U kolovozu je u Zadarskoj županiji bilo preko 530.000 dolazakaLinda Vidović
StoryEditor
TURISTIČKI BAROMETAR

Što zadarski turizam znači u hrvatskom turizmu?

U Zadarsku županiju je pristiglo 21 % svih nautičara u zemlji i ostvareno je 21,4 % svih noćenja u čarteru

Osim što je i Zadarska županija kao i Hrvatska “fizički” lijepo prošla s turizmom u ovoj “prozivanoj” turističkoj godini, a financijski će i ljepše, sagledali smo što turizam Zadarske županije znači u hrvatskom turizmu pa smo prije svega prvaci domaćeg i prvaci nekomercijalnog turizma, a visoko smo u nautici i kampingu, te tzv, obitljskom smještaju, dok nas u hotelima jedva pišu

U kolovozu 2023. godine ostvareno je u Hrvatskoj 4,64 milijuna turističkih dolazaka, a u Zadarskoj županiji preko 530.000 dolazaka, što je 11,4% svih turista pristiglih i prijavljenih u zemlji. Istovremeno je u Hrvatskoj bilo 31,5 milijuna noćenja a ovdje iznad 5 milijuna noćenja, odnosno 15,9% svih ostvarenih noćenja. Pa ispada da gosti ovdje duže borave nego drugdje. To je istina zbog iznimnog učešća tzv. nekomercijalnog vikendaškog turizma u ovoj županiji, ali i zbog jake nautike koja se mahom odrađuje kroz 7 dana, kao i izrazitije sezonalnosti, kada se duže boravi u odmorištu nego u pred ili posezoni.

Time je Hrvatska imala 1% više prijavljenih gostiju u eVistoru i eCrew, i 2% manje noćenja, dok je u Zadarskoj županiji ostvareno 98,99% noćenja iz 2022. zahvaljujući 2% rasta domaćih, dok je stranih bilo 2% manje kao u cijeloj zemlji.

Zadarska županija predvodnik domaćeg turizma

Domaći su gosti u kolovozu u Hrvatskoj ostvarili 403.000 dolazaka i 3,8 milijuna noćenja a u Zadarskoj županiji nešto više od 74.000 dolazaka i 1,4 milijuna noćenja, odnosno 18,4% svih domaćih dolazaka i čak 37% domaćih noćenja?! Zadarska županija time ostaje dominantno odredište domaćeg turizma u spoju komercijalnog i takozvanog nekomercijalnog turizma a pod kojim se vodi turizam ljudi, obitelji i prijatelja (i “prijatelja”) u vlastitim vikendicama, apartmanima i stanovima koji im služe za povremeni odmorišni boravak.

Stranih je turista u Hrvatsku u kolovozu upisano 4,2 milijuna u zemlji uz 27,7 milijuna noćenja. U Zadarskoj županiji kod stranih gostiju bilježimo više od 456.000 dolazaka i iznad 3,6 milijuna noćenja, što je 11% stranih gostiju u zemlji i 13% njihovih noćenja. U cijeloj je zemlji stranih noćenja bilo 2% manje a u Zadarskoj županiji 1% manje.

image

U kolovozu ove godine Vir je oborio turistički rekord i popeo se na visoko 9. mjesto hrvatskih destinacija

Kažimir Škrbić

Zadarska županija i strani gosti

U razdoblju siječanj-kolovoz 2023. godine ostvareno je u Hrvatskoj 16,2 milijuna dolazaka a u Zadarskoj županiji 1.706.000 ili 10,5% svih dolazaka, kojih je u zemlji bilo 8 a u Zadarskoj županiji 5% više nego u prethodnoj. No, dok je Hrvatska bitnije zaostajala za 2019. u našoj županiji bilo je to jednako kao 2019. godine. Noćenja je u zemlji ostvareno 88,5 milijuna a ovdje gotovo 13 milijuna što je činilo 15% svih osmomjesečnih noćenja. U Hrvatskoj je time za 3% nadmašena 2022. a ovdje za 2%. No, dok je Hrvatska time ostala u zaostatku za 2019. ovdje je ostvareno 1% više od 2019. Pojasnimo da je Zadarska županija nakon 2019. u vremenu korona pandemije imala najmanji pad turizma u zemlji, pa otud ovakva kretanja gdje se ovdje naizgled zaostaje za Hrvatskom kada se gleda godišnje kretanje ali smo ispred kada se uspoređuje sa rekordnom godinom.

