Pročelnik gradskog Upravnog odjela za komunalne djelatnosti Robertino Dujela, svoju prvu ranojutarnju kavu popije u centru grada. Usput, kaže, provjeri ‘svoje komunalce‘ koji su od jutra na terenu. Pa smo mi ‘provjerili‘ s njim kakvo je stanje komunalnog reda u gradu i ‘pročešljali‘ aktualne probleme.
Kako biste ocijenili rad vašeg odjela na terenu?
S obzirom na ljudske resurse s kojima raspolažemo, mislim da uspješno odolijevamo izazovima turističke sezone. Priprema je, tijekom prvih mjeseci tekuće godine, odrađena kvalitetno i konkretno, što nam je uvelike olakšalo i samo postupanje u turističkoj sezoni. Prvenstveno govorim o dostavi na Poluotoku, regulativu za rješenje tog problema smo donijeli još početkom kalendarske godine i krenuli u konkretan i učinkovit nadzor nad njezinom provedbom, tako da smo problem dostave riješili i prije glavne turističke sezone.
Izlazimo na teren po svakom pozivu
Neki se problemi provlače godinama, buka, štekati koji stalno izlaze iz gabarita, građevinski radovi usred sezone, vožnja romobila, bicikla i motora u pješačkoj zoni, kamperi koji se parkiraju na zelenim površinama ili zauzmu dva parkirna mjesta... Zar ste godinama stvarno nemoćni pred takvim problemima? U čemu je kvaka?
Isprepleću se nadležnosti više tijela i institucija, ustanova, ne samo jedinice lokalne samouprave, već i državnih tijela. Suradnja jest na odgovarajućoj razini, no međutim, uvijek je problem dostupnog ljudskog potencijala, posebice tijekom turističke sezone. Konkretno, kad su kamperi u pitanju i tu smo napravili iskorak, postavili smo oznake za zabranu kampiranja na brojnim primijećenim mjestima koja nisu odgovarajuća za kampiranje, no u nadzoru nad nedozvoljenim kampiranjem ključna je asistencija policije, odnosno državnog inspektorata zbog utvđivanja identiteta prekršitelja
Ali zato postoji koordinacija svih nadležnih tijela. koju organizirate svake godine prije sezone. Zašto ta koordinacije ne funkcionira onako kako bi trebala ili se možda ne poštuju dogovori?
Dogovori se poštuju, ali upravo su ljudski resursi ključni za provođenje nadzora. No, s onim što trenutačno imamo i čime raspolažemo, vjerujem da odolijevamo izazovima. Činjenica jest da izlazimo na teren po svakom smo pozivu i prijavi i nastojimo svaku nepravilnost promptno otkloniti. No, za rješenja koj bi uvelike zadovoljila naše građane, potrebna je i konkretnija brojnost tih državnih službi i institucija koje bi tijekom ljetne sezone dale podršku komunalnom redaru.
Sve više zainterresiranih za posao komunalnog redara
Zašto Grad ne zapošljava više komunalnih redara, pogotovo sezonaca?
Problem proračun. Znači, broj zaposlenika mora biti, sukladno Zakonu o proračunu, identičan onom broju zaposlenih na zadnjem danu prethodne godine. Tako da od ona planirana četiri sezonska komunalna redara, ove godine nemamo nijednog.Trenutno na raspolaganju imamo pet komunalnih redara, a samo telefonskih prijava u prvom satu prvog tjedna mjeseca srpnja, je bilo 25. Možete zamisliti koji nam je intenzitet rada na dnevnoj bazi.
Jeste li takav problem sa sezonskim komunalnim redarima imali i u proteklih pet godina?
To je samo otkad je blokada proračuna, inače bismo redovito imali tri do četiri komunalna redara. Vjerovali ili ne, danas imamo daleko više zainteresiranih koji se javljaju u Upravni odjel s ciljem da se pridruže našem timu. Vjerojatno smo ih i na neki način animirali svojim djelovanjem i predstavljanjem u javnosti.
Dobro, proteklih godina niste imali problema s ljudstvom, a opet se ti problemi provlače iz godine u godinu?
Upravo je regulativa, dijelom, uzrok tih problema. Komunalni odjel, nastoji regulativu uskladiti sa stvarnim stanjem na terenu. Tako smo problem dostave analizirali još početkom 2017. godine, pa smo izmijenili Odluku staru 10 godina i došli do ove razine gdje je danas, u pješačkoj zoni, prava rijetkost zateći dostavno vozilo nakon 7,30 sati.
Rasteretili smo pješačku zonu
Dobro, ali treba li Gradu stvarno 10 godina da prilagodi regulativu, je li trebalo doista 10 godina da se riješi taj problem s dostavom? Zašto Grad ne reagira brže, jer samostalno donosi ta pravila?
Neki turistički bum, nova kretanja, neke nove promjene, upravo su krenule unatrag sedam-osam godina. Morali smo tad reagirati promptno. Možda je vrijeme prije toga bilo manje zahtjevno, manji pritisak je bio na samu pješačku zonu. Nekad su fokus i target bili na zapadnome dijelu grada, Puntamici, Diklu, a danas je to centar, sve je važnije i značajnije se događa na Poluotoku.
Ali to je tako s Poluotokom već desetak godina, a tek se ove godine sredila dostava?
