San ranjenog Krista, 135 X 255 cm, 2001. Eo- 3846.Nmz
StoryEditor
UOČI USKRSA

Izložba San ranjenog Krista otvara se 6. ožujka u Etnološkom odjelu NMZ

Uz izložbu prikazuje se i autorski film Ivana Tomljanovića i Ronalda Šokčevića U traženju izgubljene baštine posvećen tkanju tapiserija

Izložbom San ranjenog Krista Etnološki odjel NMZ obilježava blagdan Uskrsa i nadolazeće dane Zadarske županije. Predstavljamo  tapiserije iz Kršćanskog ciklusa, Zbirke tkanja i tapiserija Ivana i Ane Tomljanović i liturgijsko ruho autorice Ane Tomljanović, koje je za ovu izložbu posudila Zadarska nadbiskupija.
Kustosica izložbe: dr. art. Marija Šarić-Ban.

image

Ivan i Ana Tomljanović

Nmz

Zbirka tkanja i tapiserija Ivana i Ane Tomljanović izdvaja se svojom vrijednošću i posebnošću umjetničkog izraza i tekstilnog umjetničkog rada te na činjenici da se radi o velikom objedinjenom opusu umjetnika, bračnog para Ane i Ivana Tomljanovića.

Izložbom San ranjenog Krista - Sakralna umjetnost predstavljamo 14  tapiserija, 4 misna ruha i tkane uzornike nastale za potrebe misnog ruha. Uz izložbu  prikazuje se i autorski film Ivana Tomljanovića i Ronalda Šokčevića U traženju izgubljene baštine posvećen tkanju tapiserija.

Umjetnici Tomljanović darovali su 2016.  Etnološkom odjelu Narodnog muzeja Zadar vrijednu donaciju tapiserija koja je uz druge njihove radove na području primijenjenih umjetnosti tkanja i tapiserija objedinjene u Zbirku tkanja i Tapiserija Ivana i Ane Tomljanović. Zbirka tapiserija  je podijeljena u četiri tematske cjeline prema četiri faze umjetničkog stvaranja bračnog para Tomljanović u mediju umjetničke tapiserije na području primijenjenih umjetnosti. Prva faza Velebitika predstavlja prvu tematsku cjelinu: Geometrijska forma i apstrakcija kao polazište inspiriranu velebitskom prirodom, druga cjelina Realizam u prikazu grada Zadra i prirode, treća faza Kršćanska tematika i četvrta faza Portreti. Donacija sadrži 38 umjetničkih tapiserija i 106 uzornika.

Zadarski likovni umjetnici Ivan i Ana (Anita) Tomljanović velik su dio svog likovnog stvaralaštva posvetili radeći za potrebe Crkve diljem Hrvatske, posebice u Zadarskoj nadbiskupiji, djelujući kao slikari, skulptori i obnovitelji predmeta za liturgijsku uporabu: svetohraništa, krstionica, raspela ili misnog ruha. Gđa. Ana bila je vrsna u oblikovanju i tkanju misnog ruha, boromejki, dalmatika i antepedija. Mnoga njezina djela bila su predstavljena na izložbama crkvene umjetnosti u zemlji i inozemstvu i danas su sastavni dio crkvenih zbirki. Satkala je misna ruha svih boja i namjene, za katedralu u Zadru, katedralu u Senju i za crkvu sv. Šime u Zadru, tri boromejke (zelena, crvena i bijela) nalaze se u crkvi St. Margarethen Kirche u Berlinu, a jedna bijela kazula u crkvi sv. Marije Magdalene u Londonu. Gosp. Ivan Tomljanović je freskama oslikavao crkve diljem Hrvatske, izrađivao je reljefe za svetohraništa od srebra ili bakra, izradio je 14 postaja Križnog puta za župnu crkvu u Pagu, drvene kipove svetaca za crkvu sv. Marije Magdalene u Londonu (Wandsworth) i mnoge druge.

image

San ranjenog Krista, 135 X 255 cm, 2001. Eo- 3846.

Nmz

Tapiserija San ranjenog Krista ističe se posebnošću prikaza, prikazuje usnulog Krista koji poslije sve muke smireno odmara ispod vinove loze. Tapiseriju odlikuje umjetnička sloboda u interpretaciji klasičnog sakralnog prizora, posebnost ideje i unikatnost pristupa Isusovoj muci u plošnoj, linijskoj, stiliziranoj figurativnoj interpretaciji.

Izložene su i tapiserije: Krštenje na Jordanu, Veronikin rubac, Zadarski poliptih I, Zadarski poliptih II, Zadarski triptih, Sv. Anastazija, Sv. Mihovil, Muka Kristova, Vidjeli smo njegovu zvijezdu, Rođenje Kristovo, Ave- Maria. Naša Gospa od zdravlja, Sv. Krševan, Vinova loza.

