“Virtualno kućanstvo”Udruga B.a.b.e.
StoryEditor
AKO NE ZNAŠ - NAUČI!

B.a.B.e. s virtualnim kućanstvom od 176 tisuća eura izazvale lavinu negativnih reakcija

Sve navedene negativne reakcije potvrđuju potrebu za kampanjom. Reakcije nam pokazuju da tema duboko pogađa ukorijenjene rodne norme i stereotipe: ideju da su žene prirodno odgovorne za kuću, a muškarci “oslobođeni” svakodnevnih kućanskih obaveza, jer povremeno obave fizički zahtjevniji posao

Najnoviji projekt “Ravnopravnost bez izgovora” udruge za zaštitu ženskih ljudskih prava B.a.B.e., kampanja je financirana kroz tematsku sustavnu podršku u području “Usklađivanje privatnog i poslovnog života”, pod pokroviteljstvom Nacionalne zaklade za razvoj civilnog društva. Projekt traje četiri godine, a za prve dvije godine provedbe, B.a.B.e. su dobile 176 tisuća eura. Projekt je, kako navode iz B.a.B.e., napravljen kako bi se smanjila nepravedna raspodjela kućanskih zaduženja i plasirao statement, ali je na društvenim mrežama dobio negativnu reakciju javnosti.

Negativna reakcija javnosti

- Na društvenim mrežama zaprimile smo niz komentara, među kojima su mnogi, najčešće muškarci, negativno reagirali na samu ideju ravnopravne podjele kućanskih poslova. Takvi komentari uglavnom spadaju u nekoliko ponavljajućih obrazaca: romantiziranje tradicionalnih rodnih uloga (“muškarac štiti i radi teške poslove, žena njeguje dom”), svođenje ravnopravnosti na “muškarac radi fizički teške poslove, žena radi kućanske” te prebacivanje rasprave na zanimanja poput rudara, keramičara, građevinskih radnika ili mehaničara odnosno profesija koje nisu tema kampanje, ali se koriste kao argument protiv ravnopravne podjele kućanskih obveza. Sve navedene negativne reakcije potvrđuju potrebu za kampanjom. Reakcije nam pokazuju da tema duboko pogađa ukorijenjene rodne norme i stereotipe: ideju da su žene prirodno odgovorne za kuću, a muškarci “oslobođeni” svakodnevnih kućanskih obaveza, jer povremeno obave fizički zahtjevniji posao. Feministička analiza jasno pokazuje da takva logika nije održiva jer je kućanski rad stalan, neplaćen, svakodnevan i ključan za funkcioniranje društva, a njegova neravnomjerna podjela izravno utječe na kvalitetu života i mentalno zdravlje žena. U tom smislu, negativni komentari nisu neočekivani; oni nisu odraz većinskog stava, već otpor prema promjeni i upravo zato kampanja nastavlja biti važan alat javnog osvještavanja, pojasnili su iz Udruge B.a.B.e.

Edukacija ili parodija?

Uzmite mokro rublje - prebacite ga preko užeta - skinite i posložite suho rublje. Ovo su tri koraka koje muškarac mora savladati na platformi “Virtualno kućanstvo” kako bi mogao obavljati jednostavnu, svakodnevnu radnju sušenja rublja. Ako pak (kao muškarac) neznate obrisati prašinu - ne brinite. Iz ovog “revolucionarnog” vodiča naučit ćete da su ključni koraci uzeti u ruku perušku za prašinu, zatim obrisati prašinu te otresti perušku.

- Još nemamo cjelovite podatke o odazivu na platformu, jer je prva detaljna analiza predviđena za sredinu prosinca, s obzirom na to da je kampanja započela 10. studenoga. Ipak, svakodnevno pratimo osnovne pokazatelje i već sada vidimo stabilan porast posjećenosti platforme. Posjetitelji aktivno istražuju sadržaj, a posebno nam je važno što se velik broj njih uključuje i u ispunjavanje upitnika integriranog u virtualno kućanstvo. To nam potvrđuje da je koncept dobro prihvaćen i da korisnici prepoznaju prostor za vlastiti doprinos i refleksiju. Interakcija je iznad očekivanja za ovu fazu provedbe i ukazuje na dobar smjer kampanje, tvrde u Udruzi i dodaju kako su “tradicionalno muški poslovi” u kućanstvu danas rijetki, ali “tradicionalno ženske poslove” i dalje obavljaju prvenstveno žene.

image

Virtualna edukacija o pranju posuđa

Babe.hr
image

Feminizam je nekoć bio moćan, plemenit i nužan pokret

Pexels
image

Sve navedene negativne reakcije potvrđuju potrebu za kampanjom

Girl Power Talk
image

Evo kako obrisati prašinu

Udruga B.a.b.e.

