Raste zabrinutost zbog turističke prenapučenostiZT arhiva
StoryEditor
ANALIZA 3. TURISTIČKOG KVARTALA

Inflacija nije naškodila snaženju turizma

Europski sektor putovanja pokazuje snažne rezultate u trećem tromjesječju, unatoč inflatornim pritiscima, temeljna je konstatacija najnovije analize Europske komisije za putovanja (ETC). Naime, europski je turizam u trećem tromjesječju, a on je ključan, zabilježio porast stranih dolazaka od 7% i noćenja od 5% na godišnjoj razini

Hrvatska je daleko od rekordera rasta ove godine, u odnosu na 2019., a što Europska komisija za putovanja uporno propituje, kao povratak rekordnim godinama, ali je zaslužila objavu i spominjanje ovog puta u društvu sa Srbijom?! Naime, u Europi rekorder rasta u odnosu na 2019. je Srbija (+58,5%), makar uz nju piše kako je rast rezultat male prethodne baze, dok s Hrvatskom (+0,2%) završavaju oni koji su imali godinu jaču od 2019.. Naravno, govorimo o broju turista i noćenja, dok je kod prihoda apsolutni iznos enormno rastao, makar taj novac puno manje vrijedi, jer je rezultat inflacije.

Zdrava europska turistička godina

Europski sektor putovanja pokazuje snažne rezultate u trećem tromjesječju, unatoč inflatornim pritiscima, temeljna je konstatacija najnovije analize Europske komisije za putovanja (ETC). Naime, europski je turizam u trećem tromjesečju, a on je ključan, zabilježio porast stranih dolazaka od 7% i noćenja od 5% na godišnjoj razini.

Navode i to da se ukupna inflacija smanjila, ali je inflacija u uslugama i dalje je visoka, što utječe na troškove povezane s turizmom i ponašanje putnika. To što vrijedi za Europu izrazito vrijedi za Hrvatsku, u kojoj je upravo u ovom sektoru, dakle turizmu i ugostiteljstvu, rast cijena i dalje nezaustavljiv, pa nas na to već upozorava cijela europska klijentela na čelu s Nijemcima i Česima. Od svega vezanog za turizam jedini osjetni pad bilježe prosječne cijene zračnog prijevoza.

Ograničenja kapaciteta i pritisak na okoliš i dalje predstavljaju izazov za popularna odredišta, zahtijevajući učinkovite strategije upravljanja. No, generalno, iznijeto je zadovoljstvo, jer turizam u najjačoj svjetskoj regiji, a to je Europa, pokazuje snažnu izvedbu, nadmašujući brojke prije pandemije i pokazujući otpornost, unatoč gospodarskim preprekama i geopolitičkim izazovima.

image

Južna i mediteranska odredišta bilježe najveći rast dnevnih cijena, potaknuta snažnom potražnjom

Pixabay

Novci, inflacija i strast za putovanjem

Dok je ukupna inflacija u Europi smanjena, inflacija u uslugama i dalje je visoka, što utječe i na turistička poduzeća i na putnike. Cijene međunarodnih letova u europodručju pale su u srpnju i blago porasle u kolovozu, no inflacija smještaja i paket aranžmana nastavila je nadmašivati ukupnu inflaciju usluga. Kako putnici sve više vode računa o cijenama, dolazi do značajnog pomaka prema putnim iskustvima vođenim vrijednostima. Predviđa se da će ukupna turistička potrošnja diljem Europe porasti za 10,3% u 2024., u usporedbi s 2023., i doseći 719,7 milijardi eura, pri čemu će zapadna Europa činiti 74% ovog ukupnog iznosa.

- Putnici i dalje daju prioritet odmoru, čak i usprkos sve većim troškovima, ističući ključnu ulogu putovanja u njihovim životima. Cilj nam je ublažiti pritisak na preopterećena područja i osigurati da se gospodarske koristi od turizma pravednije dijele. Europski turizam nije samo oporavak, moramo se razvijati kako bismo osigurali održivu budućnost, komentirao je predsjednik ETC-a Miguel Sanz.

Razlozi za optimizam

Najnovije istraživanje Europske komisije za putovanja (ETC) ističe porast stranih dolazaka od 6% u odnosu na razine iz 2019. i povećanje rasta od 7% na godišnjoj razini. Noćenja su također porasla za 5% u odnosu na prethodnu godinu. Uzlazni trend potaknut je velikim događajima, poboljšanom zračnom povezanošću – posebno iz Kine – i dugotrajnom zadržanom potražnjom.

Mediteran oporavljen, Baltik i susjedi Ukrajine u problemima

Više od polovice prijavljenih europskih odredišta premašilo je razine stranih dolazaka iz 2019., pri čemu se gotovo trećina povećala za više od 10%. Odredišta južnog Sredozemlja pokazala su posebno dobre rezultate, predvođena Srbijom (+34%) i Maltom (+32%) – obje iz manje baze – a slijede ih Portugal i Grčka (svaki +19%). Turska se (+16%) suočava s rastućom konkurencijom, jer se putnici koji paze na proračun okreću drugim mediteranskim odredištima zbog sve većih cijena. Hrvatska završava listu “pozitivaca” s 0,2% više noćenja nego u 2019.

