U prvih pet mjeseci 2024. Zadarska je županija ima 20-tak posto više dolazaka i noćenja u odnosu na laniLinda Vidović
StoryEditor
MIHAELA KADIJA, DIREKTORICA TZ ZADARSKE ŽUPANIJE

“Turizam doživljaja” najveći je motivator za putovanja

U skladu s time, TZ Zadarske županije se, planiravši program Premium Zadar Region, uključila i podržava projekt Hrvatske gospodarske komore Stories – Experience Premium Croatia koji predstavlja prvo nacionalno okupljanje premium turističke ponude, a u suradnji s Hrvatskom turističkom zajednicom

Turistička sezona je uvelike počela i već se zbrajaju prvi rezultati. O aktivnostima i strategiji Turističke zajednice Zadarske županije i uloženim višegodišnjim naporima u promociji i brendiranju županije, budućim projektima i strateškim ciljevima održivog razvoja, razgovarali smo s direktoricom Turističke zajednice Zadarske županije Mihaelom Kadijom.

Kako ocjenjujete turističku predsezonu ove godine u Zadarskoj županiji? Kakve su brojke, koliko je domaćih, koliko stranih gostiju stiglo u našu županiju?

U prvih pet mjeseci 2024. Zadarska je županija ostvarila odlične rezultate, odnosno dvadesetak posto više dolazaka i noćenja u odnosu na prošlu godinu. U tom je razdoblju našu županiju posjetilo više od 256 tisuća stranih gostiju koji su ostvarili iznad 1.065.200 noćenja, dok je domaćih gostiju bilo nešto više od 73 tisuće, a ostvarili su preko 231 tisuću noćenja. Među stranim gostima najviše je bilo Nijemaca, Poljaka, Slovenaca, Austrijanaca i Čeha, a u prvih 10 još su gosti iz BIH, Ujedinjene Kraljevine, Nizozemske, Francuske i Mađarske. U odnosu na prošlu godinu, hoteli i kampovi bilježe 20- tak posto više noćenja, dok su objekti u domaćinstvu zabilježili 38% više noćenja.

image

Mihaela Kadija

Luka Jeličić

Privlačenje gostiju izvan sezone

Koje su glavne aktivnosti i promocije koje ste poduzeli kako biste privukli turiste prije početka “srca sezone”?

Niz je redovnih aktivnosti Turističke zajednice Zadarske županije odrađeno u prvoj polovici godine, a s ciljem privlačenja gostiju u razdobljima pred i posezone. Spomenimo samo oglašavanje u brojnim medijima, nastupe na sajmovima, posebne prezentacije, društvene mreže i organizaciju studijskih putovanja za predstavnike medija ali i za organizatore putovanja. Većina aktivnosti, na kojima TZ Zadarske županije intenzivno godinama radi, se odnose upravo na produljenje sezone. Tako Zadarsku županiju brendiramo kao destinaciju sa širokom paletom proizvoda posebnih interesa koji turiste privlače i u razdobljima izvan glavne turističke sezone. Uz aktivni turizam, posebice onaj dostupan u našim brojnim zaštićenim prirodnim područjima te nautički turizam koje godinama promoviramo, najznačajniji iskorak posljednjih godina napravljen je na polju razvoja eno-gastro turizma koji se proteže kroz ključne stavke programa - od razvoja proizvoda, preko oglašavanja do prezentacija.

Kakve su projekcije za ovogodišnju turističku sezonu?

Prema informacijama kojim raspolažemo očekuje nas uspješna turistička godina, a računamo na blagi porast brojki u odnosu na prethodnu godinu tijekom ljetnih mjeseci, a pojačani u pred i posezoni. Strateški fokus Hrvatske, a tako i Zadarske županije, je cjelogodišnji turizam, što ravnomjernije raspoređen promet, a time i veće zadovoljstvo gostiju te veće mogućnosti za cjelogodišnja zapošljavanja. Napredak u tome smjeru se sve više primjećuje. U posljednjih 10 godina, promet u prvih 5 mjeseci godine narastao je za 165%, sa 575.000 na 1.300.000 noćenja. No, nažalost, u određenim dijelovima županije, ponuda u tom dijelu godine je nedostatna, posebno što se ugostiteljstva tiče.

