“Dobili smo električne romobile, a što sad?”, to se mnogi Zadrani pitaju dok ih svakodnevno izbjegavaju na pločnicima, preskaču ih na Kalelargi ili paze da im netko ne izleti iz pješačke zone uskih ulica Poluotoka. S druge strane, ima i onih koji sa smiješkom jure rivom, izbjegavaju gužve i izbjegavaju vožnju automobilom. Električni jurilice preplavile su grad, ali što zapravo znači ta “nova sloboda kretanja”?
Električni romobili, poznati i kao osobna prijevozna sredstva, sve su prisutniji u svakodnevici Zadrana. Posebno tijekom ljetnih mjeseci, kada broj turista višestruko premaši broj stalnih stanovnika, postaju dominantan prizor na gradskim ulicama, šetnicama i trgovima. Njihova prisutnost izaziva različite reakcije – od oduševljenja zbog praktičnosti i brzine, do zabrinutosti zbog sigurnosti i komunalnog reda. Pitanje je može li Zadar, sa svojom povijesnom jezgrom, uskim ulicama i nedostatkom biciklističke infrastrukture, podnijeti ovu novu vrstu prometa?
Boltov romobil: spas za grad ili opasnost za pješake?
Najam električnih romobila tvrtke Bolt predstavljen je kao korak prema zelenijoj mobilnosti. Tijekom 2023. godine u Zadru je funkcioniralo sedam službenih parkirnih točaka, a povratne informacije korisnika bile su, kako tvrde iz Bolta, iznimno pozitivne. Lokalno stanovništvo pohvalilo je brzinu, fleksibilnost i jednostavnost korištenja, dok su turisti cijenili što mogu samostalno razgledavati grad bez potrebe za automobilom ili javnim prijevozom.
No, nije sve tako sjajno. Građani se sve više žale na vozače koji jure pločnicima, parkiraju romobile usred prolaza ili iznenada izlete iza ugla.
- Ne treba nužno više regulacija i kontrola, samo da kolektivno osvijeste da su sudionici prometa i da se trebaju pridržavati pravila kako bi promet bio siguran za svih, govori Mateo iz Zadra. Iako osobno koristi skuter, priznaje da infrastruktura nije prilagođena i da gradske vlasti moraju reagirati.
- Svakako su korisni za pojedince koji ih koriste, ali mogu postati opasni u pješačkim zonama. Vrlo su tihi, a vozači znaju naglo izletjeti iza ugla. Nekoliko puta sam doživjela neugodne situacije, srećom bez ozljeda, kaže studentica Magdalena.
Statistika upozorava: sve više nesreća – MUP traži brzu akciju
Prema službenom priopćenju Ministarstva unutarnjih poslova dostavljenom Zadarskom tjedniku, broj prometnih nesreća u kojima sudjeluju električni romobili u stalnom je porastu. Tijekom 2024. godine zabilježene su 393 prometne nesreće povezane s osobnim prijevoznim sredstvima, u koje spadaju električni romobili, dok je 2023. godine taj broj iznosio 245. Već u prvoj polovici 2025. zabilježeno ih je 256, što ukazuje na zabrinjavajući trend.
Najčešći prekršaji uključuju: vožnju po pločnicima, ignoriranje prometne signalizacije, nekorištenje zaštitne kacige, vožnju noću bez svjetala i reflektirajuće opreme, vožnju pod utjecajem alkohola.
Pješaci su osobito ugroženi, navodi MUP, jer romobili često nailaze iznenada, tiho i velikom brzinom. “Zadarska gradska jezgra, uska i često pretrpana turistima, dodatno povećava rizik od nesreća”, stoji u priopćenju.
PU zadarska redovito provodi kontrole na punktovima, osobito u blizini Poluotoka i glavnih prometnica. Međutim, iz MUP-a priznaju da je broj prometnih službenika ograničen, a prioriteti tijekom turističke sezone često su vezani uz masovne manifestacije i javni red.
“Električni romobili zahtijevaju novu vrstu nadzora. Moramo uskladiti zakone, ponašanje korisnika i infrastrukturu,” poručuju iz MUP-a, uz apel lokalnim vlastima da se uključe aktivnije primjerice, postavljanjem fizičkih ograničenja, jasnim zoniranjem i informativnim panoima na višejezičnim točkama.
“Vozi s glavom”
Kao dio novih mjera, tijekom ljeta 2025. pokrenuta je preventivna kampanja “Vozi s glavom”, u suradnji s osnovnim školama, turističkim zajednicama i operaterima poput Bolta. Policijski službenici dijele letke, održavaju kratka predavanja i provode nasumične kontrole uz simbolične kazne i upozorenja.
Kazne nisu zanemarive, kreću se od 30 do 2.000 eura, ovisno o prekršaju. U 2024. godini izdano je više od 4.600 kazni za vozače električnih romobila, najviše zbog kretanja po pločnicima i vožnje bez propisane opreme.
MUP upozorava: “Ako ne reagiramo sada, broj nesreća će nastaviti rasti. Sigurnost mora biti prioritet – romobili nisu igračke, već prometna sredstva sa svim odgovornostima koje to podrazumijeva.”
Električni romobili prema zakonu smiju voziti isključivo po biciklističkim stazama, a ako one ne postoje – što bliže desnom rubu kolnika. Na pločnicima se mogu kretati samo kada za to postoje prostorni uvjeti, ali uz krajnji oprez. MUP apelira na lokalne vlasti i operatere da pojačaju edukaciju korisnika.