Oporavak je najsporiji u Baltiku, Finskoj, Rumunjskoj i Slovačkoj, gdje se padovi, u odnosu na razine iz 2019., kreću od 24% do 11%. Međutim, podaci iz godine u godinu u mnogim zemljama unutar ovih podregija pružaju obećavajuće izglede, sugerirajući da oporavak napreduje, iako sporijim tempom nego u drugim područjima. Značajno, Rumunjska (+12,8%), Latvija (+12,7%) i Estonija (+10,7%) pokazale su značajan porast stranih dolazaka u usporedbi s razinama iz 2023.

image

Eiropa nastoji promovirati manje poznata turistička odredišta

Pixabay

Rast zrakoplovstva i smještaja

Gledajući performanse industrije, europska potražnja za zračnim prijevozom porasla je za 3,4% tijekom ljetnih mjeseci, unatoč poremećajima kao što su kibersigurnosni problemi i štrajkovi. Česti prekidi zračnog prometa tijekom ljeta, koji su uključivali niz različitih europskih zemalja, vjerojatno su usporili oporavak u cijeloj regiji. Nedavne statistike pokazuju da je gotovo 40% putnika u Europi ovog ljeta doživjelo kašnjenja ili otkazivanja.

Uspješnost smještaja ostaje dobra, s prihodom po dostupnoj sobi (RevPAR) u europskim hotelima koji je porastao za 5,9% na godišnjoj razini. Južna i mediteranska odredišta bilježe najveći rast dnevnih cijena, potaknuta snažnom potražnjom, unatoč sve većim cijenama. Ovaj obrazac sugerira da su putnici, iako više vode računa o proračunu, spremni platiti za vrhunska iskustva tijekom vrhunca putovanja. Slično tome, kratkoročni najam porastao je za 11% od kolovoza 2024. u usporedbi s 2023., osobito u Francuskoj i Italiji. Ovaj rast predstavlja približno 479.000 jedinica za kratkoročni najam od kolovoza 2023.

Naša Južna/Mediteranska Europa imat će najmanji rast u 2025?!

Procjene su ETC-a i Svjetskog turizma Ujedinjenih naroda, da će turizam u svijetu iduće godine rasti 12,7% ali Europa će, nakon 35,8% rasta ove godine, imati najmanji rast, svega 10% u odnosu na 22,4% Azije i Pacifika. Pri tome će upravo naša podregija Južna/Mediteranska Europa rasti još manje, svega 7,4%. No, treba reći da je naša podregija najjača na svijetu, kao dio Europe kao najjače svjetske turističke regije s 52% ukupnog svjetskog turizma. Uz to, ova se regija prva vratila rekordima, a dok sada najbrže rastuća Azija i Pacifik tek pomalo vraćaju prethodne brojke, poglavito zbog iznimnih ograničenja putovanja iz Kine, najjače turistički emitivne zemlje na svijetu

Zaustavljanje rasta turizma kao novi trend

Izvješće također ispituje sve veću zabrinutost zbog prenapučenosti, naglašavajući neravnomjernu raspodjelu turističkih tokova diljem Europe. Dok je porast turizma pozitivno utjecao na europska gospodarstva, popularna odredišta ponovno se suočavaju s nedostatkom kapaciteta i opterećenja okoliša.

Kao odgovor na ove stalne izazove, neke zemlje i gradovi provode mjere kako bi postali otporniji na očekivani kontinuirani porast broja turista. Ove mjere imaju za cilj smanjiti protok turista u koncentriranim područjima, proširiti turizam na druga odredišta diljem zemlje i maksimalno povećati vrijednost koju dobivaju od turizma.

Osobito se nastoje promovirati manje poznata odredišta, s ciljem preraspodjele turističkih tokova i smanjenja pritiska na prenapučena žarišta. Najnoviji podaci pokazuju da se dolasci u nova odredišta povećavaju, iako iz manje baze. Na primjer, Albanija je izvijestila o značajnom porastu broja posjetitelja, dok gradovi poput El Hierra i Seville u Španjolskoj bilježe rast koji nadmašuje etablirana turistička odredišta poput Ibize i Tenerifa.

image

Europski turizam je, u trećem tromjesečju 2024., zabilježio porast stranih dolazaka od 7% i noćenja od 5% na godišnjoj razini

Pixabay

Hrvatske brojke u očima ETC-a

Prema ETC-u, Hrvatska je u devet mjeseci 2024., u odnosu na 2023., imala rast dolazaka od 2,9%, ali je u odnosu na 2019. broj turista ostao isti. Kad su noćenja u pitanju, u odnosu na 2023., ove smo godine rasli 0,6%, ali u odnosu na 2019. taj je rast iznosio svega 0,2%.

Zračne linije također bilježe već niz godina kontinuirani rast pa je Hrvatska i ove godine s 5% više naleta aviona među pozitivcima, a vode Malta, Grčka, Srbija i Cipar s 15 do 10% više letova u odnosu na 2019.

Kad je riječ o potrošnji turista, ona je u Hrvatskoj povećana za 8%.

Druga smo u Europi zemlja prema porastu duljine boravka, jer su, u odnosu na 2019., naši gosti produljili prosječan boravak za 6%, a bolja je samo Nizozemska.

23.11.2024., 15:02h
Damir Maričić
23. studeni 2024 15:04