Maraština će se brendirati kao ‘zadaska maraština’Filip Brala
StoryEditor
RADOSLAV BOBANOVIĆ NAJAVLJUJE

25.000 litara Zadarske maraštine bit će nam prvo zajedničko vino

“Zadarska maraština” brend je koji bi trebao ovaj kraj učiniti vinski prepoznatljivim

Maraština, davno od struke proglašena poželjnom bijelom vinskom kraljicom Zadarske županije, bit će prvi zajednički projekt Udruge vinara Zadarske županije kao vino s kojim će skupno na tržište. Najavu smo dobili od Radoslava Bobanovića, predsjendika Udruge vinara Zadarske županije sada s 27 članova vinara s vinima na tržištu po odobrenju i kategorizaciji Zavoda za vinogradarstvo i vinarstvo.

Zadarska maraština počinje ovogodišnjom berbom

- Preko 10 godina stara ideja i sugestija struke, sada je “sazrela” za realizaciju. Smatrali smo da treba krenuti sa jednim vinom kojeg ćemo zajedno plasrati kao vino Zadarske županije. Time doprinjeti regionalnoj prepoznatljivosti ali i stvoriti količine koje mogu biti prepoznate. Odabrana je Maraština kao naša prepoznatljiva izvorna sorta a koja daje vino kakvo tržište traži. Prodaja je dominantno ljeti, a tada se izraženije piju bijela ne presnažna vina što su sve aduti u prilog Maraštini, makar znate da smo mi kraj dominantno crnih i snažnh moćnijih vina. Sačinili smo među sobom anektu i interes je iskazalo devet vinara s načelnom količinom od 25.000 litara. Prijavili su se OPG Šime Škaulj, Degarra, Fiolići, Karaba (Kurtov), Dario Buljat, Ker-Vin (Tomislav Glavić), Nimčević, Vinketa, Denis Odžaković i mi iz PZ MasVina, i deklarirali potencijalne količine. Idemo u pregovore s proizvođačima boca za zajendičku bocu i etiketu, a svaki će vinar uz zajendičku imati i svoju. Načelno ćemo zadati i odlike vina od poželjnog alkohola (cca 12,5%), boje i sl. a naravno kategorizaciju svakog odredit će Zavpd. Spremni smo i imamo vremena to pripremiti za ovogodišnju berbu koja je pred nama. I vino odnosno Zadarsku Maraštinu valja očekviati nagodinu do ljeta na tržištu, kazao nam je Bobanović.

image

Radoslav Bobanović - Ideja je sazrela za realizaciju

Luka Jeličić

Brendirati Maraštinu

O maraštini se mnogo pisalo posebice kroz projekte suradnje Zadarske županije i Agronomskog fakulteta u Zagrebu predvođenih prof. dr. Edijem Maletićem i Danijelom Segarićem najprije na identifikaciji autohtonih sorti, a potom izboru prave sorte koja će ovoj županiji biti ono što je Istri malvazija ili Slavoniji graševina, a izbor je pao na maraštinu koju valja brendirati kao zadarsku maraštinu.

To je autohtona bijela sorta regije Primorske Hrvatske koja je svrstana među preporučene u svim dalmatinskim podregijama. Na jugu Dalmacije poznatija je pod imenom rukatac. O velikoj raširenosti ovog kultivara (kako je zapisao S. Bulić) govori i velik broj sinonima poput đurđevina, kačebelić, kače-debić, kukuruz, mareština, marinkuša i dr. Zahvaljujući dobroj rodnosti i sposobnosti da nakupi i do 24% šećera vinogradari je cijene pa ponegdje pripada vodećima u sortimentu vinogorja. Istraživana je srodnost maraštine i Malvasie del Chianti, kao i Malvasie biance lunge kao i grčkog Pavlosa, ali je uz srodnosti pak potvrđena autohtonost maraštine. Uz žilavku i pošip, maraština je među prvim zaštićenim bijelim vinima u bivšoj državi.

Vina maraštine su najčešće zelenkastožute do zlatnožute boje, srednje do nadprosječne alkoholnosti, s manje ili više naglašenim ugodnim samo njoj svojstvenim bukeom. Najbolju kvalitetu postiže mlada, još svježa i ugodno kiselkasta.

O vinu i kolovozu

Kolovoz je mjesec u kojem započinje berba, ovdje najčešće sa Chardonnayem, Muškatom žutim i Pošipom pa evo i narodnih izreka o vinu i kolovozu:

Žeže li kolovoz, žeći će i vino.

Ako je kolovoz vruć, bit će i vino vruće.

Ako je na Lovrenčevo (10. VIII.) lijepo, bit će dobro vino.

Suh kolovoz, suho vino; voden kolovoz, vodno vino.

Što je u kolovozu više kiše, to će i vina biti više.

Početak zadarske priče

Studija i projekt koji su za Zadarsku županiju radili stručnjaci Agronomskog fakulteta iz Zagreba prof. dr. Edi Maletić i prof. dr. Damir Kovačić, a uz potporu UNDP-a projekta COAST, Maraština je identificirana kao sorta koja ima sve preduvjete da postane temeljni vinski brend Zadarske regije.

Na našem području daje iznimnu kvalitetu (zbog toga se u našoj tradiciji dodavali da poboljša druga vina, odnosno vina od debita i trebijana), a postoji zapisano da se prošek dobiven od maraštine u Šibeniku prije 2. svjetskog rata prodavao u ljekarnama.

Posebno je potentna i rasprostranjena u vinogradima Sjeverne Dalmacije, odnosno na prostoru Šibensko-kninske i Zadarske županije u čemu prema procjenama trenutačno sa 70-ak hektara primat ima Zadarska županija, dok je u Šibeniku oko 40-ak hektara. Dakle, Maraština je od dvadesetak istraženih autohtonih sorti ovog kraja najpotentnija, postoji i tradicija i nije još svedena na rudimente (kao nekad crljenak - zinfandel). U šibenskom i zadarskom području davala je lijepa, pitka i užitna vina (Skradinjani Bedrice imaju vinare s nagradama iz Pariza iz 30-ih godina prošlog stoljeca) sama ili češce miješana s debitom.

Iskustva nekoliko ovdašnjih vinara, da ih ne ureknemo, su dobra jer maraštine što imaju odmah i prodaju. Mladen Anić prvi je s ovog područja za svoju maraštinu od Zavoda za vinarstvo i vinogradarstvo dobio oznaku - vrhunskog vina.

Dakle, “Zadarska maraština” brend je koji bi trebao ovoj kraj učiniti vinski prepoznatljivim.

16.08.2023., 13:31h
DAMIR MARIČIĆ
23. studeni 2024 09:36