Tomislav PušnikSiniša Klarica
StoryEditor

MSAP TC - Hrvatski Top Gun u Zemuniku

Filmski blockbuster Top Gun 2 Maverick posljednjih mjeseci puni kino blagajne. Međutim, ova američka fikcija o nadpilotima ima upravo u Zadru, točnije u Vojarni Mirko Vukušić u Zemuniku, svoju stvarnu inačicu. Riječ je o Međunarodnom središtu za obuku specijalnih zračnih snaga – MSAP TC čija je temeljna zadaća obuka posada helikoptera (pilota, tehničara letača, bočnih strijelaca i zrakoplovnih specijalista-letača) za provedbu najzahtjevnijih letačkih zadaća u potpori specijalnih operacija. O svemu tome, razgovarali smo s direktorom MSAP TC-a brigadirom Tomislavom Pušnikom. Pušnik je iskusni pilot helikoptera i instruktor letenja.

Na prijedlog NATO-a, zajedničkim snagama i pristupom Hrvatska, Bugarska, Mađarska i Slovenija u prosincu 2019. godine formirale su regionalno središte za obuku specijalni zračnih snaga. Naime, u NATO-u do tada su postojali, a postoje još i dalje individualni pristupi obuci helikopterskih posada za provedbu specijalnih zračnih operacija. Jedan od primjera su Oružane Snage Republike Češke koje su prije nekoliko godina bile česti gost Zemunika, i koje su uz pomoć američkih instruktora dostigle sposobnost provedbe specijalnih zračnih operacija primjenom nacionalnog (individualnog) pristupa u obuci. Uspostavom i otvaranjem MSAP TC svjedoci smo međunarodnog, regionalnog pristupa u formiranju središta za obuku za potrebe njegovih članica kroz koji se željene sposobnosti dostižu zajedničkim pristupom i uz puno manje troškove. Riječ je o jedinstvenom međunarodnom vojnom središtu u Europi koje je prepoznato od NATO-a i ima njegovu punu potporu. Iako je poznato da svaka zemlja koja posjeduje specijalne snage, takve postrojbe tretira kao najosposoibljeniji i elitni dio svojih nacionalnih oružanih snaga te nikad neće u potpunosti otkriti njihove sposobnosti u potpunosti, razinu obuke i spremnosti, u Zemuniku smo svjedoci kako po prvi puta više zemalja je primjenilo regionalni pristup u dostizanju takvih sposobnosti. Pored popore koje MSAP TC-u pružaju zemlje članice MSAP-a, MSAP TC ima iznimnu potporu i NATO zapovjedništva za specijalne operacije (NATO Special Headquarter - NSHQ) kao i Američkog zapovjedništva za specijalne operacije u Europi (US Special Operations Command in Europe – US SOCOM). Prošle godine smo upravo u Zemuniku imali veliku regionalnu konferenciju NATO-a na kojoj je MSAP programu i MSAP TC-u pružena velika potpora. Kako Sjedinjenih Američkih Država tako i NATO-a. Stoga je MSAP prepoznat kao High Visibility Project ili visoko prepoznat projekt unuar NATO-a. Npr. u NATO-u trenutno je formirano i funkcionira 28 NATO Centara Izvrsnosti (NATO Centre of Excellence) kao što su centri za planinsko ratovanje, za hibridno ratovanje, medicinsku potporu i sl, ali ovakav centar kao što je MSAP TC postoji za sada samo u Hrvatskoj, rekao je u uvodu brig. Pušnik.

Osnivanjem MSAP TC-a ostvarila su se predviđanja koja su posojala davno prije ulaska Hrvatske u NATO. Još s početka 2000-tih, vojnim diplomatima je bilo jasno da Zemunik i zemljopisno okruženje u kojem se nalazi pruža idealne uvjete za uspostavu zrakoplovnog središa za provedbu najzahtjevnijih obuka za posade helikoptera te tako predstavlja mjesto na kojem se može uspostaviti jedan od centara izvrsnosti u obuci. MSAP TC okuplja kremu pilota spremnih za izvršavanje najtežih zadaća, uobičajeno duboko u neprijateljskoj pozadini. Kako bi se postavljene zadaće provele bez ikakvih posljedica po posade i letjelice, potrebna je visoka obučenost i osposobljenost svih članova posade kao i članova specijalnih postrojbi koju sudjeluju u provedbi jedne takve zadaće. Navedene sposobnosti i vještine postižu se kroz standardizirano obuku, primjenom zajedničkih taktika, tehnika i procedura, kao i zajedničkim planiranjem postavljene zadaće. Obuka se provodi u složenim vremenskim uvijetima i raznolikom zemljopisnom okruženju prilagođavajući se stvarnim situacijama u kojima se mogu naći posade prilikom provedbe zadaća za koje su osposobljene. Zbog svega je bila potrebna standardizacija u obuci, od nošenja oružja, samog ulaska i izlaska iz helikoptera pa do zajedničkog planiranja složenih zadaća u složenim vremenskim uvjetima i kompleksnom zemljopisnom okruženju uvažavajući mogućnosti i sposonnosti protivnika. No nije riječ samo o treningu pilota. Piloti spomenutih zemalja dolaze sa svojim helikopterima, ali i sa svojim specijalnim snagama.

