Prof. Mirna Oštarić KerrOsobni album
StoryEditor
PROJEKT ŠPUD-A

Zadrani prvi u Hrvatskoj okupili grafičare umjetničkih škola

Poziv na zajedničko druženje inspirirano tradicionalnim igrama naših krajeva rezultirao je s 10-ak različitih otisaka devet škola što ukupno do danas čini opus od 88 grafika u više tehnika

Trebala je to biti obična aktivnost na konačnom povratku u školske klupe nakon pustih mjeseci antipandemijskih mjera, a dvije godine kasnije dobili smo jedinstveni, originalni, edukativni nastavni program. Izvrstan, po općoj ocijeni odraslih i mladih, sudionica i sudionika. Novi u bogatom programu zanimljivih aktivnosti kakvim se i ne može pohvaliti baš svaka škola.

Ali uvijek može i mora - Škola primijenjene umjetnosti i dizajna iz Zadra.

image

Postav izložbe

Mirna Oštarić Kerr

Pravilo bez pravila

Poziv na zajedničku igru kroz inspiraciju tradicionalnim igrama iz krajeva kojih potječemo, ali i šire rezultirao je različitim otiscima i bogatim opusom grafika u raznim grafičkim tehnikama. Jedino pravilo ove društvene igre je bilo da u prijenosu učeničke ideje nema pravila. Projekt ima više ciljeva: okupljanje svih srednjih škola programa likovnih umjetnosti, nastavnika i učenika grafičkih tehnika, razmjena iskustva, razvijanje suradnje i osnaživanje veza između škola diljem Republike Hrvatske, promoviranje likovne umjetnosti i grafičkih tehnika u igri koju svi žele igrati, bili veliki ili mali, život je igra koja ima i nema pravila. Zato, stvaramo i kršimo pravila skupa, igrajući se i eksperimentirajući kroz grafiku, unaprjeđujemo život ljepšim iskustvima i umjetničkim djelima, kaže inicijatorica projekta.

Spoj tradicionalnog i suvremenog

Prva je u nazivu grana likovne umjetnosti, općeniti naziv za postupak i rezultat korištenja grafičkih tehnika pri izradi umjetničkog djela, umnožavanja crteža putem matrica. Druga je aktivnost jedne ili više osoba koja služi za razonodu i zabavu, a za bit ima postići neki cilj pridržavajući se zadanih pravila, kao i interakciju, izravan kontakt između sudionika. U dvije tražene riječi zadanog pojma dobili smo i naziv i temu projekta iz uvoda teksta, s rodnom adresom Nazorova perivoja - Grafička igra.

Inicirana je idejom povezivanja u startu osam, a sada čak devet, srednjih umjetničkih škola koje njeguju i obrazuju učenike u području umjetničke grafike, same po sebi medijski vrlo poticajnog područja istraživanja, povezivanja i ispreplitanja znanja tradicionalnih grafičkih tehnika visokog, dubokog i plošnog tiska, koje, kako su naveli u katalogu projekta, premda se u temeljnim načelima oblikovanja nisu mijenjale stoljećima, dan-danas jednako nadahnjuju umjetnika.

Preplitanjem tradicionalnog i suvremenog otvara se izrazito široka paleta kreativnih mogućnosti u pažljivo vođenom umjetničkom obrazovanju pobuđujući izuzetan poticaj umjetničkom istraživanju i stvaralačkoj zaigranosti, baš kakav je bio i ovaj.