Zato što smo išli korak po korak, u razmjernosti zaštite interesa onih koji imaju potrebu za dostavom, a s druge strane i Zadrana, gostiju i zaštite same kulturne baštine na Poluotoku. Nismo mogli napraviti rez i ostaviti sve one koji imaju potrebu za dostavom bez te mogućnosti. To smo sad riješili pretovarnim dostavnim mjestima po obodu Poluotoka i rasteretili pješačku zonu.
Što je s biciklima, romobilima, motorima u pješačkoj zoni?
Nažalost, opet moram reći da komunalni redar, odnosno prometni redar, nema ovlasti zaustaviti vozače.
Kakav je suradnja s policijom po tom pitanju? Ni oni nemaju ljudi?
Policija u skladu sa svojim mogućnostima ureduje i moram reći da je naša suradnja sa svim institucijama na zavidnoj razini.
Suradnja s policijom na zavidnoj razini
Odlično, ali građani to ne vide...
Da...Ne bih se baš složio s tim. Naše intervencije u poslijepodnevnim satima su učestale na Poluotoku, baš u dijelu neprihvatljive prodaje i ponašanja u užoj povijesnoj jezgri. Znači, u poslijepodnevnim satima taj intenzitet i suradnja su, usudim se reći, na zavidnoj razini.
Super je da ste riješili dostavu, ali građanima koji ovdje žive stalno uzimate parkirna mjesta. Trebaju li građani prvi Gradu biti u fokusu, a onda sve ostalo?
Tako je. S pokretanjem projekta dostavnih mjesta, pokrenuli smo i inicijativu tzv. nulte parkirne zone, isključivo za stanare Poluotoka. Kontinuirano širimo te nulte zone, na zadnjoj sjednici Gradskog vijeća smo osigurali dodatnih dvadesetak parkirnih mjesta u ulici Ivana Danila na Liburnskoj obali i ulici C.F. Bianchia, a kod Tehničke škole je isto osigurano još početkom godine.
Da, ali, konkretno, kod Tehničke se u nultoj zoni parkiraju i vozila koja nemaju ZD registracijsku oznaku.
Uvijek je nadzor nad provedbom Odluke ključan. Znači, Odluka donosi dobre stvari i radi kvalitativni iskorak, ali ako to ne prati nadzor nad provedbom, onda je to problem. U ovom slučaju nadzor obavljaju Obala i lučice i siguran sam da će uložiti sav potreban napor kako bi stanovnicima Poluotoka osigurali njihova prava. S njima komuniciramo i surađujemo na dnevnoj bazi.
Medijatori međususjedskih odnosa
Što vama osobno u gradu najviše smeta?
Blokada proračuna, jer ne možemo ostvariti sve nove projekte i ideje kojih je jako puno i šteta je za građane da ne možemo iskoristiti taj potencijal. Volio bih da imamo više ljudi da možemo brže rješavati, primjerice, ovo nepropisno širenje štekata.Bez obzira na trenutačne izazove, pojačat ćemo intenzitet kontrola u udarnim turističkim tjednima sa svim raspoloživim resursima.
Što građani najčešće prijavljuju?
Prvi tjedan u srpnju su to najčešće građevinski radovi, jer tad kreće zabrana građevinskih radova. Redovito su tu prigovori u svezi držanja i postupanja s kućnim ljubimcima, a česte su i prijave zbog kojih komunalni redari moraju biti medijatori u rješavanju međususjedskih odnosa. Spremni smo i za to. Svugdje gdje možemo pružiti pomoć i asistenciju građanima, na raspolaganju smo.
Stalno pitanje blokade proračuna
Dokad ćete, u Gradskoj upravi, blokadu proračuna koristiti kao izgovor? Građani nemaju veze s političkim prepucavanjima, a ispada da su taoci istih.
Ali, to su činjenice, ne možemo protiv regulative, koliku god želju, htijenje, napor ulagali, regulativa se treba poštovati. Ako zakon kaže da ne možete provoditi nove ideje i zamisli u djelo, onda jednostavno morate objasniti građanima da se to ne može. Ali svi gradski odjeli crpe krajnje mogućnosti da ne bi bilo nepremostivih prepreka u realizaciji zahtjeva građana i onoga što nam treba u svakodnevnom okruženju. Ispričat ću jedan detalj iz iskustva komunalnog odjela. Zbog blokade proračuna, Grad ne može isporučiti običnu narudžbenicu za izradu elaborata vrijednu par stotina eura, kako bismo postavili uspornike ili nadopunili prometnu signalizaciju s vertikalnom signalizacijom. Konkretno, na Putu Dikla nam se, na jednoj obnovljenoj dionici, povećavaju brzine i događaju prometne nezgode. Da bismo riješili problem, ne čekajući deblokadu proračuna, zadužili smo Obalu i lučice, iako to nije njihova primarna djelatnost, da nam izrade elaborat, jer oni imaju vlastita sredstva, nisu u blokadi. Sve zahtjeve građana nastojimo riješiti na takav i sličan način, da pronalazimo alternativne mogućnosti i nemoguće učinimo mogućim. Slažem se s vama, građane u konačnici ne interesira što je uzrok, građani zaslužuju našu podršku i uslugu u kontinuitetu, a mi im to, i u ovoj situaciji, nastojimo maksimalno pružiti.