Željko Šoša zapovjednik je JVP Zadar i predsjednik Vatrogasne zajednice Zadarske županije te dopredsjednik Hrvatske vatrogasne zajednice, čime se nametnuilo i prvo pitanje:
Obnašate dosta funkcija u ovom, ponekad i stresnom poslu, koliko je to zahtjevno?
-Da, ali to je uobičajeno u vatrogastvu, jer tako lakše povezujemo sve što se oko nas zbiva. Ima jako puno ljudi koji ne razumiju našu struku. Dakle imamo DVD-a, javne vatrogasne postrojbe i njihovi osnivači su jedinice lokalne samouprave, županijski vatrogasni zapovjednik koordinira s njima i svi su uključenu u Županijsku vatrogasnu zajednicu, a sve one opet u Hrvatsku vatrogasnu zajednicu. Trenutačno u Zadarskoj županiji imamo pet profesionalnih postrojbi, u kojima je zaposleno 180 profesionalaca, s tim da imamo i 40 DVD-a. Vatrogasac može obavljati taj posao od punoljetnosti do maksimalno 65 godina, izuzev zapovjednika koji mogu ostati na dužnosti do 67. godine. Kad su u pitanju DVD-a, operativci su u pravilu između 18 i 50 godina starosti.
Na terenu za minutu do dvije
Ukoliko netko želi postati vatrogasac, što mu je činiti?
-Da bi netko postao dobrovoljni vatrogasac mora biti punoljetan, mora proći poseban zdravstveni pregled za vatrogasce i mora proći tečaj u trajanju od tri tjedna tj. 74 sata. Godišnje tako obučimo dvadesetak ljudi. Kada završi tečaj, osoba postaje vatrogasac, no ukoliko se želi profesionalno baviti tim poslom mora završiti prekvalifikaciju nakon završene srednje škole, koja traje jednu školsku godinu, a koja se odvija u Hrvatskoj vatrogasnoj zajednici. Školu imamo u Zagrebu, Splitu, Osijeku i Rijeci. Isključivo se uče stručni predmeti, polaže se psihotest itd. Tek nakon završene škole se dobiva status profesionalnog vatrogasca.
Kada se dobije poziv za hitnom intervencijom koliko vremena je potrebno timu da izađe na teren?
-Ukoliko poziv dođe tijekom dana potrebna nam je jedna minuta, u mrkloj noći možda dvije minute, ovisno o intervenciji. Svaka intervencija po pravilima zahtijeva posebnu odjeću i obuću. Ukoliko se ide na požar koji je na otvorenom prostoru nosi se posebna oprema, a tako i za ostale intervencije. Vatrogasci ne mogu u toj odjeći biti po cijeli dan, nego je oblače po pozivu na intervenciju, no u pravilu nam treba minuta do minute i pol kako bi izašli na teren.
Politički motivirani prosvjedi
Jesu li vatrogasci premalo plaćeni za posao koji rade, i što mislite o nedavnim prosvjedima?
-Vatrogascima bi sigurno trebala biti veća plaća, ona je možda bila dobra prije deset godina. No od tada se plaće nisu povisivale, a sve je poskupilo. Nama se plaća trebala povisiti do 01. siječnja ove godine ali se dogodilo da imamo privremeni proračun pa čak i tih deset posto povećanja koje nam je grad odredio za plaće, ne možemo dobiti. Tako da nam je plaća ostala ista, i ona je uistinu mala, no vatrogasci su humani ljudi i oni će uvijek odraditi svoj dio posla. Mislim da bi se problem s proračunom trebao što prije riješiti ne samo radi nas, nego i radi drugih korisnika gradskog proračuna. Bilo je upitno kako će se i hoće li se plaće uopće isplatiti. Bili ste svjedoci prosvjeda koji doduše nisu bili vezani za struku. Odgovorno tvrdim da mi imamo jednu od najboljih oprema u Hrvatskoj i da smo jedna od najstručnijih postrojbi u Hrvatskoj. I to može provjeriti svatko kad god hoće i sam se uvjeriti u to. Dakle prosvjedi koji su bili su politički motivirani, iza njih stoje pojedinci koji su iskoristili neke od vatrogasaca i uhvatili ih u svoju mrežu. Ja jesam u politici, ali kao vatrogasac odnosno zapovjednik bavim se isključivo strukom. Mi imamo trenutačno tridesetak vrhunski opremljenih vozila, u dvije postaje, jednu u Zadru, a drugu u Gaženici. Objekt u Gaženici u kojemu borave naši vatrogasci i koji je s vremenom nadozidan s garažama, još uvijek nije Grad Zadar prepisao na sebe i dok se postupak ne završi ne možemo ulagati znatnija sredstva u njega. Sve ostalo je uređeno i spavaonice, blagovaone, prostori u kojima vatrogasci borave. Svaki je prostor klimatiziran i uredan. No pojedinci su pokušali iskoristiti političku situaciju u Gradu Zadru vezanu uz proračun, kako bi nas oblatili. Nisu u tome uspjeli jer nemaju na osnovu čega.
