Tko bi rekao da fotografija jedne puknute gume na sanitetskom vozilu može tako uzburkati duhove u Zadarskoj županiji i Zavodu za hitnu medicinu Zadarske županije? Naime, nedavno je na Facebook stranici “Hitna uživo 194”, koja “informira javnost o problemima kroz koje prolaze djelatnici hitne medicinske pomoći”, objavljena fotografija puknute gume na jednom od zadarskih sanitetskih vozila, a u opisu objave djelatnik Zavoda za hitnu medicinu se “našao u vrlo nezgodnoj situaciji zbog raspadajuće gume, odnosno ‘protektirane’ gume koja se doslovno raspala”.
Voditelj vozila je kuhar?!
Zaposlenici Zavoda za hitnu medicinu su na stranici Hitna uživo 194 također ukazali na brojne probleme unutar samog sustava. Prema njihovim tvrdnjama, vođenje voznog parka prepušteno je osobama bez potrebne stručne spreme, pa je voditelj vozila u hitnoj medicini kuhar po struci, dok je u sanitetskom prijevozu voditelj konobar, a obojica sustavno ignoriraju ozbiljne sigurnosne probleme, poput lošeg stanja guma i vozila s preko 600.000 prijeđenih kilometara bez adekvatnog održavanja. Umjesto da se reagira i saniraju kritični nedostaci, odgovorni rukovoditelji skrivaju se iza birokratskih opravdanja i ignoriraju prijave zaposlenika.
Zaposlenici: ravnateljica zanemaruje sigurnosne standarde
Djelatnici opisuju kako su ih se napadalo i sankcioniralo za prozivke vezane uz stanje voznog parka, dok su u isto vrijeme na dužnosti ostajali vozači bez potrebnih kvalifikacija, dodajući kako ravnateljica odbija preuzeti odgovornost i zanemaruje osnovne sigurnosne standarde, što je rezultiralo čak i pucanjem guma tijekom prijevoza teško bolesnih pacijenata, ugrožavajući njihove živote. Jedan od vozača opisao je kako je bez pratnje prešao gotovo 1500 kilometara vozeći ranjene i dementne pacijente, što je praksa koju ravnateljica izgleda tolerira, ili još gore – prešutno odobrava. U isto vrijeme, radnici tvrde da su rasporedi nepravedni i neprofesionalno organizirani, a održavanje vozila je na najnižoj mogućoj razini, dok se novac i energija usmjeravaju u najam privatnih vozila i vozača.
Ravnateljica Šimić: smijenjen je voditelj voznog parka
Objava je u manje od 10 sati pregledana preko 120 tisuća puta, a ravnateljica Zavoda za hitnu medicinu Ivana Šimić ustvrdila je kako postoje propusti djelatnika, te kako su pokrenuti stegovni postupci, pa je tako smijenjen voditelj voznog parka, za jednog djelatnika je pokrenut postupak otkaza, a postupak opomene pred otkaz pokrenut je za još dvoje djelatnika. Nedugo zatim, prilikom posjeta benkovačkom Domu zdravlja, viralnu objavu komentirao je i zadarski župan Josip Bilaver, neskrivajući nezadovoljstvo što unutarnji problemi Zavoda za javno zdravstvo dospjevaju u javnost.
Župan Bilaver: neću tolerirati ometanje funkcioniranja sustava
- Na Facebooku sam vidio da je pukla guma na vozilu. Moje prvo pitanje prema ravnateljici Zavoda bilo je ima li dovoljno financijskih sredstava – dobio sam potvrdan odgovor. Županija će financijski podržavati funkcioniranje Zavoda, ali isto tako poruka svima onima koji ometaju zdravo funkcioniranje sustava jest da se to neće tolerirati. Nije normalno da ta fotografija dospije u medije i na Facebook prije nego što je dospjela u ruke ravnateljice, pročelnice za zdravstvo ili moje, i to nećemo tolerirati. Tako se ne rješavaju problemi koje imamo, a mi ih imamo volje rješavati. Pozivam sve na odgovornost, nikakvu opstrukciju nećemo podržavati. Pitam se što bi bilo da je bilo pacijenata u kombiju kojem je pukla guma. Mene zanima je li guma bila promijenjena sukladno pravilnicima, je li to nova ili neka polovna. Zanima me da se takve greške ne ponavljaju i nisu sustavne te da onaj tko je zadužen za to i odgovara. Poruka svima koji rade u Zavodu – ukoliko netko ne želi raditi, može ići. Raspisat ćemo natječaje, dovest ćemo nekog novog, rekao je župan.
