Građani već duže vrijeme izražavaju svoje nezadovoljstvo zbog brojnih raskopanih gradskih prometnica koje predstavljaju gorući problem grada Zadra. Rasprave o ovoj temi održavane su više puta, ne samo u manjim lokalnim krugovima, već i na sjednicama Gradskog vijeća. Naši čitatelji redovito nas obavještavaju o svojoj frustraciji i nezadovoljstvu zbog trenutačne situacije u gradu te su u najmanju ruku znatiželjni glede toga što mogu očekivati po tom pitanju u skoroj budućnosti.
Prometnice diljem grada već su mjesecima raskopane, trase za promet su pune rupa po kojima se ne preporuča voziti, a rok za izvođenje građevinskih radova sve je bliži - 15. lipnja. Stoga, građani žele znati razloge za produljenje radova, zašto je veliki broj prometnica raskopan istovremeno prije završetka prethodnih radova te zašto nisu u značajnoj mjeri osigurana adekvatna alternativna rješenja i osiguran promet.
Bez oznaka i putokaza
Svoje viđenje ove situacije iznijela nam je gradska vijećnica Drita Dunatov (Nezavisna lista Enija Meštrovića), koja je već više puta ukazivala na problem brojnih raskopanih gradskih prometnica i kašnjenja radova. Mještani Dikla izražavaju svoje nezadovoljstvo činjenicom da vožnja do grada traje preko 40 minuta, a taj vremenski interval uspiju uhvatiti u trenutcima kada su uvjeti vožnje povoljni i kada ne nailaze na prometne gužve niti čekaju na semaforima.
- Dobijem puno poziva dnevno, pogotovo kada nestane struje i vode u Diklu. Kako nemamo Mjesni odbor Diklo, koga će onda građani kontaktirati nego mene? Vodovod nam javi da neće biti vode u dvije ulice i onda nestane vode u pola Dikla, a cisterna je rijetko kada dostupna. A sve ovo se događa iz razloga što im ventili ne funkcioniraju pa ne mogu pojedinačno zatvoriti ulicu po ulicu. Sva infrastruktura i svi objekti koje rade na toj zoni moraju se zatvoriti na tih 10-15 sati dok se problem ne riješi, ispričala nam je Drita Dunatov.Napomenula nam je da nema značajnih vidljivih promjena u Diklu, odnosno da se radovi i ceste ne završavaju potrebnom dinamikom, nego upravo suprotno, problemi s prometnicama dalje se nastavljaju, a možda čak i pogoršavaju.
- Sada je otvorena ulica Put Dikla, ali je zato zatvorena Ulica Matije Gupca. Rampada je i dalje zatvorena, još uvijek kopaju. Apsolutno se ne drže nikakvih dogovora, istaknula je Drita Dunatov te nastavila:
- Nema nigdje normalnih oznaka i putokaza, u mojoj ulici turisti se redovito zaglave s kamperima, misleći da će tuda uspjeti proći do Nina i Zatona, pa se ne mogu ni okrenuti. Odlaze užasnuti. Na Bokanjcu je Strabag bio izvođač, svi putokazi su postojali, sve je bilo organizirano na nivou. Toga u Diklu jednostavno nema. Razlika je ogromna i što se tiče načina izvođenja radova i što se tiče ispoštovanja rokova, a očigledno je do toga što je na Bokanjcu izvođač bila jedna ozbiljna firma, dok je u većini grada drugi izvođač. Pitam se tko tu vrši nadzor nad tim radovima? A kada bi inspekcija došla na područje Dikla da provjeri stanje - to bi bio cirkus. Postoji par ljudi koji su odgovorni i ažurni, ali ne može par ljudi nositi toliko velik i zahtjevan projekt. Započinju se radovi na pet mjesta dok prethodni još nisu ni blizu završetka, kazala je.
Na Puntamici i Diklu nema alternativnih opcija prometovanja
S druge strane, direktor Odvodnje Grgo Peronja naveo je i ostale okolnosti za koje smatra da su pripomogle, ali i odmogle u realizaciji na Puntamici i u Diklu.
