Ravnatelji splitskih osnovnih škola donijeli su početkom mjeseca odluku da učenici više neće smjeti koristiti mobitele unutar školskih prostora i Split je tako postao prvi grad u Hrvatskoj koji je zajedničkom odlukom ravnatelja potpuno izbacio mobitele iz svih osnovnih škola.
Na temelju brojnih znanstvenih istraživanja i više od 3000 znanstvenih radova na temu ovisnosti o pametnim telefonima i njihovom učinku na zdravlje djece, Aktivu ravnatelja ovaj je korak predložilo splitsko Vijeće za provedbu Programa prevencije kriminaliteta. Splitski gradonačelnik Ivica Puljak kazao je da je ovo izvanredan korak prema zaštiti mentalnog zdravlja i kvalitetnijem obrazovanju naše djece.
Ankete među roditeljima
Prednosti korištenja mobilnih telefona u školama su pristup informacijama i alatima za učenje, kao i olakšavanje komunikacije između učenika i roditelja. Međutim, mogu biti i snažni ometajući faktori učenja, povećavaju rizik od zloupotrebe za varanje na ispitima te rizik od ovisnosti i narušavanja privatnosti učenika.
Razgovarali smo s Josom Nekićem, pročelnikom Upravnog odjela za odgoj i školstvo Grada Zadra, o ovoj važnoj temi, trenutačnoj situaciji u zadarskim osnovnim školama te o stavovima roditelja.
Jesu li neke zadarske osnovne škole već uvele zabranu korištenja mobitela ili pak ograničenje?
- Škole naravno imaju ograničenja za korištenje mobitela kada je u pitanju nesmetano izvođenje nastave. No, škole nisu uvele zabrane ili ograničenja oko unošenja mobitela u školski prostor, odnosno deponiranja uređaja za vrijeme boravka u školi. Do sad smo zabilježili sporadična ometanja nastavnog procesa korištenjem mobitela ili neke druge zlouporabe.
Kakve su reakcije roditelja na ideju o zabrani?
- Neke su škole provele ankete među roditeljima o zabrani nošenja mobitela u školu, većina roditelja nije bila sklona takvim striktnim zabranama.
Valja razmišljati o svrsi
Razmišlja li se o odluci koja će obuhvatiti sve škole?
- U ovom trenutku ne razmišljamo o jednoj sveobuhvatnoj odluci koja bi obuhvatila sve škole. Škole mogu samostalno kreirati svoje protokole i Kućni red ovisno o situaciji i potrebi.
Kakav je Vaš stav o navedenoj problematici?
- Mislim kako je u redu imati pravila ponašanja i formalizirati ih određenim dokumentom. U tom smislu nisam ni za zabrane, ni za isključivost. Više bih volio kada bismo razmišljali o svrsi svega što nas okružuje, pa tako i o tehnologiji i na temelju toga gradili stavove. U konkretnoj stvari ne vidim smisla zabraniti unošenje mobitela u školski prostor, a onda sve ostalo vrijeme ‘’visiti’’ na mobitelu ili drugim ekranima do te mjere da poremetimo svoje ljudske i humane odnose, do mjere kad gubimo svoju glavu i svoje “ja” jer živimo predstavu.