Mostovi su, moglo bi se reći, poput ljudi. Ne samo što spajaju, već su poput ljudi podložni različitim vjetrovima, skloni utjecajima, zahtjevni, osjetljivi. Takav se dojam stekao tijekom razgovora sa Zdravkom Jerakom, legendarnim zadarskim košarkašem, dugogodišnjim šefom zadarske ispostave HAC-a i prvim predsjednikom Društva za ceste "Via Vita" Zadar, nakon što je s kolegama razgledao Pelješki most.
- Ovaj fascinantni razgled Pelješkog mosta se trebao održati još prije dvije godine, za 70 rođendan kolege Ante Šarića, do umirovljena šefa zadarskog HAC-a i aktualnog predsjednika "Via Vita", te moj 75 rođendan. Međutim, zbog koronavirusa dogodinio se tek sada, pred otvaranjem Pelješkog mosta, kazao je Zdravko Jerak, od milja zvan Zdrave...
Impresivni projekt
Pod blagoslovom Josipa Škorića, predsjednika Uprave HAC-a, u obilasku Pelješkog mosta bilo je osam bračnih parova, cestarskih i njihovih suradnika.
- San o povezivanju Hrvatske traje desetljećima. Pelješki most je projekt svih hrvatskih projekata, ne samo u simboličkom smislu, već i u građevinskom, naglasio je Jerak, rođeni Debeljačanin.
Svečano otvaranje Mosta Pelješac, dugog 2404 metra, zakazano je 26. srpnja 2022. Projekt košta 418 milijuna eura ili 3 milijarde i 130 milijuna kuna, u čemu EU sudjeluje s 85 posto novaca, a Hrvatska s 15 posto.
- Ovo je most toliko grandiozan, toliko lijep i toliko velik da bi ispod njega, da je slučajno i dalje u funkciji Titanik mogao proći. Dokaz je to i 51 metar visoki kruzer Bolette koji je s tisuću putnika između dva središnja stupa nedavno uplovio ispod Pelješkoga mosta, reći će Jerak.
Domaćin je bio dipl. ing. građ. Davor Trlaja iz Šibenika, nadzorni inženjer, koji je detaljno i na zanimljiv način prezentirao projekt i primijenjene tehnologije građenja u svim fazama gradnje.
Nagrade za životno djelo
- Prilikom obilaska gradilišta mosta koji se po složenosti projekta i načina gradnje svrstava među najzahtjevnije mostove na svijetu, imali smo prigodu saznati sve zanimljive, ponosno će Jerak.
Most Pelješac je 20 metara viši nego mostovi na Velikim jezerima, on je samo desetak metara niži nego mostovi na Bosporu.
- To je jedno fascinantno, strateško postignuće hrvatskoga naroda i hrvatske države, istaknuo je Jerak, koji je je izdao dvije monografije. Prvu pod nazivom "Pola stoljeća cestogradnje i gospodarenja cestama Zadarske županije (1962. – 2012.)", a drugu pod nazivom "Monografija zadarskih cestara 1993-2018".
Nagradama za životno djelo i godišnjim nagradama "Stjepan Lamer", najveće nagrade Hrvatskog društva za ceste "Via Vita", nagrađeni su Zdravko Jerak i Ante Šarić, te Mile Fabijan, Radoslav Gudelj, Blaženko Šindija, Ive Peroš, Mladen Čakarun.
- U Zadarskoj županiji ne bismo imali takvu kvalitetu i dinamiku građenja cestovne infrastrukture da nije bilo međusobne suradnje, kako stručne tako i kolegijalne te prijateljskih odnosa i druženja cestarskih djelatnika, zaključio je Zdravko Jerak - Zdrave, tijekom zajedničke degustacije kamenica u Stonu.