Sveti Petar, lokacija buduće marineVelimir Brkić
StoryEditor
SKIDANJE TOČKE DNEVNOGA REDA

Rupe na cesti ‘od milijun eura‘

Cijela je stvar ‘zapela‘ na pola mijuna eura koliko je, slobodnom procjenom, Općina Filip i Jakov, odredila da koncesionar mora platiti za izgradnju pristupne ceste do buduće marine, što je, prema natječaju, polovica od ukupnog iznosa koliko bi trebala stajati izgradnja ceste, dakle, milijun eura

Iako je Općina Sveti Filip i Jakov zatražila od Zadarske županije da raskine ugovor o dodjeli koncesije za izgradnju nautičke marine u Svetom Petru s koncesionarom tvrtkom Labora iz Turnja, to se, za sad, nije dogodilo. Iako je na posljednjoj sjednici Skupštine Zadarske županije ta točka bila uvrštena u dnevni red, skinuta je s dnevnog reda i o tome će se naknadno odlučivati. Župan Božidar Longin je rekao da se točka skida s dnevnog reda jer, prije sjednice, nije održan sastanak županijskog povjerenstva za koncesije.

Pola milijuna eura bez odgovarajuće dokumentacije

Cijela je stvar ‘zapela‘ na pola mijuna eura koliko je, slobodnom procjenom, Općina Filip i Jakov, odredila da koncesionar mora platiti za izgradnju pristupne ceste do buduće marine, što je, prema natječaju, polovica od ukupnog iznosa koliko bi trebala stajati izgradnja ceste, dakle, milijun eura. Čak je i Zadarskoj županiji bilo sporno to što Općina Sveti Filip i Jakov nije ishodila građevinsku dozvolu za tu cestu, a paušalnu procjenu od milijun eura ne potkrijepljuje nikakva dokumentacija, pa je zbog toga, a i zbog činjenice da je Općina od Županije zatražila raskid ugovora s izabranim koncesionarom, promptno zatražila mišljenje od Uprave za pomorstvo mjerodavnog ministarstva koja je također smatrala da "davatelj koncesije treba osigurati da se za navedeni pristupni put izrade odgovarajuće dozvole s troškovnicima ili na drugi adekvatan način ustvrdi očekivana vrijednost izgradnje pristupne ceste, te da se produži rok za sklapanje ugovora jer odabrani koncesionar, ne svojom krivnjom, nije u mogućnosti ispuniti uvjete".

‘Sve po pola miljuna eura‘

No, pitanje je kako je Općina bez dokumentacije došla do svote od pola milijuna eura koliko bi trebao platiti koncesionar? Ako se pogledaju zapisnici sa sjednica filipjanskog Općinskoga vijeća, na onoj iz 15. prosinca 2022., našla se točka dnevnoga reda o Prijedlogu Odluke o kratkoročnom zaduženju kod poslovne banke u 2023. godini. U zapisniku se navodi kako je zaduženje u visini 500.000,00 eura nužno zbog planirane kupnje zgrade Zagrebačkog holdinga u Svetom Filipu i Jakovu. Prijedlog je jednoglasno usvojen.

Na sjednici 14. rujna 2023. godine, četvrta točka dnevnoga reda je bio Polugodišnji izvještaj o izvršenju proračuna za razdoblje od 1. siječnja do 30. lipnja 2023. godine. U zapisniku piše: "Po ovoj točki dnevnog reda obrazloženje daje Općinski načelnik koji naglašava samo najvažnije, smatra kako je sve potrebno spomenuo u prethodnoj točki. Nužno je za sve projekte osigurati sredstva, radi investicijskog rasta u minusu smo oko 550.000,00 eura. Samo za usporedbu, prošle godine u istom razdoblju smo bili u plusu za 192.000,00 eura. Imajući u vidu da brojke sve govore i zakonske promjene koje dolaze, kao što je ukidanje prireza, za očekivati je još težu situaciju. Napominjem kako trebamo biti svjesni da realizacija projekata sa sobom donosi i teške odluke." I ta je točka jednoglasno usvojena, bez primjedbi.