- Na Bokanjcu, uz dobru pripremu i dobrog Izvođača te ostale sudionike (Nadzor, Upravljanje, Projektantica) ostvaren je odličan posao. Osim odlične organizacije posla pripomogla je otvorenost četvrti što je umnogome olakšalo komunikaciju i regulaciju prometa po ulicama s obzirom na raspoloživost rezervnih opcija prometovanja, što nije slučaj na Puntamici i u Diklu, poručio je direktor Peronja.Građani izražavaju strah da se radovi neće završiti do 15. lipnja, što je posebno problematično budući da turisti u velikom broju već pristižu u grad. Ova zabrinutost nije vezana isključivo za turiste, već i za činjenicu da neorganizirano stanje gradskih prometnica značajno otežava svakodnevno funkcioniranje mnogim građanima.
- Ne bi oni napravili ni ovoliko da nismo vršili veliki pritisak sa svih strana, od mene na Vijeću do protesta, pa do sastanaka koje smo zahtijevali s izvođačima. Hoće li radovi završiti do roka? Ne vjerujem. Barešićeva ulica je preko godinu dana raskopana i neasfaltirana. Dobila sam neki dan informaciju iz Pfeiffera da će se asfaltirati za koji dan, a ja ću biti presretna ako se to uspije riješiti do 1. srpnja jer mi je stvarno žao mojih mještana, pa preko godinu dana oni žive u kamenjaru, zabrinuto je naglasila Drita Dunatov.
Direktor Peronja kazao nam je kakvi su planovi što se tiče radova na prometnicama, naglasivši kako će završetak većine radova biti ostvaren do 15. lipnja. Manji dio radova obavljat će se još narednih 10-ak dana, ali će promet biti omogućen.
- Plan Izvođača za izvođenje radova na Puntamici je do 15. lipnja i tada će biti obustavljeni, te ulice asfaltirane. Prometna rješenja izrađena su i odobrena od nadležnih tijela. Radovi se neće oduljiti na Puntamici i Diklu tijekom srpnja i kolovoza, a nastavak radova na Puntamici i Diklu slijedi u mjesecu rujnu 2023. godine, kazao je direktor Peronja, te nadodao:
- Nadzorna služba i Upravljanje projektom na dnevnoj, tjednoj i mjesečnoj bazi sudjeluju u poslu i upozoravaju na sva kašnjenja i nedostatke Izvođača. Zadnjih nekoliko mjeseci poboljšala se realizacija na Cjelini Zadar, zaključio je.
Što kaže gradonačelnik?
Odgovor gradonačelnika Dukića na brojne prozivke donosimo u nastavku. Gradonačelnik je istaknuo kako je grad živo biće, a sve dok se razvija i raste, važno je pratiti njegov razvoj pružanjem odgovarajuće komunalne infrastrukture i raznovrsnih društvenih sadržaja.
- Kada je prije deset i više godina započela izgradnja prvih kilometara sustava odvodnje u Zadru, koji jednostavno nije postojao u više od dvije trećine grada, malo tko je mislio kako će se u Zadru graditi tisuće novih stambenih objekata, ali i niz objekata društvene infrastrukture – vrtića, škola, sportskih sadržaja. Kada je počela izgradnja nove pomorske luke u Gaženici rijetko je tko razmišljao samo desetak godina unaprijed kako bi zamislio Liburnsku obalu s višestruko većim prometom trajekata i putničkih brodova. A još prije Gaženice redovi za trajekt protezali su se do dvorane u Jazinama. Isto je i s cestovnim prometom, kazao je gradonačelnik.Uspoređujući današnje vrijeme s onim prije 30 godina, gradonačelnik zaključuje kako je trend rasta u iznimno uzlaznoj putanji što se tiče broja automobila, broja turista i općenito prometnih sredstava. Ta brojka i dalje raste i neusporedivo je veća negoli nekoć.
