Nin u središtu laguneVelid Jakupović
StoryEditor
ZAJEDNICA LIBURNA KOJU SPOMINJU GRČKI PISCI

Ime grada Nina potječe iz davnih, prapovijesnih vremena

Liburnska Aenona nastavlja svoj život i nakon dolaska rimske vlasti na istočnu obalu Jadrana. Već u 1. stoljeću poslije Krista, Aenona postaje rimski municipij, što znači da su njeni stanovnici imali status punopravnih rimskih građana

Grad Nin, jedno od glavnih središta ranosrednjovjekovne hrvatske države, bio je naseljen već u mlađe kameno doba. Povoljan geoklimatski položaj, mogućnost eksploatacije soli, koja traje sve do danas, plitka laguna koja znači sigurnost od napada s mora i plodne ravnice završnog, sjeverozapadnog dijela Ravnih kotara, vjerojatno su privukle prve stanovnike čije tragove nalazimo tristotinjak metara južnije od današnjeg naselja na otočiću.

Sam otok, na kojem se s vremenom razvio grad, bio je naseljen već od 9. stoljeća prije Krista. Tadašnji stanovnici, Liburni, daju ovome naselju ime Aenona, od kojega potječe i današnji naziv – Nin. Kroz starije i mlađe željezno doba, Aenona se razvija kao jedno od značajnih liburnskih središta i sjedište teritorijalne zajednice Enonjana. O tim vremenima pisao je Mate Suić u radu “Antički Nin (Aenona) i njegovi spomenici” u sklopu “Povijesti grada Nina”.

image

Sol se u Ninu skuplja od davnine

Solana Nin
image

Ostatci rimske vile

ZT arhiva

Mentori s Velebita motre brodove

“Grčka pisana predaja relativno dosta rano, već krajem VI st. prije n. e. bilježi znatan interes za ovaj trakt jadranske obale. To su vijesti grčkih pisaca, logografa i mitografa, koji idu tragom grčkih priča i legendi što su se znatno ranije lokalizirale u sjevernom Jadranu, posebno priče o Argonautima i o tzv. jantarskom putu. Već je Hekatej iz Mileta, logograf s kraja VI st. prije n. e. poznavao mnoge narode i plemena na sjevernom i srednjem Jadranu. Ovdje negdje blizu, valjda na proplancima Velebitskog gorja, sučelice otoku Pagu, smješta on pleme Mentora, koji s visova promatraju lađe u Podvelebitskom kanalu i kontroliraju plovidbu.

image

Ostatci hrama boginje Dijane

Luka Jeličić

“Između Mentoridske i Istrijanske zemlje nalazi se planina zvana Albion (sc. Velebit), koja ima visoko brdo; kad se Mentori koji žive na Jadranu, popnu na to brdo, promatraju, kako se čini, brodove koji uplovljuju u More.”

Suić nastavlja: “Po njima je nazvana grupa otoka (Mentorides), kojoj je kako kasniji pisci potvrđuju, pripadao i otok Pag. Isti pisac spominje i narod s nazivom Hemionoi - polumagarci, mazgovi, koje oko sto i pedeset godina kasnije opet bilježi i jedan periplus anonimnog pisca iz sredine IV st. prije n. e., takozvani Pseudo Skilakov Periplus. Nije isključeno da se u ovom obliku, nesumnjivo iskvarenom u rukopisu (kao što su odreda iskvareni i ostali nazivi gradova Liburna), krije ime za stanovnike tadašnje Enone. Koruptela hemionoi (ἣμίoνoι) mogla bi se homofonijom najviše približiti nazivu stanovnika grada Enone, koje Periplus nabraja s ostalim gradovima tadašnje Liburnije.”