Smještajni objekti u prvih osam mjeseci

Što se tiče segmenata smještajnih kapaciteta, u prvih osam mjeseci 2023. najviše je dolazaka u cijeloj zemlji kao i u Zadarskoj županiji bilo u ovdje dominantnim tzv. objektima u domaćinstvu, čitaj apartmanima, jer masa gostiju nikad nije ni vidjela domaćine i domaćinstvo. Gotovo 34 milijuna noćenja u zemlji odnosno više odnosno 4,9 milijuna u Zadarskoj županiji. i ovdje i u zemlji jednako istom razdoblju 2022. godine te ovdje gotovo kao u 2019. godini, dok je na nacionalnoj razini zaostatak nešto veći. U ovom smještajnom segmentu Zadarska županija je na 14,5% ovog posla u Hrvatskoj.

Nakon iznimno uspješne 2022. godine kada su bilježeni dvoznamenkasti porasti, kampovi su ostvarili 17,6 milijuna noćenja u zemlji a 2 milijuna noćenja ovdje. Time su u zemlji i ovdje ponovili lanjski rezultat ali ovdje je bitno istaći da su time u Zadarskoj županiji imali 8% više nego 2019. U kampingu činimo 11,3% hrvatskog prometa. U hotelima je u Zadarskoj županiji bilo 1.024.300 noćenja, pa su treći od vrsta smještaja u komercijalnom turizmu za razliku od Hrvatske u kojoj su sa 18,4 milijuna ipak drugi, dakle, prije kampova. U hotelskom smještaju ova županija ostvaruje 5,4% toga posla u zemlji. To oslikava prilike u Zadarskoj županiji kada je smještaj u pitanju. Kad su hoteli u pitanju oni su u zemlji imali rast od 6,6% a ovdje je 9% više nego 2022. no to je u Zadarskoj županiji ipak 6% manje nego 2019., dakle ovaj nam se vid smještaja još nije vratio na predpandemijske brojke.

U ovdje iznimno značajnoj, a u cijeloj zemlji elitnoj nautici je bilo u Hrvatskoj 396 tisuća dolazaka i 2,6 milijuna noćenja. U Zadarskoj županiji bilo je 83.200 dolazaka i 556.200 noćenja. Dakle, ovdje je pristiglo 21% svih nautičara u zemlji i ostvareno 21,4% svih noćenja u čarteru. Nautika je u zemlji ponovila lanjski rezultat ali ostaje iza 2019. dok je ovdje obrnuto odnosno ostvareno je 2% manje noćenja u nautičkom čarteru nego 2022. ali 3% više nego u 2019. godini.

U nekomercijalnom smještaju u Hrvatskoj je zabilježeno 450 tisuća dolazaka i 9,5 milijuna noćenja, a ovdje 137.600 dolazaka i 3,7 milijuna noćenja. U zemlji 4,5 a ovdje 6% više nego 2022. i te 3% više nego 2019. U nekomercijalnom smještaju ova županija ostaje dakle prvak Hrvatske sa učešćem u noćenjima od čak 39% ostvarenih u Hrvatskoj, s vječnim prvakom Virom.

image

U nautičkom turizmu ostvareno je 2% manje noćenja nego 2022. ali 3% više nego u 2019. godini

Biograd Boat Show

Gosti i zemlje u Hrvatskoj i Zadarskoj županiji

Osim što su u Zadarskoj županiji domaći gosti najdominantniji u odnosu na cijelu zemlju kad su u pitanju posjeti po zemljama podrijetla gostiju prilike su slične.

U razdoblju siječanj – kolovoz 2023. godine, najviše je bilo noćenja ostvareno iz Njemačke. U zemlji 18,6 milijuna, a ovdje 2.021.000 noćenja, ili 11,7% pristiglih u zemlju, Iako je Nijemaca i u zemlji i ovdje bilo manje nego lani ovdje ih je bilo 4% više nego u 2019. godini. Slijedi Slovenija s 8,6 milijuna noćenja u zemlji a ovdje 1,8 milijuna ili preko 20% svih noćenja u zemlji. U Hrvatskoj potom slijede Austrija, Poljska, Češka, Italija, Mađarska, Slovačke i Nizozemska. Ovdje ide Češka sa 868.000 noćenja, Poljska 873.000 noćenja, Slovačka 687.000 noćenja, te Austrija 695.000 noćenja. Slijede turisti iz Mađarske s 554.000, Talijani s 293.000, Nizozemci 250.000, BIH 229.000, te Ujedinjena Kraljevina s gotovo 190.000 ostvarenih noćenja.

