Upravni odbor Udruge vinara Zadarske županijeDamir Maričić
StoryEditor
PROŠIRENA SJEDNICA

Zadarska maraština i Vinfest Benkovac idu dalje

Vinari su se kao suorganizatori Vinfesta Benkovac dogovorili oko dopune pravilnika i osvrnuli na skoro Martinje i kako ga obilježiti

Upravni odbor Udruge vinara Zadarske županije, proširen vinarima uključenima u projekt proizvodnje zajedničke Zadarske Maraštine, kao brenda regije, u iznimno reprezentativnom sastavu sastao se u vinariji Degarra nad Bokanjcem pod predsjedanjem Radoslava Bobanovića. Na dnevnom je redu bio daljnji dogovor oko zajedničke Zadarske Maraštine određene kao brend i prvo zajedničko vino kojem se želi dati poziciju ovdašnjeg ekvivalenta Graševini u kontinentu i Malvaziji u Istri, a i s ambicijom da upravo spomenuta vina zamjene, kada je u pitanju dominacija ovdašnjim ugostiteljskim i inim plasmanima. Naime mi smo još uvijek kraj u kojem su ta dva vina najkonzumiranija kraj svih ovdašnjih zlatnih i šampionskih vina i na domaćim i svjetskim smotrama.

Vinari su se također kao suorganizatori i odgovorni za Vinfest Benkovac dogovorili oko dopune pravilnika samog natjecanja, a osvrnuli i na skori vinski blagdan Martinje i kako ga ovdje obilježiti te pravilnik koji je EU nametnula vinarima oko označavanja vina. Informirani su o nastavku aktivnosti na katalogu ovdašnjih vinara i vinarija, a načeta je i tema mogućeg studijskog putovanja u druge vinske krajeve. Prihvaćeno je da će se i uz potporu županije, koju je najavio Danijel Segarić primiti i dogodine svjetske vinske pisce koji će boraviti u Dalmaciji i oblaziti vinare na temu - Roséa, kad je u ovom kraju skoro svaki profesionalac posegnuo i za takvim vinima, a konačno u Benkovcu u vinariji su u smislu masovne proizvodnje u bivšoj državi i bili pioniri s Benkovačkim roséom.

image

Ogledni primjerak prijedloga boca za Zadarsku maraštinu

Damir Maričić

Kako i do kakve zajedničke Zadarske Maraštine

Predsjednik Bobanović informirao je o dosadašnjim potezima na plasmanu zajedničke Zadarske Maraštine za što su se prijavili Šime Kurtov Vinarija Karaba, Elvis Ninčević, Tome i Šime Škaulj, Dario Buljat, Vina Vinketa, Vinarija Fiolić, Degarra odnosno Mate Pestić i Dane Šulentić, KerVin odnosno Tomislav Glavić i PZ Masvin dakle Radoslav Bobanović i Željko Uzelac.

- Govorimo o načelno iskazanih 25.000 litara. U Humu na Sutli obavljen je razgovor i ovdje su četiri moguća modela zajedničkih flaša. Cijena je to povoljnija što je narudžba veća. Možemo na flašama imati grb odnosno amblem kojeg izaberemo kao zaštitni znak što poskupljuje bocu svega 10% ali je jako skup alat koji treba naručiti da bi se flaše tako formirale. No, možemo ići bez toga, a njega napraviti u papiru i vezati uz grlić boce. Ovdje smo da dogovorimo daljnje poteze. Oznake se znaju, imat ćemo zajedničku etiketu, ali na njoj će biti i svaka vinarija odnosno vinar zasebno s jačim slovima,...

Zaredala je velika rasprava u koju su se uključili najprije Dane Šulentić s prijedlogom narudžbe brandiranja od autoriteta za takav posao a Stjepan Vučemilović spomenu elaborat o brendiranju Maraštine kao Zadarske iz 2013. grupe autora s Agronomskog fakulteta Zagrebačkog sveučilišta predvođenih Edijem Maletićem financiran od strane Zadarske županije koji se može i treba sada nakon 10 godina ažurirati. Pitanje etikete postavio je Dario Fiolić ali i otvorio temu - jedne zajedničke maraštine ali i zadržavanja vlastite. Dakle da li se u zajedničku ide sa svim količinama, kako su neki shvatili, ili se zadržava vlastita proizvodnja, a dio daje u zajedničku. On i Šulentić su istakli kako su postigli značajno brendiranje vlastite maraštine i ne misle od toga odustati, a u zajedničku bi ušli s određenim količinama. Bobanović je istakao ideju da se nekoliko ljudi od dizajna pozove da daju prijedlog etikete. Tomislav Škaulj istakao je kako jedna od četiri modela boca nije prikladna za punjenje, jer i Međimurci, koji su je odabrali za Pušipel, imaju s tim problema, pa se ona makar je reprezentativna eliminira iz mogućeg izbora.

