TZO Pašman
StoryEditor
Fokus na nove destinacije

Diverzifikacija putovanja ubrzava turistički rast

Diverzificirani turizam znači da se putovanja povećavaju prema manje poznatim destinacijama, poput Albanije i Crne Gore. Očekuje se da će turisti u Europi potrošiti 800,5 milijardi eura u 2024., što je porast od 13,7% u odnosu na lani. Turisti sve više traže održiva putovanja i odredišta s manje gužvi

Kako se planovi putnika diverzificiraju, europski turizam doseže nove vrhunce u 2024., navodi u najnovijem pregledu ETC, Europska komisija za putovanja.

Europska turistička industrija nastavila je s oporavkom u drugom tromjesečju 2024. Strani dolasci (+6%) i noćenja (+7%) premašili su brojke iz 2019., odražavajući međugodišnji porast od 12%, odnosno 10%. Rast je potaknut snažnim unutarregionalnim putovanjima iz Njemačke, Francuske, Italije i Nizozemske.

Elementi oporavka

Diverzificirani turizam znači da se putovanja povećavaju prema manje poznatim destinacijama, poput Albanije i Crne Gore Očekuje se da će turisti u Europi potrošiti 800,5 milijardi eura u 2024., što je porast od 13,7% u odnosu na lani. Turisti sve više traže održiva putovanja i odredišta s manje gužvi.

Južna Europa i odredišta na Mediteranu pokazuju značajno povećanje broja dolazaka, predvođeni Srbijom, Maltom i Portugalom, a ni Hrvatska ne stoji loše.

- Ohrabrujuće je vidjeti sve veću diverzifikaciju europskog turističkog krajolika u ovom kvartalu. To koristi i odredištima u razvoju i već uspostavljenim žarišnim točkama koje bi se potencijalno mogle suočiti s prenapučenošću. Nadalje, sve veći broj turista u manje poznatim područjima pomoći će malim tvrtkama koje se još uvijek oporavljaju od pandemije ili se bore s rastućim operativnim troškovima zbog trenutačnog gospodarskog konteksta. Pozdravljamo uravnoteženije širenje turizma diljem Europe, doprinoseći sve većoj održivosti naše industrije, istaknuo je Miguel Sanz, predsjednik ETC-a.

Južna Europa i Mediteran najpopularniji

Podaci pokazuju da su i tradicionalna i netradicionalna odredišta južne Europe i Mediterana i dalje najpopularniji izbor za turiste u Europi. Značajan porast broja dolazaka u usporedbi s razinama iz 2019. zabilježen je u manje poznatim destinacijama kao što su Srbija (+40%) i Bugarska (+29%), kao i dugogodišnjim favoritima uključujući Maltu (+37%), Portugal (+26). %) i Tursku (+22 %). Kontinuirani uspjeh ovih destinacija djelomično je posljedica njihove zajedničke ponude iskustava s vrijednošću za novac i općenito povoljnih vremenskih uvjeta.

Nordijske zemlje također pokazuju rastuću privlačnost, sa stranim noćenjima u Danskoj (+38%), Norveškoj (+18%) i Švedskoj (+9%). To ukazuje na sve veći uspjeh i relativno skupljih destinacija.

Suprotno tome, baltička regija nastavlja se boriti, a Latvija (-24%), Estonija (-16%) i Litva (-15%) još uvijek imaju međunarodne dolaske znatno ispod razine 2019.

image

U Hrvatskoj se očekuje produljenje sezone

Linda Vidović

Izazov rastućih cijena i troškova, i manjka osoblja

Značajni izazovi i dalje utječu na sektor putovanja. Turistički stručnjaci, kao glavne probleme, navode sve veće troškove smještaja, poslovnih operacija i letova, zajedno s nedostatkom osoblja. Unatoč svom trajnom utjecaju, ti su se izazovi smanjili u usporedbi s prethodnim tromjesečjem.

Povećanje troškova poslovanja dovelo je do općeg porasta putnih troškova. Očekuje se da će posjetitelji potrošiti 800,5 milijardi eura u Europi ove godine, što je 13,7% više nego prošle godine. To je rezultat povećanih operativnih cijena, povratka turista koji troše mnogo iz APAC regije (Azijsko-pacifička ekonomska suradnja) i velike potražnje za događanjima i kombiniranim poslovnim i rekreacijskim putovanjima. Sektor smještaja posebno je profitirao u prvoj polovici godine s povećanjem prihoda po raspoloživoj sobi od 5,4% i stopom popunjenosti od 1,8%.

Najznačajniji porast ulazne potrošnje, od početka godine do danas, je u Španjolskoj (25%), Grčkoj (25%), Italiji (20%) i Francuskoj (16%). Druge zemlje poput Hrvatske, Bugarske i Rumunjske očekuju duži prosječni boravak u 2024. nego prethodne godine, što će također rezultirati povećanjem prihoda od turizma.

U potrazi za manje čuvenim i skupim destinacijama

Izvješće identificira sve veću diversifikaciju europskog turizma, s destinacijama u razvoju i izvornim tržištima koji povećavaju svoj tržišni udio. Čimbenici koji doprinose su potraga za vrijednošću za novac u netradicionalnim odredištima, povratak putnika iz azijsko-pacifičke regije i sve veća dostupnost putovanja željeznicom.

Iako je SAD i dalje izvorno tržište dugolinijskog prometa s najboljim rezultatima, značajan je porast s tržišta istočne Azije, posebice Kine. Europski gradovi posebno privlače kineske posjetitelje jer se očekuje da će Kina postati najbrže rastuće izvorno tržište za gradska odredišta 2025..

Također se bilježi porast broja putnika koji se odlučuju za izvansezonska putovanja i manje poznata odredišta, vođeni potragom vrijednošću za novac i jedinstvenim, autentičnim iskustvima. Albanija i Crna Gora svjedočile su značajnom porastu tržišnog udjela za 86%, odnosno 31% od 2019.

Sve veći interes za putovanja izazivaju prirodna otočna okruženja, kao što su Madeira u Portugalu i Magerøya u Norveškoj, a svjedočimo sve većem broju natpisa o manje poznatim otocima u Zadarskoj županiji.

Održivost je bila ključni pokretač pozitivne reputacije destinacija u ovom tromjesečju, dok se više negativnog diskursa usredotočilo na društvene i ekološke učinke prenapučenosti tradicionalnih turističkih žarišta.

21.07.2024., 14:23h
:
Damir Maričić
08. rujan 2024 02:17