Walpurgina noć kako je vidi umjetna inteligencijaGabby/i. Stagličić
StoryEditor
POSEBNA SVETKOVINA

Prema legendama se na Walpurginu noć letjelo na Vrčevo

Središnje mjesto skoro većine legendi poznato je brdo Vrčevo, smješteno između Debeljaka i Glavica koje se redovito spominje u tim pričama, a po jednom vjerovanju, u svakom selu sjeverne Dalmacije postoje kamene ploče s kojih se polijeće na Vrčevo krajem travnja ili u noći uoči Svisvetih

Pomnijim proučavanjem prvih svetkovina koje su se organizirale i održavale u osvitu najranijih civilizacija bliskog i srednjeg Istoka lako je uočljivo da su one bile određene astronomskim spoznajama. Ono što je određivalo ritam života čovjeka, bilo je ujedno ista ona sila koja je upravljala i hodom nebeskih tijela u kojima je i Zemlja pa i život na njoj pa s njime i ljudi, sastavni dio. U tome su najveću igrali datumi povezani s izmjenom godišnjih doba, kao i znacima Zodijaka. Odatle su neki istraživači izvukli zaključak da su stari narodi «obožavali zvijezde», što je samo djelomice točno. Naime, stari narodi su prema zvijezdama i planetama mnogo više određivali svoj život nego mi danas, imali su o njima sustavnija i sređenija mišljenja, premda su im u odnosu na nas znanja o samoj fizičkoj prirodi tih tijela bila daleko manja, no ipak prije je tu bila riječ o razumijevanju ciklusa prirode, nego li nekom pukom obožavanju.

S propašću prvih i nastankom drugih pa i trećih valova civilizacije, izvorna znanja sve su se više kretala od poznavanja prema vjerovanju, od sadržaja prema formi. Metaforičke i alegorijske priče s kojima su naši drevni pretci, u nedostatku današnjih stručnih istraživanja i spoznaja, pokušavali, a uglavnom i uspijevali, sebi predočiti komplicirani svemirski ustroj, s vremenom su postajali mitovi, a potom dogme. Ono što je trebalo olakšati razumijevanje na kraju je postalo okamenjena prepreka ikakvom razumijevanju.

image

Brdo Brocken koje opisuje Goethe u ‘Faustu’

Pixabay

Goethe o Walpurginoj noći

No ono što je čak i zahvaljujući dogmama ostalo, bili su datumi svetkovina. Ponekad što reformom kalendara, što iz nekih oportunističkih razloga, pomaknuti za koji dan gore – dolje, ali u osnovi uvijek koncentrirani oko onog datuma iz kojega su izvorno proizašli. Posebno je svakako pritom zanimljiva priča o noći kojoj je od sigurno različitih imena koje je imala u različitim kulturama danas ostalo sačuvano ono kojoj su joj dali Germani – Walpurgina noć.

«Vještica jato na Brocken hita

Žuta je strn, zelena su žita

Sad zbor je na njem ogroman

Nad svima sjedi Urijan

Sve prelijeće drvlje i kamen tvrdi

Vještica piči, jarac smrdi»

Ovako je Johann Wolfgang von Goethe započeo s opisom Walpurgine noći u svom remek djelu «Faust» u kojemu se dalje nižu opisi različitih likova, njihovih dijaloga i različitih zabava.

Pa ipak iako se svetkovina Walpurgine noći što se događa u noći s 30. travnja na prvi svibnja i vrhunac dostiže u ponoć, vezuje uz vještice i njihove obrede, njeno je ime isto tako povezano i s kršćanskom sveticom. Riječ je o sv. Walburgi, čiji je kult štovanja u Njemačku došao iz Engleske. Walburga je iz Engleske na srednjoeuropske prostore došla sredinom osmoga stoljeća kao misionarka. Smatra se da su je ubili Avari, a kosti su joj nakon ekshumacije baš u noći 30. travnja prenesene i pokopane u crkvi sv. Križa u Eichstadtu.

Prvog svibnja se obilježava Beltane

Beltane (Beltain, Beltainne, Beltaine, Bealtaine, Beltany), jedan od četiri glavna drevna keltska praznika koji se slavio na području Irske i Škotske na dan 1. svibnja, prilikom čega se proslavljao početak ljeta i otvorene ispaše. Drevni Kelti su bili podijelili godinu na dvije glavne sezone za vrijeme kojih je bila privremeno izbrisana granica između ljudskog i nadnaravnog svijeta, što je, prema vjerovanju, omogućavalo dušama umrlih prelazak preko u svijet živih i miješanje među ljudima. Vjerovalo se da u to doba vještice i vile slobodno lutaju među ljudima koji su se morali obraniti od njihovih čaranja. Početak zime slavio se oko 1. studenog proslavom Samhaina, a početak ljeta se slavio svetkovinom Beltane.

