Uz jedan od najistaknutijih europskih turističkih kamping sajmova u Stuttgartu, njemački autoklub (ADAC) tradicionalno predstavlja svoj kamping vodič, kao i najbolje kampove Europe s oznakama Superplatz, u koje je ove godine uvrstio tri dodatna hrvatska kampa, pa ih je ukupno 26. Od toga su u Zadarskoj županiji četiri, od čega jedan novouvršteni Aminess Avalona Camping Resort, nedavno otvoreni super kamp s pet zvjezdica u Povljani na Pagu. Od ranije je na toj listi Zaton Holiday resort u sastavu Turisthotela, kao prvi kamp u našoj zemlji koji je davno ponio ovu laskavu oznaku i još je nosi, te Camping Village Šimuni i Falkensteiner Premium Camping Zadar također s pet zvjezdica.
Značenje Zadarske županije u hrvatskom kampingu
Zadarska županija, kao četvrta turistička regija u zemlji, ima svoje adute upravo u kamping turizmu, uz nautički. Zadarska je treća kamping regija u zemlji s oko 12,5% ukupnog kampinga u zemlji, iza Istre, koja ima približno 50% hrvatskog kampinga i Kvarnera koji je na oko 25%. No, u posljednje se vrijeme to mijenja, pa je Zadarskoj županiji prijetilo zaostajanje, jer se kampovi otvaraju diljem zemlje, kako južnije od nas tako i po kontinentalnom dijelu, a Istra i Kvarner s kampovima u rukama snažnih turističkih kuća ulažu iznimna sredstva i uvećavaju prijemne kapacitete. Istovremeno se u Zadarskoj županiji osjetilo usporavanje ulaganja, osim disperziranog postavljanja kamp kuća tko gdje stigne, kojima se ne uvećava pozitivan imidž regije kao kamping destinacije. No, spašavaju povremeni iskoraci poput svojevremenog podizanja i uređenja kampa Borik - Falkensteinera ili upravo nedavno završeno specifičnog elitnog ulaganja u Povljani u kamp koji je sad ušao u Superplatz grupu. Ipak, na razini statistike, područje Grada Nina koje je uvijek bilo u 10 najsnažnijih kamping odredišta u zemlji, to više nije. Ne zato jer Zaton lošije radi, već zbog toga što je u nizu sredina u Istri i Kvarneru kapacitet organiziranih kampova značajno uvećavan, a ovdje nije, osim spomenutog disperzivnog ubacivanja kamp kuća na niz mini lokacija. No, kamping i dalje ostaje zadarski turistički “forte”. U kampovima je ova županija imala više od 2,5 milijuna noćenja ili “svojih” 12,5% od 20 milijuna u tom vidu smještaja u zemlji, ovdje uz rast više od 5%, dok su na razini Hrvatske kampovi imali 1% pada, što sugerira da se ovdje daljnja ulaganja isplate.
ADAC i hrvatski kamping turizam
ADAC, usprkos nešto afera, što se dogodi tu i tamo, još slovi za instituciju kojoj Nijemci najviše vjeruju, više nego Vladi, parlamentu ili policiji. ADAC i njihovi vodiči i sugestije su gotovo “sveto pismo”, za motorizirane Nijemce, pri odabiru odredišta za putovanja. Posebno značenje imaju u sugestijama za kamping turizam. Istovremeno, u našem turizmu prvi gosti su nam upravo Nijemci.
U Stuttgartu je održana i tradicionalna dodjela njihovih nagrada najboljim europskim kampovima koje dodjeljuje njihova divizije za kamping Pincamp. Međunarodni tim od 10 kamping stručnjaka odabrao je nominirane kampove među stotinama prijedloga iz kamping industrije. Među nominiranim kampovima bila su i dva hrvatska, Mon Perin Camping Resort iz Bala u kategoriji “Inovacija i napredak” te Lanterna Premium Camping Resort iz Poreča u kategoriji “Smještajni objekti za najam”. Prestižnu oznaku Superplatz, osim spomenutog kampa u Povljani, ponijeli su kamp Amarin u Rovinju i kamp Valkanela u Vrsaru (u sustavu Maistre). Time u 2025. Hrvatska ima 26 ADAC Superplatzeva, što hrvatsku kamping ponudu svrstava na treće mjesto u Europi. Prva je Francuska s 47, a druga Italija s 40 Superplatzeva, ali činjenica je i da Francuska ima 14 puta više kampova od Hrvatske, a Italija 4-5 puta više. U najkraćem, oznaka Superplatz jamči gostima, prema njemačkim kriterijima, vrhunske usluge i jedinstven doživljaj.
Poruke s kamping sajma u Stuttgartu
Jedan od najjačih europskih sajmova za kamping CMT Stuttgart bio je poligon na kojem je predstavljena hrvatska, kao i zadarska kamping ponuda. S tog nam turističkog okupljanja stižu dobre najave za 2025., jer prema analizi Udruge za istraživanje putovanja (FUR), koja je predstavljena na sajmu, iduće sezone se očekuje da će Nijemci s lanjskih 71 milijun putovanja, skočiti na 72 milijuna putovanja, kao i da su rezervacije krenule malo ranije. U segmentu kampinga je, nakon snažnog postpandemijskog rasta, nastupila malo mirnija, ali stabilna situacija. Kad je naš kamping u pitanju, imali smo čak i “prebačaj” u pospandemijskom vremenu. Naime, kako smo uz blizinu i dostupnost, u vrijeme korone, većinom od strane njihovih zdravstvenih službi označeni pogodnim za putovanja, u kampingu i nautici smo imali veći promet nego prije pandemije, jer je velika masa ljudi, izbjegavajući hotele i tražeći osamljenije i sigurnije mogućnosti, otkrila kampove i nautiku. Podaci njemačke trgovačke udruge za kamping (DCHV), pokazuju kako je u Njemačkoj prošle godine zabilježen treći najveći broj registracija kamping vozila u povijesti. Prema studiji Focus Caravaning predstavljenoj na CMT-u, u nadolazećoj sezoni očekuje se lagani uzlazni trend u kupnji i najmu vozila za kamping, s povećanjem interesa, osobito među mlađom ciljnom skupinom.
Kažimo kako je Hrvatska turistička zajednica kao i TZ Zadarske županije predstavljala domaću turističku ponudu na ovom sajmu čija kratica CMT znači - Caravan, Motor, Tourismus, a to je rijedak sajam koji je, zahvaljujući značenju i snazi, i u ovom online vremenu uspio zadržati trajanje od 10-tak dana, što je danas iznimna rijetkost. UZ TZ Zadarske županije, na zajedničkom štandu HTZ-a bili su i Ilirija i Turisthotel s najvećim ovdašnjim kampovima, dok dio ovdašnjeg turizma nastupa i mimo toga u- raznim angažmanima, pa i s Top Kampingom na kojem se zatekao i Joao Alves Pereira, predsjednik FICC - Svjetske kamping federacije.
Kažimo na kraju kako, prema podacima Reiseanalyse, čak 13 posto njemačkih gostiju koji namjeravaju putovati u Hrvatsku u ovoj godini, dolazi upravo iz Baden-Württemberga kojem je Stuttgart metropola.