- Projekt smo pokrenuli 2021./22. To je bilo vrijeme kada smo se vratili u školu nakon pandemije koronavirusa, kada je počela ‘stara normalna’ nastava. Onda sam s puno pozitive i zanosa, krenula naizgled nadobudno s velikim projektom, u koji sam htjela uključiti sve škole u Hrvatskoj, primijenjene i sve koje u svom planu i programu imaju predmet Grafička tehnika. Poslala sam dopis svima. Taj projekt je bila zamisao da okupimo sve škole i sve učenike s tih odjela. Ideja je bila da u prvom krugu bude selekcija radova u školama, s po 10 učenika, odnosno 10 radova, da se potom napravi izložba, da se na njoj upoznaju učenici i nastavnici, da se povežu škole, i mi kao odjeli tih škola. I sama sam se htjela povezati s kolegama kako bi danas, sutra i mi unaprijedili svoj predmet, jer sve naše škole nemaju mogućnost raditi sve grafičke tehnike, pa da tako naši učenici i učenice mogu razgledati one koje ne mogu u svojim školama, kazuje nam prof. Mirna Oštarić Kerr, inicijatorica sada već mega-projekta ŠPUD-a.

Dva desetljeća dizajna

Prije točno dva desetljeća, 2004.,uveli smo u našoj školi Odjel grafičkog dizajna koji nailazi na veliki interes učenica i učenika. Ponosna sam što je ova ideja prerasla u konkretan projekt na zadovoljstvo svih sudionika. Čestitam svima koji su zalaganjem i marom doprinijeli da oživi, iskreno se nadam da je ovo samo početak i da će se Grafička igra nastaviti igrati godinama, naglašava ravnateljica ŠPUD-a, Marjana Bakmaz.

Ogroman interes za izložbu

image

Karlo Klarić i Klara Glavan

Mirna Oštarić Kerr

Nikada u povijesti školstva nisu se kod nas baš sve likovne i umjetničke škole na sličan način ujedinile oko jedne stvari, naročito ne nekog programa, kako su to ozbiljno učinile kada se kao inspirativna tema ukazala Grafička igra.

U projektu, koji uključuje sve škole primijenjene umjetnost i dizajna, kao i one koje u svojoj nastavi imaju predmet grafičkih tehnika, uz nositelja Školu primijenjene umjetnosti i dizajna Zadar, učenike od drugog do četvrtog razreda, sudjeluju i: Škola primijenjene umjetnosti i dizajna Osijek, Škola primijenjenih umjetnosti i dizajna Pula, Škola za primijenjenu umjetnosti u Rijeci, Škola za umjetnost, dizajn, grafiku i odjeću Zabok, Škola likovnih umjetnosti Split, Srednja strukovna škola Varaždin, ŠPUD Zagreb i nedavno priključena - Srednja škola Duga Resa.

- Kako su škole smještene diljem zemlje, a na različitim lokalitetima, podnebljima, imali smo i imamo različite tradicionalne igre, upravo one su nam bile polazište i motiv za grafičke radove učenicima. Naravno, mogli su ih prilagoditi modernom dobu, na svoj eksperimentalni način, prepustili smo to u procesu nastajanja učenicima i mentorima. Dobili smo na koncu sve skupa 88 radova jer je Pula poslala osam. Prvu izložbu imali smo dakako u Zadru, mi smo bili domaćini kako je i red, kao inicijatori projekta. Bila je jako posjećena, na otvorenju u Kneževoj palači bila je krcata dvorana. Došla je većina škola, učenici su se družili, naši su se uz to posebno potrudili, postavljajući pristigle radove, uređujući postav, pomogao je dosta i kolega Branko Lukić, kao i drugi nastavnici ŠPUD-a, govori idejna začetnica projekta i događanja.

Raznolika lepeza

Radovi učenika pokazuju vrlo raznoliku lepezu pristupa temi, individualni interesi za igru vrlo su široki, likovne interpretacije odraz različitih senzibiliteta i autorskih izričaja. Projekt dodatno afirmira grafiku kao medij, ističući kvalitetu i osobitosti tradicionalne grafike, finoću bakropisne linije, mekoću tonova akvatinte, energičnost linoreza... Istovremeno ne ostajući imun na grafičke mogućnosti digitalnog doba i kreativna ostvarenja njihova spoja, napominje nam izv. prof. dr. art. Ana Vivoda.