Glavna karakteristika pojedinih djela u trećoj, Kršćanskoj tematici (koju predstavljamo ovom izložbom), je ujedinjenje likovnih elemenata (oblika tj. ploha u odnosu na obrisne linije tonova, perspektive) u jedinstvene cjeline. Jedinstvo je ostvareno njihovim skladnim odnosom, kao i odnosom likovnih elemenata s kompozicijskim načelima. U svim kompozicijama ravnoteža je postignuta ravnomjernim i pravilnim izmjenjivanjem ploha, odnosno ponavljanjem kontrastnih tonaliteta svjetla i tame.

Liturgijsko ruho – Bijeli komplet

Za izložbu su izabrani tkani predmet tzv. Bijeli komplet: boromejka i tri dalmatike s karakterističnim uzorcima 

Karakteristično za umjetnički rad Ane (Anite) Tomljanović, u kojem je orijentirana na prirodne materijale i klasičnu tehniku tkanja, prepoznatljivost je njezina rukopisa koji odlikuje klasična jednostavnost i čista izvedba. Umjetnica je sama osmislila, oblikovala, projektirala i istkala navedene predmete. Umjetnosti tkanja kao mediju vlastita likovnog izražavanja Ana (Anita) Tomljanović prilazila je krajnje disciplinirano, sabrano i strpljivo, uvijek s punom sviješću o strogim unutrašnjim zakonitostima jednog od najstarijih i najelementarnijih oblika likovno-kreativnog aktiviteta, orijentirajući se na prirodne materijale, kao i na klasične tehnike tkanja. U izrazu klasična, jednostavna, čiste izvedbe i njeguje studioznu dekorativnost. Umjetničina estetska osnova u oblikovanju i projektiranju tkanih predmeta počiva na vizualnim efektima koji proizlaze iz same strukture lanenog tkanja koje ona svojim istančanim smislom oplemenjuje i decentno koloristički obogaćuje, te u tkanje uključuje svilene ili pak zlatne niti. Njezina tkanja u lanu ili svili strogo su strukturirana bez ornamentike, a temelje se na tradicionalnim lanenim tkanjima. Građena su strpljivo, red po red, pri čemu se u linearnoj gradaciji formiraju pruge različito upletene potke ili po istom principu motiv križa.

Njezino djelo možemo svrstati u jedno od najznačajnijih, oblikovno najkoherentnijih i tehnički najkonzekventnijih opusa na području umjetnosti tkanih tekstila (Travirka, 1983: 3).

Autorica koristi prirodne tonalitete lana, svile, pamuka ili vune za stvaranje vizualnih efekata iz same strukture lanena platna, decentno utkivajući zlatne i srebrne niti. U linearnoj grafici formira pruge ili pak utkane uzorke koji se naziru u istoj obojenosti. U kreiranju tekstila i projektiranju misne odjeće vidi se moderan pristupu izveden u svilenom tkanju ornamentalne, reljefne strukture. Ovaj doista originalno koncipiran komplet karakterizira stilizacija klasične misne odjeće u oblike koji naglašavaju vrlo specifičan modernitet.

Ove misnice impresioniraju svojom jednostavnošću, tek poneka aplikacija tkanja druge ornamentalne strukture vizualno upotpunjuje misno ruho, naglašava vertikalu ili pak formira oblik križa. Misnice istovremeno asociraju na svečano tradicijsko narodno ruho, dok u nekim elementima dekoracije nose poneke karakteristike dekorativnog stila dvadesetih godina 20. st.

Umjetnost Anite Tomljanović ostvaruje se u doista različitim tkanim tvorevinama, a ljepota tih objekata, neovisno o motivu, obliku i dimenzijama, počiva u uvijek novoj avanturi građenja tkanih tekstura, u traganju za njihovim unutrašnjim rasporedom, ritmom i harmonijom. Udahnjujući im novi smisao, dajući im novi oblik, ruka umjetnice preobražava ih u djelo čiste, gotovo organske ljepote. (Antun Travirka, iz predgovora kataloga izložbe Tapiserije – tkanje – retrospektiva, 1983. Zadar/Zagreb.)

Zbirka tkanja i tapiserija Ivana Tomljanovića i Ane Tomljanović predstavlja neizmjeran kulturno-umjetnički doprinos unutar nacionalne baštine.

image
Nmz

Njihova prezentacija i promocija tapiserija(donacije) pridonosi valorizaciji tekstilne umjetničke tapiserije kao grane umjetnosti, koja se od devedesetih godina 20. stoljeća sve značajnije promiče kroz europske kulturne programe.

Izložbom najavljujemo i izložbe umjetničke tapiserije iz Zbirke tkanja i tapiserija Ivana i Ane Tomljanović koje će se održati u Gradskoj galeriji Bihać od 14.03.2024. do 3.04.2024. te izložbu u Gradskom muzeju Vukovar, Dvorac Eltz od  11.04. – 15. 05. 2024.

29.02.2024., 11:42h
24. travanj 2024 10:45