Uglavnom u velikoj diskusiji vidjelo se da slijedi još dosta posla. Ono što je vrijedno je da su svi istakli da s plasmanom Maraštine nemaju nikakve probleme pa je sad gotovo nitko i nema, a kupci čekaju. Na to je onda išlo i pitanje zašto onda nju brendirati kad je sva prodana, ali i odgovor da će to potaknuti njenu daljnju sadnju i proizvodnju. Puno se raspravljalo i o kvaliteti s načelnim zaključkom da one ispod 80 bodova ne mogu biti u ovom pakiranju i brendiranju, da mora biti kvalitetna, suha (navesti dopušteni preostatak šećera) i osvježaajuća (s kiselinama ne manjim od 6) i sl. na čemu će se poraditi sa strukom i prof. Maletićem. Konačno valjat će odrediti i zajedničku cijenu.

image

Raspravljalo se i o novim pravilima označavanja vina

Damir Maričić

Za još bolji, veći i pošteniji Vinfest

Potaknuti negodovanjem dijela učesnika pozabavili su se u Udruzi i dopunom pravilnika Vinfesta Benkovac a uvod je dao Stjepan Vučemilović:

- Jer Benkovac i Vinfest su naš vrhunac i valja učiniti sve da ga i dalje unaprijeđujemo. Činjenica je da neki vinari ponavljaju vina više godina pa da isto vino u više godina uzme i šampionsku titulu, a ljudi negoduju i traže da se to onemogući odnosno pravilnikom definira, na što je Bobanović odmah dodao, kako je istu misao sugerirao i Zadružnom savezu Dalmacije za Sabatinu, gdje je primijećeno da se nešto takvo često događa.

Uz opću suglasnost u diskusijama složili su se za dopunu pravilnika Vinfesta na način da se za vina otvorena odnosno u pripremi za puštanje u promet dopusti da se isto vino iste berbe smije pojaviti na smotri do tri puta, jer je konstatirano da sazrijeva i mijenja se, posebno s procesom dužeg ili kraćeg barikiranja i sl. a konačno zato jer je vino živa tvar. Kod vina na tržištu zatražit će se da se smiju kandidirati tek jednom. Konačno vino koje uzme šampionsku titulu u svojoj kategoriji ne smije se više kandidirati:

- Jer bih ja za svoj prošek, koji je bio šampion, mogao kao najbolje ocijenjen onda godinama uzimati titulu, istakao je Vučemilović.

Šampionska titula u svojoj kategoriji znači da neko vino može biti šampion vina u pripremi za tržište ali se opet pojaviti i kao vino na tržištu. Dogovoreno je da se otvorena vina odnosno ona u pripremi za tržište smiju pojavljivati samo do četiri godine starosti, dok za vina na tržištu nema limita.

- Time ćemo otvoriti prostor i dati i drugim vinarima priliku da se slave, zaključili su.

Martinje u znaku 4X11

Martinje je čuvena vinska svetkovina koja se ovdje već dugo ne obilježava. Tek stariji se sjećaju da je kada su krenule “predpripreme” za ovdašnju vinsku revoluciju, a vina još bila “do nove godine slatka, poslije kisela” da ne kažemo kvasna, Martinje odnosno blagdan sv Martina imao značajnu ulogu. Naime, tada su Radoslav Bobanović i Željko Baradić kao tada načelnici Polače i Stankovaca u Polači organizirali Martinje, a u Stankovcima Vinkovo kao manifestacije kušanja i ocjenjivanja i nagrađivanja mladih vina, tada uz neophodne edukacijske, a ne tek manifestacijske komponente. No Martinje u Polači nije dugo preživjelo. Kako je ovo obljubljeni vinski datum i svetac već se duže u Udrugi vinara Zadarske županije razmišlja o njegovom obnavljanju. No za sad nema konačnih odluka, ali se nešto ipak dogovorilo. Svi vinari koji imaju za to uvjete (kušaonice) toga će dana, a to je 11.11. otvoriti svoja vrata i ponuditi gostima od 11 sati: čašu vina dobrodošlice gratis, te vinski gulaš i tri vina po cijeni od 11 EUR-a. Objave detalja s popisom vinarija koje će biti otvorene i primati goste će naknadno dostaviti i objaviti, s telefonskim brojevima za dogovor.

