You Tube
StoryEditor
VIDEOTEKA ZADARSKOG TJEDNIKA

GETTYSBURG (1993.) Vjerni prikaz ključne bitke Američkog građanskog rata

Konačni uradak je epopeja duga četiri sata i 14 minuta, što ovaj film čini jednim od najdužih u američkoj kinematogafiji

Skoro pa prije točno 161 godine, ili točnije od 1. do 3. srpnja 1863. vodila se jedna od presudnih bitaka Američkog građanskog rata, ona koja je po mnogim povjesničarima odredila i njegov konačni ishod – Bitka kod Gettysburga. Godine1993. dovršen je i film na tu temu koji je režirao Robert F. Maxwell, koji potpisuje i scenario, napravljen prema romanu "The Killer Angels" iz 1974. godine.

Brojna glumačka ekipa uključuje Toma Berengera, Martina Sheena, Stephena Langa, Richarda Jordana, Jeffa Danielsa, Sama Elliotta, C. Thomasa Howella, Kevina Conwaya, Briana Mallona, Patricka Gormana, Johna Rothmana i mnoge druge. S obzirom na prirodu događaja koji opisuje, u Gettysburgu uopće nema ženskih uloga.

U nastanku ovoga filma sudjelovao je nekoliko produkcijskih kuća: Turner Pictures, Esparza/Katz Productions i New Line Cinema. Konačni uradak je epopeja duga četiri sata i 14 minuta, što ovaj film čini jednim od najdužih u američkoj kinematogafiji.

Radnja vjerno prati zbivanja prvih dana srpnja u saveznoj državi Pennsylvaniji, u okolici gradića Gettysburga gdje je došlo do velikog sraza vojski Konfederacije i Unije. Svi likovi koji se pojavljuju na filmskom platnu stvarne su povijesne osobe i u filmskoj špici je publici ponuđena i originalna fotografija svakoga od njih, pri čemu vidimo koliko dobar posao su obavili šminka i vlasuljarnica. Istaknula se i važnost Bitke za Gettysburg i njena politička pozadina. Naime, moguća južnjačka pobjeda trebala je biti podloga za mirovnu ponudu koju je vodstvo u Richmondu već imalo spremnu. Također, kako pokazuje lik pukovnika Arthura Freemantlea, britanskog putnika koji je zapravo za račun Londona provjeravao borbenu sposobnost Konfederacije, u pitanju je bilo i hoće li V. Britanija i Francuska i službeno priznati CSA kao državu.

Tri dana ove bitke detaljno su predstavljena, od južnjačkog ulaska u gradić Gettysburg, sjevernjačke obrane na brdima oko grada do završnog južnjačkog frontalnog napada u središtu koji je završio neuspjehom i povlačenjem na svoj teritorij.

Kritika je u najvećem broju prihvatila ovaj film i podijelila mu dobre ocjene, a Rotten Tomatoes su mu dali 76 posto pozitivnog dojma.

Vrijedi nadalje istaknuti da je ono što će današnjem gledatelju ovog veličanstvenog ostvarenja zasigurno upasti u oči, jest stroga politička neutralnost i nepristranost u prikazivanju ovog stvarnog povijesnog događaja, kakva je u SAD-u našeg vremena postala nezamisliva. I jedna i druga strana iznose svoja uvjerenja onakvima kakva su bila i svi, kao što i jest bio slučaj, vjeruju da se bore za pravu i pravednu stvar. Također se nije propustilo upozoriti na tragediju Građanskog rata kao takvog, što je prikazano iskrenim prijateljstvom suprotstavljenih generala Lewisa "Loa" Armisteada i Winfielda Scotta Hancocka.

"Gettysburg" je ostvarenje koje djeluje poput vremeplova i gledatelja vraća u zbivanja iz 1863. godine koja su uvelike odredila povijest SAD-a, a time i svijeta i kao film nije nimalo izgubio na privlačnosti do dana današnjega.

image
Wikipedia

Osnovni podatci