
Generativna umjetna inteligencija (AI) je grana umjetne inteligencije koja se bavi stvaranjem originalnog sadržaja poput slika, glazbe, teksta ili čak videa. Umjesto da se temelji na unaprijed programiranim pravilima ili zadanim podacima, generativna AI koristi algoritme dubokog učenja i neuronske mreže kako bi naučila iz uzoraka i generirala nove, autentične rezultate. Gen AI nije samo top tema u akademskoj zajednici, već to postaje i u srednjoškolskom, pa čak i u osnovnoškolskom obrazovanju. S daljnjim napretkom tehnologija, današnji učenici se sve više oslanjaju na različite aplikacije umjetne inteligencije. Koliko su im takve aplikacije olakšanje za mnoštvo školskih briga i koje im je mjesto u obrazovanju?
Etičke dileme
- Od pojave Googla preko Siri i Alex pa do ChatGPT-a i današnje GEN AI, umjetna inteligencija je postala sastavni dio, ne samo obrazovanja, već i svakodnevnice općenito. AI tehnologije imaju pozitivne i negativne značajke, no ne moramo se bojati istraživati oko njih ili ih u nekom obliku iskoristiti u radu. Kod umjetne inteligencije, djecu i mlade privlače laka dostupnost i brza obrada podataka te ih je potrebno pravilno usmjeriti prema ispravnom korištenju, na etičkim načelima i sukladno zakonu. Bez svega toga otvara se niz poteškoća u procesu učenja za mlade, od preuzimanja netransparentnih podataka, preko zbunjujućih sadržaja, pa do smanjenja socijalne interakcije s okolinom i izostanka kritičkog promišljanja i uzimanja tih informacija ‘’zdravo za gotovo’’, smatra Tihana Magaš, pročelnica Upravnog Odjela za odgoj i školstvo grada Zadra.
Što kažu učenici?
Učenici, pak, imaju svoju perspektivu oko AI tehnologija. Ističu kako im pomažu u učenju i oslobađaju ih manje im zanimljivih predmeta.
- AI aplikacije rijetko koristim, uglavnom za lektiru ili likovni. Sigurno da takve aplikacije za učenike znače liniju manjeg otpora, ali to je nekako i opravdano, jer ne možemo s istim interesom obavljati zadatke iz svih predmeta, pa nam tu ChatGTP i slične aplikacije uskaču, govori učenica Amber (17).
- Često koristim ChatGPT. Mogu reći da oko 60% svojih obveza u školi rješavam uz pomoć te aplikacije. To uključuje pisanje domaćih zadataka, prezentacija i raznih radova iz raznih predmeta. Ne vidim to kao loše, pa čak i neki profesori to koriste, na primjer u informatici i fizici za rješavanje zadataka, ističe Franka (14).
Profesori prepoznaju tko je odradio zadatak
I prosvjetari u zadarskim školama također su svjesni svenazočnosti AI tehnologija. No, čini se, da još mogu prepoznati je li netko samostalno “prionuo poslu” ili se poslužio “linijom manjeg otpora”.
- Stvar je u tome da onima koji AI koriste samo za prepisivanje i lakši put do ocjena, aplikacije mogu samo kratkotrajno poslužiti. Naime, svi mi manje-više poznajemo rad i stanje kod naših učenika, pa se odmah primijeti tko je koristio ChatGPT, a tko je samostalno odradio nekakav zadatak. Također, AI aplikacije se ne mogu u cijelosti iskoristiti za neki oblik varanja u nastavi, osim kod klasičnog tipa testova s pitanjem i odgovorima, a neke složenije oblike provjera one ne mogu, bar na ovoj razini svoje razvijenosti, baš pouzdano riješiti. No, AI aplikacije možemo iskoristiti i za dobre stvari, kao na primjer alate pri održavanju nastave te rješavanja i objašnjavanja zadataka, ističe Nino Mercl, profesor informatike u zadarskoj Gimnaziji Jurja Barakovića.
- Smatram kako u samoj tehnologiji nije toliki problem koliko u pojedincima koji je loše primjenjuju. Suština je u osobinama i radnim navikama učenika te stupnju njegove marljivosti u nastavi, a ne toliko u samim aplikacijama i njihovim značajkama. S druge strane, u pedagoškim mjerama i pravilnicima stoji mjera izrečena za opetovano krivotvorenje i plagiranje sadržaja u što bi se neodgovorna uporaba AI aplikacija svakako mogla uvrstiti. U budućnosti će biti sigurno više govora o ovoj tematici, a educiranje će biti ključno, odnosno moći pronaći pravu mjeru korištenja takvih aplikacija među učenicima na način da su im samo pomoćna sredstva, a ne glavnina njihova rada, iz svoje točke gledišta objašnjava Karmen Krstić, pedagogica Gimnazije Jurja Barakovića.
Gen AI je tema za daljnju raspravu i edukaciju
- AI aplikacije za puko prepisivanje ne koristim. Jako mi pomažu tijekom učenja kad pomoću njih vadim natuknice iz gradiva i za to su vrlo korisne. Mislim kako nema smisla samo “copy paste” s tih aplikacija, one mogu samo poslužiti kao smjernica, ističe Andrea (15).
- Grad Zadar će kroz razne aktivnosti i radionice nastaviti poticati diskusiju i edukaciju o ovoj tematici, kao što su besplatna predavanja u organizaciji Centra za sigurniji Internet Centra za mlade, navodi pročelnica Magaš.
O primjeni umjetne inteligencije u obrazovanju svakako će se u skoroj budućnosti još više raspravljati. Napredak tehnologije je nezaustavljiv i ne mora biti nužno loše da je mladi koriste tijekom školovanja, ali isto tako treba odrediti neku granicu između AI kao pomoćnog alata i AI kao najbržeg i najdostupnijeg sredstva do postizanja rezultata bez ikakvog truda i razmišljanja.