Ove godine Ministarstvo znanosti i obrazovanja odabralo je Zadarsku županiju za provedbu pilot projekta novog modela prijave učenika za upis u prvi razred osnovne škole, a od sljedeće godine isti će model biti primijenjen u cijeloj RH.
Novost je u tome da roditelji neće trebati sami prijavljivati dijete za upis u prvi razred, već će njihovo dijete biti raspoređeno u školu prema upisnom području, odnosno u najbližu školu djetetovu prebivalištu odnosno boravištu. No to ne znači nužno da će dijete trebati pohađati školu koju je odredio sustav ukoliko to roditeljima ne odgovara.
„Podsjetimo, dosadašnji proces upisa učenika u prve razrede osnovnih škola imao je tri glavna koraka. Prvi korak je bio tzv. predupis kada su roditelji sami prijavljivali dijete u školu koja odgovara upisnom području škole ili u neku drugu školu koju su sami htjeli odabrati. Fizički su morali dolazili u školu ili na druge načine, ovisno o tome je li škola omogućila prijavu djeteta elektronskim putem. Drugi korak bio je testiranje učenika, a treći korak bio je sam upis. Drugi i treći korak ostaju isti kao i do sada, što znači da će roditelji i dalje sami odlučivati o tome u koju će školu dijete upisati, ukoliko se ne narušava optimalan ustroj rada škole i ne onemogućuje upis školskim obveznicima upis u školu kojoj pripadaju prema upisnom području “, istaknuo je pročelnik UO za obrazovanje, kulturu i sport Ivan Šimunić.
„Optimalni broj učenika u razrednom odjelu je 24, minimalni 20, a maksimalni 28. Ovisno o broju učenika u razrednim odjelima i ovisno o prostornim kapacitetima školskih objekata, nastojat će se rastereti pojedine škole koje su sad opterećene. Radi se o procesu i bit će nam potrebno strpljenja i suradnje s ravnateljima škola i stručnim službama. Ovaj model upisa pomoći će bržem prelasku na jednosmjenski rad škola, što će pozitivno utjecati na sve aspekte rada škola“, dodao je Šimunić.
Na području Zadarske županije ukupno je u evidenciji 1768 djece dorasle za upis u 1. razred, od toga broja 795 djece je na području Grada Zadra. Od prethodne godine ima 97 djece ukupno s odgodom upisa i 6 djece s privremenim oslobađanjem od upisa koji će se pribrojiti ukupnom broju učenika u evidenciji.
Nakon što resorni Upravni odjel rasporedi/administrira sve učenike po školama, škole će nakon dobivanja pristupa aplikaciji od strane Ministarstva znanosti i obrazovanja izvršiti uvid u dostavljene podatke o djeci, pregled i korekciju, ukoliko je potrebno, te unijeti podatke o terminima psihofizičkog testiranja u školama za svako dijete pojedinačno.
Do 31. ožujka roditelji će dobiti pristup samom Modulu e-upisi u portalu e-usluga E-građani te će im svi podaci za njihovo dijete biti vidljivi, pa tako i raspored testiranja.
„Ukoliko roditelji budu imali primjedbi ili želja za upis u školu s drugog upisnog područja, moći će unijeti u sustav zahtjev za promjenu. Ti zahtjevi bit će vidljivi nama kao administratoru te biti uvaženi ukoliko bude moguće. Roditelji koji nemaju pristup sustavu e-građani moraju otići u školu najbližu prebivalištu i provjeriti je li njihovo dijete raspoređeno u tu školu te na istom mjestu mogu predati i zahtjev za promjenu škole ukoliko to žele. Također, ako ustanove da dijete nije raspoređeno u najbližu školu, moći će se obratiti našem Upravnom odjelu obrazovanje, kulturu i sport na adresu e-pošte koja će biti objavljena na mrežnim stranicama škole. Na školskim mrežnim stranicama bit će objavljeni i termini testiranja djece upravo za one roditelje koji nemaju pristup sustavu e-građani“, pojasnio je pročelnik Šimunić.
Sam upis nema raspored, već će biti omogućen nakon zatvaranja konačnih lista 17. lipnja 2023., gdje će roditelji u sustavu potvrditi upis, odnosno potpisati i priložiti upisnicu u sustav. Roditelji će to moći učiniti i dolaskom u školu ukoliko nemaju pristup e-građani.
„Sam postupak se u biti ne mijenja, nego se samo olakšavaju koraci u postupku, i sve može obaviti u udobnosti svog doma jednim klikom. Roditelji s djetetom moraju doći u školu samo na testiranje i pregled“, zaključio je pročelnik Ivan Šimunić.