Za unošenje mobitela u učionicu, slijedi pedagoška mjeraZT arhiva
StoryEditor
PREOKRET U UČIONICAMA

Vrgoračka škola zabranila mobitele, gazirane sokove i umjetne nokte, zadarske osnovne škole već imaju sličan kućni red

Sve veći broj učenika tijekom školskog dana konzumira gazirana pića, često ne razmišljajući i ne znajući dovoljno o njihovim štetnim posljedicama. Takvi napitci, osim visokog udjela šećera, često sadrže umjetne arome i konzervanse koji dodatno opterećuju organizam. Redovita konzumacija može dugoročno utjecati na zdravlje djece, povećavajući rizik od pretilosti, dijabetesa, karijesa, ali i problema s koncentracijom i energijom tijekom nastave

Današnja generacija učenika odrasta u vremenu u kojem su društvene mreže, trendovi ljepote i tehnologija prisutni u svakom segmentu života. Granica između dječjeg i odraslog svijeta sve se više briše, pa tako nije rijetkost vidjeti osnovnoškolce s umjetnim noktima, trajnim lakom i umjetno oblikovanim obrvama. Sve ono što je donedavno bilo rezervirano za odrasle sada postaje dio identiteta djece koja tek započinju svoj obrazovni put. Uz to, mobilni telefoni, iako korisni u učenju i komunikaciji, često se pretvaraju u izvor ometanja tijekom nastave, skrećući pozornost učenika s gradiva na virtualni svijet. Iako je tehnologija neizostavan dio suvremenog života te ne možemo isključiti i zanemariti njeno postojanje, sve češće se postavlja pitanje gdje se treba podvući granica te kako sačuvati primarnu svrhu škole; učenja, razvoja i odgoja.

Mobiteli izbačeni iz učionice

Upravo u tom kontekstu svoje je mjere uvela i Osnovna škola Vrgorac. U želji da osigura kvalitetnije uvjete za učenje i zdrav razvoj, novim je Pravilnikom o kućnom redu zabranila korištenje mobitela, pametnih satova, gaziranih pića, umjetnih noktiju i neprimjerene šminke. Pravilnik je na snagu stupio 7. listopada, a podržan je jednoglasno, nakon opsežne rasprave u Učiteljskom vijeću, Vijeću roditelja i Vijeću učenika. Ovim dokumentom precizno je definirano kako će se s mobilnim uređajima postupati u svakodnevnoj praksi. U predmetnoj nastavi učenici će mobitele i pametne satove, isključene, odlagati u školske ormariće, dok će ih u razrednoj nastavi držati ugašene u torbama. Korištenje mobitela tijekom malih i velikih odmora stoga više neće biti dopušteno, osim u iznimnim slučajevima koje odobri učitelj.

- Što se tiče mobitela u našoj školi i do sada nije bila dozvoljena uporaba mobitela na nastavi te su ih učenici trebali ostavljati u torbama ili u posebnim kutijama u razredima dok su ih za vrijeme malog i velikog odmora smjeli koristiti. Sada će mobitele i pametne satove morati držati u školskim ormarićima bez uporabe tijekom učeničkih odmora, ističe Krešimir Kuran, ravnatelj Osnovne škole Vrgorac.

Upravo je pretjerana upotreba mobitela tijekom odmora bila jedan od glavnih razloga za donošenje novih mjera.

- Primijetili smo kako je sve više narušena razina koncentracije kod učenika, posebno u predmetnoj nastavi, a komunikacija među učenicima je bivala sve lošija. Znalo bi se događati da učenici čitav veliki odmor provedu na mobitelu, čime se definitivno narušava kvaliteta društvenog života. Smatramo da je korištenje mobitela tijekom malih odmora bilo kontraproduktivno za njihovu maksimalnu koncentraciju na nastavni proces. Korišteni mobilni uređaji tijekom sata biti će oduzeti i vraćeni roditeljima, a ukoliko se koriste i drugi put, učenicima će biti izrečena odgovarajuća pedagoška mjera te će se uređaj zadržati u školi do kraja polugodišta, kaže Kuran.

Kraj šećernih napitaka i neprimjerene šminke

Sve veći broj učenika tijekom školskog dana konzumira gazirana pića, često ne razmišljajući i ne znajući dovoljno o njihovim štetnim posljedicama. Takvi napitci, osim visokog udjela šećera, često sadrže umjetne arome i konzervanse koji dodatno opterećuju organizam. Redovita konzumacija može dugoročno utjecati na zdravlje djece, povećavajući rizik od pretilosti, dijabetesa, karijesa, ali i problema s koncentracijom i energijom tijekom nastave. Stručnjaci upozoravaju da prekomjerni unos šećera posebno u ranoj dobi može oblikovati nezdrave prehrambene navike koje djecu prate i kasnije u životu. Krešimir Kuran objašnjava da su mjere donesene na temelju konkretnih problema uočenih u svakodnevnom radu. Prema njegovim riječima, učitelji Tjelesne i zdravstvene kulture istaknuli su kako iz godine u godinu raste broj djece s povišenom tjelesnom masom.

