Trebala je to biti obična aktivnost na konačnom povratku u školske klupe nakon pustih mjeseci antipandemijskih mjera, a dvije godine kasnije dobili smo jedinstveni, originalni, edukativni nastavni program. Izvrstan, po općoj ocijeni odraslih i mladih, sudionica i sudionika. Novi u bogatom programu zanimljivih aktivnosti kakvim se i ne može pohvaliti baš svaka škola.
Ali uvijek može i mora - Škola primijenjene umjetnosti i dizajna iz Zadra.
Spoj tradicionalnog i suvremenog
Prva je u nazivu grana likovne umjetnosti, općeniti naziv za postupak i rezultat korištenja grafičkih tehnika pri izradi umjetničkog djela, umnožavanja crteža putem matrica. Druga je aktivnost jedne ili više osoba koja služi za razonodu i zabavu, a za bit ima postići neki cilj pridržavajući se zadanih pravila, kao i interakciju, izravan kontakt između sudionika. U dvije tražene riječi zadanog pojma dobili smo i naziv i temu projekta iz uvoda teksta, s rodnom adresom Nazorova perivoja - Grafička igra.
Inicirana je idejom povezivanja u startu osam, a sada čak devet, srednjih umjetničkih škola koje njeguju i obrazuju učenike u području umjetničke grafike, same po sebi medijski vrlo poticajnog područja istraživanja, povezivanja i ispreplitanja znanja tradicionalnih grafičkih tehnika visokog, dubokog i plošnog tiska, koje, kako su naveli u katalogu projekta, premda se u temeljnim načelima oblikovanja nisu mijenjale stoljećima, dan-danas jednako nadahnjuju umjetnika.
Preplitanjem tradicionalnog i suvremenog otvara se izrazito široka paleta kreativnih mogućnosti u pažljivo vođenom umjetničkom obrazovanju pobuđujući izuzetan poticaj umjetničkom istraživanju i stvaralačkoj zaigranosti, baš kakav je bio i ovaj.
- Projekt smo pokrenuli 2021./22. To je bilo vrijeme kada smo se vratili u školu nakon pandemije koronavirusa, kada je počela ‘stara normalna’ nastava. Onda sam s puno pozitive i zanosa, krenula naizgled nadobudno s velikim projektom, u koji sam htjela uključiti sve škole u Hrvatskoj, primijenjene i sve koje u svom planu i programu imaju predmet Grafička tehnika. Poslala sam dopis svima. Taj projekt je bila zamisao da okupimo sve škole i sve učenike s tih odjela. Ideja je bila da u prvom krugu bude selekcija radova u školama, s po 10 učenika, odnosno 10 radova, da se potom napravi izložba, da se na njoj upoznaju učenici i nastavnici, da se povežu škole, i mi kao odjeli tih škola. I sama sam se htjela povezati s kolegama kako bi danas, sutra i mi unaprijedili svoj predmet, jer sve naše škole nemaju mogućnost raditi sve grafičke tehnike, pa da tako naši učenici i učenice mogu razgledati one koje ne mogu u svojim školama, kazuje nam prof. Mirna Oštarić Kerr, inicijatorica sada već mega-projekta ŠPUD-a.
Ogroman interes za izložbu
Nikada u povijesti školstva nisu se kod nas baš sve likovne i umjetničke škole na sličan način ujedinile oko jedne stvari, naročito ne nekog programa, kako su to ozbiljno učinile kada se kao inspirativna tema ukazala Grafička igra.
U projektu, koji uključuje sve škole primijenjene umjetnost i dizajna, kao i one koje u svojoj nastavi imaju predmet grafičkih tehnika, uz nositelja Školu primijenjene umjetnosti i dizajna Zadar, učenike od drugog do četvrtog razreda, sudjeluju i: Škola primijenjene umjetnosti i dizajna Osijek, Škola primijenjenih umjetnosti i dizajna Pula, Škola za primijenjenu umjetnosti u Rijeci, Škola za umjetnost, dizajn, grafiku i odjeću Zabok, Škola likovnih umjetnosti Split, Srednja strukovna škola Varaždin, ŠPUD Zagreb i nedavno priključena - Srednja škola Duga Resa.
- Kako su škole smještene diljem zemlje, a na različitim lokalitetima, podnebljima, imali smo i imamo različite tradicionalne igre, upravo one su nam bile polazište i motiv za grafičke radove učenicima. Naravno, mogli su ih prilagoditi modernom dobu, na svoj eksperimentalni način, prepustili smo to u procesu nastajanja učenicima i mentorima. Dobili smo na koncu sve skupa 88 radova jer je Pula poslala osam. Prvu izložbu imali smo dakako u Zadru, mi smo bili domaćini kako je i red, kao inicijatori projekta. Bila je jako posjećena, na otvorenju u Kneževoj palači bila je krcata dvorana. Došla je većina škola, učenici su se družili, naši su se uz to posebno potrudili, postavljajući pristigle radove, uređujući postav, pomogao je dosta i kolega Branko Lukić, kao i drugi nastavnici ŠPUD-a, govori idejna začetnica projekta i događanja.
Sretni i ponosni
Izložba se nakon toga, okupljajući nastavnike, učenice, učenike, i njihove predivne radove, dajući im priliku za javnu prezentaciju likovnih ostvarenja, selila po drugim gradovima. Nakon Zadra uslijedili su Zagreb, Zabok, Rijeka, Osijek, Duga Resa...
- Radovi su u različitim tehnikama, što je posebno zanimljivo, budući da u Hrvatskoj nema dovoljno izložbi tradicionalnih grafičkih tehnika i nemaju ih gdje niti vidjeti naša djeca koju to zanima. Nažalost, iako se uči u školama, na našoj umjetničkoj sceni ona je doslovno na marginama. Moja je ideja bila da se digne na noge i afirmira. Izuzetno mi je drago da sam naišla na razumijevanje i identične poglede među kolegicama i kolegama. Projekt traje već dvije godine, planiraju se i nove izložbe, a novina je da smo istu temu pokrenuli i kod profesora, koji bi se također na istu temu trebali predstaviti sličnim radovima. Inspiracija je tradicija, i naš Zadar će opet biti prvi domaćin toj izložbi, sada, šalimo se ‘18+’, na kojoj bi naši učenici mogli vidjeti kako su nastavnici odgovorili na zadanu temu u kojoj su se oni već iskazali, rukavica nam je bačena, haha, govori kroz smijeh prof. Mirna.
Učenici su, naglašava, vrlo ponosni, osjećaju se jako važnima, vidi se da im to itekako nešto znači, da su presretni zbog toga što im se pomno i stručno razgledavaju i hvale radovi, da se komentiraju i pažljivo analiziraju, nisu ni znali što ih čeka.
- Nisam ni sama znala da će ideja biti tako lijepo prihvaćena na svim razinama, izložbe prolaze u sjajnim atmosferama. Presretna sam. I isto tako beskrajno ponosna, ističe vrijedna nastavnica Škole primijenjene umjetnosti i dizajna iz Zadra.