Zajednička fotografija komisije i čestitara nakon obrane doktorataOsobni Album
StoryEditor
KOSTIMOGRAFKINJA, KUSTOSICA I VODITELJICA ETNOLOŠKOG ODJELA NMZ

Marija Šarić Ban doktorirala na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu

Ovaj doktorski rad otvorio je razna pitanja i mogućnosti za daljnje proširenje istraživanja i dao mali doprinos razvoju područja kazališne umjetnosti i razvoju nositelja likovnosti kazališne predstave, kostimografiji i scenografiji, nada se poznata Zadranka...

Poznata zadarska i hrvatska kostimografkinja, kustosica i voditeljica Etnološkog odjela Narodnog muzeja Zadar, Marija Šarić Ban nedavno je doktorirala je na Akademiji likovnih umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu. Obranivši doktorski rad pod nazivom Sinergija kazališnog kostima i scenskog prostora stekla je akademski stupanj doktorica umjetnosti. Marija Šarić Ban je do sad jedina osoba u Zadru s titulom dr. art iz umjetničkog polja likovne umjetnosti, umjetničke grane slikarstvo.

Kostimografija kao scenografija

Umjetnički mentor je bio jedan od najvećih živućih hrvatskih slikara i scenografa prof. art. Zlatko Kauzlarić-Atač. Teoretska mentorica bila je izv. prof. dr. sc. Teodora Vigato. Dr. Marija Šarić-Ban time je obranila postavljenu tezu da kostimografija može proširiti svoju ulogu u ulogu scenografije i postati sama scenografija.

- Doktorsko istraživanje se kreće u kontekstu likovnog istraživanja unutar kazališne umjetnosti. Kazalište u samom pluralitetu u sebi sadrži sve medije umjetnosti: koristi radnju, riječi, liniju, boju i ritam. Kazališna vizualizacija kroz kostim i scenu je djelo samo za sebe, ali i dio unutar kazališnog projekta, a ne samo omot nečega, rekla je dr. Šarić Ban.

Oslonac istraživanja funkcije kostima u predstavi bilo je u njenom autorskom radu, režiji predstave Kako je Potjeh tražio istinu. Predstava, prema literalnom predlošku Ivane Brlić-Mažuranić, bila je jedan od najuspješnijih hrvatskih predstava te sezone.

- Potjehom su se otvarale mogućnosti u istraživanju i kreiranju predstava kao i raznih segmenata od kojih je kazališno djelo sačinjeno, rekla je na početku razgovora dr. Marija Šarić Ban.

Zajedništvo likovne i scenske umjetnosti

Zašto je Potjeh svojevrsna pramjera Vašeg doktorata?

- Traži se smisao u zajedništvu likovne i scenske umjetnosti, istražujem važnost scensko-likovne dramaturgije u stvaranju kazališne predstave (riječ, pokret, likovnost, dramaturgija) te važnosti kostimografije i scenografije u stvaranju slike predstave i važnosti likovnosti kao proširene vrijednosti za kazališnu umjetnost. Slikarstvo može u kazalištu pronaći svoje veliko polje gibanja, življenja, događanja, prožimanja. Svoje privilegirano mjesto prijelaza. Jednostavno, na sceni se slikarstvo može dinamički događati čak i onda kad je statično i nepokretno: to događanje, tu permanentnu dinamiku izazivaju svjetlo, kretanja glumaca pa, rekla bih, čak i riječi koje se tu pokraj izgovaraju.

Kakvu strukturu doktorata zahtjeva titula doktora umjetnosti?

image

Marija Šarić Ban i Stošija Tomaš nakon obrane doktorata

Osobni Album

- U prvom teoretskom dijelu detaljno predstavljam i obrađujem ulogu i funkciju scenografije i kostimografije kroz Povijesni pregled scenografije i kostimografije u 16 poglavlja na 300 stranica: počevši od svetkovina primitivnih plemena, antičke Grčke, starog Rima, srednjeg vijeka liturgijske drame i misterija, renesanse, commedie dell‘ arte, baroka, 17., 18., i 19. stoljeća, doba kazališnog naturalizma, dvadesetog stoljeća i suvremenog teatra danas. Zatim istražujem ulogu kostimografije i kostima u razvoju kazališta kroz formu plesa: u operi, drami, klasičnom baletu i modernom plesu, performansu i lutkarskim predstavama. Na svoj način objašnjavam razne aspekte i važne segmente razvoja transformacije kazališta i ukazujem na važnost i povezanost sinergije likovne umjetnosti i likovnih umjetnika s kazalištem. Uz odabrane brojne ilustracije i citiranje teoretičara: povjesničara umjetnosti, kazališne teoretičare, autore scenografije i kostimografije, istražujući njihov rad dotičem se razvoja i transformacije kazališta, kazališne kostimografije i scenografije te ukazujem na najznačajnije pojave, mijene i pojedinačne dosege od povijesnog do suvremenog kazališta.

Predstava "Kako je Potjeh tražio istinu"

Istraživanja ste proveli paralelno na znanstveno-teoretskom i vizualno-praktičnom planu?

Marija Šarić Ban je do sad jedina osoba u Zadru s titulom dr. art iz umjetničkog polja likovne umjetnosti, umjetničke grane slikarstvo...