Iva Bencun, direktorica TZ Grada Zadra

Jesu li se pojavile “rupe” zbog Europskog nogometnog prvenstva u dolascima turista za lipanj i srpanj?

- Trenutačno stanje popunjenosti u Zadru je svakako bolje u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Međutim, kretanje rezervacija pokazuje određene fluktuacije koje sigurno imaju više uzroka, što se reflektira i na turizam, koji je iznimno osjetljiva i kompleksna grana privrede. Jedan od uzroka je sigurno i Europsko prvenstvo, ovdje mislim prvenstveno na srpanj. Nastavno na lipanj, važan je i raspored školskih praznika na nama važnim emitivnim tržištima. Treći razlog je jednostavno sve češća navika gostiju da rezervacije rade u zadnji tren, ili očekujući popuste, ili zato što stvarno nisu u mogućnosti planirati odmor ranije. Stvarno stanje će naravno biti vidljivo tek nakon što rezervacije budu realizirane, ali sve što se trenutno događa je očekivano.

Potreba razvoja personaliziranih i sofisticiranih ponuda

S obzirom da je Europsko prvenstvo u nogometu, jesu li se pojavile “rupe” po broju dolazaka turista u lipnju i srpnju, kakva su vam iskustva od prije, u kojoj mjeri takve manifestacije utječu na turističke rezervacije?

Niz je utjecaja na turističke tokove, a neki će zasigurno ostaviti trag i na rezultate lipnja. U predsezoni najznačajniji utjecaj čini raspored praznika na našim ključnim emitivnim tržištima koji uzrokuju veću turističku potražnju, a s druge strane je pomiču. Stoga često dnevna i tjedna, a neka čak i mjesečna usporedba rezultata s prijašnjom godinom nisu relevantna. Drugi faktor su globalna događanja, poput aktualnog Europskog prvenstva u nogometu, ili Olimpijskih igara koje nas isto očekuju ovo ljeto. Ista svakako u velikoj mjeri utječu na turistička kretanja, ponajviše se to odnosi na zemlje domaćine prema kojima se upućuje veliki broj navijača, te će dijelom utjecati i na nas, no ne očekujemo ipak značajnije minuse.

Koje sve promotivne aktivnosti ili strategije poduzima TZ Zadarske županije da bi se podigla razina ponude i kvalitete usluge?

Turistička zajednica Zadarske županije redovito prati trendove i usklađuje svoje djelovanje s nacionalnim strategijama i marketinškim dokumentima. Gotovo cijelo desetljeće radimo na razvoju i promidžbi proizvoda više dodane vrijednosti, sezonski neosjetljivih, na prijelazu s klasične usluge na stvaranje turističkih doživljaja. Promjene su u globalnom turizmu započele prije pandemije, a zatim su se tijekom izolacije, utvrdili i novi smjerovi u turizmu, ali i življenju. Stoga, govoreći o održivosti, prvenstveno trebamo razmišljati o premium ponudi kao autentičnoj, lokalnoj i autohtonoj. Luksuzna ponuda ne mora biti novi turistički proizvod, tu je zapravo riječ o potrebi razvoja personaliziranih i sofisticiranih ponuda odnosno premium ponuda. Nastavno na taj trend, “Wellbeing” i “turizam doživljaja” danas su najveći motivatori putovanja. Na primjer, uključivanje kušanja raznih lokalnih proizvoda, s radionicama tijekom kojih posjetitelji kuhaju ili izrađuju nešto vlastitim rukama, personalizirani umjesto grupnih izleta, posebne priče i ljudski faktor. U eno-gastronomiji primjerice može biti obrok u restoranu spremljen od lokalno uzgojenih namirnica i popraćen lokalnim vinima, doručak od proizvoda dostavljenih s obližnjeg OPG-a, ili voće i povrće koje može ubrati u vrtu domaćina. Takvi momenti stvaraju nezaboravna iskustva i dodatnu vrijednost koja se može naplatiti više, koja osvaja recenzije i preporuke zbog kojih će nas gost posjetiti opet. U skladu s time, TZ Zadarske županije se, planiravši program Premium Zadar Region, uključila i podržava projekt Hrvatske gospodarske komore Stories – Experience Premium Croatia koji predstavlja prvo nacionalno okupljanje premium turističke ponude, a u suradnji s Hrvatskom turističkom zajednicom. Potičemo sve naše pružatelje usluga da se učlane, iskoriste zajedničku promociju i druge pogodnosti, te tako doprinesu stvaranju hrvatskoga “premium” branda.