Članice MSAP-a plaćaju svoje troškove

Svaka država koja dolazi u Zemunik na obuku, dolazi sa svojim helikopterima koji su deklarirani za ovu vrstu obuke i u skladu s njom i opremljeni. Moraju biti opremljeni strojnicama na bokovima helikoptera. Također, svi helikopteri moraju biti opremljeni za noćno letenje bilo osobnim naočalama za noćni vid članova posade i/ili termovizijskim uređajima u samom helikopteru. Članice MSAP-a koje upućuju svoje postrojbe na obuku u MSAP TC plačaju sve svoje troškove: gorivo, hranu i smještaj. Hrvatska u ulozi zemlje domaćina (Host Nation – HN) osigurava obuku i potrebnu logističku potporu.

Pušnik ističe kako na 30 min leta od Zemunika, članovi letačke posade i pripadnici specijalnih postrojbi mogu provesti obuku u planinskim uvjetima na Velebitu, na vojnim poligonima Slunj i Crvena Zemlja kod Knina, vojarni Udbina te obuku na moru na poligonu Žirje. Kompletno navedeno područje u poluprečniku od 30 min od Zemunika sa navedenim vojnim poligonima, pruža idealne zemljopisne uvjete za organizaciju i provedbu obuke. U rujnu je u Zemuniku najavljena velika međunarodna letačka obuka iz spašavanja posade oborene letjelice na području okupiranom od strane neprijatelja (Personnel Recovery COMBAT – SAR), obuka spašavanju u borbenim uvjetima.

Gotovo sve (80 do 90 posto) zadaće se izvršavaju noću pa piloti moraju biti obučeni za letenje s NVG-om, (Night Vision Google's ili naočalama za noćno gledanje). Članovi helikopterske posade moraju biti osposobljeni za letenje malim visinama (vrlo često i ispod 10 m), prateći konfiguraciju terena što je s NVG-om vrlo zahtjevno.

Kao što je poznato, SAD su donirale dva helikoptera UH- 60M Black Hawk, a Hrvatska će kupiti još dva helikoptera istog tipa. Proces tranzicije na novi tip helikoptera je dugotrajan process koji ponekad traje i do 2 godine. Navedeno obuhvaća selektiranje pilota I drugih članova posade, njihovu obuku do potpune borbene osposobljenosti kao i postupno opremanje letjelice, u ovom slučaju helikoptera. Tako je i s hrvatskim posadama seliktiranim za letenje na UH-60 Black Hawk helikopterima kao i njihovo postupno opremanje sa sustavima koji su potrebni za provedbu specijalnih zračnih operacija. Većinu operacija hrvatski specijalci zasad izvode iz ruskih helikoptera Mi-171Sh.

U neprijateljskoj pozadini

MSAP TC okuplja kremu pilota helikoptera spremnih za izvršavanje najtežih zadaća u potpori specijalnih snaga, uobičajeno duboko u neprijateljskoj pozadini. Zbog svega je potrebna standardizacija u obuci, od najjednostavnijih zadaća kao što je nošenje naoružanja i postupci sa oružjem, ulaska i izlaska iz helikoptera do kompleksih zadaća kao što je planiranje i provedba složenih zračnih operacija noću, u kompleksnom zemljopisnom okruženju na području koje se nalazi pod nadzorom protivnika.

Tijekom provedbe zadaća specijalnih zračnih operacija, kako bi se zadaća provela u potpunoj tajnosti, piloti lete u grupama bez ikakve radio-komunikacije, s NVG-om na glavi u stanju smanjenog vidnog polja, pa kako bi bili u stalnoj spremnosti svakih 45 do 60 dana moraju se obaviti letovi u noćnim uvjetima. Zato u Zemunik, na vrh helikopterske obuke, dolaze najbolji piloti koje selektiraju države članice MSAP-a, dodao je na kraju Pušnik.

28.07.2022., 20:55h
Siniša Klarica
23. studeni 2024 17:51