Zamislite Instagram profil s milijunima pratitelja, samo što iza tog profila ne stoji ljudsko biće, nego tim grafičara, animatora i stručnjaka za umjetnu inteligenciju. Taj je scenarij već stvarnost i podsjeća na pomalo distopijsku realnost u koju sve dublje kročimo. Virtualni influenceri, digitalne osobe stvorene pomoću CGI-a i umjetne inteligencije (AI), postaju nova generacija slavnih. I nisu samo eksperiment, jer neke već zarađuju, surađuju s brendovima i imaju pravu publiku. O čemu se zapravo radi?
Virtualni youtuberi i digitalni supermodeli
Prvi veliki skok u svijetu virtualnih slavnih osoba ostvarila je Kizuna AI, japanska virtualna YouTuberica koja je debitirala krajem 2016. kao avatar s vlastitim YouTube kanalom. Kizuna AI je pokazala da publika može pratiti i avatara kao što prati stvarnu osobu, s milijunima pretplatnika, nastupima uživo, glazbom i sponzorstvima. Taj model otvorio je put prema viziji gdje slavna osoba više ne mora biti “od krvi i mesa”. Drugi korak ove evolucije su digitalni supermodeli, avatar-modeli kreirani potpuno digitalno, s ciljem rada u svijetu mode, marketinga i vizualne umjetnosti. Primjerice Shudu Gram, prvi digitalni supermodel, koja je kreacija britanskog fotografa i vizualnog umjetnika, i koja je surađivala s modnim brendovima kao što su Balmain i Vogue. Brendovi sada koriste takve digitalne modele jer omogućuju punu kontrolu, od različitih poza, lokacije, osvjetljenja do odsustva logističkih problema koje imaju ljudski modeli. Kako ističe analiza: virtualni influenceri pružaju kreativnu kontrolu, dostupnost 24/7 i često manji rizik skandala koji prati stvarne slavne. S druge strane, istraživanja pokazuju da se publika iznimno angažira kada virtualni likovi djeluju dovoljno ljudski, što potvrđuje da iako nije realna osoba, percepcija može biti vrlo stvarna.
Ekonomija virtualnih slavnih osoba
Prema izvješću, globalno tržište virtualnih influencera procijenjeno je na oko 6,06 milijardi USD u 2024. i projekcija je da će dosegnuti 45,88 milijardi USD do 2030., uz godišnju stopu rasta (CAGR) od oko 40,8 % između 2025. i 2030. Drugo izvješće navodi da je tržište 2023. bilo vrijedno oko 4,58 milijarde USD i da nastavlja naglo rasti. Ta dinamika pokazuje da brendovi, marketing agencije i tehnološke tvrtke vide u virtualnim slavnim osobama financijsku priliku: kreirati digitalnu osobu jednom i koristiti je za kampanje, dugoročno, bez standardnih ograničenja stvarnih osoba. No kako virtualne slavne osobe uistinu zarađuju?
Digitalni avatar promovira proizvod ili uslugu, baš kao pravi influencer. Izrađuju se kampanje i sadržaji odnosno fotografije, videa i livestreamovi s avatarom za potrebe brenda. Postoji i mogućnost licenciranja avatara: lik se može “iznajmiti” za kampanje, događaje ili virtualne prostore. Također, avatar može imati vlastiti merch-shop. Budući da ih kreira i njima upravlja cijeli tim, njihov je sadržaj često tehnološki napredniji, čime se povećava publika i doseg. Sve to stvara stabilan izvor prihoda koji može nadmašiti onaj stvarnih influencera, jer avatari mogu raditi 24 sata dnevno i pritom ostati savršeni.
Što to znači za Hrvatsku?
Fenomen virtualnih slavnih osoba nije rezerviran samo za globalna tržišta jer Hrvatska polako, ali sigurno ulazi u tu eru digitalne popularnosti. Primjerice, hrvatski portal ističe lik pod nazivom Dida Zvonko s Velebita, virtualnog influencera koji je kroz lokalni humor i identitet prikupio više stotina tisuća pratitelja. Za hrvatske brendove i marketing agencije, to znači dvije stvari: priliku i izazov. Virtualni influenceri mogu biti kreativno prilagođeni hrvatskoj publici, koristiti lokalni jezik, kulturne reference i stvoriti specifičnu povezanost.
No, važno je da takvi likovi budu iskreni, jer istraživanja pokazuju da hrvatski potrošači više kupuju kada im nešto djeluje pouzdano i realistično. Uz to, oni otvaraju mogućnost da hrvatski brendovi i umjetnici dosegnu globalnu publiku, jer digitalni avatari nemaju granice i mogu se koristiti u internacionalnim projektima i suradnjama. Na taj način Hrvatska bi mogla postati platforma za nove generacije digitalnih kreatora stvarajući zvijezde s potencijalom konkuriranja na svjetskoj sceni.