- Razlika je jedino što se danas radi puno više. Na sreću! Dobili smo jedinstvenu prigodu osigurati financiranje izgradnje sustava odvodnje kojim će više od 95 % zadarskih domaćinstava imati spoj na sustav odvodnje. S obzirom na podzemne radove koji prolaze kroz više od 140 gradskih ulica i prometnica, bilo je logično i jedino racionalno, iskoristiti te radove za proširenja kolnika, dogradnju nogostupa, izmjenu vodovodnog i DTK sustava, javne rasvjete… A nije samo Aglomeracija u pitanju! Prioritet je bio i rješavati gužve na ulazu u Zadar iz pravca Gaženice. Tamo su upravo završili radovi kojima rješavamo prometne zastoje na križanju Biogradske s Putom Kotlara i Šestanskim prolazom. Krenut će uskoro i radovi na zapadnom ulazu u Zadar na križanju Žmirići, istaknuo je gradonačelnik.
Dukić: Strpite se, ovo nije trajno
Gradonačelnik moli građane za strpljenje; tijekom trajanja radova jedina stvar koju vidimo su upravo prometne gužve i obilazni pravci, naglasio je Dukić, ali je nužno shvatiti da ovo nije trajno stanje, iako nam se nekad učini da uistinu jest tako.
- Sjetite se radova na rekonstrukciji Tuđmanove s izmjenom sustava semafora. Prije toga rekonstrukcije državne ceste Bulevarom, uz Polikliniku, pa sve do Pozdrava suncu. Poslije toga križanja iznad Bilog briga. Sve su to bili radovi koji su donijeli dugoročna rješenja prometnih problema, ali i kompletno novu infrastrukturu koja se ne vidi pod asfaltom, ali se svakodnevno koristi, baš kao i uređene prometnice, naglasio je gradonačelnik.Naglašava da se ovdje ne radi samo o pojedinačnim projektima komunalne infrastrukture, već o podizanju općeg standarda života, posebice u perifernim dijelovima grada i širem urbanom području.
- Bilo bi super kad bi jednu večer išli na spavanje, a sutra ujutro krenuli na posao novom cestom s novim nogostupima, javnom rasvjetom. A ispod svega toga još da je postavljena kanalizacija, vodovodna i elektro mreža, plinovod, DTK instalacije… A sve se to radi, samo neće moći preko noći! I sve je to, a i sustav za prikupljanje oborinskih voda, izgrađeno na čitavom području Bokanjca. Bit će i u Diklu, Kožinu, na Stanovima, Puntamici… Treba vremena, treba strpljenja, ali treba i osvijestiti zašto se to i za koga radi i gradi. Jer, sve su ovo projekti koji se rade za iduća desetljeća, a radovi će potrajati po pojedinim zahvatima godinu, dvije, najviše tri, kazao je gradonačelnik.
Zadar bez crnih jama
Spomenuo je i da postoji čitav niz ostalih gradskih prometnica čiji su kapaciteti odavno premašeni stvarnim zahtjevima i potrebama gradskog prometa.
- Tu je i čitav niz ostalih gradskih prometnica čiji su postojeći kapaciteti davno premašeni realnim potrebama gradskog prometa. Sjećamo se kako se prije vozilo Ulicom Petra Skoka, pa čitavom trasom uz stadion na Stanovima i ŠC Višnjik do Ulice Domovinskog rata i spojem s Putom Bokanjca. Sada nam ista takva transverzala treba od Ulice Borka Šarlije i križanja sa Splitskom ulicom preko Ulice Jakova Šubića od Cezana do veterinarske stanice i dalje prema zapadu, zaključio je gradonačelnik.Gradonačelnik Dukić odlučno poručuje građanima da će se, po završetku svih trenutnih radova, napokon ostvariti njegovo izborno obećanje – Zadar će biti oslobođen crnih jama.
- Sada ja pitam Vas: raditi to ili ne? Je li bolje svaki dan sljedećih dvadeset godina ostaviti stanje kakvo je ili se strpjeti dvije godine i sljedećih najmanje dvadeset imati bolje i sigurnije uvjete na cestama i svu potrebnu infrastrukturu za svako domaćinstvo?, zapitao se gradonačelnik.
Ne problematiziramo da se otvore radilišta i koliko dugo se na njima radi, već da se istovremeno uz odvijanje takvih radova osigura normalan život i promet građana.