Freepik
StoryEditor
ETC OČEKUJE DO KRAJA GODINE...

Hrvatsku kao turističko odredište bira 5% Europljana

Europljani postaju sve svjesniji neravnomjerne raspodjele putničkih tokova po nekim destinacijama i tijekom sezonskih vrhunaca. Zabrinutost zbog “previše turista” na preferiranim lokacijama porasla je za 3% od ljeta 2024., uz sve veći naglasak na odabiru manje prometnih destinacija koje su sad prioritet za 11% putnika, što je porast od 4% u odnosu na prošlu godinu

Putovanje ostaje glavni prioritet za Europljane, a 77% planiralo je ili još planira barem jedno putovanje između lipnja i studenog 2025. Unatoč stalnim ekonomskim pritiscima, većina namjerava održati ili čak povećati svoje proračune za odmor u nadolazećim mjesecima, prema najnovijem izvješću "Praćenje raspoloženja za putovanja unutar Europe" 22. vala Europske komisije za putovanja (ETC).

Prednost mirnijim mjestima

Europljani su željni putovanja s rastućim interesom za mirnija mjesta, što ističe snažnu potražnju unatoč ekonomskoj nesigurnosti. 65% ih se odlučuje za prekogranična putovanja unutar Europe, što je porast od 6,5% u odnosu na prethodnu godinu. Više od polovice (55%) putnika traži manje popularne ili neutabane destinacije za svoje sljedeće putovanje.

Potražnja za putovanjima ostaje visoka u svim dobnim skupinama, s najjačim namjerama među Europljanima u dobi od 55 i više godina - od kojih 82% planira putovati. Odmah iza njih slijede oni u dobi od 45 do 54 godine (79%) i od 35 do 44 godine (78%). Iako je namjera putovanja nešto niža među osobama u dobi od 18 do 24 godine, 66% ipak planira putovanje, unatoč tome što se češće suočavaju s financijskim i vremenskim preprekama.

Europljani otvoreniji za putovanja izvan vršnih sezona

Srpanj i kolovoz ostaju najpopularniji mjeseci za ljetni odmor, njih odabire 25% Europljana. Međutim, rujan se pojavljuje kao snažan kandidat s 22% Europljana koji planiraju putovanja taj mjesec. Ostaje nam vidjeti rezultat, jer su srpanj i kolovoz donijeli mali pad, a upravo se u posezoni nadamo rastu. Ova snažna sklonost putovanjima u ranu jesen sugerira da je značajan udio putnika otvoren za opcije izvan vršnih perioda, motivirani blažim vremenom, manjim gužvama i boljim omjerom cijene i kvalitete.

Porast europske odanosti Europi

Velika većina Europljana (91%) namjerava putovati unutar kontinenta u nadolazećim mjesecima, dok samo 8% razmatra putovanja izvan Europe, što je vjerojatno povezano s višim troškovima i geopolitičkim neizvjesnostima.

Unutar Europe, interes za domaća (26%) i putovanja u susjedne zemlje (33%) ostaje stabilan. Međutim, sve veći udio Europljana, (32%, što je porast od 5% u odnosu na prošlo ljeto), gleda prema udaljenijim odredištima diljem kontinenta. Ovaj pomak mogao bi biti motiviran rastućom željom za kulturno različitim iskustvima koja i dalje nude poznato, sigurno i jednostavno putovanje unutar Europe.

Sredozemlje glavni izbor, Hrvatska dijeli 5. mjesto

Sredozemlje, kao najjača svjetska turistička subregija, ostaje najtraženija i ove sezone. Španjolska prednjači kao glavni izbor (13%, što je porast od 5% u odnosu na prethodnu godinu), slijede Italija (10%), Francuska (8%), Grčka (6%), dok Hrvatska kao izbor 5% potencijalnih gostiju dijeli položaj od 5. do 7. mjesta s Njemačkom i Portugalom, a iza nas su Turska, Ujedinjeno kraljevstvo i Austrija, u prvih 10 koliko ih se prati.

Kad su u pitanju stari i novi gosti u Hrvatsku je stiglo, odnosno do kraja godine će stići, 15% gostiju koji su ovdje već bili u zadnjih godinu dana. Potom je čak 62% gostiju koji su ovdje već bili, ali ne u zadnjih godinu dana, i konačno, čak 23% gostiju koji nas posjećuju prvi put. Prema broju novih gostiju, od 10 zemalja prvog izbora, samo Grčka računa na veći broj novih gostiju.

image

Porast cijena usluga u Hrvatskoj

Damir Maričić
image

Novi i stari gosti po zemljama

Damir Maričić
image

ETC: Zemlje odabira Europljana

Damir Maričić

Ljetna putovanja pomiču se prema manje prometnim destinacijama

Europljani postaju sve svjesniji neravnomjerne raspodjele putničkih tokova po nekim destinacijama i tijekom sezonskih vrhunaca. Zabrinutost zbog "previše turista" na preferiranim lokacijama porasla je za 3% od ljeta 2024., uz sve veći naglasak na odabiru manje prometnih destinacija koje su sad prioritet za 11% putnika, što je porast od 4% u odnosu na prošlu godinu.