Sretni i ponosni

image

Kad se male ruke slože

Mirna Oštarić Kerr

Izložba se nakon toga, okupljajući nastavnike, učenice, učenike, i njihove predivne radove, dajući im priliku za javnu prezentaciju likovnih ostvarenja, selila po drugim gradovima. Nakon Zadra uslijedili su Zagreb, Zabok, Rijeka, Osijek, Duga Resa...

- Radovi su u različitim tehnikama, što je posebno zanimljivo, budući da u Hrvatskoj nema dovoljno izložbi tradicionalnih grafičkih tehnika i nemaju ih gdje niti vidjeti naša djeca koju to zanima. Nažalost, iako se uči u školama, na našoj umjetničkoj sceni ona je doslovno na marginama. Moja je ideja bila da se digne na noge i afirmira. Izuzetno mi je drago da sam naišla na razumijevanje i identične poglede među kolegicama i kolegama. Projekt traje već dvije godine, planiraju se i nove izložbe, a novina je da smo istu temu pokrenuli i kod profesora, koji bi se također na istu temu trebali predstaviti sličnim radovima. Inspiracija je tradicija, i naš Zadar će opet biti prvi domaćin toj izložbi, sada, šalimo se ‘18+’, na kojoj bi naši učenici mogli vidjeti kako su nastavnici odgovorili na zadanu temu u kojoj su se oni već iskazali, rukavica nam je bačena, haha, govori kroz smijeh prof. Mirna.

Učenici su, naglašava, vrlo ponosni, osjećaju se jako važnima, vidi se da im to itekako nešto znači, da su presretni zbog toga što im se pomno i stručno razgledavaju i hvale radovi, da se komentiraju i pažljivo analiziraju, nisu ni znali što ih čeka.

- Nisam ni sama znala da će ideja biti tako lijepo prihvaćena na svim razinama, izložbe prolaze u sjajnim atmosferama. Presretna sam. I isto tako beskrajno ponosna, ističe vrijedna nastavnica Škole primijenjene umjetnosti i dizajna iz Zadra.

Zadarska nadarena ekipa

Radio sam u linorezu, odlučio sam se rad nazvati - Igra skrivača, na malo drugačiji način, a za to su mi trebala oko dva tjedna. I, donekle sam zadovoljan. Bilo je vrlo zanimljivo iskustvo postavljati izložbu, svidjelo mi se dosta radova, smatram da imam puno talentiranih vršnjaka iz drugih škola i sretan sam što sam bio dio projekta. Ipak, nakon srednje namjeravam upisati Glazbenu akademiju u Grazu, kazuje nam Karlo Klarić, učenik 4.c ŠPUD-a.

Klara Glavan, iz istog razreda, također je radila u linorezu, rad naziva - Šah.

- Taj sport me inspirirao kao motiv, najprije sam nacrtala na papiru, prebacila predložak na matricu i završila tiskanjem, sve u otprilike tri tjedna. Izuzetno zanimljivo bilo je postavljanje izložbe, uspješan timski dio posla, u kojemu sam sudjelovala. Zadivljena sam iskazanim trudom i radovima svojih vršnjakinja i vršnjaka, jako zadovoljna što sam bila dio projekta. Iza srednje, planiram i na studij grafičkog smjera, naglašava.

Zadarskih 10 učenika i radova predstavljali su i: Zara Rajhenfater (Chop, Chop, Chop), Monika Vetrih (Usamljeni insekt), Lara Kruneš (Kamen, škare i papir), Karlo Končurat (Menacing chess), Gregor Gržan (Kocke), Đana Mikas (3D Alka), Anđelina Fajt (Briškule, ljestve i zmije) i Anđela Franin (Potapanje brodova).

image

Učenički rad - Igra skrivača

Karlo Klarić
image

Učenički rad - Šah

Klara Glavan
04.02.2024., 08:40h
26. travanj 2024 19:18