Svjedočimo velikom porastu cijena voća i povrća u Hrvatskoj, stoga smo istražili kakve su trenutne cijene povrća na zadarskoj gradskoj tržnici nasumičnim odabirom povrća koje naši sugrađani najviše kupuju.
Kilogram blitve ili špinata možete kupiti za tri eura, kao i kupusa, dok kilogram mrkve stoji 2,50 eura, salata tri eura, a vezica mladog luka jedan euro. Naravno, cijene osciliraju od prodavača do prodavača.
Trbuh grada
Zatim, usporedili smo cijene povrća na tržnici s jednim trgovačkim lancem - i svi navedeni proizvodi su gotovo duplo jeftiniji i mogu se pronaći po značajno povoljnijoj cijeni na akciji.
Upitali smo pojedine prodavače da nam objasne razloge povećanja cijena. Neki prodavači nisu bili susretljivi i odbili su dati bilo kakav komentar, dok su drugi burno i glasno reagirali navodeći razloge poskupljenja: povećanje cijene repromaterijala,, uvođenje eura, inflacija, vremenski uvjeti...
Tržnice su trbuh grada, koje omogućuju autentičan doživljaj, one su javno i kulturno dobro svakog grada. Mogućnost kupovine domaće i lokalno uzgojene hrane je glavna funkcija i razlog postojanja tržnica tisućama godina.
U skladu s tim, pomalo je tužno to što gradska tržnica ima sve manji broj popunjenih štandova s prodavačima i vidljiv je nedostatak kupaca i onaj poznati užurbani “šušur”.
Ovisni o uvozu?
Na koncu, ostaje pitanje tko diktira cijene na tržnicama - domaći proizvođači ili pak prekupci. Možemo navesti opće poznate razloge od nesamodostatnosti domaće proizvodnje, pa time i ovisnosti o uvozu, pa su cijene uvozne robe uvjetovane svjetskim tržištem.
Cijena voća i povrća, osobito na tržnicama, u Hrvatskoj su na samom vrhu Europske unije. Voće je prema podacima Eurostata u Hrvatskoj poskupjelo za 14,5 posto, a u ostatku EU 9 posto. Povrće je poskupjelo čak 18 posto, dok je prosjek EU 10 posto.
Nećemo ulaziti u kvalitetu samih proizvoda, gdje je gotovo uvriježeno mišljenje građana da se na tržnici kupuje domaći proizvod ili lokalni proizvod bolje kvalitete, iako nema garancije da ćete kupiti “domaće”. Međutim, i na tržnicama ima uvozne robe kao i što u trgovačkim centrima ima domaćih prozvoda.
U konačnici, svaki kupac odlučuje jesu li te cijene prihvatljive i opravdane ili nisu i gdje će kupovati.