Beltane je drevan poganski praznik vatre, plodnosti i ponovnog rađanja kojeg i danas slave neopoganske organizacije i entuzijasti prirode. Među brojnim obredima i tradicijama povezanima uz drevni praznik Beltane, izdvajaju se osobito krunidba Svibanjske kraljice i izbor Zelenog čovjeka.

Naziv Beltane potječe od imena keltskog božanstva Belenusa i staroirske riječi tene koja označava vatru. Tako o ovoj svetkovini piše Wikipedia.

Datumi se preklapaju

Ali i to je samo dio priče. Baš na isti datum se još u predkršćanskim vremenima svetkovalo noć plodnosti posvećenu germanskoij božici kojoj je ime bilo – gle čuda - Waldborga pa su se imena, simboli i načini svetkovanja na kraju potpuno pomiješali, a Walpurgina noć i posjet istoj je postala omiljena optužba inkvizitora u vremenima progona vještica u šesnaestom i sedamnaestom stoljeću.

Germanska svetkovina postaje puno jasnija ako promotrimo osnovu za određivanje svake svetkovine, a to je Zodijak i hod Zemlje kroz njega. Kao što se tradicionalno obilježava ulazak Zemlje u kardinalne znakove, to jest početak godišnjih doba sa Suncostajima i Ravnodnevnicama, jednako tako postoje razdoblja kad se godišnje doba «učvršćuje», odnosno kad je jesen najviše jesen, zima najviše zima pa tako i proljeće najviše proljeće. To je obično središnji dan fiksnoga znaka: bika, lava, škorpiona i vodenjaka, znakova koji se nazivaju i kerubinskim jer su njihove simboli ujedno i kerubini s time da je škorpion predstavljen orlom, simbolika koja je našla svoj odjek i u prikazima biblijskih evanđelista. Tako je središnji blagdan proljeća upravo 30. travnja/prvi svibnja, u srcu bika, potpuno nasuprotan jesenskom Samhainu koji je središnja svečanost jeseni i škorpiona.

Premda nemamo točnih podataka o datumima, postoje saznanja da su u slično doba godine, slične svetkovine imali i drugi narodi, uključivši i Rimljane. Tad bi se konjski rep oko kojeg su se borili mladići tijekom svetkovine «Listopadskog konja» predavao u ženske ruke i one bi s njime škropile polja da bi bolje rodila i ritualno čistile stoku.

Odatle je proizišla, mnogo stoljeća kasnije i navada prvosvibanjskog uranka koji je tada značio i odlazak na jutarnje službe Božje, vjerojatno i da se ljudima izbije iz glave noćno orgijanje. Upravo su iz toga razloga taj dan za prosvjed izabrali i američki radnici nakon čijih je stradanja danas izrastao Međunarodni praznik rada. Kao što se vidi, niz vanjskih razloga svetkovanja kroz povijest se drastično mijenjao, no sam datum je ostajao. Pa i današnji običaji da se 1. svibnja ide «u prirodu», ostatak je tradicije toliko drevne da je jednostavno ne možemo niti pokušati datirati.

image

U Bugarskoj je običaj maskirati se

Pixabay

Razuzdano slavlje

Pritom se ipak može primijetiti kako se izvorno veoma razuzdani oblik svetkovine što se ide više prema našemu dobu sve više gubio i na kraju potpuno izostao.

«Pozdravljam s odanošću svojom

Viteza s konjskim kopitom

Spremno nek mu …. stoji

Ako …. se ne boji»

Tako u Goetheovim stihovima pjeva Stara dok pleše s Mefistofelesom, pri čemu je lako otkriti koje to riječi valja umetnuti u točkice. Klasični pisci koji su izvještavali o različitim proljetnim svetkovinama kod barbarskih, ponajviše germanskih i keltskih naroda svjedoče o ritualnim opijanjima i javnim seksualnim praksama čitavih plemena. No i antički svijet imao je svoje ritualno – seksualne prakse, obično prakticirane u obredima misterija. Neki se antički pisci pritom žale da ženama u tim svetkovinama nije stalo do misterija nego samo do … Da upotrijebimo i mi te točkice.

