Želimo li ubrzati ekonomski i društveni razvoj te podignuti razinu gospodarske aktivnosti i u Hrvatskoj i u EU, nužna je snažnija potpora poduzetnicama, jer se radi i o izvrsnoj mogućnosti za dodatno jačanje hrvatskoga gospodarstva. Kad bi žene, na jednakoj razini s muškarcima, sudjelovale u gospodarskim aktivnostima, procjenjuje se da bismo mogli stvoriti dodatnih 160 trilijuna dolara vrijednosti globalnom gospodarstvu, izjavila je, još prije dvije godine, voditeljica ureda Grupe Europske investicijske banke u Hrvatskoj Slađana Ćosić.
Žene poduzetnice bile su glavna tema prve konferencije udruge ‘Žene za otok Pag’, u organizaciji Turističke zajednice Općine Kolan. U Kolanu su se okupile žene različitih zanimanja, dobi i preferencija, kako bi razmijenile iskustva i razmotrile mogućnosti udruživanja.
Gošće je na početku pozdravio načelnik Općine Kolan Šime Gligora, koji je istaknuo važnost uloge žena u svim segmentima zajednice. U uvodnom su dijelu, Marija Mažar, poduzetnica, osnivačica časopisa i lifestyle portala Stilueta, Sabina Gligora Sabalić, direktorica Turističke zajednice Općine Kolan i Marija Čemeljić Pećirko, ravnateljica Srednje škole Bartula Kašića Pag i predsjednica udruge ‘Žene za otok Pag’, su podsjetile kako je u ožujku ove godine osnovana Udruga te kako ih je inspirirala i motivirala Udruga žena s otoka Krka. Glavni naglasak stavljen je osnaživanje žena u poduzetništvu i međusobnu podršku.
- Fenomenalne se stvari događaju kada žene podupiru žene. Žene su čuvarice obiteljskog doma, pokretačice i poduzetnice, a pojedine se nalaze na poziciji moći i umjesto da “žena ženi bude vuk” trebamo se podržavati, ujediniti i biti potpora jedna drugoj, naglasila je Čemeljić Pećirko.
Kad žene podupiru žene
Na prvom panelu pod nazivom “Osnažene-što nas povezuje?” svoja iskustva, motivaciju, inspiraciju i doprinos svojoj zajednici, podijelile su Jovana Čutul, Vlatka Pehar, Martina Pernar Škunca i Jasminka Gršković.
Jovana Čutul, poduzetnica, predsjednica Udruge Žene za otok Krk i povjerenstva za ravnopravnost spolova Primorsko-goranske županije, ispričala je kako je Udruga ‘Žene za otok Krk’ nastala spontano na druženjima, razvijale su razne ideje koje su se počele umnožavati.
- Komunikacija nije samo o poduzetništvu nego obuhvaćamo i razne privatne teme od obitelji i majčinstva pa nadalje. Udruga sada broji pedesetak žena na Krku koje se međusobno podržavaju, informiraju i zajednički djeluju. Ono što je bitno da smo uz projekte motivirali i druge, a naročito smo ponosni kada te poruke stignu do mladih ljudi. Ženama treba podrška, zajedništvo, solidarnost, motivacija i povezivanje. Svaka žena ima vrijednosti kojima može doprinijeti zajednici i cjelokupnom društvu. Kada se umrežite i dobijete konkretne informacije, kao i edukativnu i financijsku podršku, onda je samo nebo granica, istaknula je Čutul.
Vlatka Pehar, licencirani turistički vodič i interpretator baštine, u svom je izlaganju istaknula u kojoj je mjeri Udruga odličan PR za poslovanje i koliko je važno povezivanje žena u razmjeni iskustava.
- Radite na sebi i vlastitom zadovoljstvu, jer kad si ispunjen onda i svi drugi mogu biti zadovoljni i produktivni, kazala je Pehar.
Martina Pernar Škunca, voditeljica marketinga u Paškoj sirani i predsjednica Udruge proizvođača paškog sira istaknula je da je znanje moć.
