podprag cestaDamir Maričić
StoryEditor
O GRADNJI PREZENTACIJSKOG CENTRA NA PODPRAGU

PROJEKT OPĆINE JASENICE Fenomenalna Majstorska cesta dobiva još jedan adut?!

Jedna od naših najatraktivnijih panoramskih cesta trebala bi za četiri milijuna eura dobiti dodatne adute...

Informacija da Općina Jasenice priprema veliki projekt u dijelu Parka prirode Velebit označen kao "Prezentacijski centar Tulove grede - nove vrijednosti Parka prirode Velebit" i vrijedan četiri milijuna eura, obradovat će svakoga tko je imao užitak proći ovim biserom panoramskih cesta Hrvatske...

Registar kulturnih dobara Republike Hrvatske

U registru kulturnih dobara Republike Hrvatske navodi se:

Naziv dobra: Majstorska cesta

Lista zaštićenih kulturnih dobara, Z-3445

Pravni status:Zaštićeno kulturno dobro

Vrsta: Nepokretna pojedinačna

Klasifikacija: komunalna i tehnička građevina

Datacija: 1820. gne - 1832. gne

Autor: Josip Kajetan Knežić

Opis: Majstorska cesta transvelebitska je prometnica koja je povezivala sv. Rok u Lici preko Malog Alana s Obrovcem u Dalmaciji. Ime ceste vuče podrijetlo od njemačke riječi "meisterstuck" koja znači remek-djelo. Gradnja je započela 1820. godine, a završila 1832. godine. Gradio ju je graničarski major inženjer Josip Kajetan Knežić. Po novoj velebitskoj transverzali, osim trgovačkog odvijao se i poštanski promet između Beča i Zadra.

Partneri Općine Jasenice su PP Velebit i TZ Jasenice, prijavili su ovaj projekt na natječaj Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO), a nakon što je Općini potvrđena pravomoćnost građevinske dozvole. Vodstvo Općine tim je povodom objasnilo kako se radi o obnovi i revitalizaciji postojećeg objekta, sada u zidinama i dijelom urušenog, što stoji nasuprot crkve sv. Frane, a za koju navode kako je nekoć bila carinska postaja. Vjeruju da bi tim projektom ovaj što se života tiče pust kraj ponovno živnuo, ali valja reći da je on povremeno i te kako živ. Uostalom kao zaljubljenik u ovu cestu u više sam navrata morao čekati mimoilaženje s izletnicima, a i niz godina organizirati više autobusa (mininbusa jer je velikima i te kako problem popeti se gore) za fanove Winnetoua, a čini to redovito desetljećima i TZ Starigra-Paklenice. No i motoristi odnosno bikeri otkrili su ovu milinu od ceste te ih nije rijetko vidjeti gdje "praše" od Obrovca ka Sv Roku. Konačno posljednji sam godina od prijatelja iz Europe velikih fanova Luke Modrića višekratno natjeran odvesti ih do zaseoka Modrići pa i stare pudarske kuće (također ruine) u kojoj je službovao Lukin djed po kojem je dobio ime...

image

podprag cesta

Zt

Navodno bi u objektu uz prezentacijski centar niknulo i odmorište i planinski smještajni kapacitet koji će poslužiti u slučaju nepovoljnih vremenskih uvjeta, ali i ugostiteljski objekt gdje će svi posjetitelji moći predahnuti. Kako ovdje nema električne energije tome bi trebale poslužiti fotonaponske ćelije. Uglavnom plan me oduševljava, a ako bi sve išlo prema njemu, dogodine bi mogla i početi gradnja.

Riječ dvije o Majstorskoj cesti

image

podprag cesta

Damir Maričić

Majstorska cesta (službeno danas Državna cesta D547) bila je prva suvremena cestovna spojnica južne i sjeverne Hrvatske svečano otvorena 4. listopada 1832. godine. Time je povezala veliko Austrijsko carstvo sa svojim posjedom - Dalmacijom, stečenim nakon vlasti Napoleona i bez poveznice s ostatkom carstva. Povezala je Sveti Rok u Lici preko Malog Alana i Tulovih greda s Obrovcem u Dalmaciji pa se tuda odvijao trgovački promet, a i poštanski između Beča i Zadra. U tom vremenu građena je u nemilim uvjetima, a legenda kaže kako je dijelom građena probijanjem živih stijena mukotrpnim ručnim radom, da je kilogram razlomljenog kamenja plaćan kilogramom zlata.

5,5

posto je maksimalni nagib serpentina na cesti

Ukupna joj je dužina 41 km. U nas je uvriježen naziv "majstorska" iako njemački "Meisterstück", kako je još tada nazvana, u stvari znači remek-djelo. Iako vam je danas na dijelovima muka uspinjati se, a ne tek vrtiti serpetntinama, maksimalni nagib bio do 5,5 posto, za vrijenme kada je građena bio je iznimno napredan pa je i sada suvremen. Cijela priča počinje time što je napokon nakon Mletaka i Napoleona Austriji pripojena - Dalmacija. Bečki je dvor 1819. godine odlučio izgraditi prekovelebitsku prometnicu od Svetog Roka, preko Malog Alana (prijevoj je na 1.045 m n/v) do magistralne ceste za Obrovac.

image

podprag cesta

Damir Maričić

Počelo se 1825. i do 1827. godine, 24 km duga dionica gradila se od Obrovca preko Podpraga, Praga i Kraljičinih vrata do Malog Alana, tadašnje dalmatinske granice. Druga faza gradnje bila je lička dionica duga 17 km od Malog Alana do Sv. Roka. Graditelj ceste Josip Kajetan Knežić trasu je sproveo po strmoj velebitskoj padini s brojnim serpentinama. Povijest kaže kako je makar s vrhunskim djelom izgrađenim u nemilim uvjetima, zbog visokog troška gradnje, spomenutih kilo kamena za kilo zlata, pao u nemilost bečkog dvora.