S obje strane Jadranskoga mora

Mate Suić nadalje ističe da je ime mjesta Aenona veoma starog podrijetla. Po dočetku - ona veže se uz brojne toponimije s ilirskog i izvanilirskog područja. U samoj Liburniji ima nekoliko imena, mjesta toga tipa, kao što su Flanona (Plomin), Albona (Labin), Blandona (kod Biograda na Moru), Arauzona (kod Vranskog jezera), Scardona (Skradin), a izvan Liburnije, u Panoniji npr. Emona (Ljubljana), u srednjoj i u južnoj Dalmaciji Salona (Solin), Narona (Vid kod Metkovića) i dr. Međutim, imena mjesta s istim dočetkom javljaju se i u susjednoj Italiji, osobito na području što su ga zapremali stari Etrušćani. Ovakve balkansko-italske podudarnosti s imenima mjesta treba zahvaliti ne etničkim srodnostima, nego većoj ili manjoj ujednačenosti predetničkog supstrata s jedne i s druge strane jadranskih obala pa nas već sama ta činjenica vodi k zaključku da su ta imena nastala veoma rano, prije završetka etnogeneze naroda uz jadranske obale. Hrvatski naziv N i n nastao je od antičkog oblika Aenona, u grčkom jeziku Aἱνὧνα, kako donosi geograf Klaudije Ptolomej. Početni diftong Ae- (grčki Αὶ -) bio je shvaćen vjerojatno još u ranom rimskom periodu kao prefiks (prijedlog) pa je stoga otpao, slično kao u imenu grada Acruvium (Grbalj kod Kotora) ili Agrogentum (Girgenti) i sl. Oblik bez tog prefiksa prvi donosi Konstantin Porfirogenit sredinom X st. kao Nona (Νὸνα). U hrvatskom jezičnom krugu ime je prešlo u muški rod, kao u nazivima Solin od Salona, Labin od Albona i dr., a sufiks -ona, kao i u onima maločas navdenima, u -in. Prema tome, može se, ukratko, zaključiti da svoje ime Nin povlači iz davnih prahistorijskih vremena, kroz liburnski, rimski, romanski i starohrvatski jezični medij, sve do dana današnjega.

image

Današnji Nin

Općina Poličnik
image

Plitko more oko grada služilo je obrani

ZT arhiva

Ninjani iz rimskog doba

Liburnska Aenona nastavlja svoj život i nakon dolaska rimske vlasti na istočnu obalu Jadrana. Već u 1. stoljeću poslije Krista Aenona postaje rimski municipij što znači da su njeni stanovnici imali status punopravnih rimskih građana. U rimskome razdoblju nastaje i velebni Dijanin hram, a sačuvani su i kipovi rimskih careva među kojima se ističe onaj Augusta Oktavijana. Iz toga doba sačuvani su natpisi koji svjedoče o tadašnjim stanovnicima Nina. Poznati su Gaj Julije Kurtik koji je financirao izgradnju mosta, zatim gradski službenik – edil, Kvint Bebije Zuprik koji podiže tabernu i pergulu te Cinije Ganialis koji obnavlja svetište boga Janusa i podiže mu kip. Osim rimskih božanstava u Ninu se štuju i domaća, liburnska božanstva, kao što su Anzotica, Iicus i Latra.

No, kako piše Mate Suić, bilo bi pogrešno i protivno rezultatima dosadašnjih istraživanja zaključivati da je nastupom rimske vlasti Enona postala rimskim gradom, odnosno gradom s rimskim ili romaniziranim stanovništvom. Baš naprotiv, ona pruža lijepi primjer uklapanja jedne autohtone zajednice u sistem rimske municipalne organizacije, koja postupno prihvaća vanjske forme, ali dugo čuva svoje domaće epihorsko obilježje. Naime i prije dolaska pod rimsku vlast Enona je imala ulogu centra jedne više ili manje prostrane teritorijalne zajednice, sastavljene od domaćeg liburnskog stanovništva. Takve zajednice počinju se formirati veoma rano, a već negdje u VI st. prije n. e. dobivaju svoje konture, kada već gotovo sasvim iščezavaju zajednice vezane krvnim srodstvom i kad se stanovništvo počinje grupirati na teritorijalnoj osnovi, oko jednog centra, s domaćom aristokracijom na čelu. Ti i takvi centri time ipso facto počinju stjecati određene atribute grada, sa specifičnim sadržajima, po kojima se sve više diferenciraju od naselja čisto seoskog tipa.

image

Plodna ravnica Ravnih kotara

Općina Poličnik

Aenona u antičkim periplusima

Navedeni Periplus sredine IV st. prije n e. spominje niz gradova u Liburna, među kojima smo skloni prepoznati i ime tadašnjeg Nina, odnosno njegovih stanovnika. Ali to nisu bili samo oni nastanjeni u gradu-centru: to su pripadnici čitave zajednice, na čitavu njezinu teritoriju, slično kao i u grčkom polisu, a Pseudo Skilak i naziva te zajednice Πὸλειζ. Sam grad bio je njihov upravni, ekonomski i kulturni centar. To je bila i Aenona za svoje pripadnike kad je došla pod rimsku vlast. Takve zajednice rimski pisci uobičajeno nazivaju civitas. Liburnske zajednice (civitates Liburniae) spominje Plinije i kaže da ih je bilo četrnaest, a isto tako i natpis koji se odnosi na službeni kult što se vršio u središtu juridičkog konventa u Skardoni. Nema sumnje da je jedna od njih bila i Aenona, zaključuje Mate Suić.

31.08.2024., 09:49h
23. studeni 2024 05:35