- Teorijskim istraživanjem dajem okvir i ključ za razumijevanje praktičnog rada koji je predstavljen u obliku plesno-dramske kazališne predstave Kako je Potjeh tražio istinu. Ujedno istražujem i tradicijsku nošnju koja služi kao inspiracija u kreiranju kostima, iz tog razloga je poseban dio posvećen inspiraciji prema hrvatskoj narodnoj nošnji područja Sjeverne Dalmacije, dinarsko ruho. Na iskustvu hrvatske tradicijske nošnje nastaju novi kazališni kostimi i otvara se prostor njezine primjene na kazališnoj sceni. U disertaciji dajem i primjer iz svoje umjetničke prakse: kostimografije za performanse i predstave koji su prethodili realizaciji doktorskog rada. Kroz šest odabranih predstava tematiziram kostime i tijela u pokretu. Svi akteri predstave odgovorili su da kostimografija i kostimi u predstavi Kako je Potjeh tražio istinu proširuju ulogu prema scenografiji posebno izdvajajući kostim Svarožića i njegov plašt koji prikazuje cijeli svijet za koji kažu da i jest scenografija. Svi su se složili da u predstavi Potjeh kostim u potpunosti preuzima ulogu scenografije i da to pridonosi izgledu i drugim segmentima predstave.

U realizaciji doktorata pomogli su Vam mnogi prijatelji i suradnici, a i dobar dio istražen je u Zadru?

image

Kako je Potjeh tražio istinu

Željko Karavida

- Predstava je sveukupno autorsko djelo za koje moja malenkost potpisuje idejni koncept, dramaturgiju, režiju i kostimografiju i scenografiju. Kazališna predstava je kompleksno umjetničko djelo tako da ništa manje za stvaranje ovog djela nije važan cijeli autorski tim. Koreografiju potpisuje Sanja Petrovski, asistentica koreografije Lada Petrovski Ternovšek, Matea Bilosnić te izvedbeni tim - plesači Zadarskog plesnog ansambla uz glumca Vinka Radovčića koji je ostvario lik Svarožića, Mimija Zadarskog u liku djeda. Treba istaknuti glavne plesače, profesionalce koji su dali svoj autorski plesni obol predstavi u realizaciji likova: Lada Petrovski Ternovšek, Patricia Gospić kao glavni lik Potjeh, bjesovi: Natali Perić, Nataša Kustura, Martina Ružić, Ruby Ivosić. Likove braće ostvarili su Mate Ivić, Luka Knez, Domagoj Ikić i ostali plesači učenici OŠ Blagoja Bersa Zadar i članovi ZPA. U periodu od 2005. do 2014. godine u kojem se kontinuirano radilo na predstavi koja je u prvoj verziji postavljena 2005. na Zadarskom kazališnom ljetu u crkvi Sv. Dominika i izvedena više puta u raznim postavama da bi se za potrebe doktorata nadogradila i obnovila u suradnji s HNK Zadar i KLZ i predpremijerno izvela 2014. na Zadarskom kazališnom ljetu te 2017. predstavila kao umjetnički rad navedenog doktorata u GK Komedija u Zagrebu prošlo je oko 80 izvođača. Da bi se ostvarilo ovo umjetničko djelo, pomoć je došla sa svih strana, predstava je potpomognuta od HNK Zadar i ravnatelja Renata Švorinića, KLZ i ravnateljice Iris Pavić-Tumpa i Narodnog muzeja Zadar i ravnateljice dr. sc. Renate Peroš. Narodni muzej je podržao predstavu jer se doktorski rad jednim dijelom bavi i tradicijskim ruhom, narodnom nošnjom dinarskog kraja-zadarskog zaleđa kao kazališnim kostimom što je inspiracija likovnosti predstave Kako je Potjeh tražio istinu u cjelini. Također je važno istaknuti glazbu, album Ivo i Mara koji je skladan za film Konjanik, nagrađen Porinom u predstavi koju potpisuje Mojmir Novaković i grupa Kries koji se bave također etno glazbenom tradicijom i njenom transpozicijom u suvremeno. Financijski, predstava je podržana od Ministarstva kulture RH, Grada Zadra i Zadarske županije. Vidite koliko toga je potrebno da se ostvari jedno ovakvo djelo. Važan doprinos je i velika dokumentacija: kostimografski crteži, kostimi, radni zapisi te fotografije. Predstavu su pratili fotografi: Konde, Željka Tomaš, Tonia Jurišić, Iva Perinčić, Srđan Babić i službeni fotograf Željko Karavida.

Obnova predstave

Kakve nove znanstvene horizonte otvara Vaša disertacija?

Rad je važan za razumijevanje i proširenje percepcije kazališne umjetnosti te uloge likovnog aspekta u sinergiji kostimografije i scenskog prostora te u očuvanju hrvatske etno-tradicijske baštine...

- Ovaj doktorski rad otvorio je razna pitanja i mogućnosti za daljnje proširenje istraživanja te, nadam se, dao mali doprinos razvoju područja kazališne umjetnosti i razvoju nositelja likovnosti kazališne predstave, kostimografiji i scenografiji. Rad je važan za razumijevanje i proširenje percepcije kazališne umjetnosti te uloge likovnog aspekta u sinergiji kostimografije i scenskog prostora te u očuvanju hrvatske etno-tradicijske baštine. Zahvaljujući koreografkinji i voditeljici ZPA Sanji Petrovski i plesačima Zadarskog plesnog ansambla u dogovoru sam oko pripreme obnove predstave Kako je Potjeh tražio istinu s planom izvođenja u Zadru i gostovanja diljem Hrvatske, a možda i van. Nadam se da će nam i ovaj put svi pomoći u toj realizaciji.

image

Pred komisijom

Osobni Album
12.04.2023., 13:56h
RAZGOVARAO:SINIŠA KLARICA
18. rujan 2024 19:39