<p>Ravnatelj Osnovne škole Petra Preradovića Ante Barać</p>
Ravnatelj Osnovne škole Petra Preradovića Ante BaraćLinda Vidović
StoryEditor
Razgovor s ravnateljem Antom Baraćem

Zbog zadarskih konzervatora, OŠ Petra Preradovića gubi novac iz EU fondova za energetsku obnovu?

Mi održavamo zgradu koliko je to moguće, ali je ona već odavno spremna za obnovu. Smatram da škola nema arhitektonsku i umjetničku vrijednost, ali isto tako postavljam pitanje, koji je smisao ako čovjek služi zgradi, a ne zgrada čovjeku, odnosno djeci, kaže Barać

Osnovna škola Petra Preradovića je jedina osnovna škola na Poluotoku koja je u svome dugogodišnjem postojanju svjedočila promjenama država, sustava, imena te ispratila mnoge generacije učenika.

O zanimljivoj povijesti škole, realiziranim i budućim projektima, broju učenika u matičnoj i područnoj školi i energetskoj obnovi zgrade koja čeka odobrenje Konzervatorskog odjela, razgovarali smo s ravnateljem škole Antom Baraćem.

Dinamična povijest

Nedavna proslava 70. obljetnice otkad škola nosi Preradovićevo ime prilika je za izdvojiti važnije trenutke koji su se utkali u tkivo ove škole.

- Škola je izgrađena 1933./34. godine kao jedina škola u Zadru, za talijansko građanstvo. U savezničkom bombardiranju bila je razrušena, obnova je trajala tri-četiri godine i postupno se povećavao broj učenika i od 1950-ih godina postaje osmogodišnja škola, a 1970-ih godina je imala već 1600 učenika. Imena su se mijenjala kako se mijenjao sustav, zvala se Centar 1, pa Centar 2 i školske godine 1953./54. dobiva ime po hrvatskom pjesniku i preporoditelju, Petru Preradoviću. Velik je broj generacija u tom dugom periodu prošao kroz našu školu. Škola je svojim sustavima vrijednosti, pravilnicima, kućnim redom i ostalim utjecala na svu tu djecu i oblikovala naše društvo, kao što to uostalom čine sve osnovne škole. Za vrijeme Domovinskog rata škola je bila utočište i sklonište za stanovnike Poluotoka u podrumskim prostorijama. Prošli smo izazovno razdoblje pandemije koronavirusa i prilagodbe škole u tim uvjetima.

Što OŠ Petra Preradovića izdvaja od ostalih osnovnih škola?

- Prva smo škola u Zadru i zasada jedina koja ima nastavu u jednoj smjeni i produženi boravak. Partneri smo sa Sveučilištem i vježbaonica za studente hrvatskog i stranih jezika, razredne nastave, povijesti i geografije. U našoj se školi polažu stručni ispiti za učitelja razredne nastave i knjižničarstvo. Prva smo škola koja je donijela odluku zajedno s roditeljima te uvela ograničavanje mobitela. Ima puno razloga za donošenje takve odluke, a jedna u nizu je zloupotreba društvenih mreža i pojave poput mobinga, zlostavljanja, zatim zbog osjetilnih podražaja vizualnih efekta od zvuka, raznih sadražaja gdje se luči velika količina dopamina koji izaziva “ sreću” i “zadovoljstvo”, a sve to rezultiralo je nedostatkom pažnje i nezainteresiranosti učenika za nastavu, gdje ih dočeka samo papir i olovka. Taj se potez pokazao vrlo učinkovitim jer je doveo do veće interaktivnosti između djece, aktivnog druženja, bolje fokusiranosti na nastavi…

Brojni projekti i suradnje

Koje ste već zadane projekte ostvarili i imate li neke nove u planu?

- Nedavno je završen i projekt STEM County u suradnji s Norveškom te Erasmus+ projekt u kojem svake godine sudjelujemo, a iz čega su proizišle mnoge dobrobiti. Norveška nam je opremila jednu učionicu sa svim potrebnim sadržajem - od namještaja, pametnih ploča, raznih računala. Također, organizirali smo stručno usavršavanje za sedmero naših učitelja u Portugalu, Belgiji, Turskoj i Švedskoj. Isto tako, ugostili smo tridesetak učitelja iz navedenih zemalja i prezentirali hrvatski obrazovni sustav, našu školu i turistički potencijal grada Zadra. Također provodmo i STEM aktivnosti, interdisciplinarnu nastavu, projektno i istraživačko učenje te održavamo razmjenu podataka s pojedinim školama EU.

Koliko je učenika u matičnoj i područnim školama, što je s najavljenom gradnjom nove škole u Kožinu ?

- Upravo zbog rada u jednoj smjeni i produženog dnevnog boravaka, postali smo poželjna škola za učenike i roditelje iz ostalih dijelova Zadra. A kako smo suočeni s tendencijom iseljavanja stanovništva s Poluotoka, možda bismo imali jedan popunjen razred. Brojimo šezdeset upisanih učenika prvih razreda, a sveukupni broj je oko šesto s područnim školama Kožino i Petrčane. Područne škole upisuju sve manji broj učenika, pretpostavljam zbog pragmatičnih razloga, jer je većina tih roditelja zaposlena u gradu i jednostavnije im je ostaviti djecu u nekoj od gradskih škola. Najavljena je gradnja četiriju škola i to na predjelu Crvenih kuća, Kožinu i na još nekim potencijalnim lokacijama, a velike škole poput Šimuna Kožičića Benje i Bartola Kašića bi se rasteretile, sve kako bi se omogućila nastava u jednoj smjeni u svim zadarskim školama. Glavni cilj je da eksperimentalni projekt cjelodnevne škole zaživi. Naša škola je na dobrom putu, nedostaje nam jedna do dvije malo veće učionice i nekoliko kabineta koje ćemo uskoro realizirati. Poslali smo upitnik Ministarstvu kako bismo ispunili sve potrebne uvjete onoga što nam nedostaje s planom da u sljedeće tri-četiri godine počnemo s cjelodnevnom školom.

Planirali ste energetsku obnovu škole, a niste dobili konzervatorsko odobrenje, jeste li u međuvremenu došli do kompromisnog rješenja očuvanja kulturnog dobra i suvremene intervencije?

- Još uvijek se nije pronašlo adekvatno rješenje, mi održavamo zgradu koliko je to moguće, ali je ona već odavno spremna za obnovu. Smatram da škola nema arhitektonsku i umjetničku vrijednost, ali isto tako postavljam pitanje, koji je smisao ako čovjek služi zgradi, a ne zgrada čovjeku, odnosno djeci. Ukoliko se ne nađe adekvatno rješenje, škola će dalje propadati i doći u situaciju rušenja. Također, propuštamo sanaciju financiranjem iz EU fondova i time opterećujemo gradski i državni proračun.

01.06.2024., 13:36h
12. svibanj 2025 03:40