Prema pokazateljima sustava turisitčkih zajednica temeljem eVisitora i eCrewa, koji bilježe komercijalni i tzv. nekomercijalni turizam u svim smještajnim objetkima i čarter plovilima svibanj i prvih pet mjeseci ove godine najavljuju uvjerljivu rekordnu sezonu i nadmašivanje prethodno najbolje 2019. godine pa se kako vidimo i procjene stopa rasta u Hrvatskoj mijenjaju naviše. I Zadarska županija u tom pogledu vrvi optimizmom pa se i TZ Grada Zadra vratila rekordima, a kod nje je to bilo najteže.
Hrvatski i zadarski turizam u usporedbi s 2019.
Ukupan turistički promet u Hrvatskoj u svibnju iznosio je 1.709.962 dolaska (+30%) i 6.305.249 noćenja (+28%). Time je u pet mjeseci ove 2023. dosegao 3.807.355 dolazaka (+30%), a istovremeno je zabilježeno 12.292.972 sveukupnih noćenja (+23%).
U prvih pet mjeseci rekordne 2019. po kojoj još uvijek i svijet i mi mjerimo uspjeh vraćanja turizma imali smo 3.741.873 dolazaka, dok je noćenja bilo 11.254.262. Dakle, nadmašena je dosadašnja najbolja godina. Napomenuti je da smo lanjsku 2022. završili s manjkom gostiju od 12%, ali je zbog dužeg zadržavanja pad u noćenjima iznosio samo 2,5% što je bio jedan od najboljih svjetskih rezultata. No, radosti je bilo i više jer je prihod već u toj 2022. bio 13,1 milijardu eura što je za 44 posto više nego u 2021. i za 24 posto više nego u 2019., naravno zbog rasta cijena.Zadarska županija u istim je poredbama imala ovog svibnja 137.527 gostiju i 635.232 noćenja, odnosno u pet mjeseci ove godine prešla četvrt milijuna gostiju i milijun noćenja točnije imala 267.863 gostiju i 1.075.583 noćenja. U 2019. za prvih 5 mjeseci bilo je to 261.263 gostiju i 921.724 noćenja, pa naravno da sve žari optimizmom. Istina, njega ne dijele privatni iznajmljivači, od dragosti zvani obiteljski smještaj, ali toliki rast kapaciteta koji u tome bilježimo očito nije moguće odgovarajuće puniti.
Hrvatski i zadarski naglasci svibnja
Dominantan rast u svibnju došao je od stranaca jer ih je stiglo 39% više ostvarivši 32% noćenja više, dok je domaćih bilo manje, ali ipak s 2% više noćenja. Na sreću stranci čine 85% posla.
Takozvani nekomercijalni smještaj (naime stara je izreka da nema besplatne večere) imao je u ovom udjel od svega 5%, čak manje od samog nautičkog čartera (6%), odnosno komercijalni objekti punili su 95% brojki. Hoteli su uz 25% rasta i 2,3 milijuna noćenja još uvijek dominirali, jer su tzv. objekti u domaćinstvu s 29% rasta ipak stali na 1,46 milijuna, a 1,4 milijuna već su uhvatili i kampovi sa 38% rasta. Naravno pred nama je razdoblje kada će sve diskutabilniji tzv. obiteljski smještaj koji u ovoj zemlji dominira s gotovo 65% kapaciteta zahuktati. Gotovo sva su nam tržišta rasla, Australija ekstremno, Kanada, Finska, Španjolska, ali i Njemačka snažno, a struktura je ostala standardna na strani NIjemca (28% u poredbi s domaćih 11%). Zadarska turistička regija se diže pa je sad 5. u zemlji dok s lipnjem i sljedećim mjesecima ne uzme svoje standardno 4. mjesto, jer nas zasad popularniji i hotelima bogatiji dubrovački kraj pretječe.Sam grad Zadar je u svibnju potvrdio svoje 7. mjesto u Top 10 hrvatskih odredišta s gotovo 160.000 noćenja i po prvi puta je 7 po stranim gostima a 8. po domaćima (do sada je uvijek bilo obrnuto).