Od navedenih tržišta većina ostvaruje porast u odnosu na 2019. godinu i to najviše Poljska s 14% više, a slijede Češka, Mađarska i Ujedinjena Kraljevina, svaka s 9% više prometa nego u 2019. godini dok turisti iz Njemačke imaju rast od 4%. Slovenija, Slovačka i Austrija bilježe svaka 3% plusa u odnosu na 2019. Inače vrlo značajan rast bilježimo iz Australije, SAD-a ali za sad ne i pravi povrat gostiju iz Južne Koreje, poglavito ne Kine (kao i Tajvana i Hong Konga koji se vode odvojeno) iako kod željno iščekujućih Korejanaca bilježimo pomake. I postoji veliki rast Ukrajine kojeg je kontroverzno tumačiti jer istovremeno imamo popriličan broj izbjeglica, kao i stranih radnika, ali i turista iz te zemlje?!

image

U kampingu činimo 11,3% hrvatskog prometa

Turisthotel

Zadarska županija u hrvatskom turizmu

15,9% SVIH NOĆENJA U ZEMLJI U KOLOVOZU

37% SVIH DOMAĆIH NOĆENJA U KOLOVOZU U ZEMLJI

13% STRANIH NOĆENJA U KOLOVOZU U ZEMLJI

15% SVIH NOĆENJA U OSAM MJESECI U HRVATSKOJ

39% TZV NEKOMERCIJALNOG TURIZMA U ZEMLJI

21,4% NAUTIČKOG ČARTERA U ZEMLJI

14,5% TZV SMJEŠTAJA U DOMAĆINSTVU

11,3% KAMPINGA U HRVATSKOJ

5,4% HOTELSKIH NOĆENJA U ZEMLJI

Mihaela Kadija zadovoljna i pojašnjava nekima zbunjujuće brojke

Povodom rezultata ostvarenih u prvih osam mjeseci 2023. godine direktorica Mihaela Kadija je iznijela zadovoljstvo ali dala pojašnjenje nekima neobičnih brojki kada su u pitanju lanjski i ovogodišnji rezultati, ukupno, kao i u nekim segmentima turizma:

- U Zadarskoj je županiji u prvih osam mjeseci ostvaren očekivano odličan rezultat. Treba istaknuti kako je lanjski kolovoz što zbog manje konkurencije na turističkom tržištu, a što zbog dostupnosti i osjećaja sigurnosti koje su naše destinacije turistima nakon pandemije pružale, zabilježio izniman rast. Ove godine svjedoci smo povratka prve cijele turističke godine nakon pandemije i ostvareni rezultati u potpunosti dosežu ali i premašuju one iz 2019. godine. Posebno smo zadovoljni što raste period predsezone, dok vidimo stabilnost prometa u periodu izuzetno visokog pritiska na destinaciju. Kako je pred nama još razdoblje posezone, a koju trajno promoviramo kroz broje posebne interese poput gastro i aktivnog odmora, te motiviramo na dolazak, vjerujemo da ćemo i do kraja godine nastaviti s ostvarivanjem dobrih rezultata.

Već smo navodili njeno pojašanjenje kada su u pitanju noćenja u kampovima i nautici lani u odnosu na ovu godinu pa u odnosu na rekordnu 2019. Naime dogodilo nam se da sada imamo manje gostiju u tim segmentima nego lani ali i bitno više nego rekordne 2019.? Objašnjenje je da su lani uz izostanak dijela konkurencije, pa je više gositju dolazilo ovdje, a mnogi gosti koji nikad nisu odlazili u kamping ili nautički čarter zbog osjećaja sigurnosti, odnosno distance i zaštićenosti od pandemije koristili te vrste smještaja.

26.09.2023., 12:18h
DAMIR MARIČIĆ
19. rujan 2024 18:23