godina udruženo i sinergijski predstavljaju u Berlinu na ITB-u, zakupvši vlasiti izložbeni prostor pa su to učinili i ove godine objedinjujući se kroz Turističku zajednicu Zadarske županije. Zajedničkom su predstavljanju pristupili uz TZ Zadarske županije predvođene Mihaelom Kadijom, uz spomenute Terra travel i Iliriju i Turisthotel, Hotel Pinija i Zračna luka Zadar te lokalne turističke zajednice iz Zadarske županije, odnosno TZ Grada Zadra, TZ Grada Biograda na Moru, TZ Grada Nina, TZ Grada Paga, TZ Općine Starigrad Paklenica i TZ Općine Preko,na štandu veličine 40 metara četvornih. Hrvatska turistička zajednica se pak kao glavni izlagač u sklopu hrvatskog štanda predstavila i s 20 suizlagača među kojima su i turističke zajednice Splitsko-dalmatinske, Dubrovačko-neretvanske, Ličko-senjske i Šibensko-kninske županije, kao i gradovi Zagreb, Split i Dubrovnik.
Mihaela Kadija naglasila je uz zajedništvo i sinergiju ovakovog zadarskog nastupa:
- Time se predstavlja svaki segment turističke ponude Zadarske županije, od svih oblika smještaja i svih lokalnih turističkih destinacija, do bogate kulturne i prirodne baštine, brojnih mogućnosti za aktivni odmor, do autentične eno-gastronomije koja nam je uz posebno značajna kao motiv dolaska izvan glavne sezone, kako smo demonstrirali već prvog dana sajma prezentacijom i degustacijom vrhunskih vina, sireva i pršuta iz Zadarske županije.
Nijemcima smo četvrta najpoželjnija destinacija
- Njemačka za hrvatski turizam predstavlja najvažnije emitivno tržište s udjelom od preko 20 posto, a naša zemlja ulazi među top pet inozemnih destinacija Nijemaca, što su potvrdili i brojni partneri s kojima smo razgovarali, a koji i ove godine očekuju dobre rezultate prodaje paket aranžmana koji se odnose na hrvatske destinacije, izjavio je direktor Staničić, dok je ministrica Brnjac nastavila skupljati pohvale predstavljajući novi hrvatski Zakon o turizmu s naglašavanjem - održivosti:
- Hrvatska je jedina zemlja koja je donijela Zakon koji na jasan način propisuje alate za održivo upravljanje destinacijama na temelju egzaktnih podataka. Suradnja s turoperatorima i turističkim agencijama, članovima DRV, posebno nam je važna u kontekstu ostvarenja cjelogodišnjeg turizma i smanjenja prekomjernog turizma, upravo kroz organizirane dolaske izvan glavne sezone. Kada govorimo o dosadašnjim turističkim rezultatima za 2024. godinu, možemo biti zadovoljni, jer u prva dva mjeseca bilježimo bolje turističke rezultate u odnosu na isto razdoblje prošle godine, u kojoj smo imali rekordnu predsezonu. Posebno nas raduju i rezultati novog istraživanja Reiseanalyse za 2024. godinu, koji govore kako bi se turistička putovanja Nijemaca u ovoj godini trebala vratiti na predpandemijske razine, što Hrvatskoj dodatno otvara prostor, posebice jer se Hrvatska prema tim rezultatima nalazi na 4. mjestu inozemnih destinacija u koje njemački turisti žele putovati, naglasila je ministrica Brnjac.
Poslovno turističko i sajamsko okupljanje ITB u Berlinu ima tradiciju još od 1966. godine, a ove se godine nakon nekoliko godina pada vratilo u punoj veličini s popunom gotovo 98% ogromnih prostora. Najveće ovakvo okupljanje u svijetu za Hrvatsku, i Zadarsku županiju, ima posebnu važnost jer su njemački gosti ovdje najbrojniji. Hrvatska je već 2022. s tog tržišta imala veći broj gostiju nego 2019.. Lani smo u odnosu na tu ‘22. imali blagi pad ali još uvijek gotovo 10% veći promet nego 2019. Ispostavilo se da smo u prvim godinama oporavka od korone bili rekorderi u privlačenju Nijemaca, da bi lani taj “entuzijazam” blago splasnuo te nam je ova godina, godina velikog ispita u smislu postojanja potencijala za daljnji rast s najvažnijeg nam tržišta. U tom su smislu poruke iz Berlina za sad ohrabrujuće.