Hrvatska je peto najomiljenije europsko odredišteLinda Vidović
StoryEditor
“EUROPSKI TURIZAM: TRENDOVI I IZGLEDI”

Hrvatska je među dobitnicima, makar ne i pobjednicima

Oporavak europskog turizma održava svoj zamah usprkos gospodarskim preprekama, dosegnuvši oko 95% razine međunarodnih turističkih dolazaka u 2019.

Hrvatska je u krugu 25% europskih zemalja koje su za sad premašile promet iz 2019. godine, makar s 4,7% stranih noćenja, ali je to daleko od 61% u Srbiji ili 47% u Crnoj Gori. Hrvatski optimizam pothranjuju anekte i najave preme kojima smo 5. najpoželjnije odredište Europljanima za nadalozaće mjesece.

Oporavak europskog putovanja nastavio se u drugom tromjesečju 2023., zahvaljujući velikoj potražnji potrošača unatoč tvrdokornoj inflaciji i sve većim troškovima putovanja, temeljna je konstatacija najnovije lipanjske studije Europske komisije za putovanja po zbrajanju prometa za prvo polugodište 2023. kao i anektama oko planova putovanja u idućem polugodištu. Hrvatska prema iskazanim podacima nije pobjednica, ali je u krugu dobitnica odnosno zemalja koje su premašile 2019. po kojoj se i dalje sve mjeri.

Hrvatska među dobitnicima

Hrvatska je s iskazanim prometom (mjeri se samo promet stranih turista) u prvih pet mjeseci imala -7,3% dolazaka ali + 4,7% noćenja u odnosu na 2019. kao referentnu i i dalje svijetu najbolju turističku godinu. No. neke su zemlje gotovo “eksplodirale” u odnosu na 2019. što ovdje u nas nije moguće doseći. Srbija s čak 26,6% više gostiju i 61% više noćenja je na vrhu, a riječ je o pravom košmaru turista i “turista” od Rusa, Indijaca i Kineza, do velikog rasta i svih EU zemalja. Slično je i s Crnom Gorom s 45,7% rasta. Bugarska bilježi 20% više gostiju, a Turska 9,1% (noćenja još nisu iskazali) a blago iznad nas su i Malta, nešto ispod Cipar i Island. Ipak, većina zemalja Europe, za razliku od nas, još ne hvata 2019.

Osnovne ocjene ETC-a o polugodištu 2023.

Oporavak europskog turizma održava svoj zamah usprkos gospodarskim preprekama, dosegnuvši oko 95% razine međunarodnih turističkih dolazaka u 2019. Iako inflacija i povećani putni troškovi opterećuju novčanike potrošača, putna potrošnja još uvijek ima prioritet u odnosu na druge diskrecijske troškove. Najnoviji dostupni podaci pokazuju da je jedna četvrtina prijavljenih europskih odredišta premašila razine dolazaka stranaca prije pandemije. SAD se ove godine pokazao kao najjače izvorno tržište dugolinijskog prometa u Europu do danas. Europski zračni promet ima pozitivan zaokret u vrhuncu sezone, a obujam se sredinom lipnja približava razinama prije pandemije

Europska komisija za putovanja (ETC) objavila je svoje izvješće za drugi kvartal 2023., koje pruža sveobuhvatnu analizu najnovijih turističkih i makroekonomskih kretanja u regiji.

Komentirajući nakon objave izvješća, Miguel Sanz, predsjednik ETC-a, rekao je: “Imajući na umu snažan povratak turizma, europska odredišta moraju biti spremna za učinkovito upravljanje povećanom potražnjom i povratkom putnika. Turističke strategije moraju obuhvatiti disperziju putovanja kako bi se odredišta podržala u rješavanju problema prenapučenosti, a istovremeno širila dobrobiti turizma na manje putovana područja. Turizam se može i treba iskoristiti kao društvena, ekonomska i održiva snaga za dobro."

Svijet na 80%, a Europa na 90% prepandemijskog turizma!

Najnoviji podaci UNWTO odnosno specijalizirane UN-ove Svejtske turističke organizacije pokazuju snažan oporavak turizma u 2023. s naznakama mogućeg potpunog oporavka u ovoj godini. Optimizam snaži podatak da je dvostruko više ljudi putovalo tijekom prvog kvartala 2023. nego u istom razdoblju 2022.

