Iako je Grad Zadar uložio napore kako bi u 2024. godinu ušao s normalnim proračunom, stabilnim financiranjem i novim ulaganjima, to se opet nije dogodilo, stoga smo razgovarali s gradonačelnikom Brankom Dukićem o uzrocima trenutačne situacije, brojnim zaustavljenim projektima od vitalnog značaja za građane, kao i angažmanu vijećnika tijekom čitave godine.
Upitna realizacija projekata
Kako je došlo do toga da dvije godine za redom imamo nezakonit proračun, unatoč razgovorima s klubovima i Vašim najavama da će se ovaj put izbjeći taj scenarij?
- Kako je došlo do toga? Za proračun je potrebno 14 vijećničkih ruku. A nije ih bilo iz razloga koje su pojedinci obrazlagali. Je li to opravdano? Po meni - nimalo. Vjerovao sam kako su svi u Gradskom vijeću u prvom kvartalu prošle godine shvatili na konkretnim primjerima neodrživost funkcioniranja grada bez proračuna. Nažalost, i ove godine gubimo previše vremena, usporeni su svi procesi, upitna je realizacija brojnih projekata koji su pripremljeni za ovu godinu. Navest ću tek izgradnju sustava oborinske odvodnje od Melade do uvale Maestral. U ovakvoj situaciji ne možemo početi ni s rekonstrukcijom Trpimirove obale od Marexa do Maraske, Ulice Stanka Vraza, sportskih igrališta na Plovaniji i Sinjoretovu, parkova na Plovaniji i druge faze uz Ulicu K. Zankija. Nadalje, ostaju nam na čekanju i projekti energetskih obnova škola, kvartovskih garaža.
Posebno je složena situacija s projektima koji se financiraju EU sredstvima i već su ugovoreni u okviru NPOO-a, a riječ je o novim četirima dječjim vrtićima i mehanizmu ITU u kojemu stoje sredstva za bazen na Višnjiku, modernizaciju kolodvora, digitalizaciju prometnog sustava, obnovu Trga svetog Frane…
Koga smatrate odgovornim za to?
- Nema se smisla optuživati, trošiti vrijeme i energiju na besmislene rasprave. Dovoljno je reći da sam svim klubovima predlagao donošenje zajedničkog proračuna. Prvo su se odazvali, pa su se i oko toga predomislili. Pa smo uz velike napore osigurali zakonite izvore financiranja za većinu njihovih amandmana koje su predložili, pa su se i oko toga opet predomislili. Na kraju nisu htjeli podržati i ozakoniti niti ono što su sami predložili. Nije lako sve te njihove preokrete pratiti. Nažalost, tako radi većina njih u ovom sazivu Gradskog vijeća.
Proračun donosi Gradsko vijeće, u njemu je 27 vijećnica i vijećnika, oni odgovorno donose ili ne donose odluke. Uostalom, građani su vijećnicima dali potporu da donose odluke, pa makar oni odlučili da ih ne donesu.
Uskoro stiže i linearni akcelerator
Što mislite je li javnost dobila ono što je očekivala glasajući na prošlim lokalnim izborima?
- Uskoro su novi izbori, javnost će na njima dati odgovor na ovo pitanje. Moja politička opcija građanima je ponudila jasan program i jasne projekte. Od 2021. godine, unatoč krizama s proračunom, taj se program ostvaruje - Centar Mocire, vrtić na Višnjiku, škola na Bokanjcu, Providurova palača, Centar za suvremenu umjetnost, kulturu i mlade, sto novih POS stanova, proširenje Tuđmanove ulice i uvođenje inteligentnog prometnog sustava na rekonstruiranim prometnicama, modernizacija ključnih prometnih križanja, novi Poduzetnički inkubator, infrastruktura za zonu Crno, obnova Rive, uređenje plaža, nova dječja i sportska igrališta i gradski parkovi s javnim sadržajima. Traju radovi na izgradnji sustava odvodnje, područje Bokanjca odavno je završeno. U tijeku je i izgradnja novog gradskog groblja. Podignuti su medicinski standardi u OB Zadar, uskoro stiže i linearni akcelerator. Na području odgoja i obrazovanja proširena je paleta iznad standardnih programa od poslijepodnevnog rada dječjih vrtića, izvannastavnih aktivnosti i povećanja stipendija. Krenuli su brojni projekti na području obnove i zaštite kulturne baštine, od parternog uređenja sjevernog poteza gradskih zidina preko obnove Sfinge. Sredstva za djelovanje udruga u kulturi i sportu kontinuirano i značajno rastu iz godine u godinu.
Sad se vratimo na prethodni odgovor gdje su nabrojani projekti za koje je u potpunosti dovršena sva potrebna dokumentacija i za koje su osigurana potrebna sredstva… Istina, ima tu projekata koji nisu još ostvareni. Jedan od njih su Ravnice. Radi se i na tome.
U istom ovom razdoblju Zadar je po svim službenim parametrima uvršten među najrazvijenije gradove u Republici Hrvatskoj. Nikad više zaposlenih i manje nezaposlenih, nikad bolja bilanca poslovnih subjekata, kontinuirani rast plaća… Jedan od tek nekoliko gradova u kojem raste broj stanovnika. Grad koji je iznimno uspješan po povučenim EU sredstvima, koji je među rijetkima premašio turističke brojeve iz 2019.
