Željko Mršić/Pixsell
StoryEditor
EKOLOŠKI BOOM

Zračna luka Zadar prvi ‘zeleni’ aerodrom’ u Hrvatskoj

Ključni rezultat projekta je uspješno implementiran elektrificirani i ekološki prihvatljiv sustav za prihvat i otpremu zrakoplova u Zračnoj luci Zadar. Implementirani su fiksni priključci za električno napajanje zrakoplova uz nužnu prilagodbu glavne stajanke: ugrađeno je 10 fiksnih priključaka za električno napajanje zrakoplova GPU (Ground power unit), uređeno jednoredno parkiranje zrakoplova, uz zadržavanje broja parkirnih pozicija 10, i zamijenjena upotreba agregata na dizel pogon za napajanje zrakoplova upotrebom električne energije iz podzemnih priključaka

Zadarska zračna luka prošlog je tjedna na Završnoj konferenciji predstavila ciljeve i rezultate projekta “Elektrifikacija i ozelenjivanje sustava prihvata i otpreme zrakoplova te električno napajanje zrakoplova u Zračnoj luci Zadar” sufinanciranog sredstvima Europske unije u sklopu Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026.

Ukupna vrijednost projekta je 16.330.740,41 €, ukupno je prihvatljivih troškova 12.830.602,02 €, od čega je 9.279.967,08 € bespovratnih sredstava, a razdoblje provedbe projekta je od 1. listopada 2021. do 31. listopada 2024. godine, od čega su 14 mjeseci trajali postupci nabave ekološke opreme, izvođenja radova fiksnih priključaka i ugradnje fotonaponske elektrane. Projekt je usmjeren na značajno smanjenje emisija stakleničkih plinova i unaprijeđenje ekoloških standarda u zračnom prometu, a Zračna luka Zadar postala je jedna od prvih zračnih luka u implementaciji ovakvih tehnologija u Hrvatskoj.

EKO sustav za prihvat i otpremu zrakoplova

Ključni rezultat projekta je uspješno implementiran elektrificirani i ekološki prihvatljiv sustav za prihvat i otpremu zrakoplova u Zračnoj luci Zadar. Implementirani su fiksni priključci za električno napajanje zrakoplova uz nužnu prilagodbu glavne stajanke: ugrađeno je 10 fiksnih priključaka za električno napajanje zrakoplova GPU (Ground power unit), uređeno jednoredno parkiranje zrakoplova, uz zadržavanje broja parkirnih pozicija 10, i zamijenjena upotreba agregata na dizel pogon za napajanje zrakoplova upotrebom električne energije iz podzemnih priključaka.

Zamijenjena je oprema koja koristi dizel gorivo s ekološki prihvatljivom opremom za prihvat i otpremnu zrakoplova: nabavljeno je električno vozilo za izguravanje zrakoplova, daljinski vođeno električno vozilo za izguravanje zrakoplova, pet električnih vozila za vuču kolica za prtljagu, samohodne stepenice na električni pogon te autobus za prijevoz putnika prema/od zrakoplova. Također, izgrađena je foto naponska elektrana kapaciteta 610,56 Kw, na koju su spojeni fiksni priključci za napajanje zrakoplova električnom energijom (GPU), povećana je energetska efikasnost i održivost sustava za prihvat i otpremu zrakoplova na električni pogon te smanjena emisija stakleničkih plinova i ovisnosti o konvencionalnim izvorima energije.

image

Josip Klišmanić, direktor Zračne luke Zadar

Zračna Luka Zadar

- Projektom financiranim iz Nacionalnog programa za oporavak i otpornost koji je financiran sredstvima Europske Unije pokazali smo da smo na pravom razvojnom putu i da, činjenicom da smo jedina zračna luka kojoj je odobreno financiranje iz EU fondova, prednjačimo u razvojnim projektima i ispravno provodimo politike Europske unije. Naime, Uredbom (EU) 2023/1804 sve zračne luke dužne su do 1. siječnja 2030. godine osigurati opskrbu zrakoplova u mirovanju električnom energijom koja se proizvodi na lokaciji bez uporabe fosilnih goriva. Investicija koja čeka veliku većinu zračnih luka u Europskoj uniji, a isto tako i sve preostale zračne luke u Republici Hrvatskoj, Zračna luka Zadar je s ovim projektom odradila i to uz potporu same EU, rekao je direktor Zračne luke Zadar Josip Klišmanić.