UNWTO pokazuje da:

• Sveukupno, međunarodni dolasci dosegnuli su 80% razine prije pandemije u prvom kvartalu 2023.

• Procjenjuje se da je 235 milijuna turista putovalo u inozemstvo u prva tri mjeseca, više nego dvostruko u odnosu na isto razdoblje 2022.

• Turizam je nastavio pokazivati svoju otpornost. Revidirani podaci za 2022. pokazuju preko 960 milijuna turista koji su prošle godine putovali u inozemstvo, što znači da se dvije trećine (66%) broja prije pandemije oporavilo.

Oporavak po regijama

Bliski istok zabilježio je najjači učinak kao jedina regija koja je premašila dolaske iz 2019 (+15%).

Europa je dosegla 90% razine prije pandemije, potaknuta snažnom potražnjom unutar regije.

Afrika je dosegla 88%, a Amerika oko 85% razine iz 2019

Azija i Pacifik ubrzali su svoj oporavak s 54% razina prije pandemije, ali uzlazni trend će se sada ubrzati, posebice jer se Kina ponovno otvorila.

Unutar općeg podatka za Europu nama je bitno i tiče nas se: Južna Mediteranska Europa (kao i Sjeverna Afrika - jer pokriva mediteranski prostor) također su se oporavile na prijašnju razinu.

Glavni tajnik UNWTO-a Zurab Pololikashvili kaže: “Moramo ostati oprezni na izazove u rasponu od geopolitičke nesigurnosti, nedostatka osoblja i potencijalnog utjecaja kriza troškova života u turizmu i moramo osigurati nastavak povrata turizma.

Porast prihoda

Prihodi od međunarodnog turizma ponovno su porasli na 1 bilijun USD u 2022., rastući 50% u realnom iznosu u usporedbi s 2021.. Potrošnja međunarodnih posjetitelja dosegla je 64% razine prije pandemije (-36% u odnosu na 2019., mjereno realno). Gledano po regijama, Europa je ostvarila najbolje rezultate u 2022. s gotovo 550 milijardi USD prihoda od turizma (520 milijardi EUR), ili 87% razine prije pandemije.

Stoga UNWTO-a za ovu godinu predviđa oporavak međunarodnih dolazaka od 80% do 95% razine prije pandemije.

Međutim, oporavak turizma također se suočava s nekim izazovima. Prema UNWTO-u Vijeću stručnjaka, gospodarska situacija ostaje glavni čimbenik koji utječe na učinkovit oporavak međunarodnog turizma 2023. godine, uz visoku inflaciju i rast cijena nafte što dovodi do viših troškova prijevoza i smještaja. Kao rezultat toga, očekuje se da će turisti sve više tražiti vrijednost za novac i putovati bliže domu. Ističu i nesigurnost zbog ruske agresije na Ukrajinu.

Potrošači se sve više vode cijenama

Ovog će ljeta mnogi potrošači donositi odluke o putovanju imajući na umu troškove, budući da slabiji ekonomski uvjeti čine pritisak na proračune putnika.

Putnici i dalje pokazuju veliku potražnju za putovanjima unatoč ekonomskim problemima. Uzimajući to u obzir, ne čudi da će osjetljivost na cijene i dalje pogodovati destinacijama koje nude veću vrijednost za novac. Nedavni podaci do svibnja pokazuju da destinacije s omjerom cijene i kvalitete bilježe dobre rezultate, a Srbija (+27%), Bugarska (+21%), Crna Gora (+12%) i Turska (+9%) među onima su koje vode u oporavku. Europska komkisija posebno pozorno prati povratak zračnih letova napose onih dugih dakle mjereći koliko će novca neeuropljani donijeti u Europu. Europski raspored letova vraća se na razinu prije pandemije 2019., s planiranim kapacitetom od 96% ovog ljeta, dok se kod izvaneuropskih očekuje hvatanje 90,8% razine iz 2019.. Upozoravaju i na poremećaje zbog štrajkova u zrakoplovstvu, manjka radne snage, što vidimo svakodnevno, ali i zatvaranja zračnog prostora povezanog s ratom - jer promet iz dijela Azije usmjerava se drugačije i kompliciranije.