U skladu s tim preferencijama, 55% Europljana planira provesti svoje ljetne praznike u manje popularnim ili neutabanim destinacijama, u usporedbi s 48% u proljeće 2025. U međuvremenu, interes za tradicionalne turističke destinacije proporcionalno je opao, a sada ih bira 45% ispitanika.

U tom kontekstu, zračni promet ostaje najpopularniji način prijevoza (53%), cijenjen prvenstveno zbog brzine (27%) i pristupačnosti (21%). Međutim, rastući interes za manje poznate destinacije mogao bi oblikovati izbore mobilnosti, s obzirom na to da se sve više Europljana, 32%, što je porast od 4% u odnosu na prethodnu godinu, odlučuje za putovanje automobilom, koje je omiljeno zbog fleksibilnosti, udobnosti i lakšeg pristupa lokacijama koje nisu dobro opremljene javnim prijevozom.

Proračuni stabilni i/li rastući

Unatoč stalnim ekonomskim neizvjesnostima, 62% Europljana planira zadržati svoje putne proračune stabilnima do studenog 2025., dok 22% očekuje da će potrošiti više, što ističe vrijednost koja se pridaje putovanjima u njihovim životima.

Općenito, proračuni Europljana za odmor ostaju slični prošlogodišnjima. Međutim, došlo je do značajnog povećanja udjela putnika koji planiraju potrošiti između 1500 i 2500 eura po osobi na svom sljedećem putovanju. Ovaj srednji do visoki raspon sada je najčešće navođen, s porastom od 3% u odnosu na ljeto 2024.

Kada su u pitanju prioriteti potrošnje na odredištu, smještaj (32%) i hrana i piće (24%) su na vrhu popisa. Ipak, preferencije se razlikuju, ovisno o dobnoj skupini. Putnici stariji od 45 godina obično daju prednost udobnosti i kvalitetnoj hrani, dok su oni mlađi od 35 godina više usmjereni na doživljaj, pa veći dio svog proračuna ulažu u aktivnosti, kupovinu, wellness i poboljšanje načina života.

Najuspješnija fiskalna godina?

Podaci Porezne uprave o fiskaliziranim računima pokazuju da je potrošnja u Hrvatskoj u vrhuncu ovogodišnje turističke sezone osjetno porasla u odnosu na prošlu godinu.
U srpnju 2025. izdano je 273,3 milijuna računa, 1,2 % više nego u istom mjesecu lani, dok je vrijednost tih računa dosegnula 5,58 milijardi eura, 6,1 % više nego u srpnju 2024. godine.
Od 1. do 15. kolovoza fiskalizirano je 128,8 milijuna računa, 2,5 % više nego u istom razdoblju prošle godine. Ukupan iznos dosegnuo je 2,78 milijardi eura, 7,7 % više nego lani.
Od početka godine do 15. kolovoza u Hrvatskoj je fiskalizirano 1,61 milijardi računa u ukupnoj vrijednosti od 29,54 milijardi eura. Najviše računa izdano je u srpnju, kada je promet premašio 5,5 milijardi eura, a već i prvi dio kolovoza potvrđuje da će turistička sezona biti rekordna.

Hrvatska udruga turizma: A što je s našim cijenama?!

Cijene hotelskog smještaja i u 2025. rasle su manje od troškova rada i hrane, koju plaćaju hotelijeri, a ključni troškovi hotela u Hrvatskoj rastu dvostruko brže od mediteranske konkurencije, zaključak je komparativne analize cijena i troškova u hotelskom sektoru Hrvatske udruge turizma. Ističu da su im troškovi rada porasli 11,7 % (prosjek EU mediteranske konkurencije je 4,2 %), a cijene hrane 5 % (prosjeku EU mediteranske konkurencije je 2,6 %), a analiza je temeljena na podacima Eurostata. Ističu kako trošak rada u domaćoj smještajnoj i ugostiteljskoj industriji posljednje četiri godine raste dvoznamenkastim stopama, što bi značilo da nam uvoz radne snage nije puno pomogao.

24.09.2025., 09:56h
Damir Maričić
29. rujan 2025 06:36