Uvjeti koji nisu dio proračuna
Jesu li gradski vijećnici aktivni oko pitanja proračuna, u suradnji s Gradom, tijekom cijele godine ili samo mjesec dana prije izglasavanja? Podsjetimo, Enio Meštrović kazao je da pročelnici kroje proračun cijelu godinu i njih pozovu na gotov čin. Dakle, ako netko zatraži, ima li mogućnost sudjelovati u kreiranju proračuna u bilo koje vrijeme?
- Ovaj saziv radi već skoro tri godine i neprihvatljivo je da se vijećnici “vade” kako ne znaju, ne vide, ne čuju sve ono o čemu odlučuju. Ako misle da je njihova obveza doći na sjednicu i raspravljati o onome o čemu ne znaju, što ne vide i ne čuju, i da ih zato odbijaju, nisu shvatili svoju vijećničku obvezu. A optužiti gradonačelnika za njihovo vlastito neznanje i nečinjenje je samo odraz nezainteresiranosti za obavljanje vijećničke dužnosti.
U svakom proračunu postoje i projekcije za iduće dvije godine i zato se svaki novi proračun priprema i formira tijekom čitave tekuće godine. U svakom trenutku zna se izvršenje, znaju se ugovorene obveze. Sve je to dostupno javnosti, svakom pojedincu, pa naravno i vijećnicima. Ali nisam do sada doživio da je netko od tih vijećnika ikada tražio uvid, informaciju u izvršavanje ukupnog proračuna, tek za svoje amandmane. Osim u medijskom prostoru radi svog vlastitog PR-a. Kad sam spomenuo “kauč” vijećnike, upravo sam na to i mislio. Dakle, i u ovom se trenutku može pratiti kontinuitet proračuna već za 2026. godinu, porast ili smanjenje programskih stavki. Rade li to svi ostali vijećnički klubovi? Iskreno, ne vjerujem…
Kad bi se proračun počeo raditi u rujnu, on bi bio samo skup želja i poruka. Posljednje dvije godine, tijekom rujna kada možemo konkretno procijeniti realizaciju pojedinih stavki do konca godine, provedbu ugovorenih radova i usluga, pozivamo sve sudionike u donošenju odluke o proračunu. Od rujna do studenog dovoljno je vremena tek za usuglašavanje svake proračunske stavke, ukoliko postoji godišnji kontinuitet praćenja umjesto “kauča”.
Evo zadnjeg primjera. SDP je dao svoje prijedloge i oni su uvršteni, Klub Akcije mladih nije se ni pojavio na sastancima i najavio amandmane, Nezavisna lista Enija Meštrovića donosila je neke prijedloge o kojima nije htjela razgovarati bez posebnih uvjeta. A onda dalje nije bilo novih prijedloga, ali je uvjeta. Od brisanja murala, do donošenja Prostornog plana. To se ne uvrštava u proračun! I tu se stalo. Kad je prijedlog proračuna došao na Dnevni red, javnost je mogla pratiti nastavak.
Kako oni misle provoditi svoje politike predlažući nezakonite amandmane, a kad se ti isti stave u zakonske okvire, o njima ne glasati ili niti ne sudjelovati u izglasavanju? Imati kapital povjerenja dijela birača za provođenje svojih programa i potrošiti ga jedino na destrukciju krajnje je neodgovorno.
Građani ostaju bez svoga novca
Kako s obzirom na tehnički proračun, funkcioniraju kulturne udruge koje ovise o Proračunu?
- Situacija s proračunom ne ide na ruku nikome, pogotovo udrugama iz područja kulture. U tehničkom smislu, s udrugama se potpisuju godišnji ugovori koje u ovom trenutku nismo u mogućnosti sklopiti, pa ih tako niti sufinancirati.
U programskom smislu, udruge koje sufinancira Grad Zadar nisu u mogućnosti u cjelokupnom obimu provoditi svoje aktivnosti i programe. Ovakva financijska nestabilnost i nepredvidivost gradskog proračuna zbilja predstavlja tešku i izazovnu okolnost za sve one udruge u kulturi koje iz gradskog proračuna ostvaruju pravo na značajne novčane potpore. U problemima su svi, ali posebno oni koji rade na realizaciji svima poznatih i dobro posjećivanih festivala, sezona, redovnih programa, radionica, predstava, koncerata koji se odvijaju u suradnji s Gradom već godinama, a neki i desetljećima! Vrste troškova koje Grad sufinancira u najvećem su postotku programski troškovi, a potom i troškovi opreme za rad, kao i materijalni troškovi.
Onaj tko prati kulturni život grada već sad može primijetiti smanjen intenzitet aktivnosti. Pokazalo se da je u slučaju Zadra sufinanciranje udruga u kulturi, ali dakako i financiranje programa naših ustanova u kulturi, jedan od izuzetno važnih faktora pokretanja dinamike života grada. Izostanak značajnog dijela programa kojeg stvara situacija s tehničkim proračunom, umrtvljuje i osiromašuje gradski život i građanima oduzima mogućnost konzumacije i participacije visoko kvalitetnih programa u kulturi na dnevnoj razini.
Tko je u konačnici žrtveno janje ovakve situacije?
- Ako krećemo od najvažnije pretpostavke da svi sudionici političkih procesa imaju za konačni cilj opće i javno dobro, jasno je kako su oštećeni naši sugrađani. Konkretno, u ovoj situaciji nepostojanja normalnog proračuna, ni manje ni više nego za četvrtinu realnih mogućnosti njihovog novca kojeg realno imaju na raspolaganju.