Crkva u Podpragu

image

podprag cesta

Damir Maričić

Austrijski car Franjo II. u spomen novoizgrađene ceste sagradio je 1832. godine crkvu sv. Frane u Podpragu. Neobičnu i jer ima dva trijema i na strani koja gleda prema planini i koja je okrenuta prema moru. Podprag je kamena zavojita visoravan. Crkvica je bila posvećena 1839. godine i opskrbljena vrijednim svijećnjacima i drugim priborom za sveto bogoslužje. Najljepši ukras bila je oltarna slika sv. Franje koju je izradio mladi zadarski slikar Franjo Salghetti Drioli (1811. – 1877.), a danas se nalazi u Galeriji umjetnina u Splitu.

image

podprag cesta

Damir Maričić

U nedavnom ratu je devastirana. Iako se Općina Jasenice poziva na carinarnicu dokumenti kažu kako je blizu crkve bio podignut gostinjac (hospicij) Male braće koji su pružali usluge putnicima, hodočasnicima i namjernicima, a također i pastoralnu pomoć župama podno Velebita. Ovo potvrđuje i Zadarska nadbiskupija na čijim stranicama su identični navodi (vidi okvir). Dakle Jasenice će zdanje vratiti izvornoj namjeni pa možemo govoriti o rekonstrukciji.

Cesta danas

S prijevoja Alan mnogi su teleobjektivima za vedra burnog dana uspjeli snimiti i talijansko kopno...

Majstorska cesta pod zaštitom je Ministarstva kulture od kraja 2007. kao povijesna cesta i kulturno dobro, a time je spriječen pokušaj njezinog asfaltiranja, a općine Jasenice i Lovinac, pod čijim se teritorijem nalazi, pokrenule su i postupak obnove i stabiliziranja, da ju zaštite od vododerina, ali i sve većeg prometa.

24

kilometra duga je dionica od Obrovca do Malog Alana

TIjekom sezone aktivna je za mnoge izletnike koji su s ovom atrakcijom upoznati, a fanovi Winnetoua i Karla Maya najredovitiji su, jer ovo je mitsko mjesto iz tog filmskog serijala. Inače moguće je nabrojiti desetke filmova u kojima je korišten ovaj kraj (jednom su čak Tulove grede u filmu Herkul odglumile i Olimp), a osobno mi je jako simpatičan Mala pljačka vlaka Dejana Šorka. Banditska priča ovdje nije bez osnova jer upravo na Podpragu naći ćete spomenik oružniku Francescu Fracassu, koji je životom platio svoju hrabrost štiteći Majstorsku cestu i njezine putnike od 22 razbojnika s kojima se sam sukobio.

Majstorska cesta pod zaštitom je Ministarstva kulture od kraja 2007. kao povijesna cesta i kulturno dobro, a time je spriječen pokušaj njezinog asfaltiranja

Na žalost uz nju ćete naići i na niz spomen obilježja poginulim hrvatskim braniteljima iz Domovinskog rata, a ispod Tulovih greda nalazi se i kapelica u spomen na Damira Tomljanovića Gavrana koju njegovi suborci i poštovatelji svakogodišnje obilaze. Danas predstavlja najatraktivniju panoramsku cestu, a s prijevoja Alan mnogi su teleobjektivima za vedra burnog dana uspjeli snimiti i talijansko kopno. Dio je Parka prirode Velebit.

Web stranica Zadarske nadbiskupije

Crkva sv. Frane u Podpragu. Stoji na obroncima Velebita, podno Tulovih greda. Sagradio juje austrijski car Franjo I. 1832. god. u spomen novoizgrađene ceste koja spaja južnu sa sjevernom Hrvatskom. Hrvatski Jug i Sjever preko kršovitog Velebita. Crkvica je bila posvećena 1839. god. i opskrbljena vrijednim svijećnjacima i drugim priborom za sveto bogoslužje. U nedavnom ratu devastirana. Najljepši ukras njezin bila je oltarna slika sv. Franje koju je izradio mladi zadarski slikar Franjo Salghetti Drioli (1811 – 1877.). Prikazuje asiškog Sirotana kojem Krist utiskuje svoje rane (stigme). Slika se danas nalazi u Galeriji umjetnina u Splitu. U blizini crkve bio je podignut gostinjac (hospicij) male braće koji pruža usluge putnicima, hodočasnicima i namjemicima, a također i pastorainu pomoć našim župama podno Velebita.

image

podprag cesta

Damir Maričić
27.03.2023., 12:39h
DAMIR MARIČIĆ
21. studeni 2024 14:15