- Važno je educirati se, jer osim znanja i razvijanja vještina, dobivamo mogućnost povezivanja i mrežu kontakata s ostalim ženama različitih profesija, rekla je Pernar Škunca i dodala kako su svi proizvođači paškoga sira lišeni kompetitivnosti i ujedinjeni u zajedničkom cilju promocije i plasmana najprepoznatljivijeg otočnog proizvoda.
Jasminka Gršković, poduzetnica i vlasnica brenda Blue Sheep, navela je primjer kako od ovčje vune, nečega što je bio ‘otpad’, stvoriti nešto novo i korisno, a što čini okosnicu njenog brenda Blue Sheep. Ispričala je koliko je naučila kroz Udrugu, od toga kako graditi vizualni identitet i brendirati svoj proizvod i u kolikoj mjeri su korisne konferencije, druženja, sajmovi u razmjeni iskustava u primjeni i razvijanju nekog proizvoda ili usluge.
Obiteljski i poslovni život
Na drugom panelu “Posložene-što nas pokreće”? raspravljalo se o balansu obiteljskog i poslovnog života, prednostima života na otoku Pagu, o Udruzi koja pridonosi osnaživanju i povezivanju žena i poticajima za buduće projekte. Na panel raspravi sudjelovale su Vlatka Vučić Marasović, Ivana Čemeljić, Ana Gligora i Katarina Badurina.
Vlatka Vučić Marasović, glasnogovornica Zadarske županije, savjetovala je ženama da nađu potrebno vrijeme za sebe i pronađu neku oazu opuštanja.
- Bitna je podrška obitelji i, uz dobru organiziranost, sve se može posložiti na zadovoljstvo svih. Bilo bi korisno da se organizira edukacija o tomekKako organizirati vrijeme, jer žene često navode da nemaju vremena upravo za sebe, rekla je Vučić Marasović.
Ivana Čemeljić, diplomirana ekonomistica i suvlasnica mini sirane OPG Branimir Čemeljić, rođena je Zagrepčanka koja je zamijenila užurbani velegrad sa životom na otoku, gdje sa suprugom proizvodi paški sir i bavi se iznajmljivanjem.
- Brojne su prednosti donošenja takve velike odluke, od početnog prilagođavanja do ispunjenog obiteljskog života u miru netaknute prirode. Žene su pokretač svega i jako se veselim edukacijama, susretima i razmjeni iskustava u Udruzi, navela je Čemeljić.
Ambasadorice otoka Paga
Ana Gligora, uz troje djece i obiteljski posao radi i u knjižnici u kojoj je stvorila mjesto druženja, susreta, djece i odraslih. Smatra da sve žene mogu biti ambasadorice otoka Paga u svom djelovanju.
Katarina Badurina, poduzetnica i vlasnica konobe Divlja maslina istaknula je da treba njegovati tradiciju i baštinu, a ponudu kreirati na autohtonim vrijednostima svoga kraja, što i sama primjenjuje u svojoj konobi.
- Budite hrabre u svojim poduhvatima jer s udruženim snagama možemo savladati sve prepreke i tada smo predodređene za uspjeh uz realizaciju svega što zamislimo na svom poslovnom putu, zaključila je Badurina.
U Hrvatskoj i EU stanje u poduzetništvu žena i dalje nedovoljno dobro
Prema Izvješću o malim i srednjim poduzećima u Hrvatskoj 2021. (Cepor), udio tvrtki koje su osnovale isključivo žene bio je od 18% 2011. do 22% 2020. Poduzetnica je najviše u stručnim, znanstvenim i tehničkim djelatnostima (30,9%) i trgovini (21%). Situacija na polju ekonomskog osnaživanja žena u EU i dalje je daleko od odlične. Osnivačice startupova, primjerice,U Europi su rijetkost. Žene osnivaju manje tvrtki od muškaraca i čine trećinu svih poduzetnika. Taj prosjek u Hrvatskoj je još niži.
Unatoč tomu što dobivaju tek manje od pola onoga investicijskog kapitala koji je dostupan njihovim kolegama, tvrtke koje su osnovale žene donose dvostruko više prihoda od tvrtki koje su osnovali muškarci.