Liburnija je početkom veljače dobila novog direktora Slobodana Erslana. Erslan je prethodno bio voditelj Prometno-operativnog odjela, a nakon što je dugovječni direktor gradske prijevozničke tvrtke Edvin Šimunov otišao u mirovinu, jednoglasno je izabran za njegovog nasljednika na Skupštini održanoj 20. siječnja.
- Moj uspon traje pune 32 godine, od prometnika, preko voditelja Prometne službe, do voditelja Prometno-operativnog odjela, što sam i najduže radio, a riječ je o poziciji odmah ispod direktora tvrtke. Imao sam kompletan Prometni odjel ispod sebe, uključujući kolodvor, vozače, te gradski i županijski prijevoz, prisjetio se Erslan.
Zahvaljujući dugogodišnjem iskustvu, Erslan je iznimno dobro upućen u sve procese unutar tvrtke, a koliko je povjerenje bivši direktor imao u njega potvrđuje i činjenica da ga je upravo on predložio za svog nasljednika. Šimunov mu je, kako kaže, ostavio posloženu kompaniju, čiji temelji su jako dobri.
Status quo zbog neizglasavanja proračuna
- Nažalost, s obzirom da je naš većinski vlasnik Grad Zadar, zbog nefunkcioniranja Gradskog vijeća i neizglasavanja proračuna, u posljednje vrijeme imamo nekakav status quo. Zbog toga, recimo, mi sada ne možemo ispuniti zahtjeve sindikata za većim plaćama naših djelatnika, koliko god oni bili opravdani i ja se s njima slagao, jer je na snazi tehnički proračun i mi dobivamo isključivo sredstva za naše tekuće troškove, ističe Erslan.
Erslan je naglasio kako se nada da je Liburnija uspjela zaustaviti probleme s pronalaskom radne snage, prvenstveno sa zapošljavanjem vozača, koje je imala u posljednje vrijeme.
- To je počelo prije nekih godinu i pol i s time se u Hrvatskoj muče sve javne tvrtke koje se bave ovim poslom, mnoge čak i više od nas. Jednostavno se dogodilo, s obzirom na rast ostalih grana poput građevine, da u jednom trenutku nismo mogli konkurirati s plaćom vozačima, a na tržištu se pojavila velika potražnja za njima. I oni su, logično, izabrali radna mjesta na kojima će dobivati duplo veću plaću. Naši vozači su u tom periodu pokazali iznimno razumijevanje situacije, te su se stavili nama na raspolaganje iako je to značilo da će raditi prekovremeno i neće moći na godišnji odmor kad žele, a sve kako bi se linije održavale bez njihovog smanjivanja. Mi smo u tom trenutku, da bi prevenirali da se smanji broj linija koje održavamo, morali zaposliti strane radnike. Zbog toga smo uveli i dvije dodatne mjere. Naime, prvi u Hrvatskoj smo uveli mjeru da firma plaća školovanje vozačima, kompletno do D kategorije uključujući i kod 95, a sve kako bismo dobili gotovog radnika. Paralelno s time smo se obratili i agencijama za strane radnike, a od trenutka kad smo im se obratili do trenutka kad je prvi strani radnik sjeo za volan prošlo je više od godinu dana, rekao je Erslan.
Filipinci voze gradske autobuse, ali se zapošljavaju i domaći
U Liburniji danas radi šest stranih radnika, svih šest iz Filipina, a premda je u početku bilo problema s njima, pa su putnici imali primjedbe oko jezične barijere i njihovog nepoznavanja grada, danas se oni jako dobro snalaze, a prigovora gotovo više ni nema. Erslan je demantirao navode koji su se često pojavljivali u Gradskom vijeću i lokalnim medijima kako je riječ o ljudima koji nisu zaposlenici Liburnije, već su zaposlenici raznoraznih agencija.
- Oni su stopostotni zaposlenici Liburnije, a agencija je tu bila samo da nas spoji s tim radnicima. Mi im plaćamo smještaj, imamo u najmu smještaj sa šest ležajeva, koji nas košta oko 100 eura po radniku. Tako da su netočni navodi da nas strani radnik košta duplo više nego domaći, koštaju nas otprilike jednako jer domaćem plaćamo putni trošak, a stranom plaćamo smještaj ali ne i putni trošak, pa to na kraju ispadne otprilike isti iznos. Apsolutno nužan uvjet je da svaki naš vozač ima važeću vozačku dozvolu i važeći kod 95, tako da su svakome od njih prije zapošljavanja dokumenti provjereni u MUP-u. Od tih šest vozača, svi su imali važeću vozačku dozvolu kad su došli, a njih četiri su već prije radili na području EU. Osim toga prošli su i dvomjesečnu obuku upoznavanja s gradom i linijama, što je otprilike pet puta duže nego domaći vozači, a to je sve bilo s ciljem da korisnici dobiju što bolju uslugu. Ipak, ja apsolutnu prednost dajem domaćim ljudima. Liburnija je u međuvremenu primila pet ili šest novih vozača i to su sve domaći ljudi, tako da je onaj najkritičniji period prošao što se tiče radne snage, a nadam se da više nećemo imati potrebu angažirati radnike preko agencija, pojasnio je Erslan.
