TZ Grada Zadra vratila se rekordimaLinda Vidović
StoryEditor
TURISTIČKI BAROMETAR I.-V. 2023.

Svibanj najavio bolje rezultate i od rekordne 2019.

Zadar je u svibnju potvrdio svoje 7. mjesto u Top 10 hrvatskih odredišta s gotovo 160.000 noćenja

Prema pokazateljima sustava turisitčkih zajednica temeljem eVisitora i eCrewa, koji bilježe komercijalni i tzv. nekomercijalni turizam u svim smještajnim objetkima i čarter plovilima svibanj i prvih pet mjeseci ove godine najavljuju uvjerljivu rekordnu sezonu i nadmašivanje prethodno najbolje 2019. godine pa se kako vidimo i procjene stopa rasta u Hrvatskoj mijenjaju naviše. I Zadarska županija u tom pogledu vrvi optimizmom pa se i TZ Grada Zadra vratila rekordima, a kod nje je to bilo najteže.

Hrvatski i zadarski turizam u usporedbi s 2019.

Ukupan turistički promet u Hrvatskoj u svibnju iznosio je 1.709.962 dolaska (+30%) i 6.305.249 noćenja (+28%). Time je u pet mjeseci ove 2023. dosegao 3.807.355 dolazaka (+30%), a istovremeno je zabilježeno 12.292.972 sveukupnih noćenja (+23%).

image

S optimizmom se gleda na sezonu

Luka Jeličić
U prvih pet mjeseci rekordne 2019. po kojoj još uvijek i svijet i mi mjerimo uspjeh vraćanja turizma imali smo 3.741.873 dolazaka, dok je noćenja bilo 11.254.262. Dakle, nadmašena je dosadašnja najbolja godina. Napomenuti je da smo lanjsku 2022. završili s manjkom gostiju od 12%, ali je zbog dužeg zadržavanja pad u noćenjima iznosio samo 2,5% što je bio jedan od najboljih svjetskih rezultata. No, radosti je bilo i više jer je prihod već u toj 2022. bio 13,1 milijardu eura što je za 44 posto više nego u 2021. i za 24 posto više nego u 2019., naravno zbog rasta cijena.

Zadarska županija u istim je poredbama imala ovog svibnja 137.527 gostiju i 635.232 noćenja, odnosno u pet mjeseci ove godine prešla četvrt milijuna gostiju i milijun noćenja točnije imala 267.863 gostiju i 1.075.583 noćenja. U 2019. za prvih 5 mjeseci bilo je to 261.263 gostiju i 921.724 noćenja, pa naravno da sve žari optimizmom. Istina, njega ne dijele privatni iznajmljivači, od dragosti zvani obiteljski smještaj, ali toliki rast kapaciteta koji u tome bilježimo očito nije moguće odgovarajuće puniti.

Hrvatski i zadarski naglasci svibnja

Dominantan rast u svibnju došao je od stranaca jer ih je stiglo 39% više ostvarivši 32% noćenja više, dok je domaćih bilo manje, ali ipak s 2% više noćenja. Na sreću stranci čine 85% posla.

image

Zadar je sedma destinacija u RH

Linda Vidović
Takozvani nekomercijalni smještaj (naime stara je izreka da nema besplatne večere) imao je u ovom udjel od svega 5%, čak manje od samog nautičkog čartera (6%), odnosno komercijalni objekti punili su 95% brojki. Hoteli su uz 25% rasta i 2,3 milijuna noćenja još uvijek dominirali, jer su tzv. objekti u domaćinstvu s 29% rasta ipak stali na 1,46 milijuna, a 1,4 milijuna već su uhvatili i kampovi sa 38% rasta. Naravno pred nama je razdoblje kada će sve diskutabilniji tzv. obiteljski smještaj koji u ovoj zemlji dominira s gotovo 65% kapaciteta zahuktati. Gotovo sva su nam tržišta rasla, Australija ekstremno, Kanada, Finska, Španjolska, ali i Njemačka snažno, a struktura je ostala standardna na strani NIjemca (28% u poredbi s domaćih 11%). Zadarska turistička regija se diže pa je sad 5. u zemlji dok s lipnjem i sljedećim mjesecima ne uzme svoje standardno 4. mjesto, jer nas zasad popularniji i hotelima bogatiji dubrovački kraj pretječe.

Sam grad Zadar je u svibnju potvrdio svoje 7. mjesto u Top 10 hrvatskih odredišta s gotovo 160.000 noćenja i po prvi puta je 7 po stranim gostima a 8. po domaćima (do sada je uvijek bilo obrnuto).

Od gostiju najbrojniji Nijemci, a zatim domaći

image

Proljeće je obilovalo dolascima

Linda Vidović
U pet mjeseci hoteli su s preko 5,3 milijuna noćenja držali gotovo 50% svih komercijalnih noćenja, a pet puta “jači” obiteljski smjetšaj oko pola toga. Rang lista je: NIjemci, domaći, Austrijanci, Slovenci, a za sad nam visoko stoji i Britanija pa Poljska itd. Zadarska županija ostaje 4. iza Istre, Splitsko-dalmatinske županije i Kvarnera, ali i Dubrovačko neretvanske koju se tek sprema prestići kad se privatni smještaj zahukta. S pet mjeseci ova županija čini 8.7% hrvatskog turizma, no već sa svibnjem bilo je to 10,4% a pred nama su mjeseci u kojima će se taj udjel penjati na preko 14% što nam govori o sezonalnosti ovdašnjeg turizma, a zahvaliti ga je prvo smještajnim kapacitetima, s manjkom hotela i viškom tzv, obiteljskog smještaja (a koji će spašavati brojke iduća četiri mjeseca, dominatno kroz srpanj i kolovoz kad bez njih goste ne bi imali gdje primiti). Ipak u ovih pet mjeseci, nama na žalost ne izrazito turističkih, bilježi se lijepih 22% rasta, istina dominantno određenih samim gradom Zadrom. Zadar je tako i za svih 5. mjeseci 7. najznačanije turisitčko odredište u Hrvatskoj.

28.06.2023., 10:17h

DAMIR MARIČIĆ
21. rujan 2025 17:48