Velik dio komentara ove kampanje odnosi se na fizički teške poslove poput cijepanja drva, svinjokolje, postavljanja pločica ili popravaka kućnih instalacija. Naime, komentatori smatraju da se istodobno s edukacijom muškaraca o brisanju prašine i sušenju rublja, žene trebaju educirati o cijepanju drva ili postavljanju pločica.

- Većina suvremenih kućanstava te poslove uopće ne obavlja redovito, ili ih obavljaju profesionalci. Čak i kad se zove majstor, vrlo često su upravo žene te koje ga kontaktiraju, komuniciraju i organiziraju popravke što je također forma mentalnog i logističkog rada koji se u komentaru nikada ne spominje. S druge strane, tzv. “ženski poslovi” odnosno kuhanje, pranje rublja, čišćenje, briga o djeci, vođenje kućnih obaveza, planiranje, podsjećanje i dr. su poslovi koji se ponavljaju gotovo svakodnevno, a ako ne svakodnevno onda na tjednoj bazi za razliku od prethodno pobrojanih “muških poslova” od koji se neki spomenuti obavljaju jednom godišnje, a neki i jednom u cijelom životu. Empirijski podaci iz istraživanja provedenog u projektu jasno pokazuju da je ta neravnoteža sustavna i značajna, odgovaraju iz Udruge.

Statistika bez kontrolne varijable

Koliko zapravo jasno ti podaci pokazuju neravnotežu? Naime “edukacije” su popraćene zanimljivim statistikama poput one da “u 93% kućanstava žene svakodnevno ili nekoliko puta tjedno peru posuđe”.

Radi li se možda ipak o prezentaciji “glasne brojke” bez jasnog konteksta, jer u mnogim kućanstvima posuđe se pere 2 do 3 puta dnevno, pa ako jedno pranje obavi žena, a drugo muškarac, statistika i dalje govori da žena pere posuđe. Nadalje, statistika ne uzima u obzir strukuru kućanstva; u Hrvatskoj postoji velik udio jednočlanih kućanstava (žena živi sama), samohranih majki te posebno starijih žena koje žive same. U svim tim slučajevima je normalno da će žena biti ta koja pere posuđe jer - nema nikoga drugog. U statistici se ovo naziva izostankom kontrolne varijable. Dakle ono što feministkinje iz B.a.B.e. ističu da su “žene pretrpane poslovima poput pranja suđa”, statistički se može opisati kao “u 93% kućanstava postoji žena koja povremeno pere posuđe, što ne iskljućuje muškarca koji jednako ili više pere posuđe”.

Što je virtualno kućanstvo?

- Virtualno kućanstvo osmišljeno je kao spoj edukativnog alata i jasnog javnog statementa. S jedne strane, platforma nudi vrlo konkretne “upute za početnike”; jednostavne korake za obavljanje kućanskih poslova, zajedno sa statistikom koja prikazuje tko te poslove u hrvatskim kućanstvima najčešće obavlja. Dakle, sadržaj je uistinu praktičan i informativan, namijenjen svima koji žele naučiti preuzeti dio kućanskih obveza. S druge strane, cijeli koncept funkcionira i kao snažna metafora: digitalni prikaz doma omogućuje korisnicima da se suoče s realnošću neravnomjerne podjele poslova i prepoznaju vlastite obrasce ponašanja, uključujući i izgovore poput “nisam nikad to naučio”, “nemam tu naviku” ili “nije to za mene”, koje su muškarci često navodili u istraživanju udruge B.a.B.e. koje je provedeno u suradnji s Odjelom za sociologiju Sveučilišta u Zadru. Kombinacijom edukacije, interaktivnosti i vizualnog identiteta, virtualno kućanstvo istovremeno uči, potiče promjenu i šalje jasnu poruku: ravnopravnost počinje kod kuće, istaknuli su iz Udruge.

Feminizam je nekoć bio moćan, plemenit i nužan pokret; danas se, dalo bi se zaključiti, nažalost svodi na nekolicinu udruga koje javnim novcem održavaju projekte koji manipulativnim statistikama produbljuju društvene podjele. Ipak nije sve tako crno - sada muškarci napokon znaju obrisati prašinu!

15.12.2025., 10:03h
Vid Višnjić
15. prosinac 2025 10:05