Prazni štandovi bookera. Datum 26. kolovozaMarina Knežević
StoryEditor
U razgovoru s više turističih djelatnka

Ovu sezonu smo izvukli, ali što će biti sa sljedećom?

Mediji su prepuni navoda kako je ova turistička sezona uvelike slabija nego prošla. Međutim naši državni dužnosnici i drugi turistički radnici uspješnost sezone mjere statističkim podatcima, te ističu broj dolazaka i noćenja koja je po njihovim izvještajima, bar za nekoliko postotaka bolja od lanjske

Ministar turizma očigledne manje brojke iz lipnja i srpnja smatra pozitivnima i to opravdava, željenom produljenom sezonom koja smanjuje pritisak na udarne ljetne mjesece. Dočim, primjerice ugostiteljima ovogodišnja sezona i nije tako blistava. Također se žale i pojedini iznajmljivači koji nisu uspjeli popuniti svoje smještajne kapacitete. Kakvo je stanje na terenu u našem gradu, rekli su nam pojedini vlasnici ugostiteljskih objekata, suvenirnica, iznajmljivači i drugi djelatnici u turizmu.

Uzrok slabije sezone je masovni turizam i nedostatak strategije

Zadar i županija je prilagođena masovnom turizmu i nemamo nikakvu strategiju, kaže Antonia Stručić Marčić, vlasnica suvenirnice i putničke agencije Maestral na Poluotoku.

Uzrok slabije sezone je svakako masovni turizam. Zadarska županija već godinama nema kvalitetnu strategiju održivog turizma. Godinama već, privlačimo velike mase ljudi, grad smo prilagodili masovnom turizmu i smatram da su ovo posljedice. Europsko prvenstvo je svakako pridonijelo padu u predsezoni, jer ipak je Njemačka naše najveće emitivno tržište, napominje Antonia.

Definitivno nismo više jeftina destinacija, cijene su otišle u nebo, a to su sudeći po komentarima na društvenim mrežama uočili i naši gosti. Inflatorni vrtlog je zahvatio i naše zapadne susjede. Zabilježen je osjetni pad dolazaka naših najvjernijih gostiju Nijemaca. Jesu li povećane cijene turističke ponude i usluge dovele do suzdržane potrošnje?

Što se tiče prodaje suvenira i sličnih proizvoda, rekla bih da je sezona lošija od prethodne. Naime, kupuju se jeftiniji i manji proizvodi. Interes za kvalitetnim proizvodima, domaće proizvodnje je manji. Lipanj je bio loš, ali to je shvatljivo s obzirom na Europsko nogometno prvenstvo u Njemačkoj. Međutim, i srpanj je dosta podbacio što se tiče potrošnje gostiju, ističe Antonia i dodaje da nije povećavala cijene, osim u slučajevima gdje su dobavljači malo digli cijene.

Kakva je struktura gostiju, koja kategorija turista prevladava i koliko dana borave?

Ove godine je primjetan znatno veći broj avionskih gostiju, s minimalnim budžetom i prtljagom. Jeftini letovi su omogućili velikom broju gostiju, većinom mladima, da posjete Zadar na nekoliko dana. Samim time, potrošnja se smanjila u odnosu na obiteljske turiste, na koje smo navikli u špici sezone, objašnjava Antonia.

Većina iznajmljivača se žali da je slaba popunjenost i ono što je prethodnih godina bilo nezamislivo, u udarnim terminima u srpnju i kolovozu se može pronaći smještajna jedinica.

-Kao privatni iznajmljivač i agent za iznajmljivanje privatnog smještaja, mogu reći da nismo osjetili pad potražnje, osim u lipnju. Međutim, i tu se struktura gostiju jako promijenila u odnosu na prethodne godine. Mi, u okolici Zadra smo uglavnom imali obiteljske goste, koji dolaze vlastitim automobilima i borave 10 do 14 dana. Međutim, ove godine je naglo porastao broj avionskih gostiju, te se i broj noćenja drastično smanjio, otkriva Antonia

Ugostitelji se žale da je u udarnim mjesecima sezona podbacila, da je manje gostiju i slabije platežne moći. Jesu li opreznije trebali podizati cijene i kakva je sezona u usporedbi s lanjskom u tom sektoru?

Osjetna je razlika u odnosu na lanjsku sezonu, primjerice u ovo doba su gosti stajali u redu i čekali mjesto za stol. Iako je predsezona bila dobra, nastavak nije tekao očekivanim tempom. Smatram da je 20-30% je slabija sezona u odnosu na lani. Ove godine sam vrlo oprezno korigirao cijene i neznatno ih povisio, zbog viših cijena dobave materijala. Promijenila se i struktura gostiju koja oprezno troši. Najbolje su prošli ugostiteljski objekti s brzom hranom koju preferira mlađa populacija. Uzrok vidim u nedovoljnoj ponudi različitih sadržaja poglavito za stariju populaciju. Često dobivam upite svojih gostiju, koji bi rado nakon večere otišli u neki klub, koncert ili neko događanje, ali im nemam što preporučiti, govori nam jedan od zadarskih ugostitelja na Poluotoku.

image

Antonia Stručić Maričić

Osobni Album

Najviše podbacili naši najvažniji gosti Nijemci

Prodavač izletničkih tura na štandu, smatra da je ovogodišnja sezona izrazito loša, kao posljedica svih loših poteza u turizmu. Konačno je došla svima na naplatu, apartmanizacija i betonizacija obale na koju su nas svojedobno upozoravali Španjolci. Godinama se loše upravlja u svim segmentima turističke djelatnosti bez ikakave smislene strategije.

Izgubili smo svoje najvjernije goste Nijemce, ipak manji broj koji je došao kod nas se žale na enormne cijene. U ulozi ambasadora hrvatskog turizma tim pojedincima objašnjavam da je razlog tome, ulazak Hrvatske u eurozonu, uvođenje eura, te da je većina prodajnih lanaca poput Lidla, Kauflanda, InterSpara u njihovim rukama i da su njihovi sunarodnjaci podigli cijene koje su znatno veće nego u matičnim zemljama. No, niti te činjenice nas ne mogu opravdati i ova sezona je dobar pokazatelj manjkavosti u svim segmentima. Hoćemo li uspjeti preći fazu, nekad jeftine zemlje koja je privlačila siromašnije slojeve turista ili ćemo razvijati neke druge pravce u turizmu, to je pitanje svih pitanja, rekao je Slavko Lukin.

Kolega sa susjednog štanda, također se žali na osjetni pad gostiju iz Njemačke, Austrije, te kaže da je donekle spašena ova sezona, zahvaljujući prvenstveno Poljacima, potom Česima i Slovacima, no izražava skeptičnost za slijedeću sezonu ukoliko se nešto ne promijeni.

Koji su uzroci, idemo li u pravom razvojnom smjeru, imamo li odgovarajuću ponudu i uslugu za sve kategorije turista, je li omjer cijene i kvalitete ujednačen- na ta i mnoga druga pitanja, odgovore i rješenja bi trebali dati svi dionici u turizmu koja bi uključujući i građane, jer svi posredno ili neposredno živimo u od turizma. Očigledno smo se doveli u poziciju, da moramo drastično mijenjati dosadašnji način upravljanja i konačno donjeti odgovarajuću razvojnu strategiju, kakav turizam hoćemo i kakve rezultate želimo postići.

12.09.2024., 09:40h
23. studeni 2024 06:26