Protupožarni putevi
Propuštaju li vas ostala vozila prilikom intervencija i što je sa protupožarnim putevima?
-Stranci nas u pravilu propuste, naši se manje snalaze. Ponekad ima situacija kad vozači u dobroj namjeri stanu u zavoju gdje se ne može pretjecati,umjesto da malo ubrzaju, a u principu nas uspore. Što se tiče samih vatrogasnih puteva mi imamo u gradskom proračunu određena sredstva, a to je oko 80.000 kuna godišnje za gradske otoke koji su naseljeni i na njima se dosta radi i ima dosta puteva koji su napravljeni i na Molatu, Ravi, Ižu i ulažemo svake godine negdje. No najveći problem su nam imovinsko pravni odnosi. Tamo gdje su putevi u posjedu Hrvatskih šuma koliko toliko možemo riješiti puteve. No tamo gdje nisu riješeni imovinsko pravni odnosi ili gdje su privatne parcele, mi jednostavno ne smijemo probijati putove. Taj problem kod nas nije riješen još od Austro-Ugarske. Moram pohvaliti Grad Zadar i gradonačelnika Dukića koji su na moje inzistiranje prije nekoliko godina napravili jedan veliki protupožarni put od Žmirića prema Kožinu. Mi smo svjesni da na tom području boravi ljeti velik broj gostiju, a sve je u borovoj šumi i kad bi došlo do požara moglo bi doći do katastrofe.
Kakvo je stanje s kanaderima?
-Kanadera ne nedostaje imamo ih šest i s obzirom na naše potrebe i veličinu same Hrvatske njima pokrivamo potrebe. Za sada. Trenuačtno imamo u Hrvatskoj oko 2200 profesionalnih vatrogasaca koji su sufinancirani od države, bilo bi idealno da ih je puno više, ali trenutačno su takve mogućnosti. U gradu Zadru imamo oko 800 intervencija godišnje, i radimo 365 dana u godini 24 sata dnevno i uvijek smo spremni na intervenciju. Nekad se 90 posto intervencija odnosilo na požare, danas je to nekih 50 posto. Danas imamo prometne nezgode, rušenje stabala, otvaranje liftova, poplave, itd. Zimi imamo jako puno požara jer ljudi pale korove.
Vrhunska tehnika i oprema
Kako protječe jedan uobičajeni radni dan kod vatrogasaca?
-Ujutro u 7 sati je pregled vozila, sva se operativna vozila pale, a tako i navečer u 19 sati. Pregledava se sva oprema u vozilima kako bi vatrogasac znao gdje se što nalazi, što je u kojem vozilu, kako bi prilikom izlaska na intervenciju sve bilo u najboljem redu. Nakon toga imaju tjelovježbu do 8 do 8,30 sati, a od 9 do 10 sati je vježba po rasporedu. Tada se posprema oprema, nakon čega im je doručak. U 12 im je opet vježba jer mi trenutačno raspolažemo sa tehnikom koja vrijedi možda i 30 milijuna eura i s njom treba znati rukovati. Jer zaludu vam je oprema ako se ne zna rukovati s njom. Ako vatrogasac ne može dobiti vodu ili pjenu, ili ne zna raditi s dizalicom ili kranom ni najmodernija vozila nemaju svrhe. Iz tog razloga konstantno vježbamo. Popodne imaju dva sata odmora, kao i noću, naravno ukoliko nema intervencija. Vatrogasci moraju biti spremni i odmorni kako bi intervenirali. Mi smo uvijek spremni na pomoć, humanitarci smo i bez obzira na sve dajemo maksimum.