Ministarstvo kulture i medija priopćilo je u četvrtak da dosljedno ističe važnost transparentnog financiranja medija što je dodatno potvrđeno i znatno ojačanim regulatornim okvirom.
Odredbama Zakona o elektroničkim medijima usvojenim u listopadu 2021. godine tijelima javne vlasti uvedena je dodatna obveza javnog objavljivanja podataka o utrošenim sredstvima za oglašavanje u medijima, a Agencija za elektroničke medije nadležno je tijelo za prikupljanje izvješća o oglašavanju tijela javne vlasti i javnih poduzeća, kaže se.
Istim Zakonom uvedena je i obveza da se, ukoliko se dodjeljuju sredstva za proizvodnju i objavljivanje radijskih i televizijskih programa, kao i u elektroničkim publikacijama, ta sredstva obvezno dodjeljuju putem javnih natječaja i s jasno objavljenim kriterijima.
Kako bi ojačalo primjenu propisa, Ministarstvo je kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti osiguralo 6,6 milijuna eura koji će se putem Agencije za elektroničke medije uložiti u uspostavu sustava javne provjere informacija, ali i uspostavu jedinstvene digitalne baze podataka o vlasništvu i izvorima financiranja svih medija u Republici Hrvatskoj.
Javna objava podataka doprinijet će povjerenju u medije jer će svaki građanin imati uvid u vlasničku strukturu i moći samostalno prepoznati šalju li se putem medija informacije u interesu vlasnika, a ne javnosti, ističe se.
Istovremeno, javna objava podataka o financiranju obeshrabrit će čelnike javnih sustava, ali i vodeće ljude medija koji bi možda sklapali nemoralne ugovore koji bi za posljedicu imali plasiranje lažnih vijesti u interesu ili za korist financijera.
Ministarstvo ističe kako su u Nacionalnom planu razvoja kulture i medija od 2023. do 2027., te pripadajućem Akcijskom planu, uz ostalo, jasno navedene mjere poticanja transparentnog financiranja medija javnim sredstvima, uključujući tiskovne i neprofitne medije, unaprjeđenje regulacije sponzoriranog sadržaja i oglašavanja, uključujući razgraničenje uredničkog od informativnog sadržaja od oglašavanja, kao i jačanje obveze donošenja i uspostave statuta medija kao samoregulatornog akta. (Hina)