Direktor Liburnije negirao je i česte optužbe kako tvrtka ima višak radnika koji ne rade na terenu. Prema njegovim riječima, u tvrtki ne postoji niti jedno radno mjesto koje ne obavlja svoj posao, a nedavno su čak morali uvesti i dodatno u Odjelu javne nabave jer djelatnica koja radi u njemu fizički nije stizala obaviti sve poslove.
- Mi nemamo popunjena radna mjesta ni savjetnika ni pomoćnika, a uredska radna mjesta nisu više ni tako atraktivna kako su nekad bila. Imamo potrebu za prometnim osobljem, ali je jako teško na tržištu naći mladu osobu koja je završila Fakultet prometnih znanosti. Jednostavno, dok ne podignemo plaće ne možemo privući djelatnike, rekao je Erslan.
Ima mjesta za povećanje broja linija, ali...
Kada je riječ o broju linija koje Liburnija održava u gradu, Erslan priznaje kako ima mjesta za napredak i njihovo povećanje, ali naglašava kako u ovom trenutku nema prostora za to, ponajviše zato što se tvrtka financira gradskim sredstvima.
- Što se tehničkih mogućnosti, mi možemo udovoljiti svim zahtjevima, ali to košta i to netko mora platiti. Komunalni prijevoz u cijelom svijetu ne može biti rentabilan, odnosno niti jedna komunalna firma ne može sama pokriti troškove prijevoza. Nama nije cilj zarada, već najbolji omjer usluge i troškova. Mi sve linije možemo udvostručiti, ali bi to trebala financirati jedinica lokalne samouprave. Liburnija to ne može pokriti sa svojim prihodima, mi imamo određenu strukturu korisnika i možemo je povećati za 5 ili 10 posto, ali u principu neće doći do značajnijeg broja putnika. Osnovna funkcija javnog prijevoza je zadovoljiti većinu i mi ne možemo dodatno trošiti novac da bismo pet ljudi vozili, recimo, s Bokanjca na Borik jer oni imaju potrebu. Te stvari ne može rješavati javni prijevoz i to nemate nigdje na svijetu. Što se tiče uvođenja noćnih linija, prije nekoliko godina smo uveli pilot program u kojem su autobusi vozili do 2 ujutro, ali smo imali neusporedivo više štete nego koristi. Broj prodanih karata bio je zanemarivo veći, a količina štete na autobusima je enormno narasla. Mi smo u tom ljetu imali više štete za te dvije linije, nego u tjedan dana dnevnih linija, pojašnjava Erslan.
Cijena gradskog prijevoza trenutno iznosi 1,59 eura, a cijena također ovisi o Gradu Zadru koji mora dati suglasnost za korigiranje cijena. Subvencije od Grada iznose 15 posto prihoda tvrtke, što znači da je Liburnija jedna od tvrtki koja ima najniži iznos subvencije za javni prijevoz u Hrvatskoj.
- Pula ili Dubrovnik imaju subvenciju od oko 40 posto, ali svi mi ovisimo o političkoj volji. Nažalost, zadnji saziv Gradskog vijeća nam je svezao ruke, ali nadam se da ćemo u novom sazivu dobiti funkcionalnu vlast gdje bismo došli sa svojim argumentima kako bi se usluga poboljšala i financiranje povećalo, rekao je Erslan.
Stižu električni autobusi
Liburnijini autobusi prošli su nedavno pomlađivanje, a tvrtka je pomoću sredstava Europske unije obnovila oko 70 posto svoje flote.
- Nažalost, godine brzo prolaze i već moramo tražiti rješenja za dalje. Europska unija trenutno forsira alternativni pogon, odnosno autobuse na struju, te smo mi trenutno u fazi apliciranja za 13 novih autobusa koji će biti u potpunosti na električni pogon. Mi smo na nivou grupacije javnih prijevoznika izborili da idemo u paketu s rješenjem infrastrukture i dobivanja autobusa. Jer što će vam autobusi na struju ako ih nemate gdje puniti? Jedna od naših ideja je da jedna punionica bude na kolodvoru, a jedna u našoj garaži. Do kraja 2026. mi bismo trebali dobiti te autobuse, rekao je direktor Liburnije.
Autobusni kolodvor mora u rekonstrukciju
Erslan je prokomentirao i stanje Autobusnog kolodvora, koji je već godinama u lošem stanju, pogotovo sa svoje unutarnje strane.
- Ja se duboko nadam da je kolodvor sljedeća velika investicija. Nije to samo projekt Liburnije, već to treba biti gradski projekt. Sada smo u fazi prikupljanja dokumentacije i prijave na jedan projekt Europske unije s kojim bi se pitanje kolodvora moglo riješiti. Kolodvoru je potreban jedan generalan remont, on je star preko 40 godina. Novca trenutno nemamo za to, ali nadamo se da ćemo renovaciju uspjeti financirati sredstvima EU. Grad Zadar je prihvatio taj prijedlog, a čak postoje neki idejni projekti prema kojima bi se iznad kolodvora napravila javna garaža. Ako bi to zaista bilo tako, ljude bi se moglo motivirati da tu parkiraju i idu javnim prijevozom u centar grada, a da u sklopu plaćenog parkinga imaju besplatan prijevoz autobusom, zaključio je direktor Liburnije.