Hrvatska 5. najpoželjnije odredište

Preme uobičajenoj vrlo sosfisticiranoj anekti po zemljama koju ETC redovno provodi s upitom - Poželjne zemlje za sljedeće putovanje u Europi Hrvatska je 5. najpoželjnije odrtedište,

Za nas se izjasnilo 4.6% anketirnaih dok je vodeća Španjolska imala potporu 7,6% anketirnaih. Ispred su i druge megaturističke zemlje dakle Francuska, Italija i Grčka. Ma koliko i mi sami bili kritični prema uzdizanju ovdašnjeg turizma ka vrhu Europe ovakva rang lista pokazuje da nam je to trenutačno uspjelo. No ostaje briga hoće li umnogome i neopravdano divljanje cijena biti razlog da platimo ceh dogodine. Naime, temeljno je da Europljani prilagođavaju planove putovanja zbog zabrinutosti oko troškova pa su i namjere putovanja u Europi zabilježile pad od 4% u usporedbi s prethodnom godinom, makar su i dalje jake odnosno 69% ih namjerava putovati.

Više turista (+5% u odnosu na 2022.) odlučuje se za putovanja u mjesecima izvan najvećeg prometa u listopadu i studenom.

Kome je Hrvatska među najomiljenijim odredištima?

Pojedinačno po zemljama ETC je iskazao pet omiljenih odredišta i mnogima ne upadamo u tih pet. Pa tako Britancima, Nizozemcima, Talijanima, Španjolcima i Belgijancima ne upadamo u tih prvih 5, što i ne brine ali ni najvažnijim nam Nijemcima također ove godine nismo u prvom izboru. No ono što tješi je tablica koja pokazuje usporedbu njemačkih turista do sada u 2023. i 2019. preme kojoj smo na 2. mjestu i debelo iznad brojki iz 2019.

No nekima to ostajemo pa smo Austrijancima treći odabir nakon Italije i Njemačke, Francuzima smo 5. (Italija, Španjolska, Grčka i Portugal su ispred nas). Poljacima smo drugi izbor odmah nakon Italije, a iznenađujuće je da smo Švicarcima 4. izbor što nikad nismo bili.

Naravno ETC ne analizira sve već velike turističko emitivne zemlje, a mi smo ioak u omiljenim odredištima ovdje neanaliziranih - Slovenaca, Mađara, Čeha, Slovaka i Bosanaca.

Kako Europljani misle uštediti na putovanjima

Putovanja zbog događaja (10%) ili zbog posla (9%) su u porastu. Austrijanci, Švicarci i Nijemci ističu se kao turisti koji najviše oklijevaju oko putovanja u sljedećim mjesecima. Nasuprot tome, Francuzi (80%), Belgijanci (79%) i Britanci (75%) najželjniji su putovanja u istom razdoblju.

Gotovo četvrtina (24%) europskih putnika zabrinuta je zbog ukupnog porasta troškova putovanja (povećanje od 6% u odnosu na 2022.), dok je 17% zabrinuto zbog ekonomske situacije i svojih financija. Zbog toga 17% planira putovati izvan sezone, a 14% planira otići na odmor na odredišta koja smatraju pristupačnijim. Europski putnici također traže jeftinije zrakoplovne karte, pri čemu 13% namjerava rezervirati let ranije nego inače kako bi dobili najbolju ponudu, a 12% planira letjeti niskotarifnim zrakoplovnim prijevoznicima.

U destinaciji kako bi se uklopili u raspoložive proračune: 17% će smanjiti troškove kupovine, 15% će tražiti jeftinije restorane, a 15% će odabrati jeftinije smještajne objekte.

Španjolska je i dalje najpopularnije odredište za putnike, s 8% onih koji tamo planiraju odmor, a slijede je Francuska (7%), Italija (7%), Grčka (5%) i Hrvatska (5%). Ipak, mediteranska odredišta zabilježila su pad od 10% u broju posjetitelja koji tamo namjeravaju putovati u odnosu na prošlu godinu. Naprotiv, odredišta poput Češke, Bugarske, Irske i Danske doživljavaju porast popularnosti.

29.07.2023., 13:10h

DAMIR MARIČIĆ
14. listopad 2025 00:23