image
Velimir Brkić

I lokacijska dozvola pola milijuna eura

I onda, 15. siječnja 2024., na 14. izvanrednoj sjednici, druga točka dnevnoga reda je bio Prijedlog Odluke o ukidanju Odluke o odabiru. U zapisniku, među ostalim, piše: " Po ovoj točki obrazloženje daje Općinski načelnik. Navodi kako Općina ima veliku želju razviti priobalni dio, međutim suočena je s nedostatkom sredstava za financiranje svih projekata. Ipak, ima i pozitivnih vijesti unatoč nedostatku novca. Tako je Općina aplicirala za dobivanje sredstava za brod. Budući da smo otočna općina, u mogućnosti smo iz fonda koji iznosi 30 milijuna eura dobiti otprilike od 500.000,00 - 600.000,00 eura za brod koji će povezivati obalna mjesta s otocima Babcem i Pašmanom. U toj priči je kao centralna zamišljena luka Sveti Petar zahvaljujući mogućnostima koje nema Sveti Filip i Jakov i Turanj. Zadarska županija raspisala je natječaj za dodjelu koncesije za gospodarsko korištenje luke posebne namjene. Prema natječaju, ovlaštenik koncesije u obvezi je sufinancirati izgradnju pristupnog puta predmetnog lučkog područja koje se daje u koncesiju, na javnu prometnu površinu, na način da snosi polovični iznos ukupnog troška izgradnje pristupnog puta. Druga natječajna obveza ovlaštenika koncesije je financiranje izrade projektne dokumentacije. Budući da investitor još nije pristupio Općini s ciljem sklapanja ugovora o sufinanciranju izgradnje pristupnog puta, očito je da izbjegava plaćanje obveze što znači da bi sve trebali platiti žitelji. Jasno je da Općina to financijski ne može podnijeti. Predsjednik Općinskog vijeća Igor Pedisić navodi kako nemamo drugih mogućnosti osim poštovati uvjete natječaja, smatra kako je dobro što se pristupilo donošenju ove Odluke. Vijećnik Marin Colić navodi kako se Sveti Petar nalazi u nezavidnoj poziciji, smatra kako mjesto tu najviše gubi. Sveti Petar nema ni trg, centar, a uz to sve za luku dobiva neozbiljnog investitora. Upoznaje nazočne s činjenicom da je s investitorima odrađen sastanak na kojem im je sve predočeno, međutim, oni su se oglušili. Napominje kako Općina neće dati 400 metara obale na kojem bi neozbiljni investitori radili što ih je volja, a ono što očekuju od Općine je, blago rečeno, smiješno. Na upit predsjednika Općinskog vijeća što će biti s natječajem, navodi kako je godina dana izgubljena te da natječaja sigurno neće biti u ovakvom formatu temeljem UPU-a, već će uvjet biti lokacijska dozvola, a to će sigurno iznositi još 500.000,00 - 600.000,00 eura. Zaključuje da, ukoliko Županijska skupština ukine odluku, novog natječaja neće sigurno biti do 2026. godine, što znači da bi u idealnoj situaciji ozbiljan investitor mogao početi s gradnjom 2027. godine."

Tko je Portus Navigo?

Na ovako znakovito obrazloženje, ne želimo donositi nikakve zaključke, jer je to uostalom posao nekih drugih institucija, ali, slučajno illi ne, u Općini se sve nekako ‘vrti‘ oko 500 000 eura, pa su toliko tražili od Labore i za izgradnju ceste.

Ostaje i otvoreno pitanje interesa drugog ponuđača na natječaju za koncesiju, zagrebačke tvrtke znakovitog naziva Portus Navigo (u slobodnom prijevodu s latinskog "plovim u luku"), osnovane tek 2021., koja nema zaposlenih, a jedan od osnivača ima već tvrtku koji se bavi knjigovodstvenim uslugama. Portus Navigo je registriran isključivo za poslovno savjetovanje. Jesu li slučajno naletjeli na taj natječaj ili se radi o ‘igraču‘ koji je ciljano došao na natječaj, pa izgubio od Labore i sad se sve mora poništiti? Ta pitanja, zasad, ostaju bez odgovora.

06.10.2024., 15:56h
09. studeni 2024 07:42