Otvaranje dijaloga
Nekoliko dana nakon što je u Benkovcu prokomentirao slučaj puknute gume, Bilaver se sastao se s predstavnicima Sindikata u zdravstvu te s ravnateljicom Ivanom Šimić i upravom Zavoda za hitnu medicinu Zadarske županije “s ciljem otvaranja dijaloga o izazovima s kojima se sustav suočava”. Na sastanku je potvrđeno kako velika većina djelatnika svoj posao obavlja savjesno i profesionalno, ali da radni uvjeti mogu i moraju biti bolji, a kao prioriteti su istaknuti ulaganje u novu medicinsku opremu i vozila, ubrzanje postupaka javne nabave te izrada zajedničkog kodeksa ponašanja koji će jasno definirati obveze i odgovornosti svih uključenih. Županija će, u skladu s tim, povećati izdvajanja za nabavku nove opreme i vozila kako bi djelatnici hitne medicinske pomoći imali uvjete dostojne važnosti svoga posla. Također je zaključeno kako je nužno uspostaviti bolju i redovitiju komunikaciju između djelatnika, sindikata i uprave kako bi se na vrijeme prepoznali i rješavali problemi, te će se s tim ciljem, ovakvi sastanci održavati redovito.
Zubčić: ovo je samo PR-ovsko peglanje
No, Jure Zubčić, županijski vijećnik SDP-a i Bilaverov protukandidat na nedavnim lokalnim izborima, smatra kako je navedeni sastanak, čiji su zaključci objavljeni na stranicama Zadarske županije, još jedan dokaz županove brige o javnoj percepciji problema, a ne o samom problemu, te je riječ o “PR-ovskom peglanju nakon što je uputio zaposlenicima otvorenu prijetnju”.
- Objavite javno, dobit ćete otkaz. Znači, nakon prijetnje ide peglanje. Također, u objavi Županije stoji da će ubrzati javnu nabavu. Kako? Je li to najava kršenjena Zakona o javnoj nabavi? Što točno znači ta rečenica? Naime, javna nabava ima svoje rokove i pravila, a na nju se netko može i žaliti. Takve generičke rečenice koje je nemoguće provesti, koje ne znači apsolutno ništa, nego isključivo služe PR-ovskom peglanju su, po meni, dokaz da se problemu neće pristupiti sustavno. Nakon upućivanja otvorene prijetnje da će svako tko upozori na problem dobiti otkaz, što mu je preostalo nego ispeglati se i primiti predstavnike sindikata. Kad iskrsne sljedeći problem, hoće li javnost saznati za njega? Zamislimo da nitko od zaposlenika ništa ne javi, a problem se onda ponovi drugi ili treći put. Što kad problem u javnost pusti netko od pacijenata? Hoćemo li tom pacijentu uskratiti sljedeći prijevoz na kemoterapiju jer nije bio savjestan i odgovoran pacijent? Mi pričamo o javnoj ustanovi gdje se građanima mora skrivat kako ona funkcionira. Pa što je ovo, Sjeverna Korea? Bilaver misli da će na ovaj način pokrpati probleme koji izlaze u javnost. Istovremeno, neki ravnatelji ga ucjenjuju, a tu prije svega mislim na ravnatelja Doma za starije i nemoćne Marka Buljata koji je iskamčio rebalans županijskog proračuna kako bi mogao isplatiti plaće, bez da povisi cijenu smještaja. No, prije sastanka sa županom je problem iznio u medije. Hoće li i on dobiti otkaz? No, njega Bilaver nije napao, već je napao vozača koji koji je poslao sliku Facebook stranici na kojoj se se zaposlenici Zavoda za hitnu medicinu iz cijele Hrvatske žale jedni drugima, rekao je Zubčić.
Prijava je previše da bi bile lažne
Zubčić ističe kako su u Zavodu za hitnu medicinu postoje enormni problemi, brojni zaposlenici se žale, postoje i sudske tužbe vezanu za natječaje za zapošljavanje, a Zavodu konstantno nedostaje zaposlenika.
- Dobivamo jako puno prijava o problemima, i od zaposlenika i od pacijenata, a činjenica je da prijava naprosto ima previše da bi sve bile lažne. Znači, očito je da stvari ne funkcioniraju. Znamo da je problem što vozila hitne pomoći i saniteta prijeđu jako veliku kilometražu u godinu dana. Potrebno je često naručivati nova vozila, a znamo da na tržištu proizvodnje automobila i u proizvodnji mikročipova postoji poremećaj u lancima opskrbe od COVID-a. No, onda se treba drugačije planirati sustav. Treba se planirati na takav način da se automatski naručuje 20 ili 30 posto više vozila od onoga minimuma koji je potreban kako bi se stvorile zalihe. Neko vozilo će se pokvariti, neko će biti vraćeno s tehničkog pregleda, događati će se razni problemi, ali onda moraš imati vozila u rezervi i moraš moći pružiti zamjensku uslugu. S takvom javnom nabavom kroz godinu ili dvije došli bi do nekakvog rješenja problema. Kada se u javnosti objave slike neispravnih vozila, onda imamo teze kako je kriv vozač jer je preuzeo takvo vozilo. Moje pitanje je što bi se tom vozaču dogodilo da je odbio preuzeti takvo vozilo i da taj dan nije održao tri, pet ili sedam vožnji koji su bile planirane. Vozači su praktički prisiljeni voziti neispravna vozila i dovedeni su u situaciju da što god naprave, rade problem. Nije na njima da snose teret tog problema, jer postoje ljudi koji primaju puno veću plaću od njih, koji su imenovani politički na te funkcije i koji trebaju snositi odgovornost, smatra Zubčić.