Putovanje ostaje glavni prioritet za Europljane, a 77% planiralo je ili još planira barem jedno putovanje između lipnja i studenog 2025. Unatoč stalnim ekonomskim pritiscima, većina namjerava održati ili čak povećati svoje proračune za odmor u nadolazećim mjesecima, prema najnovijem izvješću "Praćenje raspoloženja za putovanja unutar Europe" 22. vala Europske komisije za putovanja (ETC).
Prednost mirnijim mjestima
Europljani su željni putovanja s rastućim interesom za mirnija mjesta, što ističe snažnu potražnju unatoč ekonomskoj nesigurnosti. 65% ih se odlučuje za prekogranična putovanja unutar Europe, što je porast od 6,5% u odnosu na prethodnu godinu. Više od polovice (55%) putnika traži manje popularne ili neutabane destinacije za svoje sljedeće putovanje.
Potražnja za putovanjima ostaje visoka u svim dobnim skupinama, s najjačim namjerama među Europljanima u dobi od 55 i više godina - od kojih 82% planira putovati. Odmah iza njih slijede oni u dobi od 45 do 54 godine (79%) i od 35 do 44 godine (78%). Iako je namjera putovanja nešto niža među osobama u dobi od 18 do 24 godine, 66% ipak planira putovanje, unatoč tome što se češće suočavaju s financijskim i vremenskim preprekama.
Europljani otvoreniji za putovanja izvan vršnih sezona
Srpanj i kolovoz ostaju najpopularniji mjeseci za ljetni odmor, njih odabire 25% Europljana. Međutim, rujan se pojavljuje kao snažan kandidat s 22% Europljana koji planiraju putovanja taj mjesec. Ostaje nam vidjeti rezultat, jer su srpanj i kolovoz donijeli mali pad, a upravo se u posezoni nadamo rastu. Ova snažna sklonost putovanjima u ranu jesen sugerira da je značajan udio putnika otvoren za opcije izvan vršnih perioda, motivirani blažim vremenom, manjim gužvama i boljim omjerom cijene i kvalitete.
Porast europske odanosti Europi
Velika većina Europljana (91%) namjerava putovati unutar kontinenta u nadolazećim mjesecima, dok samo 8% razmatra putovanja izvan Europe, što je vjerojatno povezano s višim troškovima i geopolitičkim neizvjesnostima.
Unutar Europe, interes za domaća (26%) i putovanja u susjedne zemlje (33%) ostaje stabilan. Međutim, sve veći udio Europljana, (32%, što je porast od 5% u odnosu na prošlo ljeto), gleda prema udaljenijim odredištima diljem kontinenta. Ovaj pomak mogao bi biti motiviran rastućom željom za kulturno različitim iskustvima koja i dalje nude poznato, sigurno i jednostavno putovanje unutar Europe.
Sredozemlje glavni izbor, Hrvatska dijeli 5. mjesto
Sredozemlje, kao najjača svjetska turistička subregija, ostaje najtraženija i ove sezone. Španjolska prednjači kao glavni izbor (13%, što je porast od 5% u odnosu na prethodnu godinu), slijede Italija (10%), Francuska (8%), Grčka (6%), dok Hrvatska kao izbor 5% potencijalnih gostiju dijeli položaj od 5. do 7. mjesta s Njemačkom i Portugalom, a iza nas su Turska, Ujedinjeno kraljevstvo i Austrija, u prvih 10 koliko ih se prati.
Kad su u pitanju stari i novi gosti u Hrvatsku je stiglo, odnosno do kraja godine će stići, 15% gostiju koji su ovdje već bili u zadnjih godinu dana. Potom je čak 62% gostiju koji su ovdje već bili, ali ne u zadnjih godinu dana, i konačno, čak 23% gostiju koji nas posjećuju prvi put. Prema broju novih gostiju, od 10 zemalja prvog izbora, samo Grčka računa na veći broj novih gostiju.
Ljetna putovanja pomiču se prema manje prometnim destinacijama
Europljani postaju sve svjesniji neravnomjerne raspodjele putničkih tokova po nekim destinacijama i tijekom sezonskih vrhunaca. Zabrinutost zbog "previše turista" na preferiranim lokacijama porasla je za 3% od ljeta 2024., uz sve veći naglasak na odabiru manje prometnih destinacija koje su sad prioritet za 11% putnika, što je porast od 4% u odnosu na prošlu godinu.
U skladu s tim preferencijama, 55% Europljana planira provesti svoje ljetne praznike u manje popularnim ili neutabanim destinacijama, u usporedbi s 48% u proljeće 2025. U međuvremenu, interes za tradicionalne turističke destinacije proporcionalno je opao, a sada ih bira 45% ispitanika.
U tom kontekstu, zračni promet ostaje najpopularniji način prijevoza (53%), cijenjen prvenstveno zbog brzine (27%) i pristupačnosti (21%). Međutim, rastući interes za manje poznate destinacije mogao bi oblikovati izbore mobilnosti, s obzirom na to da se sve više Europljana, 32%, što je porast od 4% u odnosu na prethodnu godinu, odlučuje za putovanje automobilom, koje je omiljeno zbog fleksibilnosti, udobnosti i lakšeg pristupa lokacijama koje nisu dobro opremljene javnim prijevozom.
Proračuni stabilni i/li rastući
Unatoč stalnim ekonomskim neizvjesnostima, 62% Europljana planira zadržati svoje putne proračune stabilnima do studenog 2025., dok 22% očekuje da će potrošiti više, što ističe vrijednost koja se pridaje putovanjima u njihovim životima.
Općenito, proračuni Europljana za odmor ostaju slični prošlogodišnjima. Međutim, došlo je do značajnog povećanja udjela putnika koji planiraju potrošiti između 1500 i 2500 eura po osobi na svom sljedećem putovanju. Ovaj srednji do visoki raspon sada je najčešće navođen, s porastom od 3% u odnosu na ljeto 2024.
Kada su u pitanju prioriteti potrošnje na odredištu, smještaj (32%) i hrana i piće (24%) su na vrhu popisa. Ipak, preferencije se razlikuju, ovisno o dobnoj skupini. Putnici stariji od 45 godina obično daju prednost udobnosti i kvalitetnoj hrani, dok su oni mlađi od 35 godina više usmjereni na doživljaj, pa veći dio svog proračuna ulažu u aktivnosti, kupovinu, wellness i poboljšanje načina života.