Za označavanje (ne)spremni

EU je donijela propis kojim želi vinare natjerati na detaljno označavanje svih sastojaka u vinima i odredila da vrijedi od 8. prosinca ove godine, a da o tome većina vinara i cijeli naš vinski sektor nema pojma. Dokument se zove malo “kobasičasto”: DELEGIRANA UREDBA KOMISIJE (EU) 2023/1606 оd 30. svibnja 2023. o izmjeni Delegirane uredbe (EU) 2019/33 u pogledu određenih odredaba o zaštićenim oznakama izvornosti i zaštićenim oznakama zemljopisnog podrijetla za vino i o prezentiranju obveznih podataka za proizvode od vinove loze i u pogledu posebnih pravila za navođenje i označivanje sastojaka proizvoda od vinove loze te o izmjeni Delegirane uredbe (EU) 2018/273 u pogledu certificiranja uvezenih vinskih proizvoda.

Traži se da se na vinskim etiketama navede sve moguće sastojke kakve uobičajeno imamo kod drugih prehrambenih proizvoda. Za sad vinari deklariraju samo postotak alkohola i prisustvo sulfata, a ne naznačuju niti kalorije, šećere, bjelančevine, ni masu tvari koje mogu uzrokovati alergije ili netolerancije.

Udruga vinara i njen prošireni UO dotaknuo se i toga, u strahu da je datum već tu, a da bi mogli biti “nezakoniti”. No, kao i vašem autoru birokratski jezik uredbe koja se poziva na desetke drugih uredbi teško je razumljiv. Primjer: “Međutim, ako je popis sastojaka naveden na ambalaži ili na oznaci koja je na nju pričvršćena, mora se nalaziti u istom vidnom polju na posudi i na tom popisu moraju biti navedene i alergene tvari, u skladu s člankom 21. stavkom 1. točkom (a) Uredbe (EU) br. 1169/2011.”

Uglavnom morat će pisati da je grožđe osnovni sastojak pa tvari odobrene na temelju prava Unije za razne enološke svrhe kao što su pojačavanje i doslađivanje, uključujući saharozu, koncentrirani mošt i rektificirani koncentrirani mošt, sastojci su i stoga su uvršteni na popis sastojaka koji moraju pisati. Također i popis aditiva koji se upotrebljavaju u proizvodnji, a posebice aditive koji pripadaju kategorijama “regulatori kiselosti” i “stabilizirajuća sredstva”. Kod tvari koje izazivaju alergije i intolerancije posebno, uz već označene sulfate naglašavaju jaja i proizvode na bazi jaja te mlijeko i proizvode na bazi mlijeka. A prepričali smo tek dio...

Udruga vinara obratila se Hrvatskoj agenciji za poljoprivredu i hranu odnosno Centru za vinogradarstvo, vinarstvo i uljarstvo iz kojih je odgovoreno da će doći na sastanak kada se dogovori prezentirati cijelu problematiku. Poslali su i dopis u kojem navode kako je nedavno na stranicama MP objavljen dokument pod nazivom “UPUTA ZA OZNAČAVANJE VINA PRILIKOM STAVLJANJA NA TRŽIŠTE”. Dokument je izrađen sukladno Uredbi 2023/1606 te sukladno uputama EK. Samim vinarima odmah iskoče i daljnja pitanja:

- Mi nismo do kraja upoznati sa svim elementima pa Vas prvotno pitamo što je sa vinima proizvedenim do 2023. godine., a stavljaju se na tržište, a i ovo što slijedi za vina iz nove proizvodnje.

Naime ako uredba vrijedi od 8.12.2023. onda se ne odnosi na vina već na tržištu već ona nakon toga, ili?!

13.10.2023., 13:29h
DAMIR MARIČIĆ
20. svibanj 2024 02:52