Nenad Kamenjarin/morski.hr
StoryEditor
FEKALIJE I OTPAD S BRODOVA

Kako spriječiti da nam Jadran ne postane golema septička jama?

Poznato je da je Hrvatska svjetska nautička čarter velesila koja posjeduje 40 posto svjetske čarter flote brodica i jahti. Tu flotu od blizu dvije i pol tisuće takvih plovila godišnje koristi oko pola milijuna gostiju. Najbrojniji dio flote su plovila na jedra, ima ih blizu 2.200

Ne treba posebno naglašavati u kolikoj mjeri ispuštanje u more krutog i tekućeg otpada, fekalija i svih drugih tvari djeluje na okoliš i zdravlje čovjeka. Zakon je propisao da brodovi do 31. prosinca 2021. moraju ugraditi tzv. crne tankove, a luke i marine moraju osigurati potrebnu infrastrukturu za prihvat otpadnih voda na kopnu.No, upitna je primjena tog Zakona u praksi.

O morskim fekalijama u Saboru

Saborska zastupnica SDP-a, Irena Dragić nedavno je u Saboru upozorila na ovaj problem. Poznato je da je Hrvatska svjetska nautička čarter velesila koja posjeduje 40 posto svjetske čarter flote brodica i jahti. Tu flotu od blizu dvije i pol tisuće takvih plovila godišnje koristi oko pola milijuna gostiju. Najbrojniji dio flote su plovila na jedra, ima ih blizu 2.200. Takva, recimo 14-15 metarska jedrilica na kojoj obično krstari osam do deset gostiju, opremljena je s dva do četiri toaleta, a svaki od njih ima crni tank obično kapaciteta do 50 litara. Obveza je da se taj tank koristi dok je brod na vezu u marini, pristaništu ili luci, ili pak u uvali na sidrištu, podaci su koje je Dragić iznijela.

image

Jedrilice u marini

Zadarska županija

-Nautički turizam je u porastu i odvija se stihijski. Što je s onom čarterskom megaflotom, koja svoje “crne tankiće” redovno prazni direktno u more nadomak obale? Kako spriječiti da nam Jadran ne postane golema septička jama? U cijelom Zadarskom kanalu nemate ni jedan spremnik za fekalne vode, a tako je vjerujem i na cijelom Jadranu. Ni jedna luka nije opskrbljena takvim spremnicima. Zadar je grad bez pumpnih stanica za prihvat otpadnih voda s brodova. Državni linijski prijevoznik Jadrolinija u brodovima nema separatore za pročišćavanje crnih i sivih voda. Jasno je da državni brodar ne poštuje propise, zakon ni proceduru. Jadrolinija nije imala pročišćivač za crne i sive vode i na najmodernijem trajektu u floti, trajektu Ugljan, a kažu da im je najvažniji strateški cilj društva zelena tranzicija flote, rekla je u Saboru Irena Dragić te istaknula kako se zakonom moraju obvezati sve marine i privezišta da imaju uređaje za pražnjenje crnih tankova, pa makar i one mobilne, da se uvede stroga kontrola i takvih “papira” te da se propišu velike kazne onima koji ih nemaju, a tankovi su im prazni.

- Jadrolinijina flota trenutno broji 57 brodova. Svi brodovi, osim jednog koji je u planu rashodovanja do kraja sezone, imaju ugrađene tankove za fekalni otpad. Osim tankova, veliki dio brodova već ima ugrađen uređaj za tretman fekalija. Na ostalim brodovima, gdje je to moguće, planira se nabava i ugradnja uređaja u narednom razdoblju, kratak je odgovor iz najvećeg državnog brodara Jadrolinije.

Kontrola provođenja zakona

- Člankom 56.a stavak 1. Pomorskog zakonika, kao i člankom 60. stavak 1. Pravilnika o uvjetima i načinu održavanja reda u lukama i na ostalim dijelovima unutarnjih morskih voda i teritorijalnog mora Republike Hrvatske propisano je kako su lučke uprave i koncesionari luka posebne namjene dužni osigurati opremanje luke odgovarajućom opremom i uređajima za rukovanje i prihvat krutog i tekućeg otpada, ostataka tereta s plovnih objekata, zauljenih voda i fekalija kako su definirane odredbama MARPOL Konvencije 73/78 kako je izmijenjena i dopunjena. Lučka uprava ne mora nužno biti opremljena uređajima ukoliko je sklopila ugovor sa koncesionarom vezano uz prihvat bilo koje vrste otpada (uključujući i fekalije) pri čemu mora, u slučaju najave isporuke otpada od strane broda, u dogovoru s koncesionarom osigurati njegov prihvat, odgovor je Ministarstva mora, prometa i infrastrukture na pitanje u kojoj je fazi primjena te regulative u praksi. Nijedna brojka niti podatak o tome koliko hrvatskih luka i marina poštuje taj zakon i kako se kontroliraju jahte i brodovi. Ako Jadrolinija i radi na prilagodbi flote tom zakonu, što je s jahtama i brodovima? Tko u sustavu kontrolira provođenje tog zakona?

image

Najveći hrvatski brodar Jadrolinija

ZT arhiva

Lučka kapetanija Zadar u svojoj nadležnosti bi trebala provoditi kontrolu luka i akvatorija. Lučki kapetan kojeg smo dobili telefonom, vratio je loptu odgovornosti na Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, rekao da o tome neće razgovarati s nama i poklopio slušalicu. Zasigurno je i u trenutku tog nepristojnog čina nekoliko jahti ispustilo svoje fekalije u naše more.

Neprofitne udruge nemaju ljude

Kontaktirali smo i udruge građana i neprofitne organizacije koje se bave zaštitom mora. Iz Instituta za istraživanje i zaštitu mora Plavi svijet kažu da, iako su svjesni problema, nemaju dovoljan broj stručnjaka koji bi se istovremeno bavio i problemom crnih tankova, te općenito otpadnim vodama.

Udruga Eko Zadar kaže kako nema ovlasti da provodi kontrolu i nadzor prema prekršiteljima. U sklopu servisa Zeleni telefon, okolišnim problemima se bave konkretno po prijavama. Navode da je bilo prijava vezano za ispuštanje fekalija u more, ali dosad nitko nije prijavio Jadroliniju.

U Udruzi Sunce problematikom crnih otpadnih voda se bave u sklopu Projekta EFFICIENTN2K, koji je započeo 1. kolovoza 2023. Cilj je unaprijediti nadzor i provedbu u zaštićenim obalnim i morskim područjima Natura 2000 u Italiji i Hrvatskoj. Budući da različite institucije imaju nadležnost nad morem i obalnim područjem, obalne i morske zaštićene zone izuzetno su teške za upravljanje. Ipak, osnovni izazov je u poboljšanju učinkovitosti upravljanja na terenu, gdje nadzor i provedba igraju ključnu ulogu u ostvarivanju tog cilja.

14.07.2024., 15:18h
23. studeni 2024 07:59