- Određen broj učenika redovno je dolazio u školu noseći u torbama gazirana pića koja pridonose pretilosti, dijabetesu, bolestima srca, bubrega i jetre. Ovom mjerom nastojat ćemo smanjiti unos prekomjernog šećera, barem dok su učenici u školi. Pravilnik uspostavlja i mjere koje se odnose na estetiku. Umjetni nokti i neprimjerena šminka od sada su zabranjeni, jer škola smatra da to nije primjereno osnovnoškolskoj dobi. Imali smo manji broj učenica koje su u tome pretjerivale, vjerojatno pod utjecajem društvenih mreža, a umjetni nokti mogu biti i sigurnosni rizik na satima tjelesne i zdravstvene kulture, kaže Kuran.

image

U zadarskim osnovnim školama, promjene kućnoga reda uvode se postupno

ZT arhiva
image

Uz stroža pravila u učionici i tijekom odmora, zanimljivo je pratiti kako se mijenja svakodnevni život učenika izvan nastave

ZT arhiva
image

Sve veći broj učenika tijekom školskog dana konzumira gazirana pića, često ne razmišljajući o njihovim štetnim posljedicama

ZT arhiva
image

Krešimir Kuran, ravnatelj OŠ Vrgorac

Ivo Cagalj/Pixsell
image

Osnovna škola Vrgorac

Ivo Cagalj/Pixsell

Za nepoštivanje pravila - pedagoške mjere

Nova pravila jasno definiraju i ponašanje učenika u školskom prostoru. Dužni su doći najkasnije deset minuta prije početka nastave, a školu napustiti najkasnije deset minuta nakon završetka obveza. U sklopu pravilnika usklađene su i odredbe koje je uvelo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih, a odnose se na ispričavanje izostanaka kroz e-Dnevnik. Ako roditelj ili skrbnik ne obrazloži izostanak djeteta u roku od sedam dana od primitka pisane obavijesti, škola je dužna pokrenuti postupak izricanja pedagoških mjera.

Iako je dio učenika u početku bio protiv navedenih zabrana, nakon rasprave i objašnjenja razloga shvatili su da se mjere uvode radi njihova dobra. Za razliku od učenika, roditelji su nove odredbe podržali jednoglasno.

- Već prvih dana provedbe novih mjera primijetili smo veću komunikaciju učenika na velikom odmoru. Svaka nova mjera u početku izazove određena negodovanja, no pravila se moraju poštovati, u suprotnom slijede predviđene pedagoške mjere, navodi ravnatelj vrgoračke osnovne škole.

Uz stroža pravila u učionici i tijekom odmora, zanimljivo je pratiti kako se mijenja svakodnevni život učenika izvan nastave. Djeca su prisiljena komunicirati licem u lice, razmjenjivati ideje, dogovarati se i igrati tijekom velikih odmora, što je sve do nedavno bilo umanjeno stalnim gledanjem u ekrane. Stručnjaci za odgoj i razvoj djece često naglašavaju da vrijeme provedeno u direktnoj socijalnoj interakciji jača emocionalnu inteligenciju i vještine rješavanja sukoba. Iako su promjene u početku izazvale otpor kod određenih učenika, jasno je da nove mjere pridonose zdravijim navikama, čime škola postaje mjesto učenja i rasta u pravom smislu te riječi.

Zadarske škole uvode red kroz postupne promjene

Što se tiče reda u zadarskim osnovnim školama,Tihana Magaš, pročelnica Upravnog odjela za odgoj i školstvo, ističe da Grad redovito sjeda za stol s ravnateljima osnovnih škola kako bi pratio sve izazove s kojima se susreću. Jedan od njih, korištenje mobitela u školi, sustavno se rješava već godinama. Ograničavanje uporabe mobilnih uređaja u zadarskim školama nije nagla, iznenadna mjera, nego proces koji traje.

- Postupno ograničavanje uporabe mobilnih uređaja započeli smo unazad par godina. Pravilnikom o kućnom redu svake škole imamo odluku o ograničenoj uporabi mobilnih uređaja. Ona podrazumijeva zabranu korištenja mobilnih uređaja, osim uz odobrenje nastavnika zbog potreba održavanja nastavnog procesa. Za moguće potrebe pozivanja roditelja, obraćaju se dežurnom nastavniku ili stručnoj službi škole, navodi Magaš.

Ključna je edukacija

Izmjene pravilnika, dodaje, provodile su se tijekom školske godine 2023./2024. i 2024./2025., a danas su na snazi u svim školama kojima je Grad Zadar osnivač. Osim pravila o mobitelima, škole imaju i preporuku da kućni red bude ujednačen na području cijelog grada, od odijevanja i šminke do jasnih zabrana konzumacije štetnih i alkoholnih pića. Ipak, Magaš naglašava da se sustav ne može oslanjati isključivo na zabrane. Edukacija roditelja i učenika temelj je svakog dugoročnog rješenja.

- Neovisno o zabranama, ključni su edukacija i osvještavanje, kako roditelja tako i učenika, o štetnim utjecajima na njihov psihofizički rast i razvoj. Naše škole provode takve programe kroz različite međupredmetne teme. Kontinuirana edukacija i upozorenja na negativne učinke određenih ponašanja dugoročno će doprinijeti smanjenju konzumacije svih štetnih proizvoda i nepoželjnih ponašanja kod djece i mladih. No, odgoj djece nikako ne bi smio biti prepušten isključivo obrazovnim institucijama. Izuzetno je važna uloga roditelja i okoline kako bi se djeca, na dobrim primjerima zdravih obrazaca ponašanja, naučila biti odgovorna prema samima sebi kao i društvu u cjelini. Stoga se na prvom roditeljskom sastanku roditelje detaljno upoznaje s Pravilnikom o kućnom redu, dok učenici svoja pravila dobivaju već prvog dana nastave na satu razrednika, pojasnila je Magaš.

26.11.2025., 08:23h
Anja vlaić
26. studeni 2025 08:23