I korisnici se žale
Kao glavni izazov korisnici su naveli nedostatak parkirnih točaka, tijekom 2023. godine bilo ih je svega sedam. Prema globalnim korisničkim povratnim informacijama, dostupnost parkirnih točaka snažno utječe na korištenje mikromobilnosti: udaljenost veća od dvije minute hoda značajno smanjuje vjerojatnost korištenja usluge. Iz Bolta procjenjuju da bi povećanje broja parkirnih točaka na barem 20 značajno unaprijedilo cjelokupno korisničko iskustvo i učinkovitost mikromobilnosti u Zadru. Bolt ostaje otvoren za daljnju suradnju s lokalnim zajednicama kako bi razvio održiva, sigurna i korisnicima prilagođena rješenja mobilnosti u gradovima diljem Hrvatske te se veseli raspisivanju novog natječaja za najam električnih romobila u Zadru. No, bez obzira na PR priopćenja koja lijepo zvuče, prvo trebaju osvijestiti da je prometovanje u pješačkoj zoni strogo zabranjeno takvim prijevoznim sredstvima te da se parkirne točke mogu postaviti jedino na rubovima pješačkih zona, a u pješačkim zonama se električni romobili moraju zaboraviti, isto kao i bicikli, skuteri i automobili, osim vozila s posebnim namjenama.
Neusklađene tehničke specifikacije
Sigurnosni izazov prvenstveno predstavljaju električna vozila dostupna u maloprodaji, čije tehničke specifikacije nisu usklađene s važećim propisima. Za Bolt je sigurnost korisnika i drugih sudionika u prometu glavni prioritet te su Boltovi romobili dostupni isključivo osobama starijim od 18 godina, ograničenje brzine je do 25 km/h, a postoje i zone smanjene brzine gdje je pješački promet gušći čime Bolt dodatno osigurava sigurnije iskustvo za sve sudionike u prometu. Vožnja u paru i pod utjecajem alkohola strogo je zabranjena, a pridržavanje prometnih propisa obvezno. Boltovi električni romobili su u potpunosti usklađeni s propisima koji reguliraju sigurnost prometa na cestama u Republici Hrvatskoj. Kontinuiranim ulaganjima u unapređenje sigurnosnih mjera razvijen je sustav SafeRide, koji uključuje napredne mjere poput ocjenjivanja ponašanja nesavjesnih korisnika i sankcioniranja onih koji kontinuirano zloupotrebljavaju uslugu i krše pravila. Ovi mehanizmi značajno doprinose smanjenju broja incidenata i podizanju ukupne sigurnosti.
Prometni stručnjaci i građani slažu se da je Zadar infrastrukturno nepripremljen za ovakav tip prometa.
- Potrebno je više biciklističkih staza, jasnije oznake i fizički odvojene trake. Bez toga, svaka vožnja je potencijalno opasna, ističu iz Hrvatskog autokluba.
- Grad Zadar je dovoljno spreman, s obzirom na promet i konstrukciju grada. Ali više kontrole brzine ne bi škodilo, mišljenje je Zadranina Erika koji ne koristi romobil.
Postoje li pravila? Da. Poštuju li ih svi? Ne.
Pravila su propisana Zakonom o sigurnosti prometa na cestama: obvezna kaciga za mlađe od 16 godina, obvezna svjetla noću i reflektirajući prsluk, kretanje po biciklističkim stazama gdje postoje. No, većina korisnika ta pravila ne poznaje ili ih ignorira. Aplikacije kao što je Boltova, istina, sadrže podsjetnike, ali nisu dovoljne.
U praksi, romobili se voze posvuda: po pješačkim zonama, protivno smjeru kretanja, kroz gužve, čak i preko pješačkih prijelaza bez spuštanja. Rijetki nose kacige, a neki voze dvoje ili koriste romobil pod utjecajem alkohola. Policijska kontrola, iako povremeno prisutna, teško može pokriti sve lokacije, posebice u ljetnoj sezoni.
- Nema dana da netko ne proleti pokraj mene bez ikakvog upozorenja i to po pločniku!, žali se umirovljenica Ivanka s Voštarnice.
Upravo zato, mnogi apeliraju na strožu provedbu zakona, ali i na edukaciju korisnika. Sustavna edukacija, više znakova i lokalne kampanje mogli bi napraviti razliku između kaosa i reda.
Nova mobilnost traži novu odgovornost
Električni skuteri i romobili nisu samo trend. Oni su odraz promjena u načinu života, brži ritam, želja za slobodom kretanja i održivijim gradovima. No, moderna rješenja zahtijevaju i moderne odgovore. Potrebno je uspostaviti ravnotežu između dostupnosti i sigurnosti, komocije i odgovornosti.
Zadar može postati uzor drugim gradovima ako iskoristi priliku da uredi prometnu infrastrukturu u skladu s potrebama novih oblika mobilnosti. Više jasno označenih parkirnih zona, fizički odvojene staze, ali i bolja suradnja između gradske uprave, tvrtki poput Bolta te lokalne zajednice, ključ su uspjeha.
Građani, vozači, pješaci, turisti, svi smo dio istog urbanog mozaika. A taj mozaik može funkcionirati samo ako su njegove kockice posložene s mjerom, zakonom i zdravim razumom. Zadar već ima priliku. Ostaje pitanje, hoće li je iskoristiti?