Primjere bi se moglo nizati do u beskraj, no još i bitnije je opće pravilo koje iz njih proizlazi, a to je nešto sasvim drugo, to jest, stalnost određenih poveznica koje postoje između Čovjeka i Univerzuma i koje se otkrivaju u nama još tako neshvatljivoj dimenziji vremena, kojoj su i datumi i godina tek oblici našeg načina da si ih pojasnimo. Premda Kaldejci i Kelti vjerojatno nisu znali jedni za druge, ipak su se u isto doba ili čak i isti dan u godini posvećivali slavlju, predahu, odušku, zabavi pa i onim praksama koje su u današnjem dobu stavljene u zabran najstrože intimnog. Uostalom, zakoni vremena najteže su nam vidljivi ali zato ništa manje neumoljivi. Kronos, bog vremena istodobno je onaj pod čijim su utjecajem ljudi živjeli u «zlatno doba» koje je i starim narodima bila neka mitska prošlost, ali isto tako je i nemilosrdni Bog s kosom ili onaj koji guta svoju djecu. Kao što su i Rimljani za nemilosrdnog Saturna upriličili najveselije Saturnalije tijekom kojih bi gospodari služili robove.

Blagdan sv. Josipa Radnika

Prvi svibnja, Međunarodni praznik rada sapda u onu kategoriju datuma, poput većine vjerskih blagdana, čija se stvarna povijest i uzročnost gubi u noći neistražene prošlosti čovječanstva. Naravno, ovdje se ne misli na sam povod radničkome blagdanu, štrajk u Chicagu 1886. i s njime povezano policijsko nasilje, jer ni tada nije taj datum izabran slučajno. U europsko-kršćanskom kalendaru tu je odavno upisan blagdan Sv. Josipa Radnika, dan kad su nekad cehovi i bratovštine, danas tvornički radnici izražavali svoja stremljenja, bilo kroz procesije i parade, bilo kroz štrajkove i prosvjede.

Štriguni s Dugog otoka

No nisu starodrevni običaji štovanja prirodnih ciklusa vezani samo za daleke prostore Stonehengea ili njemačkog Siebenbergena. U etnološkoj baštini Zadarske županije i sjeverne Dalmacije, nažalost, kao i mnogo toga drugog, nedovoljno istraženoj, sačuvano je mnogo spomena na vile, vještice i vještce, vukodlake i môre. Središnje mjesto skoro većine legendi poznato je brdo Vrčevo, smješteno između Debeljaka i Glavica koje se redovito spominje u tim pričama, a po jednom vjerovanju, u svakom selu sjeverne Dalmacije postoje kamene ploče s kojih se polijeće na Vrčevo krajem travnja ili u noći uoči Svisvetih.

Mnoge predaje vezane su i za ribarenje, osobito u otočnom dijelu Županije. Izgleda da je nekad kod stanovnika kontinentalnog dijela postojala velika želja za ribom koju bi im priskrbljivale lokalne «štrige» svojim moćima koje su uključivale i let na metli i okupljanja na Vrčevu. No za doći do ribe valjalo se katkad i boriti sa štrigama s otoka kojima je na čelu bio poznati dugootočni «štrigun» koji je imao još važnije zadaće jer je on bio zadužen za obranu od upada vještica s druge strane Jadrana. Priča kaže da bi se dva štriguna, onaj s Dugog Otoka i onaj iz Jakina, odnosno Ancone sastajali na gumnu ponad Dragova gdje bi se pretvarali u bikove i borili. Tko bi pobijedio tome bi za tu godinu pripala vlast na obje jadranske obale. Simbolika bika očito je i u našim krajevima bila dobro sačuvana, a u najstarijim hrvatskim legendama, «Veyskim povedama» s otoka Krka, Bakodlak, dlakavi bik, je i posebno božanstvo.

image

Na Vrčevu je izgrađena zavjetna kapelica BDM od Krunice - Gospe Luzarice

Velimir Brkić

Odlazak u prirodu

I danas se u mnogim ribarskim mjestima, posebice po otocima ribari klone određenih mjesta, putova, kuća ili čak i osoba za koje se iz generacije u generaciju sumnja da imaju moći bacanja čini, a ako se slučajno ipak naleti na takvu osobu, kao kontramjera najsigurnije je – uhvatiti se za genitalije.

Iako je Prvi svibanj i zbivanja koja su ga povezala s mnogo čime drugim, a ne prirodnim ciklusima i magičkim vještinama, danas nešto sasvim drugo, neka vrst tradicije je ipak ostala. Svetkuje se i praznuje, običaj je odlaziti u prirodu, a i neradan je dan pa i oni koji su svetkovali noć prije, mogu doći na svoje. Još jedan dokaz da se dani koji su potpuno utkani u ritam cjelokupnog Univerzuma ne daju tek tako izbrisati iz kalendara ma koliko se oko toga trudili i crveni i crni.

30.04.2024., 14:52h
IVAN STAGLIČIĆ
22. studeni 2024 16:35