Premašen broj od 1,5 milijuna putnika

Navedeni projekt nije jedini uspjeh zadarske zračne luke u posljednje vrijeme. Naime, po prvi put u povijesti, 30. rujna 2024. Zračna luka Zadar premašila je 1,5 milijuna putnika, a trebalo je točno 8 mjeseci kako bi se dosegnuo promet putnika iz 2023. Klišmanić procijenjuje kako će do kraja godine Zračna luka doseći brojku od 1,6 milijuna putnika.

- Posljednjih godina smo imali stope rasta koje su daleko iznad prosjeka i koje su zapažene i na europskoj razini. Rast će se nastaviti, no sad se i mi nadamo, ne tolikim stopama, kaže direktor Zračne luke Zadar.

U sezoni iz Zadra postoje brojni niskotarifni letovi, a Klišmanić se nada kako će se broj u budućnosti povećati, te kako oni neće biti vezani samo uz turističku sezonu.

- Zračna luka Zadar ničim ne priječi produljenje reda letenja i u zimsku sezonu. Već sada se tijekom zimskog reda letenja odvija promet na linijama prema Zagrebu i Puli, a od prošle godine nas je po prvi put zimi s inozemnom destinacijom, s Münchenom, povezala naša Croatia Airlines. Moguće je da se već i od sljedeće zime pridruže i neke druge aviokompanije, poručio je Klišmanić.

image

Po prvi put u povijesti, 30. rujna 2024. Zračna luka Zadar premašila je 1,5 milijuna putnika

ZraČna Lukma Zadar/zadarska Županija
image

Za interkontinentalne letove potrebna je odgovarajuća infrastruktura

Pixabay

Važnost niskotarifnih letova

Koliko su niskotarifni letovi važni za Zadar i Zadarsku županiju pokazuje i Odluka Gradonačelnika iz srpnja ove godine kojom je prihvaćeno sklapanje Ugovora o suradnji u Strateškim promotivnim kampanjama u 2024. godini s TZ Grada Zadra, premda je na snazi bio tehnički proračun. Iz gradskog proračuna isplaćeno je 232.265 eura Ryanairu i Eurowingsu, navodi se u ugovoru između Grada Zadra i Turističke zajednice, koja je za te dvije niskotarifne kompanije preuzela obavezu financiranja predstavljanja destinacije. Klišmanić smatra kako takve subvencije niskotarifnim kompanijama donose višestruku dobit.

- Korist takvog pristupa od strane HTZ-a, TZ Zadarske županije i ostalih lokalnih TZ-a je više nego očita. Svi znamo kada počinje turistička sezona. Izravno je povezana s ljetnim redom letenja i tada, istoga dana, počinje “šušur” u gradu i okolnim mjestima. Ne treba sumnjati u korist takvog pristupa, jer znanstvene studije su pokazale da je utjecaj niskotarifnih kompanija od iznimnog značaja na gospodarstvo Zadra i čitave regije. Uostalom, kako je bez tog dijela gostiju vidjeli smo prije nekoliko godina za vrijeme pandemije, rekao je.

Uskoro interkontinentalni letovi?

Klišmanić je najavio kako će iduće godine preko Zadra letjeti i neke nove aviokompanije, čija će imena javnosti biti poznata krajem siječnja, kada će Zračna luka Zadar objaviti ljetni raspored letenja, a najavio je i mogućnost onoga što priželjkuju brojni građani - interkontinentalne letove.

- Interkontinentalni letovi ovise o mnogo čimbenika. Jedan od njih, a koji se odnosi izravno na zračnu luku, jest infrastruktura. Planovi za produljenje uzletno-sletne staze, koja se nalazi u obuhvatu vojne baze, postoje, no još nisu osigurana financijska sredstva. No, ni tada ne znači da ćemo odmah dobiti long-haul letove, jer potrebno je da se na destinaciji dogode predradnje za to, u vidu podizanja razine smještajnih kapaciteta i ponudi destinacije za takvu vrstu putnika. No, s vremenom, prvenstveno uz pokretanje matične luke za kružna putovanja u Gaženici, siguran sam da će biti prostora i za takav tip prometa u Zračnoj luci Zadar. Mi ćemo biti spremni, zaključio je direktor Zračne luke Zadar.

image

Subvencioniranje niskotarifnih kompanija donosi višestruku dobit

Pixabay
image

Putnike će, u krugu Zračne luke, prevoziti električni autobusi

Pixabay
28.10.2024., 15:32h
Karlo Ivković
22. studeni 2024 10:02