image

U Zadarskoj županiji brojna su zaštićena prirodna područja

Dusko Jaramaz/pixsell

Nove investicije u hotele

Postoje li određene inicijative za izgradnju hotelskih smještajnih jedinica visoke kategorije koje bi privukle goste veće platežne moći?

2024. i 2025. godina se zaista mogu nazvati godinom investicija u Zadarskoj županiji jer smo, nakon dugo godina, konačno svjedoci niza projekata ulaganja u komercijalne profesionalne smještajne objekte i to vrhunske kategorije, a koje će sasvim sigurno u našu županiju privući goste veće platežne moći. U proljeće je otvoren drugi kamp 5* u županiji, i to brenda Aminess – Avalona na otoku Pagu. Pred otvaranjem su Lioqa boutique resort s 5* koje se sastoji od 21 luksuzne vile s lokacijom uz plažu na otoku Ugljanu, kao i naselje Molum Hotel & Residences u Sv. Filip i Jakovu koje će ponuditi izuzetan spoj hotelskog smještaja i ekskluzivnih rezidencija kategorije 5*. U 2025. godini s nestrpljenjem očekujemo prve hotele iz globalnih lanaca. U Zadru će to prvi Hyatt Regency Zadar, na mjestu nekadašnje tvornice Maraska u centru grada, koji će biti i prvi hotel u Hrvatskoj iz ovog prestižnog hotelskog lanca. Također, na otoku Ugljanu u mjestu Preko gradi se novi hotel koji će biti dio lanca hotela Hilton. Vjerujemo kako će dolazak ovih brendova nadalje potaknuti nove investicije u hotele, te time konačno dovesti udio kreveta u hotelima u Zadarskoj županiji na uzlaznu putanju.

Turizam ne na štetu već na zadovoljstvo stanovnika

Koje rezultate bilježite u primjeni strategije održivog turizma?

Hrvatska je početkom ove godine donijela prvi europski zakon o turizmu koji je u potpunosti usmjeren na održivost. Cilj je novoga Zakona o turizmu stvaranje okvira za upravljanje razvojem turizma, na temelju podataka i egzaktnih izračuna, uz očuvanje resursa i prostora, osiguranje zadovoljstva i kvalitete života stanovništva i ukupne ponude u turističkim destinacijama, ali i ravnomjerniji razvoj turizma po zemlji s duljom sezonom i povećanjem konkurentnosti hrvatskog turizma na globalnom tržištu. Upravo je sustav turističkih zajednica nositelj tog zakona, a provoditelji će biti jedinice regionalne i lokalne samouprave. Svakako je interes cijelog sustava turističkih zajednica biti u mogućnosti provesti i voditi destinaciju u smjeru održivosti, posebice razvijati turizam ne na štetu već na zadovoljstvo stanovnika, te očuvati našu divnu zemlju, okoliš i zajednicu koja tu živi. Za potpunu primjenu Zakona nužni su Pravilnici i dodatne Uredbe koju prema našim saznanjima u procesu usuglašavanja i donošenja na razini Ministarstva.

07.07.2024., 08:19h
22. srpanj 2024 09:49